Kolejność wykonywania działań

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowała: Iwona Bieniek
Advertisements

I część 1.
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Znaki informacyjne.
Liczby pierwsze.
DZIAŁANIA NA LICZBACH NATURALNYCH
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
KONKURS WIEDZY O SZTUCE
UŁAMKI DZIESIĘTNE porównywanie, dodawanie i odejmowanie.
Pisemne mnożenie liczb naturalnych
Pisemne dzielenie liczb naturalnych
Macierze Maria Guzik.
ZBIÓR LICZB NATURALNYCH, DZIAŁANIA W ZBIORZE N
PREPARATYWNA CHROMATOGRAFIA CIECZOWA.
UKŁADY SZEREGOWO-RÓWNOLEGŁE
Działania na ułamkach zwykłych
Matematyka wokół nas Równania i nierówności
PLAN EWAKUACJI II piętro lewe skrzydło
Pytania konkursowe.
Ułamki zwykłe.
KWADRAT PROSTOKĄT ROMB RÓWNOLEGŁOBOK TRAPEZ TRÓJKĄT.
Układy równań 23x - 31 y = 1 x – y = - 8 x = -1 y - x = 1 x + y = 11
„Są plusy dodatnie i plusy ujemne.”
Działania pamięciowe na ułamkach dziesiętnych
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Technika Mikroprocesorowa 1
Technika Mikroprocesorowa 1
OBLICZENIA ZWIĄZANE Z CZASEM I KALENDZRZEM
Wyrażenia algebraiczne
Wskazówki konkursowe.
„Porównywanie ilorazowe i różnicowe”
Kalendarz 2011 Real Madryt Autor: Bartosz Trzciński.
KALENDARZ 2011r. Autor: Alicja Chałupka klasa III a.
Cechy podzielności liczb - utrwalenie wiadomości
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
Analiza wpływu regulatora na jakość regulacji (1)
Wskazówki konkursowe.
w ramach projektu Szkoła z Klasą 2.0
Mnożenie i dzielenie liczb naturalnych
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Kalendarz 2011r. styczeń pn wt śr czw pt sb nd
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
„Wszystko powinno być wykonane tak prosto jak to możliwe, ale nie prościej.” Albert Einstein.
„Równania są dla mnie ważniejsze, gdyż polityka jest czymś istotnym tylko dzisiaj, a równania są wieczne.” Albert Einstein.
Opracowanie – Joanna Grządka
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
(C) Jarosław Jabłonka, ATH, 5 kwietnia kwietnia 2017
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
Liczby Naturalne.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Obliczalność czyli co da się policzyć i jak Model obliczeń sieci liczące dr Kamila Barylska.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Cechy podzielności liczb - utrwalenie wiadomości
Wyrażenia Algebraiczne
ZOSTAŃ SPORTOWYM KOKSEM SP 11 TYM KTÓRY OCZARUJE KOMISJĘ SĘDZIOWSKĄ.
Działania w systemie binarnym
Ułamki o mianownikach 10, 100, 1000,…, to ułamki dziesiętne?
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Kalendarz 2020.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Ankieta dotycząca kart bankomatowych i kont bankowych.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
Liczby naturalne Prezentacje wykonała: Aleksandra Górska Klasa V.
Zapis prezentacji:

Kolejność wykonywania działań Autor: Mariusz Bobeła

Gdy występuje tylko dodawanie działania wykonuje się w kolejności od lewej do prawej 15 + 14 + 5 = 29 + 5 = 34

Gdy występuje tylko dodawanie można też zauważyć, że łatwiej wykonać to w ten sposób 15 + 14 + 5 = 20 + 14 = 34 gdyż dodawanie jest przemienne i łączne

Gdy występuje tylko odejmowanie działania wykonuje się w kolejności od lewej do prawej 21 – 15 – 4 = 6 – 4 = 2 odejmowanie nie jest przemienne ani łączne

Gdy w przykładzie jest dodawanie i odejmowanie działania wykonuje się w kolejności od lewej do prawej 17 + 14 – 16 = 31 – 16 = 15

Gdy występuje tylko mnożenie działania wykonuje się w kolejności od lewej do prawej 5· 19· 2 = 95· 2 = 190

Gdy występuje tylko mnożenie można też zauważyć, że łatwiej wykonać to w ten sposób 5· 19· 2 = 10· 19 = 190 gdyż mnożenie jest przemienne i łączne

Gdy występuje tylko dzielenie działania wykonuje się w kolejności od lewej do prawej 60 : 3 : 4 = 20 : 4 = 5 dzielenie nie jest przemienne ani łączne

Gdy w przykładzie jest mnożenie i dzielenie działania wykonuje się w kolejności od lewej do prawej 16· 3 : 12 = 48 : 12 = 4

Gdy w przykładzie jest mnożenie i dzielenie działania wykonuje się w kolejności od lewej do prawej 16· 3 : 12 = 48 : 12 = 4 24 : 8· 7 = 3· 7 = 21

Gdy w przykładzie występują wszystkie powyższe działania najpierw wykonuje się mnożenie lub dzielenie w kolejności występowania następnie dodawanie lub odejmowanie w kolejności występowania

Gdy w przykładzie występują wszystkie powyższe działania mnożenie i dzielenie są działaniami równoważnymi; można wykonać je w jednym podejściu z uwagi na to, że rozdziela je dodawanie 4· 9 + 18 : 9 – 29 = = 36 + 2 – 29 = = 38 – 29 = 9

Gdy w przykładzie występują wszystkie powyższe działania 16 – 8 + 15 : 3· 2 = = 16 – 8 + 5 · 2 = = 16 – 8 + 10 = = 8 + 10 = 18

