POJAZDY Z NAPĘDEM HYBRYDOWYM I ELEKTRYCZNYM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KRÓTKA PREZENTACJA SYSTEMU SLGB
Advertisements

Piotr Grudziński Akademia Toyoty Toyota Motor Poland
CZY PRZYSZŁOŚĆ NALEŻY DO SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO? Fakty i mity
POJAZD ELEKTRYCZNY AKADEMII MORSKIEJ W GDYNI
Komunikacja - Zjawisko masowe - Szanse i możliwości - Zalety czy wady
Wskaźniki charakterystyczne paliw ciekłych
? Po co mi kolektor słoneczny?
I ich znaczenie dla naszego środowiska
Projekt Green Stream Patronat Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Jarosław Bąk Specjalista ds. PR i CSR Toyota Motor Poland
Sieć naukowa ZSE Podsieć POLIGENERACJA
Mgr inż. Andrzej Jurkiewicz
Projekt ECOWILL IEE/09/822 Ecodriving – powszechne wdrożenie zasad ekojazdy w szkoleniu kandydatów na kierowców oraz dla posiadaczy prawa jazdy EKOJAZDA.
TOKAMAK czyli jak zamknąć Słońce w obwarzanku ?
4. OBLICZENIA TRAKCYJNE Przejazd teoretyczny
Krzysztof Zaręba Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
dr inż. Janusz Ryk Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych
Baterie Pojemność Napięcie, natężenie, moc Prąd a woda
Układy w motorowerze Justyna Ćwiertnia.
Czysty transport miejski
EKOWAT Robert Specht sp. j.
Środowiskowe aspekty wykorzystania paliw metanowych w transporcie
Rewolucyjna metoda regeneracji akumulatorów
Ogniwa fotowoltaiczne (PV)
ENERGETYKA ROZPROSZONA Kierunek ENERGETYKA
  Partner biznesowy   Partner biznesowy.   Partner biznesowy   Partner biznesowy.
Nowoczesne akumulatory trakcyjne i układy BMS Tomasz Rudnicki Alicja idziaszek - Gonzalez kielce,
Opel Ampera w strategii elektryfikacji pojazdów firmy Opel Paweł Wideł
99 % 94 % 95 %. Wpływ odkształceń cieplnych wstawek nowej konstrukcji na pracę hamulca klockowego pojazdu szynowego.
ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII
Ekojazda.
Nie bać się mechatroniki
EKO - JAZDA.
Ogniwa paliwowe (ogniwa wodorowe)
Ekologia w gospodarstwie domowym
Koncern Energetyczny ENERGA SA Oddział w Gdańsku Sekcja Promocji
KRĘTE DROGI DO EKOLOGII
OZE Odnawialne Źródła Energii
Spółka Energetyczna Jastrzębie
Silniki. Silniki Silnik 2t Silnik dwusuwowy jest to silnik spalinowy, w którym cały obieg pracy (w tym suw pracy) następuje co drugi suw (przemieszczenie.
FRANK-CARS CZĘSTOCHOWA Cezary Chaś Kierownik Sprzedaży Flotowej
Samochody McLaren p1.
MASZYNY ENERGETYCZNE NOWOCZESNE KADRY DLA NOWOCZESNEJ ENERGETYKI
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
MOTOROWER – to pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 cm3 (pojemność skokowa silnika to objętość tej części cylindra lub cylindrów,
Mgr inż. Paweł Ziółkowski
Pojazdy elektryczne przyjazne środowisku. Powietrze niezbędne jest:  Do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmów i ich narządów wewnętrznych.
Prezentacje przygotowała: Klaudia Hofman
Odnawialne źródła energii
Jedno ślady. Jedno ślady Honda CBR 900 ccm Liczba cylindrów-4 Liczba zaworów na cylinder-4 Pojemność-918cc Moc-130 KM przy rpm Moment obrot-92.
ALTERNATYWNE ŹRÓDŁA I OSZCZĘDZANIE ENERGII
Polityka bezpieczeństwa energetycznego na przykładzie Polski i Niemiec
Ogniwa paliwowe Karolina Dąbek Piotr Bachanek Kraków, r
Transport we Wrocławiu
Maszyny Elektryczne i Transformatory
Rozwiązania hybrydowe w transporcie miejskim
Bezemisyjny transport publiczny przyszłości
Przemysław Kulej i Krystian Mzyk Ogniwa paliwowe-napędy wodorowe.
Zespół Szkół Technicznych w Mielcu Przed realizacją Po realizacji.
Panel: Transport komunalny
Politechnika Białostocka Dr hab. Inż. Maciej Zajkowski
Rodzaje paliw stosowane w samochodach
Politechnika Częstochowska
dr inż. Łukasz Więckowski Wydział EAIiIB
Nowe wkrętarki Cleco serii H
MZA Warszawa to dzisiaj jeden z większych przewoźników w naszym Regionie,  posiada na stanie 1’360 autobusów  zatrudnia ponad 3’500 kierowców  codziennie.
Współczesne Maszyny i Napędy Elektryczne
Zapis prezentacji:

POJAZDY Z NAPĘDEM HYBRYDOWYM I ELEKTRYCZNYM prof. zw. dr hab. inż. Antoni Szumanowski dr inż. Arkadiusz Hajduga Zakład Napędów Wieloźródłowych Politechnika Warszawska

Problemy te wzrastają z ciągle rosnącą liczbą pojazdów samochodowych. Główne problemy związane z eksploatacją spalinowych pojazdów samochodowych w aglomeracjach miejskich: Wysoka emisja CO2. Wysoka emisja substancji toksycznych zawartych w spalinach. Wysokie zużycie energii (paliwa). Wysoki poziom hałasu. Problemy te wzrastają z ciągle rosnącą liczbą pojazdów samochodowych.

Ograniczenie emisji CO2 Właściwości aerodynamiczne. Układ napędowy Zmniejszenie SCx o 5 dm2 zmniejsza emisję CO2 o 2,5 g Zwiększenie średniej sprawności pracy silnika o 10% zmniejsza emisję CO2 o 15 g Wpływ hybrydyzacji napędu Opory toczenia Zmniejszenie o 10% powoduje zmniejszenie emisji CO2 o 2 g Masa całkowita Zmniejszenie masy o 100kg pozwala zmniejszyć emisję CO2 o 4 g Baterie zwiększają masę pojazdu 3

Zmniejszenie zużycia energii Szczyt wydobycia ropy naftowej alternatywne “paliwa” : energia elektryczna, wodór? Energia elektryczna i wodór jako nośniki energii wymagają przetworzenia: węgla ropy naftowej energii wodnej energii atomowej energii wiatru energii słonecznej Ale także biopaliw tj. gazu naturalnego i innych ciekłych paliw które “per saldo” nie zwiększają emisji CO2

Problemy te pomoże rozwiązać wprowadzenie do eksploatacji pojazdów z napędem hybrydowym i elektrycznym Hybrydyzacja napędu pozwala na zmniejszenie emisji spalin, a przez to również substancji toksycznych oraz CO2. Elektryfikacja napędu całkowicie eliminuje wydzielanie spalin przez napęd.

Konfiguracje napędu hybrydowego Napęd podwójny Zdwojone źródła Połączenie cierne Połączenie stałe jednowałowy DC/AC Converter Mechanical Transmission Electric Motor AC/DC Thermal Engine Fuel Tank Generator Batteries Rozdział elektromechaniczny Planetary gear Równoległy Łączony Mieszany Rozdział elektromechaniczny elektromagnetyczny dwuwałowy Zdwojone akumulatory Szeregowy

W każdym napędzie hybrydowym możemy wyróżnić : Źródło pierwotne (silnik spalinowy, ogniwo paliwowe, itp) Źródło wtórne (bateria akumulatorów elektrochemicznych, bezwładnik, itp) Maszyna elektryczna Układ transmisji momentu Podzespoły pomocnicze (sprzęgła, hamulce itp)

Zmniejszenie zużycia paliwa źródła pierwotnego poprzez odpowiedni dobór punktów pracy (na przykładzie silnika spalinowego) Napęd klasyczny Napęd hybrydowy

