Przedziały liczbowe.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Funkcje tworzące są wygodnym narzędziem przy badaniu zmiennych losowych o wartościach całkowitych nieujemnych. Funkcje tworzące pierwszy raz badał de.
Advertisements

mgr inż. Ryszard Chybicki Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych
Definicja funkcji f: X Y
Zmienne losowe i ich rozkłady
Równania i nierówności z wartością bezwzględną
HARALD KAJZER ZST nr 2 im. M. Batko
VI Rachunek predykatów
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
ALGEBRA ZBIORÓW.
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
Liczby wokół nas A. Cedzidło.
Macierze Maria Guzik.
WARTOŚĆ BEZWZGLĘDNA I PRZEDZIAŁY
WARTOŚĆ BEZWZGLĘDNA Z LICZBY
WARTOŚĆ BEZWZGLĘDNA W RÓWNANIACH I NIERÓNOŚCIACH
PODZBIORY ZBIORU LICZB RZECZYWISTYCH
Analiza Matematyczna część 2
ZBIÓR LICZB RZECZYWISTYCH I JEGO PODZBIORY
Matematyka Dyskretna, Moce zbiorów G.Mirkowska, PJWSTK
Analiza matematyczna - Ciągi liczbowe wykład I
Analiza matematyczna - Funkcje jednej zmiennej wykład II
Analiza matematyczna - Badanie przebiegu zmienności funkcji wykład IV
LICZBY RZECZYWISTE PODZBIORY ZBIORU LICZB RZECZYWISTYCH
FUNKCJE.
Temat lekcji: GRANICA CIĄGU.
Zespół Szkół Mechanicznych w Białymstoku
Marcin Tryka Technologia informacyjna w szkole
wyrażenia algebraiczne
Konstrukcja, estymacja parametrów
Granica funkcji.
Jak są skierowane ramiona parabol jeśli a=0 do dołu nie ma poprawnej odpowiedzi do góry zamienia się na funkcje liniową
Krzysztof Kucab Rzeszów, 2012
Georg Cantor i jego zbiór
Zastosowania ciągów.
Środek dydaktyczny dla klasy VI szkoły podstawowej
Badanie przebiegu zmienności funkcji
Figury w układzie współrzędnych.
Przedziały liczbowe ©M.
Liczby rzeczywiste ©M.
ZBIORY I DZIAŁANIA NA ZBIORACH
FUNKCJA KWADRATOWA
FUNKCJE Opracował: Karol Kara.
Ciągi i szeregi liczbowe
Funkcje Autorzy: Piotr Romanowski Marcin Warszewski kl. III b
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
FUNKCJE Pojęcie funkcji
przetwarzanie sygnałów pomiarowych
Metody numeryczne szukanie pierwiastka metodą bisekcji
UKŁAD RÓWNAŃ LINIOWYCH INTERPRETACJA GRAFICZNA
Funkcje.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Metody Matematyczne w Inżynierii Chemicznej Podstawy obliczeń statystycznych.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Jak mierzyć asymetrię zjawiska? Wykład 5. Miary jednej cechy  Miary poziomu  Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia)  Miary asymetrii.
FUNKCJA KWADRATOWA o Definicja o Posta ć funkcji kwadratowej Posta ć ogólna Posta ć kanoniczna Posta ć iloczynowa o Wykres funkcji kwadratowej o Własno.
DALEJ Sanok Spis treści Pojęcie funkcji Sposoby przedstawiania funkcji Miejsce zerowe Monotoniczność funkcji Funkcja liniowa Wyznaczanie funkcji liniowej,
Raport Analiza i interpretacja wyników próbnego egzaminu maturalnego z matematyki w województwie kujawsko-pomorskim w 2013 r. cz.1 Opracowanie Ewa Ludwikowska.
Funkcja liniowa Przygotował: Kajetan Leszczyński Niepubliczne Gimnazjum Przy Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym Księży Orionistów W Warszawie Ul. Barska.
Liczby naturalne i całkowite Spis treści Definicje Działania na liczbach Wielokrotności liczb naturalnych Cechy podzielności Przykłady potęg,potęgi o.
Wyrażenie algebraiczne – wyrażenie w którym obok liczb i znaków działań występują litery Wyrażenia algebraiczne mogą być: - proste – jedna liczba, litera.
Schematy. Od góry, od lewej strony mamy pętlę immobilizera, czyli popularnie zwane „ucho”, dlatego, że jest to element, który „nasłuchuje”.
 Przedziałem otwartym ( a;b ) nazywamy zbiór liczb rzeczywistych x spełniających układ nierówności x a, co krócej zapisujemy a
Funkcja kwadratowa Jeżeli a ≠0, to funkcję f określoną wzorem a, b, c - współczynniki liczbowe funkcji kwadratowej nazywamy funkcją kwadratową określoną.
Nierówności liniowe.
Zbiory – podstawowe wiadomości
Przedziały liczbowe.
Przedziały liczbowe.
Wyniki egzaminu próbnego
Zapis prezentacji:

Przedziały liczbowe

Spis treści 1 Przedział domknięty 2 Przedział otwarty 3 Przedział lewostronnie (prawostronnie) otwarty 4 Przedziały nieograniczone 5 Działania na przedziałach

Przedział domknięty Przykład 1. Pisząc <-4;7> mamy na myśli wszystkie liczby rzeczywiste od -4 do 7, razem z -4 i 7. Jeśli napiszemy <-50;-20> , będziemy mówić o zbiorze wszystkich liczb rzeczywistych od -50 do -20, łącznie z -50 i -20. Podobnie pisząc <a;b> mamy na myśli wszystkie liczby rzeczywiste od a do b, łącznie z a i b (oczywiście a i b są liczbami rzeczywistymi). Definicja będzie wyglądała tak: Przedział liczbowy          zaznaczymy na osi liczbowej w ten sposób: Zwróćmy uwagę, że krańce przedziałów oznaczyliśmy kółkami zamalowanymi, ponieważ zarówno liczba -4 jak i 7 należą do tego przedziału.

DEFINICJA Przedziałem domknietym o końcach a i b (dla a<b) nazywamy zbiór wszystkich liczb rzeczywistych x spełniający warunek             .                                                                       

Przedział otwarty Przykład 2. Za pomocą ( − 4;7) oznaczamy wszystkie liczby rzeczywiste większe od -4 i mniejsze od 7, podobnie w przedziale (a;b) znajdują się wszystkie liczby, które są większe od a i mniejsze od b. Przedział otwarty różni się od przedziału domkniętego tym, że nie zawiera on liczb a i b.                                                               Przedział otwarty ( − 4;7) na osi zaznaczymy w ten sposób: Krańce przedziałów oznaczone zostały kółkami nie zamalowanymi, ponieważ zarówno liczba -4 jak i liczba 7 nie należy do tego przedziału. Dodatkowo można narysować linie pod pewnym kątem, podobnie jak to zrobiliśmy na rysunku.

DEFINICJA Przedziałem otwartym (a;b) o końcach a i b (dla a<b) nazywamy zbiór wszystkich liczb rzeczywistych x spełniających warunek a < x < b.

Przedział lewostronnie (prawostronnie) otwarty Przykład 3. (-4;7> oznacza zbiór wszystkich liczb rzeczywistych większych od -4, ale mniejszych bądź równych 7. Możemy zdefiniować przedział lewostronnie otwarty dla dowolnych liczb rzeczywistych a i b dla a<b w ten sposób: Przedział         na osi liczbowej zaznaczymy tak: Analogicznie możemy zdefiniować przedział prawostronnie otwarty:

DEFINICJA Przedziałem lewostronnie otwartym (prawostronnie domkniętym) o końcach a i b (dla a<b) nazywamy zbiór wszystkich liczb rzeczywistych x spełniających warunek             .

DEFINICJA Przedziałem prawostronnie otwartym (lewostronnie domkniętym) o końcach a i b (dla a<b) nazywamy zbiór wszystkich liczb rzeczywistych x spełniających warunek .

Przedziały nieograniczone Do oznaczania przedziałów nieograniczonych wykorzystujemy symbol nieskończoności -- Przykład 4. Przez              oznaczamy zbiór wszystkich liczb rzeczywistych większych od -4 (łatwo zauważyć, że wszystkie liczby są mniejsze od     ). Podobnie wszystkie liczby rzeczywiste większe bądź równe -4 będziemy oznaczać przez             . Przedział            możemy zaznaczyć na osi liczbowej w ten sposób:           DEFINICJA

DEFINICJA Przedziałem lewostronnie otwartym nieograniczonym nazywamy zbiór wszystkich liczb rzeczywistych x większych od a. Podobnie przedziałem lewostronnie domkniętym nieograniczonym nazywamy zbiór wszystkich liczb rzeczywistych x większych bądź równych a.                                   

Przykład 5. oznacza przedział wszystkich liczb rzeczywistych mniejszych bądź równych 5. Analogicznie przez będziemy oznaczamy zbiór wszystkich liczb rzeczywistych mniejszych od 5. Przedział            analogicznie, jak to robiliśmy w poprzednich przykładach, zaznaczymy na osi liczbowej tak:

DEFINICJA Przedziałem prawostronnie otwartym nieograniczonym nazywamy zbiór wszystkich liczb rzeczywistych x mniejszych od a. Podobnie przedziałem prawostronnie domkniętym nieograniczonym nazywamy zbiór wszystkich liczb rzeczywistych x mniejszych bądź równych a.                                                                                                                                             

Działania na przedziałach Ponieważ przedział jest zbiorem, więc możemy wyznaczać między innymi sumę, iloczyn czy też różnicę przedziałów. Przykład 6 Wyznaczmy        ,        ,       ,        , A' i B', gdzie               , a B = (1;4) Zaznaczmy najpierw oba przedziały na osi liczbowej: Z rysunku widzimy, że: