Wykład 10 Grafika komputerowa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZASADY TWORZENIA PREZENTACJI MULTIMEDIALNYCH
Advertisements

Modele oświetlenia Punktowe źródła światła Inne
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Przestrzenie barw.
dotyczące plików graficznych
Pojęcia plastyczne czyli
Wykonał Sebastian Szopa kl. IIa
Burze pyłowe na Marsie.
Złudzenia Optyczne.
Budowa i własności oka Adler 1968, Judd, Wyszecki 1975, Durret 1987
Malowanie na ekranie- Paint (Paintbrush).
Przygotowanie materiału ilustracyjnego
Edytor Graficzny Paint
TAJEMNICE BARW Głównym celem mojej pracy jest stworzenie pokazu komputerowego przeznaczonego dla uczniów drugiego etapu edukacyjnego, przy wykorzystaniu.
I Grafika wektorowa.
Klamki do drzwi Klamki okienne i inne akcesoria
Podstawy grafiki komputerowej
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Podstawowe pojęcia i problemy związane z przetwarzaniem plików graficznych.
Kolorowanie czarno-białych zdjęć w przestrzeni barw CMYK
Opracowanie: mgr Barbara Benisz
Opracowanie Dorota Libera
BARWA Metodyka Projektowania Graficznego 2008 Hyc Wojciech.
Percepcja wzrokowa.
Złudzenia optyczne Opracowała: Elżbieta Gawron
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
KOLORY CorelDRAW Photoshop.
Tworzenie prezentacji
Grafika wektorowa.
Perspektywa w rysunku i malarstwie.
Formaty zdjęć.
EDYTOR GRAFIKI "PAINT" Prezentacja ma na celu zapoznanie uczniów z podstawowymi funkcjami edytora grafiki Paint.
Grafika komputerowa Jest to dziedzina rozwijająca się niezwykle dynamicznie, a jednocześnie wymagająca znacznej mocy obliczeniowej. Łatwo możemy to zaobserwować,
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
ZASADY TWORZENIA PREZENTACJI MULTIMEDIALNYCH
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Otwórz sobie drzwi do kariery!
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Kolory w kodzie RGB i HEX
National Gallery of Art w Waszyngtonie
Perspektywa.
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Podstawowe narzędzia programu Paint
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Elementy geometryczne i relacje
Informatyka +.
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Obiekty w edytorze tekstu
Grafika komputerowa.
Grafika komputerowa – Grafika wektorowa i rastrowa
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Erazma z Rotterdamu w Poznaniu Jak tworzymy prezentacje czyli kilka zasad, których należy przestrzegać Andrzej Gągało.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych Autor: Switek Marian.
PODSTAWY PRACY W PROGRAMIE AUTOCAD OPISYWANIE RYSUNKÓW: ‒style tekstu; ‒wprowadzanie tekstu tekst wielowierszowy tekst jednowierszowy ‒edycja tekstu. WYMIAROWANIE.
Informatyka Zakres rozszerzony GRAFIKA KOMPUTEROWA
Złudzenia optyczne Przygotowały: Julia Trzeciak i Inez Mądra.
GRAFIKA SZTUKA POWIELANIA.
Grafika rastrowa i wektorowa
 jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych lub brył geometrycznych, umiejscowionych.
Wiktoria Dobrowolska. Grafika komputerowa - dział informatyki zajmujący się wykorzystaniem komputerów do generowania obrazów oraz wizualizacją rzeczywistych.
Grafika wektorowa Grafika wektorowa (obiektowa) – jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur.
KOLORY W GRAFICE.
GRAFIKA ARTYSTYCZNA I UŻYTKOWA.
Opracował Tomasz Durawa
TAJEMNICE BARW Głównym celem mojej pracy jest stworzenie pokazu komputerowego przeznaczonego dla uczniów drugiego etapu edukacyjnego, przy wykorzystaniu.
Zapis prezentacji:

Wykład 10 Grafika komputerowa

Grafika sztuka powielania kompozycji rysunkowych za pomocą artystycznych technik odbitkowych, także odbitki wykonane tymi technikami. Podstawową cechą tak pojmowanej grafiki jest jej powtarzalność.

Techniki graficzne Drzeworyt Miedzioryt, staloryt Litografia Linoryt Akwaforta (kwasoryt) Akwatinta (kwasoryt płaszczyznowy) Mezotinta Suchoryt (sucha igła)

http://www.art-navigator.com/

James Ward Juvenile Retirement http://www.art-navigator.com/

Grafika komputerowa dział informatyki zajmujący się tworzeniem obrazów obiektów rzeczywistych i wyimaginowanych.

POSTRZEGANIE

Podstawy postrzegania

Relacje między bodźcami i spostrzeżeniami

Relacje między bodźcami i spostrzeżeniami Stałość postrzegania jasności: http://www.sp3trzebnica.republika.pl/stucz/5/6/strona6.html

Relacje między bodźcami i spostrzeżeniami Stałość postrzegania wielkości: Postrzegamy, że osoba o wzroście 185 jest wysoka bez względu na jej oddalenie, choć jej obraz na siatkówce jest mały

Percepcja bezpośrednia Spostrzeganie bezpośrednie opiera się na wyodrębnianiu niezmienników. Przykład: stosunek wielkości do odległości Ilustracja ze strony http://www.kurek-rowery.pl/user_pict/399_aleja.jpg

Percepcja bezpośrednia Światło zawsze pada z góry

Postrzeganie konturów

Kolejność czytania Ten tekst będzie przeczytany jako pierwszy Tego tekstu nikt nie przeczyta To zostanie przeczytane ale później

Kontekst postrzegania

Postrzeganie całościowe

Postrzeganie całościowe 

Wyodrębnianie całości Układ wyjściowy – nic nie jest wyodrębnione

Wyodrębnianie całości Bliskość przestrzenna

Wyodrębnianie całości Podobieństwo

Wyodrębnianie całości Dobra kontynuacja

Wyodrębnianie całości Niewielkie rozmiary

Uzupełnianie

Figura i tło Figura ma kształt – tło jest bezkształtne Tło rozprzestrzenia się za figurą (z tyłu nie ma dziury) Figura jest z przodu, tło z tyłu Figura ma charakter rzeczy, a tło jest nieukształtowaną materią Figura silniej się narzuca (jest łatwiej postrzegalna) niż tło Figura wydaje się jaśniejsza od tła

Figura i tło W obrazie czarno-białym mamy tendencję do szukania figury w obszarze czarnym. Wyszukiwanie w obszarze białym jest trudniejsze

Figura i tło W pewnych warunkach może nastąpić zamiana figury z tłem.

Oko i wzrok Ostro widzimy tylko w niewielkiej części (ok. 1,5°) naszego pola widzenia:

Cechowo integracyjna teoria uwagi Wyszukanie obiektu zdefiniowanego jedną cechą jest szybkie (nie angażuje uwagi)

Cechowo integracyjna teoria uwagi Wyszukanie obiektu zdefiniowanego dwiema cechami wymaga uruchomienia procesów uwagi

Widzenie głębi Jednooczne wskazówki głębi Gradient faktury Względna wielkość Interpolacja (zasłanianie) Perspektywa liniowa Perspektywa powietrzna Umiejscowienie na płaszczyźnie obrazu (nad horyzontem wyżej=bliżej, poniżej horyzontu wyżej=dalej) Paralaksa ruchowa (wzrost prędkości i wielkości=zbliżanie) Dwuoczne wskaźniki głębi (w zakresie 3-5 m.) Konwergencja Dwuoczne zróżnicowanie

Głębia?

Wzrok jest podatny na złudzenia

Wzrok jest podatny na złudzenia 

Zasady rysowania

Zasady rysowania Kompozycja Perspektywa Światło i cień Kolor Sztuczki

Podstawy kompozycji* Kompozycja to kształtowanie obrazu poprzez odpowiedni układ jego elementów. Czyli takie rozmieszczenie poszczególnych elementów w dziele (obrazie), dzięki któremu (najczęściej) osiąga się równowagę i harmonię. * według: Stan Smith, The Complete Drawing Course, Collins & Brown Limited 1994

Linie kompozycyjne Wzrok podąża za liniami kompozycyjnymi aż do napotkania głównego motywu Np. gdy na obrazie są koła to wzrok krąży po obrazie. Linie poziome Uczucie spokoju Linie ukośne Dynamika i ruchliwość

Położenie centralne „Zasada sztuki”: kompozycja polegająca na umieszczeniu głównego tematu w centrum przestrzeni obrazu jest statyczna i nudna. Tutaj najważniejszy element, spiętrzenie owoców, znajduje się w jednej trzeciej wysokości obrazu.

Asymetria Postać z prawej jest na pierwszym planie i powinna dominować, ale dzięki perspektywie tylko poręcz jest równoległa do krawędzi obrazu. Zatem oko prowadzone jest po łuku od postaci dominującej przez środek aż do partii najdalszych.

Przekątna Silnie zaakcentowana przekątna. Charakterystyczne elementy – kolana, łokcie, oczy – umieszczone są na przekątnej lub blisko niej. Oko prowadzone jest po przekątnej do punktu ogniskowego kompozycji (twarzy modelki). Lewa strona została pusta by nie odciągać uwagi widza od szczegółów prawej strony.

Podział trójdzielny Przestrzeń obrazu jest podzielona na 3 części w poziomie i 3 części w pionie. Obiekty umieszczone na przecięciach linii podziału szczególnie silnie przyciągają wzrok widza.

http://anulka1698.bloblo.pl/zdjecie/49603

http://anulka1698.bloblo.pl/zdjecie/49603

Perspektywa Umiejętność ukazywania trójwymiarowych przedmiotów na płaszczyźnie, z zachowaniem naturalnych stosunków przestrzennych Obecnie stosuje się perspektywę linearną i powietrzną

Perspektywa rzędowa Obiekt bardziej oddalony umieszczany był nad obiektem bliższym Relief w mastabie Ptahhotepa w Sakkarze ok. 2400 lat p.n.e.

Perspektywa kulisowa Obiekt bliższy przesłania częściowo obiekt dalszy Rotunda byków 15-10 tyś lat p.n.e.

Perspektywa powietrzna To co dalej to jest zamglone Claude Lorrain Ok. 1655 r.

Perspektywa linearna Perspektywa linearna z jednym punktem zbieżności. Carlo Crivelli (1430-1495)

Perspektywa linearna Przedmioty położone dalej wydają się mniejsze i bardziej rozmyte W miarę oddalania się od widza linie równoległe zbliżają się do siebie Kształty i pozycje obiektów zmieniają się w zależności od tego, z jakiego punktu się na nie patrzy.

Jeden punkt zbiegu

Dwa punkty zbieżności

Perspektywa powietrzna Tonacja bliżej położonych obiektów wydaje się najciemniejsza. Barwy są wyraźne i ciepłe. Tonacja obiektów w planie środkowym jest nieco rozbielona. Barwy są przygaszone. Obiekty na horyzoncie są najbedsze. Barwy zimne.

Punkty widzenia Normalny Ptasi Żabi Punkt widzenia na poziomie oczu człowieka Ptasi Punkt widzenia powyżej oczu człowieka Obiekty są oddzielone od siebie Żabi Punkt widzenia poniżej oczu człowieka Obiekty zachodzą na siebie

Punkty widzenia

Światło i cień Światło z tyłu Światło z boku spokój mniej szczegółów cień jest bardzo wyrazisty i staje się ważną częścią obrazu Światło z boku niepokój dużo szczegółów cień przybiera dziwne, oryginalne kształty ale jest tylko uzupełnieniem.

Cieniowanie Metoda służąca do tworzenia złudzenia trzeciego wymiaru Klasyczne: linie równoległe pod kątem 45 stopni do powierzchni cieniowanej. Im bliżej siebie linie tym ciemniej (renesans: Michał Anioł, Leonardo da Vinci) Kreskowanie: linie równoległe pod dowolnym kątem, często łuki Kreskowanie krzyżowe: krzyżujące się linie tworzące cień Lawowanie: podmalowywanie rozwodnioną farbą lub rozwodnionym tuszem odpowiednich partii rysunku.

Cieniowanie przykład

Barwy 380 450 490 560 590 630 780 Długości fali w nanometrach: 1 nm = 10-9 m = 0,001 mm

Barwy achromatyczne Odcienie szarości

Atrybuty barwy Odcień (kolor, walor) - określa go odpowiednia długość fali elektromagnetycznej z zakresu od około 380 do 780 nm, Nasycenie - uzyskiwane jest poprzez zmieszanie promieniowania barwnego z wiązką światła białego; zmieniając ilość światła białego uzyskujemy wrażenie tego samego koloru ale rozjaśnionego lub przyciemnionego, Jasność (jaskrawość, natężenie) - odpowiada wrażeniu słabszego lub mocniejszego strumienia światła, które nie wpływa na zmianę koloru ani nasycenia.

Barwy podstawowe żółty, czerwony, niebieski

Barwy pochodne Pomarańczowy = żółty + czerwony, Fioletowy = czerwony + niebieski Zielony = żółty + niebieski,

Kolory harmonizujące Na obwodzie koła barwy umieszczone obok siebie

Kolory uzupełniające się Umieszczone na przeciwnych końcach średnicy koła barw. Namalowane jeden na drugim „gryzą się”

Temperatura barw Ciepłe: żółty, pomarańczowy, czerwony, brązowy Zimne: niebieski, zielony, fioletowy

Psychologia barw Barwa zwiększa siłę przekazu i pozwala wyróżniać najważniejsze fragmenty tekstu. Aby skutecznie używać barw, trzeba poznać zasady ich postrzegania przez odbiorcę. Psychologia wyróżnia cztery zasadnicze barwy, różniące się sposobem przetwarzania przez mózg. Są to: czerwona, niebieska, żółta i zielona. Do tego dochodzi jeszcze 7 barw dodatkowych posiadających specyficzne właściwości psychologiczne.

Kolory – znaczenie psychologiczne Czerwień – fizyczność Błękit – intelekt Żółć – emocje Zieleń – natura Fiolet – duchowość Pomarańcz – zabawa Biel – czystość Róż – kobiecość Szara – tłumienie Czerń – powaga Brąz – rzetelność

Kolory – znaczenie kulturowe Niebieski: święty kolor w judaizmie, kolor nieśmiertelności w Chinach, Bliski Wschód – ochrona, Kolumbia – mydło, cały świat – kolor „bezpieczeństwa” Żółty: na Zachodzie oznacza radość i szczęście, kolor święty i cesarski w wielu krajach Azji, Czerwony: w kulturze zachodniej „niebezpieczeństwo” i „stop”, a także miłość (Walentynki i Boże narodzenie); Indie – kolor sukni ślubnej bo oznacza czystość; w Chinach oznacza świętowanie i powodzenie; z białym w kulturach wschodnich radość. Biały: kultura zachodu – czystość; kultury wschodu – żałoba, symbol śmierci; Czarny: kultury zachodu – żałoba, śmierć, ale także elegancja, styl. Zielony: kolor islamu; we Francji ogólnie źle się kojarzy; w Chinach kolor kapelusza oznaczający niewierną żonę

(Nie) umiem rysować Co zrobić gdy uczniowie twierdzą, że nie umieją rysować? Trzeba ich nauczyć! Jak? Skorzystać z dobrych rad…

Nie umiem rysować... Koń jaki jest... Z książki Szkoła rysowania i malowania, praca zbiorowa, Delta.

Nie umiem rysować? Dobre rady: Z książki Szkoła rysowania i malowania, praca zbiorowa, Delta.

