CELE GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
USPRAWNIANIE DZIECI Z WADAMI POSTAWY
Osobisty model zdrowego stylu życia.
GIBKOŚĆ.
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Program wychowawczy szkoły
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Innowacja pedagogiczna
przeciwdziałania wadom postawy ciała w województwie opolskim
Harmonogram i propozycje działań koordynatorów
GIMNASTYKA KOMPENSACYJNO - KOREKCYJNA
PROGRAMU ROZWOJU KULTURY FIZYCZNEJ NA TERENIE GMINY KIWITY PROJEKT.
PSP IM KSIĘDZA JANA TWARDOWSKIEGO w Januszkowicach Przeciwdziałanie Wadom Postawy Ciała u Dzieci Nasze działania w ramach realizacji programu.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Przedszkolak Pełen Zdrowia
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
GIMNASTYKA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNA
TRÓJTOROWOŚĆ METOD WYRÓWNYWANIA ODCHYLEŃ
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Międzyszkolne ośrodki korekcji wad postawy ciała
Prezentacja działań z zakresu promocji zdrowia w Szkole Podstawowej nr 88 w Poznaniu w roku 2008 Poznań, styczeń 2009 r.
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Rok szkoły w ruchu - Ćwiczyć każdy może. Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 w Opolu jest mocno zaangażowana w procesie edukacji zdrowotnej i w związku z powyższym przeprowadzone zostały liczne.
Obszar nr 3 Edukacja Zdrowotna. Scenariusz zajęć nr 1
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
Najnowsza dydaktyka wychowania fizycznego
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
w praktyce pedagogicznej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Szkoła Promująca Zdrowie
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
TENIS ZIEMNY – ZDROWY STYL ŻYCIA Innowacja pedagogiczna
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
PŁYWANIE KOREKCYJNE JAKO ATRAKCYJNA FORMA KORYGOWANIA WAD POSTAWY.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Trzymaj Formę!-II edycja Zofia LIPKA – koordynator programu “Trzymaj Formę!”
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

CELE GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ

CELE GŁÓWNE: skorygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej w miarę możliwości do stanu prawidłowego, podnoszenie ogólnej sprawności i wydolności organizmu poprzez zwiększanie zakresu ruchów w stawach (głównie ramiennym i biodrowym), wzmacnianie siły mięśni, stymulowanie rozwoju intelektualnego – zwiększanie samodzielności i zdobywanie umiejętności niezbędnych w życiu codziennym.

CELE GŁÓWNE c.d. korekcja istniejących wad postawy, zapobieganie pogłębianiu wad postawy, kształtowanie odruchu prawidłowej postawy, wszechstronny i harmonijny rozwój organizmu, wdrażanie do rekreacji ruchowej.

CELE SZCZEGÓŁOWE Wyrobienie u dzieci nawyku prawidłowej postawy ciała. Zapobieganie pogłębianiu się zdiagnozowanej wady postawy. Wytworzenie silnej i wytrzymałej stabilizacji mięśniowo – więzadłowej kręgosłupa. Usunięcie dystonii mięśniowej: - rozciąganie mięśni nadmiernie napiętych i/lub przykurczonych. - wzmacnianie mięśni rozciągniętych i osłabionych. Wyrobienie odruchu prawidłowego ustawiania stóp i nawyku prawidłowego chodu. Zwiększenie pojemności życiowej płuc.

CELE WYCHOWAWCZE Kształtowanie rozumienia potrzeby dbania o własną sylwetkę i sprawność fizyczną. Kształtowanie akceptacji potrzeby uczestnictwa w zajęciach gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej. Umacnianie wiary we własne siły i zdolność osiągania trudnych celów korekcyjnych.

CELE WYCHOWAWCZE c.d. Kształtowanie prawidłowych postaw wobec uczniów słabszych i mniej sprawnych. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za współćwiczących i dbanie o ich bezpieczeństwo. Rozwijanie umiejętności panowania nad swoimi emocjami podczas gier i rywalizacji zespołowych.

OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI, POSTAW I ZACHOWAŃ UCZNIA

WIEDZA Wie, jaką ma wadę postawy i posiada podstawową wiedzę o przyczynach i skutkach jej powstawania. Zna przeciwwskazania i zalecenia dotyczące jego wady. Zna sposoby zapobiegania wadom postawy i stosuje je w życiu codziennym. Rozumie, po co ćwiczy i czym dla niego jest gimnastyka korekcyjna. Wie, dlaczego ruch na powietrzu ma działanie zdrowotne i wpływa pozytywnie na jego rozwój psychofizyczny. Zna podstawowe zasady higieny (ubiór, higiena osobista). Rozumie potrzebę codziennych ćwiczeń w domu pod opieką rodziców.

