Jak budować pozytywny wizerunek placówki? Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wlkp. Dorota Janiszewska
Cel szkolenia Zapoznanie uczestników szkolenia ze sposobami kształtowania wizerunku instytucji/placówki
Prezentowane zagadnienia Definicje public relations Identyfikacja otoczenia Serce instytucji Znaczenie komunikacji Wizerunek pracownika Tworzenie wizerunku placówki
Co to jest public relations? PR Co to jest public relations?
Definicje public relations Public relations (PR) ang. publiczne relacje, kontakty z otoczeniem, dotyczą kształtowania stosunków publicznie działającego podmiotu z jego otoczeniem wg. Wikipedii
Definicje public relations to sztuka i nauka osiągania harmonii z otoczeniem poprzez wzajemne porozumienie oparte na prawdziwej i pełnej informacji wg. S. Blacka
Definicje public relations Celem działań PR jest wybudowanie i stałe umacnianie pozytywnego wizerunku instytucji /placówki.
Identyfikacja otoczenia środowisko instytucji wewnętrzne zewnętrzne ćwiczenie
Identyfikacja otoczenia środowisko wewnętrzne: dyrekcja i pracownicy /pedagogiczni, administracji, obsługi/
Identyfikacja otoczenia środowisko zewnętrzne: uczniowie, rodzice i ich opiekunowie, władze oświatowe, samorząd lokalny, instytucje samorządowe, instytucje współpracujące, mieszkańcy sąsiedztwa, konkurencja, inne instytucje
Identyfikacja otoczenia Korzyści i trudności wynikające ze współpracy z niektórymi instytucjami
PR placówki PR placówki: strategia PR strona internetowa promocja kultura relacji z klientem kultura relacji pracowniczych nowe formy pracy ćwiczenie
pierwsze wrażenie Serce placówki Sekretariat klient klimat profesjonalizmu trudne sytuacje
Umeblowanie i wystrój pomieszczeń: Wizerunek placówki Umeblowanie i wystrój pomieszczeń: okrągłe stoły, opływowe kształty blatów rośliny zielone harmonijny zestaw kolorów właściwe oświetlenie obrazy, drobiazgi, itp.
Znaczenie komunikacji Komunikacja to krwioobieg każdej organizacji zewnętrzna i wewnętrzna
Znaczenie komunikacji Metody komunikacji wewnętrznej: kontakty bezpośrednie tablica ogłoszeń komunikaty pisemne radiowęzeł internet, poczta elektroniczna
Znaczenie komunikacji Błędy komunikacji wewnętrznej: informacja tylko z góry na dół informacja przekazywana wybiórczo informacja nudna, trudno zrozumiała informacja nie ułatwiająca zmian
Znaczenie komunikacji Celem komunikacji zewnętrznej jest wzbudzenie zainteresowania placówką i wywołanie pozytywnego nastawienia do jej działalności
Znaczenie komunikacji 2/3 komunikacji ma charakter niewerbalny (znaczenie mają słowa, ale też wygląd, zachowanie, sposób poruszania) wg. antropologa Alberta Merabiana wrażenie, jakie wywieramy na innych zależy od tego: co widać - 55% co słychać - 38% co mówimy - 7%
Znaczenie komunikacji Ocenianie ludzi, których pierwszy raz widzimy efekt anielski (przypisanie pozytywnych cech) efekt diabelski (cechy negatywne i niepożądane) Pierwsze wrażenie czasem może być złudne!
profesjonalny pracownik Wizerunek pracownika profesjonalny pracownik kompetencje kompetencje merytoryczne osobowościowe
Wizerunek pracownika Czynniki wpływające na wizerunek: wygląd, w tym zewnętrzne cech charakterystyczne, strój, stan ubrania mowa ciała: sposób bycia, sylwetka, gesty, wyraz twarzy postawa: pewność siebie, charyzma styl kontaktów: sposób mówienia, prezentacji, pisania czy słuchania otoczenie: miejsce pracy, ludzie, w towarzystwie których się obracasz
Wizerunek pracownika
Wizerunek pracownika Wizerunek pracownika: lojalność, zadowolenie rzetelność wykonywania obowiązków kultura bycia zachowanie tajemnicy kontaktowość umiejętność stworzenia właściwego klimatu ćwiczenie
jest mile widziany i otrzymuje rzetelne informacje Wizerunek pracownika Wizerunek pracownika a oczekiwania klienta jest mile widziany i otrzymuje rzetelne informacje
Wizerunek pracownika kontakty z klientem: standardy zachowań komunikacja formalna i nieformalna komunikacja ustna i pisemna /słownictwo/ komunikacja telefoniczna czas oczekiwania
Wizerunek pracownika Taktyki autoprezentacyjne: ukazywanie siebie w korzystnym świetle demonstrowanie pewnych postaw wykonywanie drobnych przysług i życzliwych gestów w celu budowania atmosfery zaufania wykorzystanie elementów związanych z wyglądem zewnętrznym wykorzystanie mowy ciała (gesty, mimika, spojrzenia, rezonans emocjonalny)
Wizerunek pracownika Standardy wyglądu: ubiór (klasyczny) makijaż (dyskretny) nie modnie a właściwie do sytuacji „pół kroku za modą” ogólne wrażenie (fachowość i kultura bycia)
Wizerunek pracownika Klasyczna elegancja stroju damskiego: klasyczny kostium ze spodniami lub spódnicą (tuż przed kolano lub dłuższą) bluzka koszulowa buty z zakrytymi palcami i piętami obowiązkowe rajstopy (bez względu na porę roku) stonowane kolory, dodatki nierzucające się w oczy czego należy unikać: dzinsów wzorzystych, świecących materiałów eksponowania ciała (duże dekolty, prześwitujące bluzki, itp.)
Wizerunek pracownika Klasyczna elegancja stroju męskiego: garnitur stonowany w kolorze, jednorzędowy koszula, krawat skórzane, zawiązywane buty skarpetki dobrane do koloru spodni jednorodne dodatki /pasek, zegarek, spinki, teczka/ Wskazana odzież elegancka, konserwatywna, dobra jakościowo!
Tworzenie wizerunku placówki Wizerunek „to rezultat tego, co i jak robisz, co i jak mówisz oraz co inni mówią o tobie”
Tworzenie wizerunku placowki Magiczny trójkąt PR opinia o placówce jakość usługi wizerunek dyrektora
Jak budować pozytywny wizerunek placówki? Dziękuję za uwagę i współpracę www.womgorz.edu.pl