Nie umiem rysować! Czy narysowanie konia jest trudne? Z książki Ołówek opowiada, Pal Kocmaros, Corvina, Budapeszt, 1968

Umiem rysować Pal Korcsmaros, Ołówek opowiada, Corvina 1968

Grafika komputerowa

www.pc.kaliforn.com/tag/grafika-komputerowa

http://www.szokblog.pl/FotoWideo.jsp?idblg=2189&idfot=1&idvid=0

Grafika prezentacyjna Ograniczamy pojęcie grafiki komputerowej do grafiki prezentacyjnej. Formy prezentacji: wydruk, ekran statyczny, ekran dynamiczny (animacja)

Programy graficzne Programy, które umożliwiają interaktywne tworzenie i modyfikowanie rysunków, obrazów, zdjęć i skanów w komputerze. Przykłady: Adobe Freehand, Adobe Photo Shop, Corel Draw, Corel Photo Paint, GIMP 2, Pixia, …

Typy grafiki prezentacyjnej Grafika rastrowa to jak rysowanie ołówkiem, kredkami lub malowanie farbami. Grafika wektorowa to jak tworzenie „wycinanki” – obrazka z naklejanych kawałków papieru kolorowego

Grafika rastrowa Raster to sposób druku (lub urządzenia do takiego druku) polegający na przetworzeniu obrazu wielotonalnego w jednotonalny złożony z wielu elementów. Wielkość elementów i położenie jest tak dobrane aby sprawiały wrażenie różnej intensywności koloru. Ten sposób pozwala za pomocą tej samej farby drukarskiej uzyskać różne jej nasycenia w wydrukowanej kopii.

Przykład użycia rastra Obraz oryginalny:

Przykład użycia rastra Obraz z rastrem:

Przykład użycia rastra Zbliżenie rastra:

Komputerowa grafika rastrowa Obraz jest „zdygitalizowany” to znaczy podzielony na punkty, których liczba zależy od rozdzielczości obrazu. Obraz taki jest przechowywany jako opis koloru każdego punktu. Tworzenie obrazów rastrowych polega na nadaniu odpowiedniego koloru odpowiednim punktom. Grafika prezentacyjna w internecie jest przede wszystkim grafiką rastrową.

Zalety grafiki rastrowej Mamy zamysł artystyczny i go realizujemy – tak jakbyśmy mieli kredki lub farby. Obiekty raz położone pozostają na stałe Można je nieco modyfikować Z trudem można obiekty powielać i usuwać (można usuwać całe warstwy…) Łatwe kolorowania obszarów Łatwe zamalowywanie obiektów Dostęp do pojedynczych punktów obrazu

Wady grafiki rastrowej Trudne modyfikacje – obiekty sklejają się natychmiast po ich namalowaniu. Nie można utrzymać wymiarów obiektów. Trudne zmiany kolorów szczegółów. Zmienia się przy zmianie parametrów rysunków. Zajmuje dużo miejsca

Grafika wektorowa Obraz tworzymy i zapamiętujemy jako matematyczny opis figur na płaszczyźnie kartezjańskiej (w układzie współrzędnych). Każdy obiekt ma własny opis uwzględniający: kształt, grubość linii, kolor linii, kolor wypełnienia, położenie, głębokość w tle.

Przykłady opisu obiektów Prostokąt: współrzędne wierzchołka, długość i szerokość i kąt obrotu. Okrąg: położenie środka i promień. Prosta: współrzędne dwóch dowolnych punktów. … Krzywa narysowana odręcznie: jako krzywa Bezier

Krzywe Bezier Opisane w 1970 przez P. Bezier, który użył tych krzywych do modelowania karoserii samochodów Renault Krzywa powstaje jako wykres parametryczny w przestrzeni 2 wymiarowej (albo wyższego wymiaru) funkcji wykorzystującej n + 1 punktów kontrolnych: określonej następująco: dla i = 1, 2 gdzie 0 ≤ u ≤ 1

Zalety grafiki wektorowej Komponowanie obrazka po stworzeniu wszystkich obiektów. Możliwość modyfikacji każdego obiektu oddzielnie. Automatyczne wyrównywanie linii i wygładzanie krzywych. Dokładne rozmiary każdego obiektu. Zachowanie jakości i proporcji przy zmianie rozmiarów obrazka wynikowego. Możliwość wielokrotnego wykorzystania tych samych obiektów. Automatyzacja niektórych prac (np. wyrównywanie).

