NIE IGNORUJ TEGO!!!.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój mowy u dziecka w wieku przedszkolnym
Advertisements

Wpływ nieprawidłowego karmienia na wady wymowy.
dla logopedów szkolnych z rejonu działania
PRAWIDŁOWOŚCI ROZWOJU MOWY I JĘZYKA DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO
Zaburzenia wymowy.
WADY WYMOWY.
PRAWIDŁOWA EMISJA GŁOSU W TERAPII MOWY BEZDŹWIĘCZNEJ.
Sposób jedzenia sushi.
Zasady dobrego zachowania się przy stole
Przyjaciel czy wróg naszych dzieci?
ĆWICZENIA BUZI I JĘZYKA
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek.
Logopedia w pigułce, czyli co każdy rodzic wiedzieć powinien. . .
Opracowała: neurologopeda Grażyna Kołasińska
Okresy rozwoju mowy wg Leona Kaczmarka
Poradnik logopedyczny
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego
logopedyczny-prezentacja
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
WADY WYMOWY.
Gimnastyka korekcyjna dla dzieci i młodzieży
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Pomóż mi ładnie mówić Program opracowały: mgr Renata Stępień
Szkolny gabinet logopedyczny
MOWA CIAŁA.
ĆWICZENIA NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH: JĘZYKA, WARG, PODNIEBIENIA
Bajeczki logopedyczne
Dr hab. Kazimiera Krakowiak, prof
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Proste i śmieszne zabawy pomogą dziecku w rozwoju mowy.
STYMULOWANIE ROZWOJU JĘZYKOWEGO U DZIECI W WIEkU PRZEDSZKOLNYM
JĄKANIA WCZESNODZIECIĘCEGO
PROFILAKTYKA LOGOPEDYCZNA
INTUBACJA DOTCHAWICZA
Technika Jacobsona.
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Profilaktyka logopedyczna
Zasady dobrego wychowania czyli savoir vivre na co dzień.
WADA WYMOWY.
Normy rozwoju mowy.
NARZĄDY MOWY jama nosowa nos ujście jamy nosowej podniebienie twarde
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
OBRAZKOWE ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE
Profilaktyka wad zgryzu w okresie niemowlęcym i żłobkowym
Rozwój mowy i jego wspomaganie
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
Jak pomagać dziecku w nauce?
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Gimnastyka buzi i języka
13 ćwiczeń na dobry początek dnia!.
Metoda symultaniczno–sekwencyjna
Metody wywoływania głosek. Sylwia Świdzińska-Jachna logopeda, specj
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Logopedia w szkole.
ETAPY ROZWOJU MOWY według L. Kaczmarka
CHARAKTERYSTYKA WAD WYMOWY, SPOSÓB ICH ROZPOZNAWANIA ORAZ ZESTAW ĆWICZEŃ WSPOMAGAJĄCYCH TERAPIĘ LOGOPEDYCZNĄ GRAŻYNA REMBACZ.
GIMNASTYKA JĘZYKA Ćwiczenia wykonuj dokładnie, przed lustrem. Powtórz je co najmniej 5 razy. Przed rozgrzewką umyj buzię, aby język nie dotykał brudnych.
Dlaczego warto myć zęby?
ROZWÓJ MOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Wady wymowy.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Katarzyna Konieczna – neurologopeda
Rady dla rodziców dotyczące stymulowania rozwoju językowego
Wspieranie rozwoju mowy ucznia.
ROZWIJANIE U DZIECI EKSPRESJI WERBALNEJ
Rozwój mowy dziecka.
Dobre nawyki pielęgnacyjne
Zapis prezentacji:

NIE IGNORUJ TEGO!!!

Po posiłku pozwólmy dziecku wylizać talerz językiem jak kotek Po posiłku pozwólmy dziecku wylizać talerz językiem jak kotek. To ćwiczenie mniej eleganckie, za to bardzo skutecznie gimnastykuje środkową część języka. Po śniadaniu posmarujmy dziecku wargi miodem, kremem czekoladowym lub mlekiem w proszku i poprośmy, aby zlizał je dokładnie jak miś czy kotek. Kiedy dziecko ziewa nie gańmy go, lecz poprośmy, aby ziewnęło jeszcze kilka razy, zasłaniając usta. Jeśli dziecko dostało lizaka zaproponujmy mu, aby lizało go unosząc czubek języka ku górze. Przy porannym i wieczornym myciu zębów zaproponujmy dziecku liczenie zębów lub witanie się z nimi w ten sposób, aby czubek języka dotknął każdego zęba osobno. Podczas rysowania poprośmy dziecko, aby narysowało językiem kółko (dookoła warg) lub kreseczki (od jednego do drugiego kącika ust). Dmuchanie na talerz z gorącą zupą, chuchanie na zmarznięte dłonie, cmokanie, żucie pokarmów a nawet wystawianie języka to też ćwiczenia aparatu artykulacyjnego. Z małymi dziećmi ćwiczenia prowadzimy w formie zabawowej. .

