Plan Jak wygląda szczelina skalna?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mechanika płynów.
Advertisements

FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Wykład 9 Mechanika płynów
Czy pękające baloniki mają coś wspólnego z trzęsieniami ziemi? Wojciech Dębski Uniwersytet Białostocki, 26.II 2008
czyli nauka o budowie skorupy Ziemi
Nowe wyniki w fizyce zapachu
KRYSTALIZACJA.
SFERY POWŁOKI ZIEMSKIEJ
Badanie transportu w biomatrycach lipidowych z zastosowaniem spektroskopii NMR Dorota Michalak Praca magisterska napisana pod okiem dr hab. Marcina Pałysa.
„Badanie rozpuszczalności α-tokoferolu w układach n-alkan/AOT/woda”
Wykład 2 Pole skalarne i wektorowe
Wykład IX CIECZE.
Dokumentacja fotograficzna
Właściwości i budowa cieczy
REZONATORY.
WODA I ROZTWORY WODNE.
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Zadanie Udowodnić, że przy pęknięciu miny pod wodą ciśnienie zmienia się odwrotnie proporcjonalnie do odległości od miejsca wybuchu.
Nowości w fizyce zapachu
MODELOWANIE CFD STRUMIENICY DWUCIECZOWEJ
Sposoby badania chaosu na przykładzie układów mechanicznych
KLUB PYTALSKICH I WODA Od atomu po ocean!.
Prawo Archimedesa Dlaczego kaczka pływa, a kamień tonie
3 Proste doświadczenia z lodem Projekt: Mateusza Ciałowicza Opiekun: pani mgr Dorota Ciałowicz.
Projektowanie architektur systemów filtracji i akwizycji danych z wykorzystaniem modelowania w domenie zdarzeń dyskretnych Krzysztof Korcyl.
Sonia Rucińska i Victoria Peplińska
Jak optymalizować procesy. Jak działać efektywniej
Kinetyka membran biologicznych - zmienność w stałości
Eksperymentalne Metody Badawcze
Modelowanie hydrologiczne z wykorzystaniem technik teledetekcji
Akademia Rolnicza w Krakowie
DLACZEGO MYDŁO SIĘ PIENI?
KONWEKCJA Zdzisław Świderski Kl. I TR.
JASKINIE NAJWIĘKSZEGO JEZIORA PATAGONII.
Góry lodowe w Antarktyce mają czasami prążki, utworzone się z kolejnych warstw śniegu, które w zachowały się w różny sposób w zależności od temperatury,
Mali odkrywcy Dokonania podczas pracy nad realizacją projektu w roku szkolnym 2012/2013.
Siły międzycząsteczkowe
Szymon Owczarek Wojtek Łyczek
Zasoby Naturalne:Niewyczerpywalne I Wyczerpywalne
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Ciekawy Świat Sukulentów
Odnawialne źródła energii
Pustynia Monika Ćwiertnia i Dominik Grzeszkowiak.
NAJWIĘKSZA SOLNICZKA ŚWIATA
Jasielska Liga Naukowa z LOTOSEM
XVIII Konferencja Rynek Ciepła REC 2012, 17– Nałęczów
CHLORKI Najbardziej znanym chlorkiem jest NaCl
Dlaczego warto uczyć się fizyki?
Polski Rejestr Statków S.A., Gdańsk Pion Naukowo – Badawczy
Lekcja w laboratorium biologicznym
Zjawisko dyfuzji i kontrakcji.
Na zajęciach z matematyki umiejętnie rozwijamy swoje zdolności logicznego myślenia, argumentacji, jak również ćwiczymy sprawność stosowania poznanych.
BARTEK KOSIŃSKI klasa III E
Modelowanie odwracalnej reakcji chemicznej w kolumnie adsorpcyjnej Piotr Surdyk.
Zastosowanie technik izotopowych w ochronie środowiska
Fale de broglie’a Zjawisko comptona dyfrakcja elektronów
Właściwości ciał stałych, cieczy i gazów
Wybrane zagadnienia inteligencji obliczeniowej Zakład Układów i Systemów Nieliniowych I-12 oraz Katedra Mikroelektroniki i Technik Informatycznych proponują.
Projekt Klasa 1d. Usługi transportowe a ekologia.
Modelowanie parametrów kolektora słonecznego
Scenariusz lekcji chemii: „Woda jako rozpuszczalnik”
I n s t y t u t C h e m i c z n e j P r z e r ó b k i W ę g l a, Z a b r z e Rok założenia 1955 Obszar badawczy 1 „Mechanizmy fizyko-chemiczne procesów.
Jak można wykorzystać swoją wiedzę z Matlaba
Poranek małego chemika w Przedszkolu Nr 10 w Koszalinie
– zagraniczne praktyki zawodowe dla uczniów szkół Powiatu Głogowskiego
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Znaczenie wody w przyrodzie i gospodarce
Eksperymentujemy i odkrywamy – radość wielką z tego mamy.
Mechanika płynów Dynamika płynu doskonałego Równania Eulera
Jan Kos i Krasnal Zgredek
Jan Kos i Krasnal Zgredek
Zapis prezentacji:

Woda drąży kamień… O modelowaniu procesów rozpuszczania szczelin skalnych

Plan Jak wygląda szczelina skalna? Dlaczego procesy rozpuszczania są istotne? Dlaczego trudno je modelować? Jak wyznaczyć przepływ cieczy i transport cząstek w szczelinie? Eksperyment vs symulacja Podsumowanie

Szczelina skalna – powierzchnie skalne h – rozwarcie, h/L << 1

Przykłady procesów rozpuszczania woda – sól kamienna kwasy – skały wapienne, np.: skale czasowe – od minut do dziesiątek tysięcy lat wzrost rozwarcia – nawet o 5 rzędów wielkości

Zrozumieć... Jak ewolucja geometrii szczeliny w czasie zależy od prędkości przepływu cieczy i szybkości reakcji rozpuszczania Pe = Da = – współczynnik dyfuzji – stała szybkości reakcji – średnie rozwarcie – charakterystyczna prędkość

Zastosowania: Przechowywanie odpadów

Zastosowania: Magazynowanie CO2

Zastosowania: Wydobycie ropy

Zastosowania: Elektrownie geotermalne

Zastosowania Powstawanie jaskiń

Rozpuszczanie nie jest proste… Algorytm numeryczny Rozpuszczanie nie jest proste… przepływ cieczy transport substancji kinetyka reakcji rozpuszczania ewolucja geometrii

Model mikroskopowy korzysta bezpośrednio z informacji o topografii szczeliny przepływ cieczy uzyskany przez rozwiązywanie równań Naviera-Stokesa w trzech wymiarach nie zawiera żadnych wolnych parametrów poza mikroskopowymi charakterystykami układu (D, η, k), które możemy wyznaczyć niezależnie

Metoda lattice-Boltzmann opiera się na uproszczonym modelu kinetycznym procesów mikroskopowych w cieczy, skonstruowanym tak, by odpowiednie wielkości średnie spełniały żądane równania makroskopowe (Naviera-Stokesa)

Zderzenia i propagacja – funkcja rozkładu prędkości vi w węźle r przed zderzeniem po zderzeniu propagacja

Momenty funkcji rozkładu spełniają równania Naviera-Stokesa

Transport substancji równanie konwekcji-dyfuzji + warunki brzegowe metoda błądzenia przypadkowego

Błądzenie przypadkowe klasyczne trzeba użyć ~ 103 cząstek w każdej komórce, aby wyznaczyć ze zmienną masą śledzimy tylko jedną cząstkę działa tylko dla liniowej kinetyki

Eksperyment: rozpuszczanie KDP (Russell Detwiler et al., LLNL, 2003) chropowate szkło woda KDP (dwuwodorowy fosforan potasu) rozmiary próbki 15.2  9.9 cm początkowe średnie rozwarcie mm końcowe rozwarcie dokładne pomiary ewoluującej geometrii szczeliny dla dwóch liczb Pecleta (Pe = 54 i Pe = 216)

Powiększenie szczeliny dla przy Pe = 216 eksperyment symulacja rozpuszczanie stosunkowo jednorodne brak wyraźnych kanałów

Powiększenie szczeliny dla przy Pe = 54 eksperyment symulacja tworzą się wyraźne kanały, które następnie rosną, łączą się i rywalizują między sobą pod koniec eksperymentu cały przepływ skupia się w zaledwie kilku głównych kanałach

Powiększenie szczeliny przy Pe = 54

Niestabilność prowadząca do powstawania kanałów (Ortoleva, 1987)

Szczelina stworzona numerycznie Przeszkody rozmieszczone w sposób przypadkowy pomiędzy dwiema płaszczyznami

Pole prędkości przy t=0 całkowity rzut prędkości

Powiększenie szczeliny przyrost rozwarcia dla Pe 10 100 PeDa 1 0.1

Pole prędkości cieczy całkowity rzut prędkości przy Pe 10 100 PeDa 1 0.1

Podsumowanie Procesy rozpuszczania szczelin skalnych można modelować numerycznie na poziomie mikroskopowym. Potrafimy symulować rozpuszczanie stosunkowo dużych układów, dla których istnieją wyniki eksperymentalne. Metody mikroskopowej można również użyć do testowania zasadności różnorakich przybliżeń używanych przy symulacji rozpuszczania szczelin.

Własności skalowania

Propagator spełnia ale

Równanie ewolucji analogiczne do modelu BGK w teorii kinetycznej

Warunki brzegowe Odbicie od ścianki i powrót do komórki macierzystej Propagacja do komórek sąsiednich Odbicie zarówno do komórki macierzystej jak i do komórek sąsiednich