Część eksperymentalna konkursu:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ruch jednostajnie przyspieszony
Advertisements

XII Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Nowe Technologie i Osiągnięcia w Metalurgii i Inżynierii Materiałowej” BADANIA WPŁYWU INTENSYWNOŚCI PODGRZEWANIA.
Dr inż. Piotr Bzura Konsultacje: PIĄTEK godz , pok. 602 f
Ruch układu o zmiennej masie
IV Tutorial z Metod Obliczeniowych
Dane INFORMACYJNE Zmiany stanów skupienia Nazwa szkoły:
Scenariusz lekcji dla klasy II liceum ogólnokształcącego
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Niepewności przypadkowe
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Układy i procesy termodynamiczne
Przykładowe zastosowania równania Bernoulliego i równania ciągłości przepływu 1. Pomiar ciśnienia Oznaczając S - punkt spiętrzenia (stagnacji) strugi v=0,
Opracowanie wyników pomiarów
Badanie wpływu temperatury na rozpuszczalność
BADANIA WPŁYWU PARAMETRÓW PRACY PIECA NA SZYBKOŚĆ PROCESU NAGRZEWANIA
ZMIANY CIŚNIENIA WYWIERANEGO PRZEZ WODĘ W ZALEŻNOŚCI OD TEMPERATURY
„Fizyka da się lubić” Wykonanie i realizacja Adam Stachurski i Kaja Surdy XXV LO im. Stefana Baczyńskiego w Łodzi.
pod opieką Pani Moniki Klimczak
Obliczanie gęstości wody
O kriostymulacji azotowej dla ludzi… Cześć I ... zdolnych
Katarzyna Pędracka i Mateusz Ciałowicz
DUŻA MOC MAŁEJ ŚWIECZKI
MECHANIKA 2 Wykład Nr 11 Praca, moc, energia.
Doświadczenie – Moc świeczki typu „tea-light”
Karolina Stolarczyk I LO im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu Klasa If
1.
Działanie 9.2 Efektywna dystrybucja energii
Teresa Stoltmann Anna Kamińska UAM Poznań
Kinga Majda Magdalena Stolarek Izabela Prośniak
Opis projektu. Materiały Podgrzewacze Sklejka Klej Puszki po napojach.
KATEGORIA - DOŚWIADCZENIE Marek DerezulkoII Liceum Ogólnokształcące Adrian Gęsickiz Oddziałami Dwujęzycznymi Wojciech Fabjańczukim. Adama Mickiewicza Joanna.
Zespół Szkół Miejskich Nr 1 w Wałczu Matematyczno-fizyczna
Temat: Gęstość materii Definicja: Gęstość (masa właściwa)- jest to stosunek masy pewnej porcji substancji do zajmowanej przez nią objętości.
GĘSTOŚĆ.
„Fizyka da się lubić” MOC ŚWIECZKI.
Wyznaczenie prędkości dźwięku w powietrzu.
Konkurs Fizyka da się lubić!
BMI – WSKAŹNIK MASY CIAŁA
Niepewność pomiaru Prezentacja przygotowana dla uczniów Gimnazjum nr 4 w Siemianowicach Śląskich autorka Joanna Micał.
Przykład Dobór i analiza pracy podgrzewaczy w ruchu ciągłym
428.Ile gramów lodu o temperaturze t p =-18 o C można stopić przy pomocy m=8,5kg wody o temperaturze t=55 o C?
Termodynamika II klasa Gimnazjum nr 2
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Wyznaczanie liczby  Przygotowali i przeprowadzili uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 3 w Wodzisławiu Śląskim.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Politechnika Rzeszowska
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski.
Statystyka matematyczna czyli rozmowa o znaczeniu liczb Jan Bołtuć Piotr Pastusiak Wykorzystano materiały z:
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Jak narysować wykres korzystając z programu Excel?
„Ile ma mach?” – Pomiar prędkości dźwięku. Wykonali: Paulina Oleś Krzysztof Mika Sylwester Sołtys.
Ciepło właściwe Ciepło właściwe informuje o Ilości ciepła jaką trzeba dostarczyć do jednostki masy ciała, aby spowodować przyrost temperatury o jedną.
598.Silnik elektryczny o mocy użytecznej P=0,4kW porusza łopatki wirujące w naczyniu zawierającym V=8 litrów wody. W wyniku tarcia łopatek woda ogrzewa.
426.W aluminiowym kalorymetrze o masie mk=100g, zawierającym m1=150g lodu o temperaturze to=0oC skroplono parę wodną o temperaturze t=100oC aż do całkowitego.
Ile dwutlenku węgla jest w C-C?. Dnia 19 marca 2015 r. wykonaliśmy doświadczenie, które pozwoliło nam określić, ile dwutlenku węgla znajduje się w c–
WYZNACZENIE WARTOŚCI PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO (METODĄ SWOBODNEGO SPADKU) Autor: Mateusz Dargiel Gimnazjum im. Leszka Czarnego w Lutomiersku.
Opracowała grupa uczniów koła fizycznego „Fizykomania” z Gimnazjum nr 8 w Łodzi WYZNACZANIE WARTOŚCI PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO SWOBODNIE SPADAJĄCEJ PIŁECZKI.
Autorzy pracy: Michał Lemański Michał Rozmarynowski I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu Pomiar przyspieszenia ziemskiego przy.
Modele nieliniowe sprowadzane do liniowych
Stwierdzono, że gęstość wody w temperaturze 80oC wynosi 971,8 kg/m3
KONKURS ZADANIE 1 KONKURS ZADANIE 1 Długość średnicy Marsa wynosi około 6,8 ・ 103 km, a średnicy Merkurego —około 4,8 * 103 km. Mars ma średnicę dłuższą.
Próba ściskania metali
Termodynamiczna skala temperatur Stosunek temperatur dowolnych zbiorników ciepła można wyznaczyć mierząc przenoszenie ciepła podczas jednego cyklu Carnota.
Temat doświadczenia: Wyznaczanie ciepła właściwego wody Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych.
Wyznaczanie sprawności oraz mocy świeczki Fizyka da się lubić 2013.
Niepewności pomiarów. Błąd pomiaru - różnica między wynikiem pomiaru a wartością mierzonej wielkości fizycznej. Bywa też nazywany błędem bezwzględnym.
Andrzej Bąkowski Leszek Radziszewski Zbigniew Skrobacki
Fizyka Da Się Lubić-Ważę Pierze
Konkurs z fizyki „Fizyka da się lubić”
Wzory termodynamika www-fizyka-kursy.pl
przyspieszenia ziemskiego.
Zapis prezentacji:

Część eksperymentalna konkursu: FIZYKA DA SIĘ LUBIĆ- 2013

1. APARATURA niezbędna do wykonania doświadczenia.

1.1 Elementy aparatury Standardowa świeczka o sugerowanych wymiarach Taśma izolacyjna

Aluminiowa puszka o pojemności 0,33 l Aluminiowa puszka po zaizolowaniu

1.2 Schemat aparatury

1.3 Wygląd aparatury By zmniejszyć straty energii aluminiową puszkę zaizolowano. Za podstawkę posłużyło mi odpowiednio zmodyfikowane gliniane naczynie z zaizolowanymi nóżkami.

1.4 Narzędzia pomiarowe STOPER W TELEFONIE KOMÓRKOWYM TERMOMETR O 100˚ SKALI

2. MOC ŚWIECZKI - zadanie, przebieg i wyniki eksperymentu.

2.1 Zadanie Wyznacz moc świeczki, korzystając z wyników doświadczenia.

2.2 Przebieg doświadczenia Do puszki wlano 0,2 litra uprzednio naszykowanej wody kranowej o odnotowanej temperaturze początkowej. Puszkę umieszczamy na przygotowanej podstawce nad palącą się świeczką. W tym samym momencie włączamy stoper. Pomiar będzie trwał odpowiednio 4, 6 i 8 minut. Za każdym razem procedura jest identyczna. Uwaga- podczas doświadczenia 2-3 razy przemieszano wodę w celu otrzymania prawidłowego wyniku.