Jeżeli dodatkowo w przykładzie występuje potęgowanie najpierw wykonuje się potęgowanie następnie pozostałe działania zgodnie z wcześniejszymi opisami

Jeżeli dodatkowo w przykładzie występuje potęgowanie 17 + 32 – 1 = = 17 + 9 – 1 = = 26 – 1 = 25

Jeżeli dodatkowo w przykładzie występuje potęgowanie 7· 23 : 4 = = 7· 8 : 4 = = 56 : 4 = 14

Jeżeli dodatkowo w przykładzie występuje potęgowanie 3· 11 + 42 : 8 – 5 = = 3· 11 + 16 : 8 – 5 = mnożenie można też było wykonać wcześniej, gdyż nie jest bezpośrednio związane z potęgowaniem = 33 + 2 – 5 = = 35 – 5 = 30

Jeżeli w przykładzie występują nawiasy najpierw wykonuje się działania w nawiasach w kolejności opisanej wcześniej następnie pozostałe działania w kolejności opisanej wcześniej

Jeżeli w przykładzie występują nawiasy 4· (52 – 9 : 3) + 12 = = 4· (25 – 9 : 3) + 12 = dzielenie można było też wykonać wcześniej, gdyż nie jest bezpośrednio związane z potęgowaniem = 4· (25 – 3) + 12 = = 4· 22 + 12 = = 88 + 12 = 100

Przykład zadania tekstowego Zapisz w postaci wyrażenia arytmetycznego i oblicz: Siedmiu skrzatów z pewnej bajki gromadziło w lipcu cenne monety. Przez 15 pierwszych dni wkładali do garnka 3 monety dziennie, zaś przez kolejne dni – 2 monety. Na koniec miesiąca rozdzielili zbiór pomiędzy siebie po równo. Następnie każdy umieścił po 2 monety w skrzacim banku. Ile monet zatrzymał każdy skrzat w swoim domku?

Rozwiązanie ( 15 · 3 + 16 · 2 ) : 7 – 2 = = ( 45 + 32 ) : 7 – 2 = = 77 Siedmiu skrzatów z pewnej bajki gromadziło w lipcu cenne monety. Przez 15 pierwszych dni wkładali do garnka 3 monety dziennie, zaś przez kolejne dni – 2 monety. Na koniec miesiąca rozdzielili zbiór pomiędzy siebie po równo. Następnie każdy umieścił po 2 monety w skrzacim banku. Ile monet zatrzymał każdy skrzat w swoim domku? lipiec ma 31 dni, więc po 15 dniach pozostało jeszcze 16 ( 15 · 3 + 16 · 2 ) : 7 – 2 = = ( 45 + 32 ) : 7 – 2 = = 77 : 7 – 2 = = 11 – 2 = 9 Odpowiedź: Każdy skrzat zatrzymał 9 monet.

mnożenie lub dzielenie P O D S U M O W U J Ą C 1 działania w nawiasach (gdy występują nawiasy) 2 potęgowanie 3 mnożenie lub dzielenie 4 dodawanie lub odejmowanie

Wyobraźmy sobie, że ktoś kupił działkę budowlaną … zapewne najpierw wykona ogrodzenie działki

Wyobraźmy sobie, że ktoś kupił działkę budowlaną … następnie zadba o solidne fundamenty

Wyobraźmy sobie, że ktoś kupił działkę budowlaną … później wymuruje ściany i pokryje dachem

Wyobraźmy sobie, że ktoś kupił działkę budowlaną … na końcu zaś wstawi okna i drzwi

do samodzielnego rozwiązania Zadania do samodzielnego rozwiązania

1. Które działanie wykonasz jako pierwsze? wskaż strzałkę z właściwym działaniem 12 + 18 : 2 · 3 – 42

2. Które działanie wykonasz jako ostatnie? wskaż strzałkę z właściwym działaniem (12 + 18) : 2 · 3 – 42

Brawo! POWRÓT

Niestety nie! POPRAW

Super! POWRÓT

Niestety nie! POPRAW

3. W podanym wyrażeniu wstaw nawiasy na dwa różne sposoby i oblicz wartości tych wyrażeń? 40 – 24 : 4 + 8 POMOC

3. W podanym wyrażeniu wstaw nawiasy na dwa różne sposoby i oblicz wartości tych wyrażeń? ( 40 – 24 : 4 + 8 ) ( ) = = 40 – 24 : 12 = = 16 : 4 + 8 = = 40 – 2 = 38 = 4 + 8 = 12 POWRÓT

4. Jacek zbierał znaczki pocztowe 4. Jacek zbierał znaczki pocztowe. Pewnego dnia stwierdził, że podaruje swoje zbiory trzem młodszym siostrom, ale zostawi sobie dwa ulubione znaczki. Po ile znaczków otrzyma każda siostra, jeżeli zbiór Jacka liczy 140 znaczków? ROZWIĄZANIE

5. W parku rosły brzozy, dęby i klony 5. W parku rosły brzozy, dęby i klony. Ile było wszystkich drzew, jeżeli wiadomo, że brzóz było 18, dębów 2 razy mniej niż brzóz, a klonów o 3 mniej niż dębów? ROZWIĄZANIE

(140 – 2) : 3 = 138 : 3 = 46 Odpowiedź: Każda siostra otrzyma po 46 znaczków. POWRÓT

18 + (18 : 2) + (18 : 2 – 3) = = 18 + 9 + (9 – 3) = 18 + 9 + 6 = 33 Odpowiedź: W parku tym rosną 33 drzewa. POWRÓT

6. Ułóż zadania tekstowe do podanych wyrażeń: b) 100 – 24 · 2 + 98 Oczywiście możesz rozwiązać te zadania! KONIEC