Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
Advertisements

Podejście Leader w okresie Propozycje Komisji Europejskiej oraz wstępne stanowisko Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi wrzesień 2012 Wydział
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
Podejście Leader w okresie Propozycje Komisji Europejskiej oraz wstępne stanowisko Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi Wydział Leader Departament.
Założenia do Programu Leader na lata PROPOZYCJE
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Podejście Leader w nowym okresie programowania
Podejście Leader w nowym okresie programowania
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
Projekt Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata XV Kongres Gmin Wiejskich Ossa, Biała Rawska. 17 września 2014 r. Ministerstwo Rolnictwa.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
RLKS w ramach nowej perspektywy finansowej UE
Organizacje pozarządowe jako beneficjent
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Wsparcie na infrastrukturę wiejską w ramach PROW
PROW – działania samorządowe
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
l PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020, działanie do realizacji przez Samorząd Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
1.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
1.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER (RLKS – rozwój lokalny kierowany przez społeczność)
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Lokalne Grupy Działania 2014 – 2020
Lokalna Grupa Działania „Chata Kociewia” Maj, 2015 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Wsparcie obszarów wiejskich
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER (RLKS – rozwój lokalny kierowany przez społeczność)
KONSULTACJE SPOŁECZNE DOTYCZĄCE OPRACOWANIA LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU W RAMACH ROZWOJU LOKALNEGO KIEROWANEGO PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ 2014 – 2020 dr hab. Zbigniew.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA „CHATA KOCIEWIA” WRZESIEŃ 2015 R. Działanie „Leader” w ramach PROW Możliwości uzyskania dofinansowania za pośrednictwem.
2 Inicjatywa LEADER w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Rola LSR we wdrażaniu podejścia LEADER w nowej perspektywie Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Program Operacyjny Rybactwo i Morze
Spotkania konsultacyjne z mieszkańcami Przygotowanie Lokalnej Strategii Rozwoju LGD „Bądźmy Razem” na lata Twój pomysł ma znaczenie!
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich
Lokalna Grupa Działania „Zielone Bieszczady”
Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w ramach PROW Listopad 2015 r. Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo.
1 LEADER na Mazowszu w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
1.
Założenia projektu Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata dla działań wdrażanych przez Samorząd Województwa z uwzględnieniem podejścia LEADER.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020 z dnia 17 luty 2015 r.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA LATA nowa perspektywa – nowe wyzwania, stan wdrażania.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Podstawowe zasady przyznawania pomocy w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju Wzgórz Dalkowskich „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
GRANTY Maj 2017 v.1.
DOKUMENTY STRATEGICZNE
LOKALNA STRATEGIA ROZWOJU LOKALNEJ GRUPY DZIAŁANIA „PARTNERSTWO W ROZWOJU” NA LATA GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Zasady finansowania operacji realizowanych przez Jednostki Sektora Finansów Publicznych Paweł Antoniewicz Kunice, r.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Seminarium informacyjne Koncepcja wdrażania przedsięwzięcia 1. 1
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Zapis prezentacji:

Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Leader w RLKS w ramach PROW 2014-2020 Zbąszyń, 8-9.06.2015 r. Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich

PROW 2014-2020 cele i priorytety Ułatwianie transferu wiedzy i innowacji w rolnictwie i leśnictwie oraz na obszarach wiejskich Zwiększenie rentowności gospodarstw i konkurencyjności wszystkich rodzajów rolnictwa we wszystkich regionach oraz promowanie innowacyjnych technologii w gospodarstwach i zrównoważonego zarządzania lasami. P 2 Wspieranie organizacji łańcucha żywnościowego, w tym przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych, dobrostanu zwierząt oraz zarządzania ryzykiem w rolnictwie P 3 P 4 Odtwarzanie, ochrona i wzbogacanie ekosystemów związanych z rolnictwem i leśnictwem Promowanie efektywnego gospodarowania zasobami i wspieranie przechodzenia w sektorach rolnym, spożywczym i leśnym na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu P 5 Promowanie włączenia społecznego, zmniejszania ubóstwa oraz rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich P 6 2

Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER (RLKS) PROW 2014-2020 cele i priorytety Promowanie włączenia społecznego, zmniejszania ubóstwa oraz rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich P 6 Cel 6B) Wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER (RLKS) 3

Działanie „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” Wsparcie przygotowawcze Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania 4) Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji

Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 został opracowany na podstawie przepisów UE, w szczególności rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 oraz aktów wykonawczych KE. jest podstawowym elementem II filara Wspólnej Polityki Rolnej i jest też jedną z części Umowy Partnerstwa. Komisja Europejska przyjęła: 23 maja 2014 r. - Umowę Partnerstwa 12 grudnia 2014 r. - Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Podstawy prawne PROW 2014-2020 Przepisy UE ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO i RADY (UE) NR 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO i RADY (UE) NR 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO i RADY (UE) NR 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008

Podstawy prawne PROW 2014-2020 Przepisy krajowe Ustawa z dnia 20 lutego 2015 o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020 (obowiązuje od 15 marca 2015) Ustawa z dnia 20 lutego 2015 o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (obowiązuje od 2 kwietnia 2015) Rozporządzenia wykonawcze (w przygotowaniu)

nadzór – Marszałek Województwa działalność gospodarcza LGD w PROW 2014-2020 wybrana może zostać LSR, która będzie realizowana przez LGD działającą w formie prawnej stowarzyszenia posiadającego osobowość prawną, w oparciu o przepisy ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW oraz ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności, zakłada się, że wybrane mogą być tylko te LSR, w ramach których co najmniej 50% budżetu LSR przeznaczonego na realizację poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” przeznaczone będzie na przedsięwzięcia związane z tworzeniem lub utrzymaniem miejsc pracy, obowiązkowe wskazanie w LSR grup defaworyzowanych. nadzór – Marszałek Województwa działalność gospodarcza Rada = wybór operacji oraz ustalenie kwoty wsparcia Rada = Zarząd?

Obszar kwalifikujący się do wsparcia: Zasada: 1 obszar- 1 LSR- 1 LGD Wybór LSR Obszar kwalifikujący się do wsparcia: LEADER będzie realizowany na obszarach wiejskich definiowanych jako obszar całego kraju z wyłączeniem obszaru miast o liczbie mieszkańców większej niż 20 000, jedna LSR będzie realizowana na obszarze zamieszkanym przez min. 30 000 mieszkańców z obszarów wiejskich i max. 150 000 mieszkańców i będzie obejmować co najmniej 2 gminy, których obszary stanowią (bądź zawierają) obszary wiejskie. LSR jednofunduszowy: EFRROW lub EFMR Zasada: 1 obszar- 1 LSR- 1 LGD (wyjątek LGR) Inne: EFRROW + EFMR ???? LSR wielofunduszowy: woj. kujawsko-pomorskie woj. Podlaskie (EFRROW, EFMR, EFRR, EFS)

Lokalnej Strategii Rozwoju Wybór Lokalnej Strategii Rozwoju ogłoszenie konkursu na wybór LSR będzie skoordynowane w całym kraju, jednolite kryteria wyboru w całym kraju, z ewentualnym uwzględnieniem specyfiki regionalnej, wybór LSR dokonywany przez komisje utworzone przez poszczególne SW, wsparcie eksperckie do oceny LSR, możliwość poprawy LSR zgodnie ze wskazaniami ekspertów.

Wybór Lokalnej Strategii Rozwoju Liczba ludności wiejskiej zamieszkałej na obszarze objętym LSR Maksymalna kwota na wsparcie operacji w ramach LSR (19.2) udzielane w ramach danej LSR Maksymalna kwota na wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji (19.4) udzielane w ramach danej LSR od 30 000 do 39 999 5 000 000 zł 1 250 000 zł od 40 000 do 49 999 6 000 000 zł 1 450 000 zł od 50 000 do 59 999 7 000 000 zł 1 650 000 zł od 60 000 do 69 999 8 000 000 zł 1 850 000 zł od 70 000 do 79 999 9 000 000 zł 2 050 000 zł od 80 000 do 89 999 10 000 000 zł 2 250 000 zł od 90 000 do 99 999 11 000 000 zł 2 450 000 zł od 100 000 do 109 999 12 000 000 zł 2 650 000 zł od 110 000 do 119 999 13 000 000 zł od 120 000 do 129 999 14 000 000 zł od 130 000 do 139 999 15 000 000 zł od 140 000 do 150 000 16 000 000 zł