Wady grafiki wektorowej Trudne wypełnianie kolorem obiektów niestandardowych Wygładzanie linii (nawet rysowanych „z wolnej ręki”) Trudne wykorzystywanie w innych dokumentach Niemożność dokonania pewnych operacji z powodu wektorowego opisu krzywych Konieczność zapisu w postaci grafiki rastrowej do publikacji

Przykład grafiki wektorowej Grafika wektorowa w internecie jest realizowana za pomocą XML w postaci opisu plików SVG (Scalable Vector Graphics): Żółty kwadrat z czerwoną obwódką: <?xml version="1.0" ?> <svg viewBox="0 0 100 100"> <rect style="stroke:#FF0000;stroke-width:5;fill:#FFFF00" x="10" y="10" width="80" height="80„ /> </svg>

UCZENIE GRAFIKI KOMPUTEROWEJ

Programy Trzeba wybrać dwa Do grafiki rastrowej Do grafiki wektorowej Paint – jest we wszystkich systemach Windows Dowolny inny byle nie był zbyt skomplikowany w obsłudze Do grafiki wektorowej Nie ma konkretnego wskazania OpenOffice Draw (bo jest za darmo GNU w pakiecie) Corel Draw (bo wszyscy go lubią) Inkspace (bo jest za darmo GNU, bez pakietu) Mechanizm rysowania w MS Word (ostateczność)

Programy Programy do obróbki zdjęć Nie uczyć. Nauczą się sami – to zabawa Programy do tworzenia animacji (np. animowany GIF) Nie uczyć. Kto chce może nauczyć się sam. Programy do archiwizowania i zmiany formatów Nie uczyć. Po co to komu?

Decyzje nauczyciela Oceniamy dzieło czy sposób tworzenia? Uczymy programów czy plastyki lub rysunku technicznego? Zaczynamy od rastra czy grafiki? Uczymy mistrzostwa, możliwości czy warstwy zewnętrznej? Metoda podająca czy problemowa?

Zasady ogólne Pokaz jest prawdziwym pokazem Pełny Bezbłędny Zgodny z objaśnieniami i zapowiedziami Zawiera wszystkie najważniejsze czynności Tempo dostosowane do ucznia, a nie do nauczyciela Częste powtórzenia tych samych czynności

Zasady ogólne Nie wszystko na raz Uczeń zapamiętuje tylko część (30%-60%) tego co mówi nauczyciel Za dużo szczegółów blokuje możliwość zapamiętania czegokolwiek i wprowadza chaos Uczeń nie musi wiedzieć wszystkiego od samego początku – lepiej powracać rozszerzając wiedzę Nauczyciel nie musi pokazać wszystkich możliwości wszystkim uczniom

Zasady ogólne Konkretne polecenia Uczeń nie potrafi narysować „czegoś”, zrobić „jakiegoś” rysunku Uczeń nie potrafi namalować swoich wrażeń, myśli, uczuć, odczuć, snów Uczeń wie co to jest kwadrat, szachownica, koło, ósemka Uczeń powinien zastanawiać się jak, a nie co robić

Zasady ogólne Realizowalne polecenia Lepiej więcej prac krótszych niż jedna długa Nauczyciel nie wymaga umiejętności, których nie uczy (plastyka, rysunek techniczny, rozwiązywanie zadań, itp.) Nauczyciel potrafi zrealizować zadania, które daje uczniom Zadania są realizowalne za pomocą sprzętu i oprogramowania dostępnego w szkole

