Uniwersytet Warszawski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Joanna Sawicka Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warszawski
Advertisements

Układy eksperymentalne analizy wariancji. Analiza wariancji Planowanie eksperymentu Analiza jednoczynnikowa, p poziomów czynnika, dla każdego obiektu.
Metody badania stabilności Lapunowa
Autorzy: Piotr Dudojć Emil Somnicki
Zmienne losowe i ich rozkłady
Uniwersytet Warszawski
Uniwersytet Warszawski
Zmienność organizmów i jej przyczyny
Model ciągły wyceny opcji Blacka – Scholesa - Mertona
Statystyka w doświadczalnictwie
Uogólniony model liniowy
Pakiety statystyczne Maciej Szydłowski (dr)
Kojarzenia 2007.
Mapowanie loci genów cech ilościowych
Wykład 6 Standardowy błąd średniej a odchylenie standardowe z próby
Pobieranie próby Populacja generalna: zbiór wyników wszystkich możliwych doświadczeń określonego typu. Próba n-wymiarowa: zbiór n wyników doświadczeń.
Uniwersytet Warszawski
Uniwersytet Warszawski
Uniwersytet Warszawski
Uniwersytet Warszawski
21 listopada 2007 Warsztaty w Szkole Festiwalu Nauki przy Międzynarodowym Instytucie Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie.
Podstawy grafiki komputerowej
Hipotezy statystyczne
Testy nieparametryczne
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Metody Lapunowa badania stabilności
Testy nieparametryczne
Cel projektu Zbadanie ile osób w klasach I i III posiada cechy dominujące, a ile recesywne.
Grzegorz Mendel Początki genetyki.
Temat: ,,Jaki jest rozkład cech dominujących i recesywnych wśród uczniów klas III naszej szkoły?”
Drzewo rodowe.
URZĄD MIASTA Siemianowice Śląskie przedstawia
DOŚWIADCZENIA LOSOWE.
Pojęcia biologiczne: GENETYKA - nauka o dziedziczności i zmienności.
Dziedziczenie cech jednogenowych.
Ekonometryczne modele nieliniowe
Fot. W. Wołkow Kierunek: Biomatematyka Prowadzący: dr Wioleta Drobik
Kolory w kodzie RGB i HEX
Co to jest dystrybuanta?
ENDOG Monitorowanie zmienności genetycznej w małych populacjach na postawie danych rodowodowych.
Algorytmy Genetyczne Anna Tomkowska Politechnika Koszalińska
Pojęcia biologiczne: GENETYKA - nauka o dziedziczności i zmienności.
MODELOWANIE ZMIENNOŚCI CEN AKCJI
Prawdopodobieństwo.
Zarządzanie populacjami zwierząt
Podstawowe reguły dziedziczenia genów
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Od Mendla do Watsona i Cricka
Genetyczne uwarunkowanie płci
Statystyczna Analiza Danych SAD2 Wykład 4 i 5. Test dla proporcji (wskaźnika struktury) 2.
Statystyczna analiza danych SAD2 Wykład 5. Testy o różnicy wartości średnich dwóch rozkładów normalnych (znane wariancje) Statystyczna analiza danych.
Darwinowska teoria doboru naturalnego
Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska
1.24. Wkład grochu i muszki owocowej w rozwój genetyki
2.22. Procesy i zasady kodowania informacji genetycznej
Podstawowe mechanizmy dziedziczenia cech Współdziałanie niealleliczne
Jednym ze sposobów dziedziczenia okre ś lonych cech jest dziedziczenie, gdzie 1 gen determinuje 1 cech ę. Jest to dziedziczenie jednogenowe, w jednej.
Treść dzisiejszego wykładu l Szeregi stacjonarne, l Zintegrowanie szeregu, l Kointegracja szeregów.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 8 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
1.22. Odczytywanie informacji genetycznej – przepis na białko
Dziedziczenie cech Uczniowie klasy III C.
Ewolucja.
Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska
Dziedziczenie cech
Testy nieparametryczne
Badanie współczynnika inbredu
PRACE I PRAWA GRZEGORZA MENDLA
1.23. Podziały komórki i przekazywanie informacji genetycznej
Trójkąt Pascala a geny kumulatywne - biomatematyka
Zapis prezentacji:

Uniwersytet Warszawski Genetyka ogólna wykład dla studentów II roku biotechnologii Andrzej Wierzbicki Uniwersytet Warszawski Wydział Biologii andw@ibb.waw.pl http://arete.ibb.waw.pl/private/genetyka/

Program wykładu Jakie zasady rządzą dziedziczeniem? Gdzie ulokowane są geny? Jaka substancja chemiczna jest nośnikiem genów? Jak funkcjonują geny? Co to są genomy? Jak geny sterują procesami życiowymi? Jak geny ewoluują? Jak badamy geny? Jak zmieniamy geny? Co w genach jest szczególnie ciekawe?

