PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tablice 1. Deklaracja tablicy
Advertisements

Katarzyna Szafrańska kl. II ti
PASCAL (3) dr Anna Kwiatkowska.
Języki programowania C++
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
OBJECT PASCAL Marzena Szałas.
Współprogramy III Ten wykład ma na celu pokazanie kolejnej ciekawej możliwości, którą oferują współprogramy. Wspólprogramy reprezentujące wyrażenia regularne.
ZŁOŻONOŚĆ OBLICZENIOWA
Turbo pascal – instrukcje warunkowe, iteracyjne,…
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 3: Podstawowe elementy języka.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 6: Tablice, rekordy, zbiory.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 2: Wstęp do programowania w Pascalu © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 5: Typy porządkowe, wyliczeniowe i okrojone. Definiowanie.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 4: Wyrażenia i operatory. Podstawowe instrukcje języka.
Katarzyna Szafrańska kl. II TI
Kurs Pascala – spis treści
PODSTAWY JĘZYKA PHP 1. czym jest 2. składnia 3. wersje 4. bazy danych
Wykład 2 struktura programu elementy języka typy zmienne
Instrukcja skoku GO TO etykieta Np. GO TO 100 ….. 100WRITE (*,*) Przeskok do instrukcji 100 Uwaga! NIE WOLNO skakać do wnętrzna złożonych instrukcji warunkowych.
PASCAL Dr Anna Kwiatkowska.
PASCAL (2) dr Anna Kwiatkowska.
Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal
KOMPUTEROWE WSPOMAGANIE PRAC BADAWCZYCH FORTRAN - wprowadzenie Adam FIC INSTYTUT TECHNIKI CIEPLEJ.
Typy wyrażenia, schematy blokowe, writeln, readln, if, pętle
Typy wskaźnikowe, dynamiczne struktury danych
Podprogramy.
Typy złożone, case, stałe. Typ zbiorowy type typ_zb = set of typ_podstawowy; Typem podstawowym może być tylko typ porządkowy. Typem podstawowym może być
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE WYKŁAD 2
Schemat Hornera Mgr inż. Michał Szucki.
Programowanie w języku Fortran 95
Słowa kluczowe oraz nazwy obiektów i klas rozpoczynaj od dużej litery np. Loop, Dim, FileStream Rozpoczynaj nazwę zmiennej od małej litery stosując styl.
Podstawy programowania
Programowanie strukturalne i obiektowe
Pliki tekstowe. Operacje na plikach. mgr inż. Agata Pacek.
Andrzej Jędryczkowski Nie da się napisać większego programu bez podziału go na części zwane podprogramami. Podprogram to wyróżniona część programu.
Turbo Pascal Turbo Pascal - jedna z popularniejszych implementacji kompilatorów języka PASCAL, zintegrowane srodowisko programistyczne, produkt firmy Borland.
Funkcje w Pascalu Przypomnienie wiadomości o procedurach Prowadzący: Anna Kaleta Piotr Chojnacki.
Algorytmy z przykładami w Turbo Pascal 7.0
Metodyka nauczania Informatyki
Struktura programu w Turbo Pascalu.
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Wyrażenia w Turbo Pascalu.
Procedury i funkcje.
Pliki Pojęcie i rodzaje plików Definicja typu plikowego Operacje wykonywane na plikach elementowych.
Pliki tekstowe – A. Jędryczkowski © 2007 Turbo Pascal umożliwia wykorzystanie w programach plików tekstowych. Pliki takie zawierają informację niezakodowaną
1 Wykład 8 Podprogramy. 2 Pojęcie i istota stosowania dzielenie programu na części (logicznie spójne) - nazwane - niezależne od pozostałych części - z.
Programowanie strukturalne i obiektowe
JAVA c.d.. Instrukcji wyboru SWITCH używamy, jeśli chcemy w zależności od wartości pewnego wyrażenia wykonać jeden z kilku fragmentów kodu. Jest to w.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Zbiory i rekordy mgr inż. Agata Pacek. Deklaracja typu zbiorowego (określa ilość elementów w zbiorze) type biegi=set of 0..6; Definiowanie zmiennej typu.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Instrukcje iteracyjne
Podstawy informatyki 2013/2014
Programowanie baz danych
Informatyka MZT1 Wykład 6 Iteracje while i repeat Tablice Rekordy
Wykład 10 typ zbiorowy rekurencja.
  ELEMENTY JĘZYKA JAVA komentarze w Javie, słowa kluczowe i operatory, proste typy danych, tablice, podstawowy zestaw instrukcji.
Ogólna struktura programu w TP
Podstawy języka Instrukcje - wprowadzenie
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Podstawowe struktury danych. Typy danych.
Podsumowanie wiedzy MPDI2 sem.3 INFORMATYKA. tworzenie nowego pliku i katalogu, nawigacja po katalogach, listowanie zawartości katalogu, zmiana nazw,
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
Dominik Benduski Michał Mandecki Podstawy Visual Basic w Excelu.
P ASCAL Definicje, deklaracje, podstawowe instrukcje 1.
Wykład 1 Informatyka II MPZI2 sem.letni. Tablice Tablice deklarujemy array [ lista typów indeksów ] of typ bazowy (składowych) np. var t1,t2:array [1..5,
Dane, zmienne, instrukcje
Zapis prezentacji:

PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE Wprowadzenie do programowania w TP.