WIEDZA c.d. Zna konsekwencje nieprawidłowego sposobu siedzenia, noszenia tornistrów, chodzenia czy spania. Wie w jaki sposób zadbać o bezpieczeństwo swoje i współćwiczących – stosuje się do ustaleń i obowiązujących zasad. Wie, jak korygować sylwetkę w ławce szkolnej, przy posiłkach, oglądaniu telewizji, czytaniu, w chodzie, w marszu, w biegu, w trakcie zabaw, nie tylko na zajęciach w szkole, ale przede wszystkim poza nią.

OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA W ZAKRESIE ĆWICZEŃ KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH Uczeń zna pozycje wyjściowe stosowane w gimnastyce: leżenie przodem, tyłem, siad prosty, rozkroczny, skulny, ugięty, klęk prosty, podparty oraz pozycje Klappa. Zna kierunki: w prawo, lewo, w górę, w dół, obrót przez prawe ramię i lewe ramię. Przyjmuje prawidłową postawę we wszystkich pozycjach wyjściowych do ćwiczeń. Umie utrzymać poprawną pozycję podczas wykonywanych ćwiczeń.

OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA W ZAKRESIE ĆWICZEŃ KOREKCYJNO -KOMPENSACYJNYCH c.d. Zna proste ćwiczenia rozciągające jego mięśnie nadmiernie napięte i/lub przykurczone. Zna proste ćwiczenia wzmacniające jego osłabione partie mięśniowe. Rozumie znaczenie ćwiczeń oddechowych, umie prawidłowo oddychać torem górnożebrowym i dolnożebrowym.

OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA W ZAKRESIE ĆWICZEŃ KOREKCYJNO -KOMPENSACYJNYCH c.d. Potrafi dokładnie i właściwie wykonywać określone ćwiczenia pod kontrolą nauczyciela, a następnie samodzielnie. Wie, jakie ćwiczenia i pozycje są przeciwwskazane dla jego wady postawy. Zna i stosuje ćwiczenia przeciwdziałające posiadanej przez niego wadzie.

EWALUACJA W PROCESIE KOMPENSACYJNO - KOREKCYJNYM Ewaluację należy rozumieć jako systematyczne zbieranie i analizowanie informacji o procesach edukacyjnych i ich efektach w celu sformułowania sądów wartościujących. W wyniku tego następuje określenie stopnia realizacji zadań edukacyjnych, ocena wartości działań i ich efektów. Ewaluacja ma służyć rozwojowi i rozliczeniu z wyników wykonania zadania, a także powinna wskazywać ,w jaki sposób poprawić jakość poprzez modyfikacje programu postępowania.

EWALUACJA DZIAŁAŃ KOREKCYJNYCH Praca na zajęciach gimnastyki korekcyjnej powinna być oceniana zawsze pozytywnie, co służy wzmocnieniu motywacji do korygowania postawy. Ewaluacja działań korekcyjnych opiera się na wnikliwej obserwacji uczniów podczas zajęć, a następnie na bieżącym odnotowywaniu umiejętności i poprawności wykonywania ćwiczeń. Czynnikiem oceniającym systematyczną pracę korekcyjną dziecka powinny być także testy oceniające siłę podstawowych zespołów mięśniowych, testy badające zakresy ruchów w stawach - ramiennym i biodrowym oraz badanie ruchomości odcinkowej kręgosłupa (badane „przed i po”).

EWALUACJA DZIAŁAŃ KOREKCYJNYCH c.d. Okresowe badania u lekarza ortopedy. Systematyczny , chętny udział w zajęciach gimnastyki korekcyjnej. Wywiady i rozmowy z rodzicami.

REALIZATORZY DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH W ŚRODOWISKU NAUCZANIA I WYCHOWANIA: dyrektor placówki oświatowo - wychowawczej, nauczyciel/wychowawca, nauczyciel wychowania fizycznego, pielęgniarka /higienistka szkolna

DZIAŁANIA DYREKTORA PLACÓWKI OŚWIATOWO – WYCHOWAWCZEJ W ZAKRESIE PROFILAKTYKI WAD POSTAWY POWINNY OBEJMOWAĆ: monitorowanie pracy nauczycieli (w tym wychowania fizycznego) w zakresie profilaktyki wad postawy, organizowanie i koordynowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz różnych form edukacji dla rodziców/opiekunów w zakresie profilaktyki i ochrony zdrowia dzieci i młodzieży, planowanie i koordynowanie realizacji oraz ewaluacji programów profilaktyki w placówce oświatowo-wychowawczej,

zapewnienie ergonomicznych warunków pracy ucznia w szkole (ławki dostosowanie do wieku i budowy dziecka, właściwe oświetlenie miejsca pracy ucznia), zapewnienie warunków do właściwej realizacji zajęć wychowania fizycznego (miejsce, środki dydaktyczne, bezpieczne i higieniczne warunki przygotowania się do zajęć – przebieralnie, natryski), współpraca z władzami samorządowymi oraz instytucjami i organizacjami lokalnymi wspomagającymi działania w zakresie aktywności fizycznej uczniów oraz profilaktyki wad postawy.