Ćwiczenia powinny być prowadzone codziennie (kilka razy w ciągu dnia) Drodzy Rodzice zachęcam Was do wspólnego wykonywania ćwiczeń aparatu artykulacyjnego z Waszymi pociechami. Poniższe ćwiczenia mają na celu zarówno zapobieganie wadom wymowy, jaki korygowanie już powstałych. Ćwiczenia powinny być prowadzone codziennie (kilka razy w ciągu dnia) przez 5 – 10 minut. Trzeba jednak pamiętać, że czas trwania i liczbę powtórzeń należy dostosować do indywidualnych możliwości dziecka. Ćwiczenia staramy się urozmaicać, prowadzić w formie zabawowej, szczególnie dla dzieci młodszych. Na początku ćwiczymy z dzieckiem przed lustrem, kiedy potrafi już wykonać je bez kontroli, można wykorzystywać każdą nadarzająca się okazję. Ćwiczenia artykulacyjne powinny być wykonane dokładnie, dlatego nie jest wskazany pośpiech, ani zbyt duża liczba ćwiczeń w ciągu jednych zajęć. PAMIĘTAJMY! Efektywność ćwiczeń możliwa jest tylko poprzez wielokrotne powtarzanie. Gimnastykę aparatu mowy rozpoczynamy od ćwiczeń najprostszych stopniowo zwiększając ich trudność. Na początku możemy wykorzystać naturalne sytuacje:

Malarz – maluje sufit dużym pędzlem Malarz – maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła. Młotek – wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa. Żyrafa – ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz. Słoń – ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony.

Krowa – naśladowanie przeżuwania. Ćwiczenia żuchwy Zamykanie i otwieranie domku – szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski a, zęby są widoczne dzięki rozchylonym wargom. Grzebień – wysuwanie żuchwy, zakładanie i poruszanie dolnymi zębami po górnej wardze. Cofanie żuchwy, zakładanie i poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze i brodzie. Krowa – naśladowanie przeżuwania. Guma do żucia – żucie gumy lub naśladowanie.

Ćwiczenia usprawniające wargi: Balonik – nadymanie policzków, usta ściągnięte Całuski – usta układamy w „ciup” i cmokamy posyłając do siebie buziaki. Zmęczony konik – parskanie wargami. – wysuwanie obu warg do przodu, udając ryjek świnki. Straż pożarna – wyraźne wymawianie samogłosek w parach: e o, i u, a • Pojazdy – naśladowanie poprzez wibrację warg warkotu motoru, helikoptera. itp. Ćwiczenia podniebienia miękkiego Zmęczony piesek – język wysunięty z szeroko otwartych ust, wdychanie i wydychanie powietrza ustami Balonik – nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczanie nosem. Biedronka, parasol, sukienka itp. – przysysanie kolorowych kółeczek poprzez wciąganie powietrza przez rurkę i przenoszenie na obrazek … Śpioch – chrapanie na wdechu i wydechu. Kukułka i kurka – wymawianie sylab: ku – ko, ku -ko, uku – oko, uku – oko, kuku – koko, kuku – koko Podwieczorek pieska – chwytanie ustami drobnych cukierków, chrupek, kawałków skórki chleba, itp. .

Ćwiczenia podniebienia miękkiego Kto silniejszy? – napinanie warg w pozycji rozciągniętej. Dwie osoby siedzące naprzeciw siebie trzymają ustami kartkę papieru i każdy ciągnie w swoją stronę. Uwaga – dajmy dziecku szansę wygrania zawodów. Rybka – powolne otwieranie i zamykanie warg tworzących kształt koła, zęby „zamknięte” Wąsy – wysuwanie warg jak przy wymawianiu u, położenie na górnej wardze słomki lub ołówka i próby jak najdłuższego utrzymania

JAK POMOGAĆ SWOJEMU DZIECKU ROZWIJAĆ MOWĘ LOGOPEDA RADZI... JAK POMOGAĆ SWOJEMU DZIECKU ROZWIJAĆ MOWĘ Od pierwszych chwil życia rozmawiaj z nim, mów do niego jak najwięcej:opowiadaj różne historie, zdarzenia,śpiewaj, opisuj, co robisz w danej chwili,nawet, jeśli to zwykłe obieranie ziemniaków - dziecko musi słyszeć dźwięki mowy, jeśli ma się ich nauczyć,gdy mówisz do dziecka, staraj się Gdy mówisz do dziecka, staraj się posługiwać prostymi zdaniami, unikaj niepotrzebnego spieszczania, tak zwana „mowa nianiek” nie pomaga twojemu dziecku w rozwoju kompetencji językowych (nieprawidłowy wzorzec językowy to jedna z przyczyn wad wymowy u dziecka). Dużo i systematycznie czytaj swojemu dziecku. Bajki, wiersze, wierszyki, rymowanki wzbogacają jego słownik czynny i bierny, pobudzają wyobraźnię, zacieśniają więź między wami (czas spędzony z dzieckiem jest bezcenny dla jego rozwoju mowy i nie tylko)

Pamiętaj, że to, co naturalne, nie szkodzi twojemu dziecku, jeśli jednak z jakiś względów twoje dziecko korzysta z butelki, skróć maksymalnie okres jego karmienia, nie używaj dodatkowo smoczków ani gryzaków; utrudniają one prawidłowe ułożenie języka w jamie ustnej oraz wpływają negatywnie na sprawność języka. Nie przedłużaj okresu „papkowatego jedzenia”, dziecko musi nauczyć się prawidłowo gryźć, przeżuwać i połykać. Wprowadzaj do języka dziecka onomatopeje, tak zwane wyrazy dźwiękonaśladowcze, wzbogacają one mowę dziecka o nowe sylaby, a przecież sylaby budują późniejsze wyrazy. ONOMATOPEJE Jak robi kurka? Ko, ko, ko Jak robi kotek? Miał, miał, miał Jak robi owieczka? Be, be, be Jak robi krówka? Muuuu…. Jak robi gąska? Gę, gę, gę Jak robi piesek? Hau, hau, hau Jak pada deszczyk? Kap, kap, kap Jak robi pszczółka? Bzzzz…