Temat: Edytor środowiska systemu Pascal.

Kompilator Można korzystać z następujących kompilatorów: TurboPascal 7.0 (pod Win XP) Free Pascal (pod Win Vista lub Win7)

Zapis/odczyt programu W menu File New – nowy projekt (program) Open – otwórz plik (program) Save – zapisz plik (program) Change dir… - zmiana katalogu/folderu

Uruchomienie i kompilacja W menu Compile - kompiluje kod źródłowy, Run – uruchamia program. zmieniając opcję Destination Memory na Destination Disk tworzysz program wykonywany z rozszeżeniem .exe.

Temat: Podstawy zapisywania programu w języku Pascal.

Główny podział programu w TP Nagłówek (Program pole;) Część deklaracyjną (Deklaracja modułów, stałych i zmiennych) Część wykonawczą (Begin .... End.)

Słowa kluczowe Zastrzeżone słowa języka (Object) Pascal. Są integralną częścią języka i nie mogą być definiowane przez programistę.

Słowa kluczowe and | array | as | asm | begin | case | class | const | constructor | destructor | dispinterface |div | do | downto | else | end | except | exports | file | finalization | finally | for | function | goto | if | implementation | in | inherited | initialization | inline | interface | label | library | mod | nil | not | object | of | or | out | packed | procedure | program | property | raise | record | repeat | resourcestring | set | shl | shr | string | then | threadvar | to | try | type | unit | until | uses | var | while | with | xor

Identyfikatory Identyfikator to ciąg liter lub cyfr zaczynający się od litery (znak _ zaliczany jest do liter). Identyfikator nie może zaczynać się od cyfry, np. dozwolony jest identyfikator: _11 natomiast nie wolno użyć: 11_. Nie wolno również używać w identyfikatorach słów kluczowych.

Identyfikatory Identyfikatory służą do oznaczania programów, procedur, funkcji, metod, parametrów formalnych, modułów, bibliotek DLL, typów, zmiennych, stałych, etykiet (identyfikator etykiety może być też liczbą), pól rekordów i obiektów.

Komentarze Komentarze są to ciągi wyrazów, znaków nie mających wpływu na przebieg programu, oznacza się je w następujące sposoby: {komentarz} (*komentarz*) //komentarz

Temat: Typy danych języka Pascal.

Typ całkowity i rzeczywisty shortint (-128..127) 1B integer (-32768..32767} 2B longint {-2147483648.. 2147483647} 4B byte {0..255} 1 bajt word {0..65535} 2 bajty real od 5.0e-324 do 1.7e308.

Typ logiczny, znakowy i łańcuchowy boolean - TRUE (prawda) lub FALSE (fałsz) char - pojedynczy znak o kodach ASCII (0..255) np. znak "A" czy "!" string - ciąg o dł.0-255 znaków, przykładowym łańcuchem jest: ”To jest tekst.”

Temat: Struktura programu w języku Pascal.

Struktura programu program nazwa_programu; {Nagłówek programu} uses lista_nazw_modułów ; {Sekcja deklaracji} const sekwencja_definicji_stałych ; {Definicje stałych} var sekwencja_deklaracji_zmiennych ; {Deklaracje zmiennych} begin {Sekcja instrukcji} instrukcja_1 ; instrukcja_2 ; . . . instrukcja_N ; end.

Temat: Instrukcje wejścia/wyjścia.

Write Write(); - powoduje wypisanie wartości wyrażenia zawartego w nawiasie. Writeln(); - powoduje wypisanie wartości wyrażenia zawartego w nawiasie i przejście do nowego wiersza. Write(123); Write(‘Tekst’,4,’ ‘); Write(x:4:2); Writeln(x); Writeln(‘To jest zdanie’);

Read Readln(); - odczytanie danej z klawiatury i zakończonej naciśnięciem klawisza Enter. Read(); - odczytanie danej z dysku. Instrukcję „Readln();” (bez parametru) stosujemy do zatrzymania programu, a naciśnięcie klawisza Enter powoduje dalszy ciąg programu.

Temat: Deklaracje zmiennych i stałych.

Definicje stałych Rozpoczynają się od słowa kluczowego const. Każda definicja stałej ma następującą postać: nazwa_stałej = wartosc_stałej; Const k = 15; { stała całkowita typu integer } n = 40000; { stała całkowita typu word } d = 500000; { stała całkowita typu longint } x = -3.14; { stała rzeczywista typu real } y = 0.3E2; { stała rzeczywista typu real } c = ’K’; { stała znakowa

Definicje zmiennych Zmienne globalne, tj. dostępne w całym programie, deklaruje się w sekcji deklaracji zmiennych programu. Deklaracje zmiennych zaczynają się od słowa kluczowego var. nazwa_zmiennej : typ_zmiennej; Var a, b : integer; { zmienne typu integer } c : char; { zmienna typu char } d : boolean; { zmienna typu boolean } e, h : longint; { zmienne typu longint } x, y, z, w : real; { zmienne typu real } s : string; { zmienna typu string }

Temat: Instrukcja przypisania.