DZIAŁANIA NAUCZYCIELA/WYCHOWAWCY W ZAKRESIE PROFILAKTYKI WAD POSTAWY POWINNY OBEJMOWAĆ: współdziałanie w realizacji programu profilaktyki, w szczególności w zakresie działań prozdrowotnych, dbanie o właściwą postawę ciała ucznia podczas lekcji, dbanie o ergonomiczne warunki pracy ucznia podczas lekcji (właściwa odległość od tablicy, dobór miejsca pracy do warunków fizycznych dziecka), systematyczne prowadzenie gimnastyki śródlekcyjnej, współpraca z rodzicami, innymi nauczycielami oraz pielęgniarką środowiska nauczania i wychowania w realizacji działań profilaktycznych

DZIAŁANIA NAUCZYCIELA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W ZAKRESIE PROFILAKTYKI WAD POSTAWY POWINNY OBEJMOWAĆ: systematyczne podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności przez uczestnictwo w różnych formach kształcenia, opracowanie programu profilaktyki wad postawy dzieci i młodzieży na podstawie metod, których skuteczność została potwierdzona naukowo bądź wieloletnim doświadczeniem w praktyce, dostosowanie metod pracy i form zajęć ruchowych do aktualnych możliwości i potrzeb dziecka, poziomu jego sprawności i wydolności, systematyczne przekazywanie uczniom wiedzy niezbędnej do podtrzymania aktywności fizycznej i propagowanie nawyków zdrowego stylu życia,

stosowanie różnorodnych form aktywności fizycznej uczniów, wspierających ich harmonijny rozwój, motywowanie do uczestnictwa w zajęciach wychowania fizycznego oraz pozalekcyjnych formach aktywności ruchowej, organizowanie zajęć rekreacyjnych, sportowych oraz turystycznych, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny ćwiczeń gimnastycznych/sportowych, współpracę z rodzicami, innymi nauczycielami oraz pielęgniarką środowiska nauczania i wychowania w realizacji działań profilaktycznych.

PROFILAKTYKA PIERWSZORZĘDOWA Podstawowe zadania środowiska nauczania i wychowania sprowadzają się do profilaktyki pierwszorzędowej, która polega na eliminowaniu czynników sprzyjających rozwojowi wad oraz na kreowaniu prawidłowej postawy ciała. Ponieważ zagrożenie powstaniem wady istnieje na każdym etapie życia dziecka, działania profilaktyczne są niezbędne na każdym etapie jego rozwoju. W całości postępowania w tym zakresie można wyróżnić następujące etapy: WIEDZIEĆ – CHCIEĆ – UMIEĆ – DZIAŁAĆ. Niezbędna jest zatem wiedza na temat działań prozdrowotnych oraz roli prawidłowej postawy ciała i sposobach jej kreowania, odpowiednia motywacja do tego typu działań, umiejętności oraz rzeczywiste działania profilaktyczne.

PROFILAKTYKA DRUGORZĘDOWA U niektórych dzieci, pomimo działań profilaktycznych, rozwija się wada postawy. Konieczna jest zatem profilaktyka drugorzędowa. Aby była ona skuteczna, niezbędne jest możliwie wczesne wychwycenie z populacji uczniów zagrożonych rozwojem wady postawy przez prowadzenie badań przesiewowych, wykonywanych przez pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania oraz profilaktycznych badań lekarskich (bilansów zdrowia) – przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Powodzenie działań uwarunkowane jest ścisłą współpracą tych osób. W okresie między badaniami część dzieci powinna być objęta obserwacją, inne – postępowaniem korekcyjnym.

Celem takiego postępowania jest przede wszystkim zapobieganie dalszemu rozwojowi wady oraz powstawaniu i utrwalaniu się niekorzystnych zmian wtórnych. Ważnym elementem postępowania jest kształtowanie na nowo nawyku prawidłowej postawy oraz ponowne nauczenie dziecka przyjmowania i automatycznego utrzymywania prawidłowego układu ciała (tzw. reedukacja posturalna TOR FIZJOLOGICZNY).

W profilaktyce drugorzędowej szczególna rola przypada nauczycielom wychowania fizycznego, którzy jako pierwsi mogą dostrzec nieprawidłową postawę dzieci w przerwach między badaniami przesiewowymi. Oni też muszą zadbać, by dzieci z wadami postawy nie wykonywały przeciwwskazanych w ich przypadku ćwiczeń, ale równocześnie by nie były wyłączane z wszelkich zajęć ruchowych.

Skuteczność działań profilaktycznych w zapobieganiu występowania wad postawy uwarunkowana jest koniecznością ścisłego współdziałania wszystkich podmiotów, związanych ze środowiskiem nauczania i wychowania.