Grafika komputerowa Wykład 6 Podstawowe algorytmy grafiki 2D

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sympleksy n=2.
Advertisements

Modele oświetlenia Punktowe źródła światła Inne
Grażyna Mirkowska PJWSTK, 10 stycznia 2001
Grażyna Mirkowska PJWSTK 15 listopad 2000
Algorytmy rastrowe Algorytmy konwersji Rysowanie odcinków
Zastosowanie technologii medialnych i internetowych Wygląd witryny krok po kroku Wykład dr in ż. Jacek Wachowicz
Wielokąty i okręgi.
Przygotowały: Jagoda Pacocha Dominika Ściernicka
Trian_mon(P) Input: y-monotoniczny wielokąt zapamiętany jako zbiór boków, Output: triangulacja D jako zbiór krawędzi. Wyodrębnij prawy i lewy łańcuch punktów,
Filip Starzyński Grafika 2d - Podstawy Filip Starzyński
Grafika komputerowa Wykład 7 Krzywe na płaszczyźnie
Grafika komputerowa Wykład 2 Wykorzystanie podstawowych usług bibliotecznych (API) w operacjach graficznych.
Grafika komputerowa Wykład 1 Wprowadzenie
Geometria obliczeniowa Wykład 1
ALGORYTMY GEOMETRYCZNE.
WYKŁAD 2. Kolorowanie wierzchołków
Okrąg wpisany w trójkąt
Eliminacja powierzchni niewidocznych Wyznaczanie powierzchni widocznych Które powierzchnie, krawędzie i punkty są widoczne ze środka rzutowania (albo wzdłuż.
Usuwanie zakłóceń Rysowanie w przestrzeni dyskretnej powoduje powstanie w obrazie zakłóceń (Aliasing) Metody odkłócania (Antyaliasing) zwiększenie rozdzielczości.
Pola Figur Płaskich.
Geometria obrazu Wykład 11
Malowanie na ekranie- Paint (Paintbrush).
Edytor Graficzny Paint
I Grafika wektorowa.
Grafika wektorowa i bitmapa
,, W KRAINIE CZWOROKĄTÓW ,, Adam Filipowicz VA SPIS TREŚCI
Metody numeryczne SOWIG Wydział Inżynierii Środowiska III rok
Figury płaskie I PRZESTRZENNE Wykonała: Klaudia Marszał
Opracowanie: mgr Barbara Benisz
Trójkąty.
Grafika komputerowa Wykład 11 Analiza widoczności
Wykład 6. Redukcje odwzorowawcze
Własności i klasyfikacja trójkątów
Grafika wektorowa.
EDYTOR GRAFIKI "PAINT" Prezentacja ma na celu zapoznanie uczniów z podstawowymi funkcjami edytora grafiki Paint.
Grafika komputerowa Jest to dziedzina rozwijająca się niezwykle dynamicznie, a jednocześnie wymagająca znacznej mocy obliczeniowej. Łatwo możemy to zaobserwować,
Algorytm Z-Bufora (bufora głębokości)
Wypełnianie obszaru.
Aplikacje internetowe
Okrąg opisany na trójkącie. Okrąg wpisany w trójkąt
Okrąg opisany na trójkącie
Geometria obliczeniowa Wykład 13 Planowanie ruchu 1.Znajdywanie ścieżki między dwoma punktami. 2.Ruch postępowy robota wielokątnego na płasz- czyźnie.
Grafika Komputerowa i wizualizacja
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Jak narysować wykres korzystając z programu Excel?
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Informatyka +.
Najważniejsze twierdzenia w geometrii
Autor: Marcin Różański
Trójkąty Katarzyna Bereźnicka
Grafika rastrowa - parametry
WIELOKĄTY Karolina Zielińska kl.v Aleksandra Michałek kl v
PRZETWARZANIE DANYCH i ANALIZY PRZESTRZENNE
Przetwarzanie obrazów
Grafika komputerowa.
Grafika komputerowa – Grafika wektorowa i rastrowa
Grafika 2d - Podstawy. Kontakt Daniel Sadowski FTP: draver/GRK - wyklady.
1 Co nowego w Plato Oparte o siatkę usprawnienia rozmieszczania Step & Repeat ●Pozycjonowanie na prowadnicach –Dwa nazwane obiekty są teraz tworzone.
Grafika komputerowa Wykonał: Grzegorz Małek. Rodzaje grafiki komputerowej: Grafika wektorowa – w tym przypadku nazwa może być nieco myląca, ponieważ obrazy.
Punkt najmniejszy obiekt geometryczny ma zawsze zerowe rozmiary Fot. dla: Sxc.hu oraz
FIGURY PŁASKIE.
Fotografia cyfrowa wykład podejście programisty Wybrane algorytmy przetwarzania obrazów fotograficznych.
Grafika wektorowa Konrad Janiszewski, kl. 2 . Co to jest? jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą.
Opracowała: Iwona kowalik
Geometria obliczeniowa Wykład 1
Opracował Tomasz Durawa
Wypełnianie obszaru.
Zapis prezentacji:

Grafika komputerowa Wykład 6 Podstawowe algorytmy grafiki 2D

Wypełnianie obszaru: Zadany jest obszar zamknięty w obrazie rastrowym. Piksele brzegu obszary oznaczone są odróżnialną od pozostałych wartościa atrybutu (np. specyficznym kolorem) Wykonać określoną operację na każdym pikselu wnętrza obszaru (np. wpisać odpowiednią barwę) Problem – jak znaleźć piksele wnętrza obszaru

Wypełnianie obszaru: Algorytm wypełnienia przez sianie (pikseli): void fill (x, y, cb, cn) { if (color(x, y) != cb) and (color(x, y) != cn) setcolor (x, y, cn); fill (x, y-1, cb, cn); fill (x, y+1, cb, cn); fill (x-1, y, cb, cn); fill (x+1, y, cb, cn); } cb – znacznik koloru konturu cn – kolor wypełnienia Wady: Głęboka rekursja, W konsekwencji – wolne działanie, ograniczenia wielkości wypełnianego obszaru, Zalety: Prostota implementacji

Wypełnianie obszaru: Algorytm wypełniania poprzez znajdowanie segmentów (Smitha): połóż na stos segment zawierający ziarno; while (stos niepusty) { pobierz segment ze stosu wypełnij segment kolorem wypełnienia znajdź segmenty sąsiednie w sąsiednich liniach poziomych które jeszcze nie zostały wypełnione połóż znalezione segmenty na stos } Zalety: Większa efektywność, płytki stos Wady Bardziej złożona implementacja

Testowanie położenia punktu względem wielokąta: (xP,yP) (xl,yl) (xr,yr) Zbadaj liczbę przecięć półprostej P(xP,yP),x∞ z bokami wielokąta: Jeśli liczba parzysta – punkt na zewnątrz Jeśli liczba nieparzysta – punkt wewnątrz Równanie prostej zawierającej bok: ax + by +c = 0 Jest przecięcie jeśli:

Interpolacja w przestrzeni obrazu: Zadane są kolory w wierzchołkach trójkąta. Chcemy pocieniować trójkąt – tzn. wypełnić wnętrze trójkąta barwą w taki sposób aby płynnie zmieniała się ona pomiędzy barwami określonymi dla wierzchołków W tym celu będziemy interpolować barwę metodą podwójnej interpolacji liniowej Obszar trójkąta będzie wypełniany kolejnymi poziomymi liniami skanowania W przypadku konieczności wypełnienia innego wielokąta można go podzielić na trójkąty i wykonać zadanie niezależnie dla składowych trójkątów

Interpolacja w przestrzeni obrazu: yu xl , al xr , ar yl scan line segment covered by triangle first image row containig triangle last image row containig triangle raster image triangle being drawn Algorytm wypełniania trójkąta: Wyznacz indeksy yu, yl górnej i dolnej linii obrazu zawierającej trójkąt For y = yu to yl step 1 Wyznacz kolumny xl, xr zawierające końce odcinka pokrytego przez trójkąt w lini y Wyznacz atrybutu al, ar dla końcowych pikseli w linii skanowania For x = xl to xr step 1 Wylicz atrybuty piksela p[y,x] drogą interpolacji pomiędzy al i ar Zapisz wyliczone wartości atrybutów w pikselu p[y,x]

Interpolacja w przestrzeni obrazu : Calculating xl, xr: (x1 , y1) yu xl , al xr , ar y yl (x2 , y2) (x3 , y3) scan line segment covered by triangle first image row containig triangle last image row containig triangle raster image triangle being drawn Algorytm wypełniania trójkąta: Wyznacz indeksy yu, yl górnej i dolnej linii obrazu zawierającej trójkąt For y = yu to yl step 1 Wyznacz kolumny xl, xr zawierające końce odcinka pokrytego przez trójkąt w lini y Wyznacz atrybutu al, ar dla końcowych pikseli w linii skanowania For x = xl to xr step 1 Wylicz atrybuty piksela p[y,x] drogą interpolacji pomiędzy al i ar Zapisz wyliczone wartości atrybutów w pikselu p[y,x]

Interpolacja w przestrzeni obrazu : Wyliczanie al, ar: yu xl , al xr , ar y yl gdzie: a1, a2, a3 – atrybuty (colors, normals etc.) w wierzchołkach V1, V2, V3 scan line segment covered by triangle first image row containig triangle last image row containig triangle raster image triangle being drawn Algorytm wypełniania trójkąta: Wyznacz indeksy yu, yl górnej i dolnej linii obrazu zawierającej trójkąt For y = yu to yl step 1 Wyznacz kolumny xl, xr zawierające końce odcinka pokrytego przez trójkąt w lini y Wyznacz atrybutu al, ar dla końcowych pikseli w linii skanowania For x = xl to xr step 1 Wylicz atrybuty piksela p[y,x] drogą interpolacji pomiędzy al i ar Zapisz wyliczone wartości atrybutów w pikselu p[y,x]