Wybór LSR w Wielkopolsce Liczba LGD: 31 Ludność objęta LSR: 2 mln Łączny planowany budżet LSR: ok. 320 mln Orientacyjne budżety LGD: 5 000 000 + 1 250 000 + 312 500 = 6 562 500 zł 16 000 000 + 2 650 000 + 932 500 = 19 582 500 zł Budżet na województwo: ??? (art. 18 ust. 3)

Obszar LSR w Wielkopolsce Planowany 2014-2020 2007-2013 13 13

Wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (1) Zakres wsparcia: wzmocnienie kapitału społecznego, w tym z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych i wspieranie partycypacji społeczności lokalnej w realizacji LSR; zakładanie działalności gospodarczej i rozwój przedsiębiorczości; dywersyfikacja źródeł dochodu, w tym tworzenie i rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego tj. infrastruktury służącej przetwarzaniu produktów rolnych w celu udostępniania jej lokalnym producentom; podnoszenie kompetencji osób z obszaru LSR w powiązaniu z zakładaniem działalności gospodarczej, rozwojem przedsiębiorczości lub dywersyfikacją źródeł dochodów, w szczególności przez rolników i osoby długotrwale bezrobotne; podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska, zmian klimatycznych, innowacji; rozwój produktów lokalnych; rozwój rynków zbytu, z wyłączeniem targowisk; zachowanie dziedzictwa lokalnego; rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej; rozwój infrastruktury drogowej gwarantującej spójność terytorialną w zakresie włączenia społecznego.

Wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (2) Beneficjenci (w zależności od zakresu operacji): osoby fizyczne, osoby prawne, w tym m.in. kółka rolnicze, jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem województw, ich związki bądź ich jednostki organizacyjne, organizacje pozarządowe, spółdzielnie, kościoły, związki wyznaniowe, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawy przyznają zdolność prawną. Beneficjentem może być LGD - w przypadku: operacji własnych, projektów grantowych (beneficjentem ubiegającym się o wsparcie przed podmiotem wdrażającym jest LGD; operacja taka składa się z szeregu grantów, których realizatorami są różnorodne podmioty działające na obszarze objętym LSR). W przypadku projektów grantowych, grantobiorcami mogą być również sformalizowane grupy nieposiadające osobowości prawnej (np. koła gospodyń wiejskich). Grantobiorcami nie mogą być podmioty prowadzące działalność gospodarczą lub deklarujące jej podjęcie.

Schemat składania wniosków w ramach wdrażania LSR SW Umowa, rozliczenie Umowa, rozliczenie LGD Konkursy w ramach projektu grantowego Konkursy poza projektami grantowymi ocena projektów całkowita wartość projektu < 50 tys. zł całkowita wartość projektu ≥ 50 tys. zł WNIOSKODAWCA

Wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (3) Maksymalne kwoty pomocy dla danego rodzaju operacji oraz kryteria wyboru będą ustalone przez LGD w LSR. Limit pomocy na beneficjentów / grantobiorców: Beneficjenci inni niż JST oraz LGD – maks. 300 tys. zł w okresie realizacji Programu, z wyjątkiem beneficjentów realizujących operacje z zakresu inkubatorów przetwórstwa lokalnego, Grantobiorcy – maks. 100 tys. zł, w przypadku podmiotu, który będzie ubiegać się o wsparcie na rzecz sformalizowanej grupy nieposiadającej osobowości prawnej, limit pomocy liczony jest odrębnie na każdą sformalizowaną grupę, w przypadku jednostek sektora finansów publicznych, wartość realizowanych przez nie samodzielnie grantów nie może przekroczyć 20% danego projektu grantowego, (ograniczenie to nie ma zastosowania w przypadku, gdy sformalizowana grupa nieposiadająca osobowości prawnej realizuje grant we współpracy z jednostką sektora finansów publicznych, która ubiegała się o wsparcie na rzecz tej grupy). w przypadku operacji w partnerstwie – limit pomocy każdego z partnerów jest pomniejszany proporcjonalnie.

Wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (4) Limit pomocy na operacje: do 300 tys. zł kwoty pomocy – z wyłączeniem operacji z zakresu rozpoczęcia działalności gospodarczej, tworzenia inkubatorów oraz operacji realizowanych przez jednostki sektora finansów publicznych oraz LGD, do 500 tys. zł kwoty pomocy na utworzenie inkubatora przetwórstwa lokalnego, do 100 tys. zł kwoty pomocy na rozpoczęcie działalności gospodarczej, do 50 tys. zł kwoty pomocy na operację własną, Intensywność pomocy: do 100% kosztów kwalifikowalnych, w zależności od kategorii beneficjenta, rodzaju operacji oraz zapisów LSR. pomoc ma formę refundacji lub płatności zryczałtowanej w zależności od rodzaju operacji. W przypadku operacji polegających na rozpoczęciu prowadzenia działalności gosp. pomoc ma formę płatności zryczałtowanej.

Wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (5) Warunki: wnioskodawca wykaże doświadczenie lub uzasadni potencjał, kwalifikacje lub prowadzi działalność odpowiednią do realizacji operacji, operacja jest uzasadniona ekonomicznie, za wyjątkiem operacji: polegającej na nieodpłatnym lub niekomercyjnym udostępnianiu: infrastruktury służącej działalności przetwórczej udostępnianej lokalnym producentom; ogólnodostępnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej, kulturalnej lub drogowej; obiektów stanowiących dziedzictwo lokalne, szkoleniowej; promocyjnej; polegającej na kultywowaniu dziedzictwa lokalnego, realizowana na nieruchomości należącej do wnioskodawcy lub wnioskodawca posiada prawo dysponowania nieruchomością na cele określone w operacji przez okres związania celem, w przypadku operacji z zakresu tworzenia i funkcjonowania sieci, operacja realizowana jest przez co najmniej 2 partnerów, których działalność jest ukierunkowana na tworzenie krótkich łańcuchów żywnościowych, rynków lokalnych lub usług turystycznych, w przypadku wsparcia w zakresie rozwijania działalności gospodarczej, uzyskanie pomocy powyżej 25 tys. zł wymaga utworzenia co najmniej 1 miejsca pracy.

Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania Beneficjenci: LGD, których LSR zostały wybrane do realizacji i finansowania ze środków Programu. Kwoty i stawki wsparcia: limit pomocy na LGD – do 5% wsparcia kierowanego z Programu na daną LSR w ramach poddziałań Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność oraz Wsparcie kosztów bieżących i aktywizacji, 50 tys. zł - minimalna wartość projektu międzyterytorialnego, pomoc ma formę refundacji. Intensywność pomocy: do 100% kosztów kwalifikowalnych. Kryteria wyboru: jednolite dla całego kraju (projekt musi osiągnąć min. 60 % punktów).

Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji Beneficjent: LGD, których LSR zostały wybrane do realizacji i finansowania ze środków Programu. Kwoty i stawki wsparcia: wysokość kwot zostanie określona w przepisach krajowych z uwzględnieniem wyników analizy i będzie uwzględniać wielkość obszaru objętego LSR, pomoc ma formę rozliczenia ryczałtowego, wsparcie nie może być łączone ze wsparciem kosztów bieżących i aktywizacji w ramach innych programów współfinansowanych ze środków funduszy EFSI.

Dziękuję za uwagę Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Al. Niepodległości 34, 61-714 Poznań tel. 61 626 60 00; fax. 61 626 60 04; e-mail: dow.sekretariat@umww.pl www.prow.umww.pl