JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA ROCZNIKI 1. – 5.
Nasze główne cele: By uczniowie z chęcią chodzili do szkoły By mogli otwarcie wyrażać swoje zdanie By mieli przestrzeń na swoje pytania i uczyli się argumentować By byli prowadzeni do wzajemnej oceny, własnej refleksji oraz samooceny By byli dumni ze swojej szkoły
Bezpieczny klimat w szkole Staramy się: stwarzać pozytywny klimat w szkole poświęcać się każdemu uczniowi indywidualizować i dyferencować naukę tworzyć serdeczne i twórcze środowisko także poza lekcjami ucznia traktować jako partnera i wszelkie podniety ze strony ucznia traktować bardzo poważnie i wspónie szukać rozwiązań
Robimy wszystko po to by nasza szkoła była otwarta dla wszystkich dzieci, rodziców oraz zainteresowanych naszą pracą
Czego się uczymy? Języków, matematyki, przyrody, nauki o kraju i historii, muzyki, plastyki, wychowania fizycznego
Języki Od klasy 1. uczymy wszystkich przedmiotów w języku polskim Od klasy 2. rozpoczynamy naukę języka czeskiego Od klasy 3. uczymy języka angielskiego
Wszystkie języki traktujemy jako bardzo ważne dla przyszłości naszych uczniów!
JAKIMI METODAMI NAUCZANIA PRACUJEMY? Nauczanie przez czynność/Szkoła Twórcza – Tvořivá škola/ Krytyczne myślenie w pisaniu i czytaniu Drama Projektowe nauczanie Ekskursje
Metody naszego nauczania Obok tego czego chcemy nauczyć przede wszystkim akcentujemy to JAK UCZYĆ – czyli jakość nauczania Wszyscy nauczyciele pracuja tzw. Metodami aktywizujacymi ucznia, które prowadzą do większej efektywności w nauczaniu
METODY AKYWIZUJĄCE Nauczyciel nie daje gotowych informacji, ale stwarza sytuacje, w których uczeń sam lub w grupie znajduje czy poszukuje informacje, pracuje z nimi i na podstawie własnego przyczynienia się dochodzi do wyniku
Nauczyciele wiedzą,że procesy poznawania są stopniowe a w roli głównej jest uczeń, jego aktywność Nauczyciel się stara przygotować dla niego optymalne warunki Nauczyciel zmierza tymi metodami do wyższych poziomów poznania i rozwoju myślenia ucznia
Uczniowie podczas takiego uczenia się zdają sobie sprawę z tego jak się uczyli, co im pomagało i jak mają postępować dalej Uczeń jest motywowany wewnętrznie
Czego chcemy dla ucznia? Chcemy by uczeń byl zainteresowany dlatego, że mu nauka daje nowe informacje i wiedzę. Nie powinien się uczyć tylko dla dobrego stopnia i pochwały rodzica.
Nasze szkolne programy nauczania „Szkoła Twórcza“ W naszych szkolnych programach nauczania wyżej wymienione strategie sie łączą, nawzajem przecinają i uzupełniają Patrz bliżej programy szkolne pt. Szkoła Twórcza
Dlaczego „Myślenie Krytyczne w pisaniu i czytaniu“ Ta metoda ma za cel wprowadzanie u uczniów każdego wieku takich metod nauczania, które wspierają myślenie krytyczne oraz potrzebę kształcenia przez całe życie
Musimy „Krytycznego myślenia“ uczyć od dzieciństwa By uczniowie w dzisiejszym świecie odnosili sukcesy muszą być w stanie SEGREGOWAĆ i ELIMINOWAĆ informacje, DECYDOWAĆ co jest ważne, myśleć TWÓRCZO, KRYTYCZNIE i EKONOMICZNIE
Myślenie krytyczne znaczy: Zrozumienie informacji i widzenie siebie i innych objektywnie Podjęcie myśli i jej dokładne przebadanie Porównanie myśli z innymi opiniami i z tym co już wiem o danym zagadnieniu Zajęcie stanowiska i jego obrona
Jakich terminów używamy Brainstorming ( burza mózgów) Mapa myśli Insert ( znakowanie) Kierowane czytanie Dyskusja Praca z portfoliem
Referaty Warsztaty czytania Różne metody pisania Metody refleksji i autorefleksji Metody samooceny Nauczanie przez czynność
Co można po pewnym czasie takiego nauczania zaobserwować?
Podniesienie samodzielności Odmawianie pomocy ze strony rodziców Dziecko jest bardziej otwarte i chętne do współpracy Lepiej wyjaśnia swoje myśli
Stoi za swoim Nie daje się zniechęcić czy zrazić Ma swoje zdanie na temat… Jest odważniejsze Umie lepiej dyskutować i pytać
Jest zainteresowane o dalsze uzupełnianie wiadomości Jest pracowitsze Jest bardziej odpowiedzialne Potrafi wyszukiwać i znaleźć informacje