Genetyka Mendlowska Wykład 1 co to jest genetyka natura dziedziczenia prawa Mendla relacje genotyp-fenotyp

Genetyka - nauka o zjawisku dziedziczności Co to jest genetyka? Genetyka - nauka o zjawisku dziedziczności życie powstaje tylko z życia organizm potomny jest podobny do macierzystego cechy muszą istnieć w postaci zalążków - genów Znaczenie genetyki rewolucja w medycynie rewolucja w biotechnologii

Jaka jest natura dziedziczności? Geny - zalążki cech co jest nośnikiem dziedziczności? czy rodzice mają równy wkład w dziedziczenie? czy informacja dziedziczna się miesza? natura genów ciągła, uśrednianie natura genów dyskretna, losowanie jaka jest biochemiczna natura genów?

Geny mają naturę dyskretną rośliny macierzyste krzyżówka samozapylenie pokolenie F1 pokolenie F2 wysoka niska same wysokie część wysokich, część niskich żółte zielone same o żółtych część o żółtych, część o zielonych

Co zrobił Grzegorz Mendel? Zastosował podejście używane przez fizyków ograniczył liczbę zmiennych - czyste linie groszku Mendel (1822-1884)

Co zrobił Grzegorz Mendel? Zastosował podejście używane przez fizyków ograniczył liczbę zmiennych - czyste linie groszku wyniki przedstawiał ilościowo X F1 3:1 F2 6022 2001 1/3 2/3 F3 3:1

Co zrobił Grzegorz Mendel? Zastosował podejście używane przez fizyków ograniczył liczbę zmiennych - czyste linie groszku wyniki przedstawiał ilościowo zaproponował model: AA aa X każda roślina ma dwie determinanty dla każdej cechy komórki płciowe niosą tylko jedną determinantę determinanty rozdzielają się do gamet losowo z równym prawdopodobieństwem połączenie gamet następuje losowo względem determinant gamety: A A a a Aa F1 A a AA Aa aa 3:1 F2

A a A AA Aa aa a Jak działają prawa Mendla 3:1 Skąd zatem rozkład 3:1 w pokoleniu F2? AA - homozygota dominująca Aa - heterozygota aa - homozygota recesywna AA aa X gamety ojcowskie A a Aa Aa A AA Aa aa F1 X gamety matczyne a A a 1/4 AA + 1/2 Aa + 1/4 aa 1 : 2 : 1 AA Aa aa 3:1 F2 3 1

Jak działają prawa Mendla X a Aa Aa F1 F1 a AA Aa aa wszystkie Aa wszystkie żółte 3:1 F2 A a 1/3 2/3 a AA Aa aa AA AA Aa aa aa F2 A F3 1/4AA, 1/2Aa, 1/4aa 3/4 żółte, 1/4 zielone 1 3:1 1 A A A a a a A AA a AA Aa aa a aa F3 A A a wszystkie AA wszystkie żółte 1/4AA, 1/2Aa, 1/4aa 3/4 żółte, 1/4 zielone wszystkie aa wszystkie zielone

Pojęcia związane z prawami Mendla gen - zalążek cechy allel - wersja genu allel dominujący - allel, który ujawnia się w heterozygocie (A) allel recesywny - allel, który pozostaje ukryty w heterozygocie (a) homozygota - osobnik posiadający dwa identyczne allele (AA, aa) heterozygota - osobnik posiadający dwa różne allele (Aa) fenotyp - cecha, którą można obserwować genotyp - zestaw genów odpowiedzialnych za fenotyp osobnika

Krzyżówki dwucechowe AABB AABb AaBB AaBb AAbb Aabb aaBB aaBb aabb AABB X aabb A - żółty a - zielony B - gładki b - pomarszczony AaBb F1 gamety ojcowskie AB Ab aB ab AB AABB AABb AaBB AaBb AAbb Aabb aaBB aaBb aabb Ab F2 gamety matczyne aB ab zielone, pomarszczone żółte, gładkie żółte, pomarszczone zielone, gładkie 9 3 1

Krzyżówka testowa dwucechowa AaBb X aabb A - żółty a - zielony B - gładki b - pomarszczony gamety ojcowskie ab ab ab ab AB AaBb Aabb aaBb aabb Ab gamety matczyne aB ab zielone, pomarszczone żółte, gładkie żółte, pomarszczone zielone, gładkie 4