TEMPERATURA POCZĄTKOWA [K] TEMPERATURA KOŃCOWA [K] 2.3 Wyniki doświadczenia NUMER POMIARU MASA WODY [KG] TEMPERATURA POCZĄTKOWA [K] TEMPERATURA KOŃCOWA [K] RÓŻNICA TEMPERATUR ∆T CZAS [S] 1. 0,2 300,5 302 1,5 240 2. 307,5 309,5 2 360 3. 303 306,5 3.5 480

2.4 Wykres Zależność ∆T (różnica temperatury końcowej i początkowej) do czasu .

2.5 Szacowanie błędów W celu oszacowania błędów pomiarowych umieszczono pod wykresem prognozowaną linię trendu.

Obliczanie błędu pomiarowego (x): Różnica między pomiarem 1, 2, 3 ( punkt 1, 2, 3), a wartością linii trendu w tym samym czasie wynosi odpowiednio: Dla pomiaru 1: ∆T’ = ∆T - ∆T” ∆T’ = 1,5 – 1,35 = 0,15 Dla pomiaru 2: ∆T’ = 2 – 2,35 = - 0,35 Dla pomiaru 3: ∆T’ = 3,5 – 3,35 = 0,15 Obliczanie błędu pomiarowego (x): x= (0,15 + 0,35 + 0,15) : 3 = 0,21(6) ≈ 0,217 , gdzie: ∆T – różnica temp. doświadczalna ∆T’ – różnica między wynikiem doświadczalnym, a linii trendu ∆T” – różnica temp. linii trendu

2.6 Wzory ,gdzie k∆Q - ciepło przekazane wodzie 0 < k < 1 c - ciepło właściwe wody [J/(kg ∙ K)] m - masa wody [kg] ∆T - różnica temperatur P – moc świeczki [W] ∆t – czas [s] ∆E – energia [J]

2.7 Obliczenia ∆t= (t1 + t2 + t3) : 3 = (240 +360 +480) : 3 = 360 s Obliczanie średniej arytmetycznej ∆T doświadczalnej. Uwzględnienie błędu pomiarowego. ∆TŚR = (∆T1 + ∆T2 + ∆T3) : 3 = (1,5 + 2 + 3,5) : 3 = 2,(3) ≈ 2, 333 ∆TC = [(∆TŚR – X ) + (∆TŚR + X)] : 2 = 2,333 2) Czas ∆t= (t1 + t2 + t3) : 3 = (240 +360 +480) : 3 = 360 s 3) Obliczanie k∆Q k∆Q = c ∙ m ∙ ∆Tc k∆Q = 4200 ∙ 0,2 ∙ 2,333 = 1959,72 J 4) Wyznaczenie mocy

2.8 Wnioski Z obliczeń w punkcie 2.7 wynika, że moc wydzielana przez świeczkę w czasie 360 sekund potrzebna do ogrzania 0,2 litra wody o 2, 333˚ wynosi w przybliżeniu 5, 444 W. Jest to niewiele porównując do mocy standardowej żarówki o średniej mocy 60/100 W.

3. SPRAWNOŚĆ ŚWIECZKI - zadanie, pomiary, wyliczenia.

3.1 Zadanie Wyznacz sprawność świeczki porównując otrzymaną doświadczalnie moc z energią spalania świeczki w określonym czasie.

3.2 Zasady pomiaru Do pomiaru użyto wagę kuchenną. Wyniki podane są w gramach. Masę foremki świeczki pominięto.

3.2 Wyniki pomiaru MASA PIERWOTNA ŚWIECZKI. MASA ŚWIECZKI PO 1H SPALANIA.

3.3 Wzory , gdzie: qs – ciepło spalania parafiny, które wynosi 4200 kJ/kg ( źródło: www.thefutureisours.ca ) ∆Ms – zmiana masy świeczki ∆t1– czas ogrzewania wody [s] ∆t2 – czas spalania świeczki w drugiej części eksperymentu [s] C – ciepło właściwe wody [J/ (kg ∙ K)] m- masa podgrzewanej wody [kg]

3.4 Obliczenia Sprawność świeczki (a raczej całego układu) wynosi 0,233, co oznacza, że ponad 23% całkowitej mocy świeczki jest mocą użyteczną.

3.5 Wnioski Otrzymana sprawność układu (23,3%) to wynik zadowalający, zważając na specyfikę świeczki, której do spalania potrzebny jest tlen, co znacznie utrudnia dokładną izolację układu.

4. PODSUMOWANIE Jak wynika z powyższego sprawozdania, jak najbardziej możliwe jest obliczenie w sposób doświadczalny moc i sprawność świeczki. Otrzymane wyniki z pewnością nie są dokładne, ale cały eksperyment sprawia, że fizyka da się lubić.

5. DOŚWIADCZENIE WYKONAŁA: Angelika Fornalczyk, uczennica klasy drugiej Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego im. Romualda Traugutta w Zgierzu. Zgierz, 28.03.2013