Programowanie urządzeń mobilnych – wykład IV KIS Paweł Fiderek
Zdarzenia public event EventHandler<EventArgs> Bang; Bang(this, EventArgs.Empty);
Obsługa zdarzeń NullReferenceExcepion. if (Bang != null) Bang(this, EventArgs.Empty);
EventHandler<EventArgs> temp = Bang; if (temp != null) temp(this, EventArgs.Empty); EventHandler<EventArgs> temp = Bang; if (temp != null) { var list = ev.GetInvocationList(); foreach (EventHandler<EventArgs> d in list) try d.Invoke(this, EventArgs.Empty); } catch (Exception) { }
Wyjatki Wyjątki maja następujące własności: wyjątki to typy, które dziedziczą z klasy System.Exception, wyjątki, które mogą być zgłaszane należy objąć sekcja try, wyjątki są zgłaszane przez stosowanie słowa kluczowego throw, w momencie zgłoszenia wyjątku, kontrola sterownia jest przekazywana do pierwszej obsługi wyjątku określonej słowem catch,
jeśli nie ma obsługi zgłoszonego wyjątku, program zostaje zatrzymany i wyświetlany jest komunikat o błędzie, nie należy przechwytywać wyjątku, który nie jest możliwy do obsłużenia i wprowadzenia, poprzez to aplikacja przechodzi w stan nieokreślony. W przypadku przechwycenia System.Exception najlepiej zgłosić ten wyjątek ponownie na końcu bloku catch, warto w bloku wyjątku podawać nie tylko typ wyjątku ale ta reprezentująca wyjątek może dostarczyć dodatkowych informacji o powodach wystąpienia sytuacji krytycznej,
obiekty wyjątku zawierają szczegółowe informacje o błędzie, min obiekty wyjątku zawierają szczegółowe informacje o błędzie, min. stan stosu wywołań oraz tekstowy opis błędu, kod w sekcji finally jest wykonywany nawet w przypadku zgłoszenia wyjątku, blok finally warto stosować do zwalniana użytych zasobów, np.: zamykania otwartych strumieni i plików, wyjątki zarządzane w platformie .NET są implementowane z użyciem struktury wyjątków Win32/Win64, jednak nie można ich traktować jako wyjątków systemowych.
try { … } catch(nazwa_wyjątku1)
catch(nazwa_wyjątku2) { … } finalny
class Pokaz { public static void Main() int[] tablica = new int[10]; try for (int i = 0; ; i++) tablica[i] = i; Console.WriteLine(i); }} catch(IndexOutOfRangeException) Console.WriteLine(„Nastąpiło właśnie przepełnienie indeksu”); }}}
Najczęstsze przyczyny rzucanych wyjątków ArraryTypeMismatchException – Typ wartości jaki chcemy przypisać jest niezgodny z typem docelowym DivideByZeroException – Próba dzielenia przez zero IndexOutOfRangeException – Przekroczenie indeksu InvalidCastException – Niepoprawne rzutowanie w czasie rzeczywistym OutOfMemoryException – Porażka wywołania new z powodu braku wolnej pamięci OverflowException – Arytmetyczne przepełnienie
Delegacje Bardzo często spotkamy się w naszych programach z sytuacją, w której nasz program wykonuje jakieś działanie, ale nie wie jakich obiektów a nawet metod ma w tym celu użyć. Na przykład: naciśnięcie przycisku ma poinformować inny obiekt, że przycisk został przyciśnięty. Ale jaki to obiekt? Nie wiadomo, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest połączenie tego przycisku z delegatem, który następnie w czasie wykonywania się programu wywoła odpowiednią metodę. Możemy powiedzieć więcej, delegacje i zdarzenia są ściśle powiązane ze sobą, ponieważ delegat potrafi obsługiwać zdarzenie.
Konstrukcja delegacji public delegate typ name(params); Typ - typ zwracanej przez delegaturę wartości np. in, string lub void; Name - nazwa delegacji wykorzystywana potem do jej wywołania; Params – parametry delegatury, muszą być zgodne z parametrami funkcji której delegacja dotyczy;
Delegacje – przykład użycia public class Delegaty { public delegate int MojDelegat(int a, int b); public int Dodaj(int a, int b) return a + b; }
public int Odejmij(int a, int b) { return a - b; } public int Pomnoz(int a, int b) return a * b; public int Podziel(int a, int b) return a / b;
class Glowna { static void Main() Delegaty d = new Delegaty(); Delegaty.MojDelegat dodawanie = new Delegaty.MojDelegat(d.Dodaj); int wynikDodawania = dodawanie(4, 6); System.Console.WriteLine("Wynik dodawania wynosi: {0}.", wynikDodawania.ToString());
Delegaty. MojDelegat odejmowanie = new Delegaty. MojDelegat(d Delegaty.MojDelegat odejmowanie = new Delegaty.MojDelegat(d.Odejmij); int wynikOdejmowania = odejmowanie(22, 11); System.Console.WriteLine("Wynik odejmowania wynosi: {0}.", wynikOdejmowania.ToString()); ……………………………………………………………………… //analogicznie dla mnożenia i dzielenia }
Delegacje zdarzeń public delegate void EventHandler(object sender, EventArgs e); public class Przycisk { public event EventHandler Klikniecie; }
Wątki w Windows Mobile using System.Threading; …………………………. private void proc() { ……………. } ……………… Thread name = new Thread(proc); ……………………..
Klasa Thread - właściwości IsAlive IsBackground IsThreadPoolThread ManagedThreadId Name Piority ThreadState
Klasa Thread - metody Abort() Interrupt() Join() Start()
Klasa Thread - właściwości statyczne CurrentContext CurrentPrincipal CurrentThread
Klasa Thread - metody statyczne BeginCriticalRegion() EndCriticalRegion() GetDomain() GetDomainID() ResetAbort() Sleep() SpinWait() VolatileRead() VolatileWrite()
Klasa Thread - Typ wyliczeniowy ThreadState Aborted AbortRequested Background Running Stopped StopRequested Unstarted WaitSleepJoin
Priorytet wyjątków Highest AboveNormal Normal BelowNormal Lowest
Zastowanie teorii w praktyce - przykłady