Napięcie Powierzchniowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
albo zachować w pamięci to, co zobaczyłem.
Advertisements

Kinetyczno-molekularna teoria budowy gazów i cieczy
Ruch jednostajny po okręgu
stany skupienia materii
Stany skupienia.
Sposoby elektryzowania ciała
Rozszerzalność temperaturowa ciał stałych Zjawiska cieplne
Dyfuzja w jabłku.
Napięcie powierzchniowe
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Pola sił i ruchy Dział III.
Makroskopowe właściwości materii a jej budowa mikroskopowa
Wykład IX CIECZE.
Woda i Życie dawniej i dziś.
Właściwości i budowa cieczy
Właściwości i budowa gazów
STATYKA PŁYNÓW 1. Siły działające w płynach Siły działające w płynach
PODSTAWY MECHANIKA PŁYNÓW
„Co to jest indukcja elektrostatyczna – czyli dlaczego dioda świeci?”
Opiekun uczniów: mgr Dorota Ciałowicz
Czyli jak ugotować ryż, bez użycia ognia...
3 Proste doświadczenia z lodem Projekt: Mateusza Ciałowicza Opiekun: pani mgr Dorota Ciałowicz.
Sonia Rucińska i Victoria Peplińska
Lód Właściwości i niecodzienne użycie.
1.
pod opieką Pani Moniki Klimczak
MYDŁO Michał Misiak I W.
MIKOŁAJ MIKULSKI NG nr. 9 ,,PRIMUS”
A. Krężel, fizyka morza - wykład 3
Katarzyna Pędracka i Mateusz Ciałowicz
Czy przeciwieństwa się przyciągają ?
Otacza nas woda i powietrze
Jak pietruszka pije wodę?
Dlaczego woda jest niezwykła
POWIERZCHNIOWE PRZEMIANY FAZOWE
Badania praw elektrolizy
Niezwykłe zamarzanie wody
Optyka Joanna Sado Tomasz Stanek
Siły międzycząsteczkowe
Publiczne Gimnazjum im. Polskich Noblistów w Drążnej
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Doświadczenia z budowy materii
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Zespół Szkół w Potęgowie Budowa cząsteczkowa materii.
Szymon Owczarek Wojtek Łyczek
Świat baniek mydlanych
Doświadczenia.
Beata Pieńczykowska. Z okazji Festiwalu Nauki dostaliśmy zaproszenie od uczniów z ekozespołu, prowadzonego w naszej szkole przez Panią Krystynę Janus,
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat?
Dlaczego gęsta ciecz wylana ze słoika rozlewa się, zajmując ograniczoną powierzchnię? Dlaczego woda tworzy pojedyncze krople, a gdy płynie z kranu, tworzy.
RUCH JEDNOSTAJNY PĘCHERZYKA POWIETRZA W RÓŻNYCH CIECZACH
Magia czy fizyka? Czyli sztuczki z ciśnieniem
JAKIMI MAGICZNYMI WŁAŚCIWOŚCIAMI CHARAKTERYZUJE SIĘ WODA?
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
FIZYKA-DOŚWIADCZENIE
Jasielska Liga Naukowa z LOTOSEM
DLACZEGO MYDŁA MYJĄ A PROSZKI PIORĄ?
Przygotowanie do egzaminów gimnazjalnych
Zapisz najważniejsze informacje Cząsteczki wody tworzą na powierzchni elastyczną błonkę, która nie mogłaby powstać, gdyby między cząsteczkami.
1.
TARCIE.
Most Cieczy W dwóch stykających się zlewkach znajduje się ciecz (np. woda dejonizowana). Po przyłożeniu wysokiego napięcia między cieczą w jednej i w drugiej.
1.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Klej klei?! Tak, ale jak?.
1. Przygotuj: mikroskop, cebulę i ostry nóż, pęsetę, zakraplacz, szkiełka: podstawowe i nakrywkowe, wodę.
Siły działające w płynie
1.
Parcie hydrostatyczne
Napięcie powierzchniowe
Zapis prezentacji:

Napięcie Powierzchniowe Prezentacje przygotowały: DOMINIKA GAJÓWKA oraz MONIKA KRZYŻAK Publiczne Gimnazjum im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach Opiekun: mgr Dorota Ciałowicz

Co to jest napięcie powierzchniowe? Napięcie powierzchniowe można określić jako siłę, której trzeba użyć, aby móc zwiększyć powierzchnię cieczy. Są to siły międzycząsteczkowe występujące na powierzchni cieczy.

Rzeczy potrzebne do doświadczenia 1: Każdy z nas wie, że moneta wrzucona do szklanki z wodą osiada na dnie. Zobaczmy zatem co się stanie z monetą położoną na powierzchni wody za pomocą bibułki. Woda (nie pełna szklanka) Aluminiowa moneta Kawałek bibułki

Przebieg doświadczenia Monetę położyliśmy na kawałku bibułki Ostrożnie kładziemy kawałek bibułki z monetą na powierzchni wody. Po pewnym czasie bibułka opada na dno, a moneta utrzymuje się na powierzchni wody.

Co sprawia, że moneta nie tonie? Moneta nie tonie ponieważ cząsteczki tworzące powierzchnie wody wzajemnie się przyciągają w wyniku czego powstaje rodzaj cienkiej elastycznej błony, która utrzymuję monetę na powierzchni wody. Ciekawostka: Nartnik dzięki stosunkowo dużemu napięciu powierzchniowemu wody i specjalnym włoskom na odnóżach nie tonie lecz utrzymuje się na powierzchni zbiorników wodnych .

Rzeczy potrzebne do doświadczenia 2: Pierścień wykonany ze sztywnego drutu (śr. ok. 8 cm) Płyn o zmniejszonym napięciu powierzchniowym Nitka

Przygotowanie doświadczenia Płyn o zmniejszonym napięciu powierzchniowym uzyskamy mieszając 6 części wody z 2 częściami płynu do mycia naczyń i z 1 częścią gliceryny. Wzdłuż średnicy pierścienia mocujemy luźno nitkę.

Przebieg doświadczenia nr 2 Zamoczyliśmy pierścień w płynie. Po wyjęciu na pierścieniu utrzymywała się przez pewien czas błonka z płynu. Przerwałyśmy błonkę z jednej strony nitki. Nitka została napięta w kształt łuku okręgu.

Dlaczego nitka się napięła? Stało się to na skutek działania sił pomiędzy cząsteczkami błonki mydlanej, siły te dążą do maksymalnego zmniejszenia powierzchni błonki, która utworzyła się teraz między częścią pierścienia, a nitką. Ciekawostka: Bańka mydlana przyjmuje kształt kuli ponieważ ma ona najmniejszą powierzchnię ze wszystkich brył o tej samej objętości.

Rzeczy potrzebne do doświadczenia 3 Olej Woda Stalowa płytka( nierdzewny nóż) Szklana płytka

Przebieg doświadczenia nr 3 Naniosłyśmy po kropli oleju i wody na stalową płytkę. Naniosłyśmy po kropli oleju i wody na szklaną płytkę.

Dlaczego krople przyjęły taki kształt? Na stalowym nożu cząsteczki wody silniej oddziałują między sobą niż cząsteczki wody i noża. Natomiast cząsteczki oleju silniej oddziałują z nożem niż między sobą. Na płytce szklanej cząsteczki wody silniej oddziałują ze szkłem niż między sobą. Natomiast cząsteczki oleju silniej oddziałują między sobą niż cząsteczki oleju i szkła.

Bibliografia M., R. Rozenbajgier, Fizyka dla gimnazjum, cz.2, ZamKor, Kraków 2006, str.57-58 http://fizyka.zamkor.pl/images/materialy/2008_m03_d13_banki_mydlane.pdf M., K. Fiałkowscy, Fizyka dla szkół ponadgimnazjalnych, ZamKor, Kraków 2005, str.90 http://th.interia.pl/30,b39e9199f2947832/banka_mydlana.preview.jpg http://i107.photobucket.com/albums/m316/anakonda_01/AW/laziki/Nartnik.jpg