Zasady ogólne Uczenie do zastosowań Zadania „realne” Zadanie wynika ze świata znajdującego się poza ścianami pracowni Dzieła „potrzebne” Wytwór może (potencjalnie) mieć zastosowanie poza przedstawieniem do oceny Problemy „rzeczywiste” Trudności wynikają z natury tego co robimy, a nie z udziwnienia dokonanego przez nauczyciela Zastosowanie komputera „naturalne” Zadania nie można rozwiązać szybciej i lepiej bez komputera

Podstawowe metody Pokaz: „pokazuję i objaśniam” Zadania praktyczne Wprowadzenie do programu Podstawowe funkcje Realizacja prostego zadania Zadania praktyczne Stopniowanie trudności Rozszerzenia Ewaluacja (ocena)

Źródła pomysłów Artystyczne Naśladownictwo mistrzów Martwe natury (owoc, szklanka, książka) Widoczki (architektura, pejzaże – z pocztówek) Ludzie i zwierzęta (może nie ...) Kompozycje plastyczne Abstrakcja geometryczna (uwaga na chaos) Pomysły fantazyjne (np. Opałka – obrazy liczone to my: obrazy pisane) Rysunki według książki „Umiem rysować”

Źródła pomysłów Strukturalne Gry planszowe Łamigłówki klasyczne Tworzenie plansz do gier Projektowanie pionków Łamigłówki klasyczne Tangram, pentomino, piętnastka Kostka Rubika Posadzkowanie Wypełnienie płaszczyzny takimi samymi formami

Źródła pomysłów Przedmiotowe Matematyka Chemia Biologia Siatki brył Rysunkowe dowody Ilustracje faktów Chemia Modele cząstek i związków chemicznych Biologia Drzewa rodowe królestw zwierząt i roślin Schematy budowy organizmów

Źródła pomysłów Przedmiotowe (cd) Geografia Historia Język polski Schematyczne mapy geologiczne Flagi państw Historia Stroje ludzi z odpowiedniej epoki (wycinamy z malowideł) Mapy podróży słynnych podróżników (na gotowej mapie rysujemy kto i którędy podróżował) Język polski Opracowanie portretów pisarzy (retusz, połączenie razem) Ilustracje powieści (za pomocą techniki collage)

Źródła pomysłów Przedmiotowe (cd) Fizyka WF Schematy doświadczeń fizycznych Rozkłady sił w maszynach prostych WF Schemat rozgrywania elementów stałych w grach zespołowych Schemat rozgrywek pucharowych

Źródła pomysłów Różne Odgadnienia Ozdobniki Szyfry Rebusy (rebusy literowe) Łamigłówki dominowe Labirynty Ozdobniki Wzory greckie, desenie celtyckie Szyfry Szyfr ramkowy Tańczące figurki

Tangram

To można ułożyć

Pentomino

http://pentomino. wirisonline http://pentomino.wirisonline.net/bestanden/beestenboel/oplossingen/hond2.gif

Siatki sześcianu

Celtyckie desenie

„Celtyckie składniki”

Labirynt

Aspekty prawne Ogólne Tylko do zastosowań własnych Nigdy bez zgody do zastosowań komercyjnych Nie usuwamy znaków autora, nie podpisujemy własnym nazwiskiem czyjejś pracy

Aspekty prawne Grafika z Internetu Internet nie jest własnością publiczną, zamieszczone tam materiały mają swoich autorów Można wykorzystać do prac własnych niekomercyjnych z powołaniem się na źródło Nie wolno bez zgody sprzedawać ani całości ani części

Aspekty prawne Gotowe wstawki graficzne - ClipArty Są własnością autora Można wykorzystać w dokumentach utworzonych w programach na które ma się licencję Nie można sprzedawać jako samodzielnych rysunków Nie można sprzedawać nawet po przeróbkach Wstawki dołączane do programów graficznych mają często dodatkową licencję zezwalającą właścicielowi licencji na komercyjne wykorzystanie tych obrazków