W gametach jest po jednym allelu danego genu Prawa Mendla Pierwsze prawo Mendla W gametach jest po jednym allelu danego genu Drugie prawo Mendla Allele różnych genów przechodzą do gamet niezależnie od siebie

Niepełna dominacja 1 : 2 : 1 rozkład 1:2:1 Dziedziczenie barwy kwiatów lwiej paszczy fenotyp heterozygoty pośredni względem homozygot homozygota R1 - czerwone homozygota R2 - białe heterozygota R1 R2 - różowe 1 : 2 : 1

Kodominacja 1 : 2 : 1 rozkład 1:2:1 Dziedziczenie barwy liści koniczyny fenotyp heterozygoty ma cechy obu homozygot X homozygota R1 - plamy na końcach homozygota R2 - plamy w środku heterozygota R1 R2 - plamy tu i tu F1 F2 1 : 2 : 1

Allele wielokrotne AA A0 A BB B0 B AB 00 Grupy krwi jeden gen ma więcej niż dwa allele genotyp fenotyp A - N-acetylogalaktozoamina B - galaktoza 0 - nic AA A0 A BB B0 B AB 00

Allele pleiotropowe i letalne rozkład 2:1 Barwa futra u myszy homozygota umiera na wczesnym etapie rozwoju Aa żółta Aa żółta X A - żółty a - szary AA Aa Aa aa szare żółte Anemia sierpowata 2 : 1 A - hemoglobina normalna S - hemoglobina uszkodzona AA AS SS normalna normalna i uszkodzona uszkodzona normalne uszkodzone anemia podatny odporny hemoglobina kodominacja A dominujący S recesywny erytrocyty niepełna dominacja e. wysoko S dominujacy A recesywny malaria

Addytywność fenotypów rozkład 9:3:3:1 Zabarwienie nasion podwójna homozygota ma sumę fenotypów pojedyńczych AAbb X aaBB F1 AaBb gamety ojcowskie AB Ab aB ab AB AABB AABb AaBB AaBb AAbb Aabb aaBB aaBb aabb Ab F2 gamety matczyne aB ab zielone (bezbarwne) ciemnobrązowe jasnobrązowe szare 9 3 1 A_B_ A_bb aaB_ aabb

Dwa geny spełniają tę samą funkcję rozkład 15:1 Zabarwienie płatków Antirrhinum wystarcza allel dominujący jednego genu AABB X aabb F1 AaBb gamety ojcowskie AB Ab aB ab AB AABB AABb AaBB AaBb AAbb Aabb aaBB aaBb aabb Ab F2 gamety matczyne aB ab białe czerwone 15 1 A lub B aabb Antirrhinum

Komplementacja AABB AABb AaBB AaBb AAbb Aabb aaBB aaBb aabb rozkład 9:7 Zabarwienie płatków groszku niezbędne są allele dominujące obydwu genów AAbb X aaBB F1 AaBb gamety ojcowskie AB Ab aB ab AB AABB AABb AaBB AaBb AAbb Aabb aaBB aaBb aabb Ab F2 gamety matczyne aB ab białe różowe 9 7 A i B aa lub bb

Test komplementacji Sprawdzenie, czy dwa mutanty mają uszkodzony ten sam gen mutanty w różnych genach mutanty w tym samym genie AAbb aaBB AaBb X F1 AAbb X F1 komplementacja brak komplementacji

Epistatyczność recesywna rozkład 9:3:4 Umaszczenie myszy homozygota jednego genu maskuje działanie drugiego AAbb X aaBB F1 AaBb gamety ojcowskie A - żółta a - brązowa B - barwa b - brak barwy AB Ab aB ab AB AABB AABb AaBB AaBb AAbb Aabb aaBB aaBb aabb Ab F2 gamety matczyne aB ab A_B_ żółte 9 a_B_ brązowe 3 __bb białe 4

Epistatyczność dominująca rozkład 12:3:1 Barwa owoców kabaczka dominujący allel jednego genu maskuje działanie drugiego AABB X aabb F1 AaBb gamety ojcowskie A - żółte a - zielone B - białe b - ubarwione AB Ab aB ab AB AABB AABb AaBB AaBb AAbb Aabb aaBB aaBb aabb Ab F2 gamety matczyne aB ab __B_ białe 12 A_bb żółte 3 aabb zielone 1

Oddziaływania genetyczne interakcja zachowanie A_/B_ A_/bb aa/B_ aa/bb rozkład addytywność działanie alleli dwóch genów się sumuje 9 3 1 9:3:3:1 duplikacja dwa geny spełniają tę samą funkcję 15:1 komplementacja oba geny są niezbędne do powstania fenotypu 9:7 epistatyczność recesywna homozygota jednego genu maskuje fenotyp drugiego 9:3:4 epistatyczność dominująca allel jednego genu maskuje fenotyp drugiego 12:3:1