Przypisanie Nadawanie wartości następuje bardzo często za pośrednictwem instrukcji przypisania, która ma ogólna postać: zmienna := wyrażenie; Operator „ := ” nazywa się operatorem przypisania , symbol zmienna oznacza tu identyfikator; wyrażenie musi być typu konwertowanego do typu zmiennej. W wersji najprostszej: zmienna := stała ;

Temat: Wyrażenia i operatory

Wyrażenia Wyrażenia pozwalają na przekształcanie informacji w celu uzyskania odpowiednich wyników i stanowią jeden z podstawowych składników programów. Każde wyrażenie stanowi symboliczny zapis pewnej operacji na danych reprezentowanych przez zmienne (opisane identyfikatorami) i stałe (zapisane jawnie).

Wyrażenia  Pojęcie wyrażenia najłatwiej będzie nam zilustrować na przykładzie matematycznym: jak wiadomo, długość przeciwprostokątnej c trójkąta prostokątnego wyraża się wzorem Przekładając to na Pascal otrzymamy c := sqrt(a*a + b*b)

Operatory arytmetyczne Znaczenie Przykład * mnożenie 2*2 = 4 / dzielenie 2/3 = 0.66666... div dzielenie całkowite 2 div 3 = 0 mod reszta z dzielenia 3 mod 2 = 1 + dodawanie 2 + 3 = 5 - odejmowanie 2 - 3 = -1 - (jednoargumentowy) zmiana znaku -1 = -1

Operatory logiczne Operator Znaczenie Przykład not negacja not true = false and iloczyn logiczny true and false = false or suma logiczna true or false = true xor suma modulo 2 true xor true = false

Operatory relacyjne Operator Znaczenie Przykład = równy... 3 = 3.14 (false) <> różny od... 3 <> 3.14 (true) < mniejszy od... 3 < 3.14 (true) <= mniejszy lub równy... 3 <= 3.14 (false) > większy od... 3 > 3.14 (false) >= większy lub równy 3 >= 3 (true)

Priorytety operatorów Operatory Priorytet not 1 (najwyższy) * / div mod and shl shr 2 (niższy) + - or xor 3 (jeszcze niższy) = <> < <= > >= 4 (najniższy)

Temat: Standardowe funkcje i procedury.

Procedury standardowe BREAK Procedura powoduje natychmiastowe zakończenie wykonywania pętli, wewnątrz której jest wywołana. CONTINUE Procedura powoduje natychmiastowe przejście do kolejnej iteracji pętli, wewnątrz której jest wywołana. EXIT Procedura Exit wywołana wewnątrz procedury lub funkcji powoduje jej przerwanie i powrót do miejsca wywołania, a wywołana w części wykonawczej programu powoduje jego zakończenie. HALT Procedura Halt powoduje przerwanie programu i powrót do systemu.

Funkcje standardowe Dec(x) dekrementacja zmiennej x Inc(x) inkrementacja zmiennej x Abs(x) wartość bezwzględna x Sqr(x) kwadrat liczby x Sqrt(x) pierwiastek kwadratowy liczby x

Funkcje standardowe inne w zależności od potrzeb…

Temat: Instrukcje warunkowe.

if then if wyrażenie_logiczne then instrukcja ; _________________________________________ if wyrażenie_logiczne then begin instrukcja_1; instrukcja_2; . . . instrukcja_n; end;

if then else if wyrażenie_logiczne then instrukcja_1 else instrukcja_2 ; ______________________________________ if wyrażenie_logiczne then begin {ciąg_instrukcji_1} end else {ciąg_instrukcji_2} end;

case of / case of else case wyróżnik of zakres_1: instrukcja_1; zakres_2: instrukcja_2; . . . zakres_N: instrukcja_N; end; ______________________________________ else instrukcja_M;

Temat: Instrukcje iteracyjne.

repeat until repeat instrukcja_1; instrukcja_2; … instrukcja_n; until wyrażenie_logiczne;

while do while wyrażenie_logiczne do begin instrukcja_1; instrukcja_2; … instrukcja_n; end;

for do for i:=wart_pocz to wart_koń do begin instrukcja_1; instrukcja_2; … instrukcja_n; end;

Przykłady { odczytywanie klawiszy do momentu naciśnięcia klawisza k' } var znak:char; begin repeat { za pomoca petli REPEAT } write('podaj znak: '); znak:=readkey; until znak='k'; znak:=#0; { za pomoca petli WHILE } while znak<>'k' do end; end.

Przykłady { policzenie wartości n! } var i,n:word; s:longint; begin readln(n); s:=1; for i:=2 to n do s:=s*i; SILNIA:=s; end.

Temat: Instrukcje złożone.

Zastosowanie