Zużycie paliwa w napędzie klasycznym i hybrydowym (minibus 5T, rozszerzony europejski cykl jazdy)

Dane: Długość 381 mm Średnica 290 mm Masa 74 kg Osiągi Moc chwilowa 75 kW(ts) 70kW(tg) Maksymalny moment 1700 N·m (ts) 1650Nm (tg) Prędkość maksymalna 1400 RPM Sprawność maksymalna 91% Masowa gęstość mocy 1014 W/kg *źródło: materiały reklamowe UQM

Szeregowy napęd hybrydowy

Szeregowy napęd hybrydowy - start

Szeregowy napęd hybrydowy - jazda

Szeregowy napęd hybrydowy - hamowanie

Równoległy napęd hybrydowy

Równoległy napęd hybrydowy - start

Równoległy napęd hybrydowy - jazda

Równoległy napęd hybrydowy - hamowanie

Napęd elektryczny

Zastosowanie przekładni wielobiegowej w napędzie elektrycznym Punkty pracy maszyny elektrycznej i charakterystyka zewnętrzna napędu elektrycznego wyposażonego w przekładnię wielobiegową Punkty pracy maszyny elektrycznej i charakterystyka zewnętrzna napędu elektrycznego bez przekładni wielobiegowej

Zastosowanie przekładni wielobiegowej w napędzie elektrycznym Korzyści wynikające z zastosowania przekładni wielobiegowej w napędzie elektrycznym są szczególnie widoczne dla miejskich warunków eksploatacji.

Lohner Porsche „Semper Vivus” 1900 r. Pierwszy pojazd z napędem hybrydowym. Dwa silniki elektryczne w kołach przednich o mocy 3,5 KM każdy. Akumulatory 80V o masie 1800 kg.

Toyota Prius Pojazd z napędem „plug-in” hybrid. Bateria Li-Ion 5.2 kWh pozwalająca na pokonanie 21 km przy prędkości 100km/h. Zużycie paliwa 1,76 l/100km. Średnia sprawność napędu 43,6%. Emisja CO2 41 g/km. Ładowanie baterii przy napięciu 100V – 180 minut; przy napięciu 200V 100 minut.

Pozytywy Negatywy Poprawa sprawności i trwałości silnika spalinowego Znaczne zmniejszenie zużycia energii i emisji Wyłączanie silnika spalinowego w czasie postoju Ograniczenie emisji CO2 Ograniczenie hałasu Hamowanie odzyskowe Negatywy Złożoność napędu Wyższy koszt napędu Konieczność rozwoju i inwestycji w nowe technologie Konieczność zmiany mentalności i polityki transportowej

Infrastruktura Ogólnodostępna stacja ładowania przy parkingu publicznym. Koncepcja bezprzewodowej stacji ładowania. Stacja szybkiego ładowania (moc ciągła 30 kW) Przydomowa stacja ładowania

Napęd odpowiedni do zastosowania pojazdu: Różne pojazdy, różne problemy, różne sposoby działania Brak jednego uniwersalnego rozwiązania wymusza potrzebę odpowiedniego, indywidualnego podejścia do każdego rozwiązania : Napęd odpowiedni do zastosowania pojazdu: BEV: wyłącznie strefa miejska HEV: strefa miejska i podmiejska FCV: również dłuższe dystanse } PHEV BEV HEV Bateria elektrochemiczna FCEV PHEV

Napęd hybrydowy z przekładnią planetarną o dwóch stopniach swobody Szeregowo - równoległy napęd hybrydowy wynaleziony przez A. Szumanowskiego w 1994 r. TE – Silnik spalinowy PG – Przekładnia planetarna EM – Silnik elektryczny / Generator Bat – Baterie C – Sprzęgło B1, B2 – Hamulce DG – Przekładnia główna TW – Koła trakcyjne CU – Falownik

Napęd hybrydowy z przekładnią planetarną o dwóch stopniach swobody – stanowisko laboratoryjne

Konstrukcje eksperymentalne

Dziękuję za uwagę