Penetracja i wyrażanie fenotypu niepełna penetracja fenotypu zmienne wyrażanie fenotypu niepełna penetracja i zmienne wyrażanie kot syjamski

Cechy determinowane wielogenowo Jedną cechę reguluje większa liczba genów oddziaływania addytywne, dominujące i epistatyczne rozkład normalny fenotypów

Jak interpretować wyniki krzyżówek Wykonano dwie niezależne krzyżówki świnek morskich: czarnej i białej. W pierwszej uzyskano 12 czarnych, w drugiej 6 czarnych i 5 białych. Jakie były najprawdopodobniejsze genotypy rodziców? krzyżówka 1 krzyżówka 2 ?? x ?? ?? x ?? F1 ?? ?? ?? ?? F1 ?? ?? ?? ?? wszystkie czarne 6 czarnych 5 białych

Jak interpretować wyniki krzyżówek Wykonano dwie niezależne krzyżówki świnek morskich: czarnej i białej. W pierwszej uzyskano 12 czarnych, w drugiej 6 czarnych i 5 białych. Jakie były najprawdopodobniejsze genotypy rodziców? A - czarny a - biały krzyżówka 1 krzyżówka 2 AA x aa Aa x aa F1 Aa Aa Aa Aa F1 Aa Aa aa aa wszystkie czarne 6 czarnych 5 białych

Jak interpretować wyniki krzyżówek Skrzyżowano czyste linie kukurydzy o żółtych liściach i kukurydzy o krótkich korzeniach. W F1 wszystkie rośliny były normalne. W F2 otrzymano 609 normalnych, 194 o żółtych liściach, 197 o krótkich korzeniach. Jakie zachodzą relacje między genotypem a fenotypem? A - zielone liście a - żółte liście B - długie korzenie b - krótkie korzenie AAbb X aaBB AaBb F1 AB Ab aB ab F2 AB AABB AABb AaBB AaBb AAbb Aabb aaBB aaBb aabb zielone, długie 609 Ab żółte, długie 194 zielone, krótkie 197 aB ab

Jak interpretować wyniki krzyżówek Skrzyżowano czyste linie kukurydzy o żółtych liściach i kukurydzy o krótkich korzeniach. W F1 wszystkie rośliny były normalne. W F2 otrzymano 609 normalnych, 194 o żółtych liściach, 197 o krótkich korzeniach. Jakie zachodzą relacje między genotypem a fenotypem? A - zielone liście a - żółte liście B - długie korzenie b - krótkie korzenie AAbb X aaBB AaBb F1 AB Ab aB ab F2 AB AABB AABb AaBB AaBb AAbb Aabb aaBB aaBb aabb zielone, długie 9 Ab żółte, długie 3 zielone, krótkie 3 aB żółte, krótkie ab

Jak interpretować wyniki krzyżówek Skrzyżowano dwie normalne rośliny kukurydzy. W F1 otrzymano 747 normalnych i 253 o krótkich korzeniach. Jakie były genotypy roślin macierzystych? A - zielone liście a - żółte liście B - długie korzenie b - krótkie korzenie ???? X ???? ?? ?? ?? ?? F1 ?? ?? zielone, długie 747 ?? zielone, krótkie 253 ??

Jak interpretować wyniki krzyżówek Skrzyżowano dwie normalne rośliny kukurydzy. W F1 otrzymano 747 normalnych i 253 o krótkich korzeniach. Jakie były genotypy roślin macierzystych? A - zielone liście a - żółte liście B - długie korzenie b - krótkie korzenie AABb X A?Bb AB AB ?b ?b F1 AB AABB A?Bb AABb A?bb AB zielone, długie 3 Ab zielone, krótkie 1 Ab

Jak interpretować wyniki krzyżówek Jak sprawdzić, jaki genotyp względem A miały rośliny macierzyste? AA czy Aa A? AA Aa

Jak interpretować wyniki krzyżówek Jak sprawdzić, jaki genotyp względem A miały rośliny macierzyste? AA czy Aa krzyżówka testowa AA X aa Aa X aa Aa Aa aa 1 : 1

Podsumowanie Genetyka to nauka o zjawisku dziedziczności. Geny mają naturę dyskretną. Dziedziczenie odbywa się zgodnie z prawami Mendla. Różne zależności fenotypu od genotypu powodują odstępstwa od rozkładów mendlowskich.

Najważniejsze pisma naukowe