Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tablice 1. Deklaracja tablicy
Advertisements

Katarzyna Szafrańska kl. II ti
Pracownia komputerowa
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
OBJECT PASCAL Marzena Szałas.
ZŁOŻONOŚĆ OBLICZENIOWA
Turbo pascal – instrukcje warunkowe, iteracyjne,…
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 3: Podstawowe elementy języka.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 6: Tablice, rekordy, zbiory.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 2: Wstęp do programowania w Pascalu © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 5: Typy porządkowe, wyliczeniowe i okrojone. Definiowanie.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 1: Wprowadzenie do programowania.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Katarzyna Szafrańska kl. II TI
Kurs Pascala – spis treści
Wykład 2 struktura programu elementy języka typy zmienne
PASCAL Dr Anna Kwiatkowska.
Pliki. Pliki Pliki jako pamięć nieulotna Pliki jako pamięć nieulotna Nazwy, atrybuty i prawa dostępu Nazwy, atrybuty i prawa dostępu atrybuty atrybuty.
Typy wyrażenia, schematy blokowe, writeln, readln, if, pętle
Podprogramy.
Typy złożone, case, stałe. Typ zbiorowy type typ_zb = set of typ_podstawowy; Typem podstawowym może być tylko typ porządkowy. Typem podstawowym może być
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE WYKŁAD 2
Programowanie w języku Fortran 95
Podstawy programowania
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2006 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
Język PASCAL – podstawy Turbo Pascal: procedury, funkcje
Programowanie strukturalne i obiektowe
Pliki tekstowe. Operacje na plikach. mgr inż. Agata Pacek.
Andrzej Jędryczkowski Nie da się napisać większego programu bez podziału go na części zwane podprogramami. Podprogram to wyróżniona część programu.
Turbo Pascal Turbo Pascal - jedna z popularniejszych implementacji kompilatorów języka PASCAL, zintegrowane srodowisko programistyczne, produkt firmy Borland.
Funkcje w Pascalu Przypomnienie wiadomości o procedurach Prowadzący: Anna Kaleta Piotr Chojnacki.
Algorytmy z przykładami w Turbo Pascal 7.0
20 września 2003r. Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie Wstęp do algorytmiki Autor: Marek Magiera.
Metodyka nauczania Informatyki
Podstawy programowania w języku C i C++
Struktura programu w Turbo Pascalu.
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Warsztaty programowania w języku Python
Wyrażenia w Turbo Pascalu.
Procedury i funkcje.
Pliki Pojęcie i rodzaje plików Definicja typu plikowego Operacje wykonywane na plikach elementowych.
Pliki tekstowe – A. Jędryczkowski © 2007 Turbo Pascal umożliwia wykorzystanie w programach plików tekstowych. Pliki takie zawierają informację niezakodowaną
Programowanie strukturalne i obiektowe
Programowanie strukturalne i obiektowe
Programowanie strukturalne i obiektowe
Zbiory i rekordy mgr inż. Agata Pacek. Deklaracja typu zbiorowego (określa ilość elementów w zbiorze) type biegi=set of 0..6; Definiowanie zmiennej typu.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Maszyna wirtualna ang. virtual machine, VM.
Programowanie baz danych
Informatyka MZT1 Wykład 6 Iteracje while i repeat Tablice Rekordy
Ogólna struktura programu w TP
Podstawy programowania
C++.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Zmienne i typy danych w C#
Podstawowe struktury danych. Typy danych.
Wprowadzenie do programowania w Pascalu mgr inż. Agata Pacek.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2007 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
Podstawy programowania
Podsumowanie wiedzy MPDI2 sem.3 INFORMATYKA. tworzenie nowego pliku i katalogu, nawigacja po katalogach, listowanie zawartości katalogu, zmiana nazw,
Dokumentacja programu komputerowego i etapy tworzenia programów.
Dominik Benduski Michał Mandecki Podstawy Visual Basic w Excelu.
P ASCAL Definicje, deklaracje, podstawowe instrukcje 1.
Algorytmy, sposoby ich zapisu.1 Algorytm to uporządkowany opis postępowania przy rozwiązywaniu problemu z uwzględnieniem opisu danych oraz opisu kolejnych.
Programowanie strukturalne i obiektowe Klasa I. Podstawowe pojęcia dotyczące programowania 1. Problem 2. Algorytm 3. Komputer 4. Program komputerowy 5.
Zapis prezentacji:

Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal

Język programowania Sztucznie stworzony język, używany przez programistów do wydawania rozkazów (poleceń) komputerowi. Są w nim pisane wszystkie programy komputerowe. Za pomocą poleceń języka programowania tworzymy tzw. kod źródłowy programu.

Rozróżniamy dwa podstawowe rodzaje języków programowania: Język programowania niskiego poziomu, wysokiego poziomu

Język programowania niskiego poziomu, nazywany także asemblerem - język programowania, w którym stosuje się elementarne instrukcje mikroprocesora. Jedno polecenie języka jest jednym rozkazem dla mikroprocesora. Za pomocą języka tego typu programujemy w kodzie maszynowym.

Język programowania wysokiego poziomu - język programowania, w którym za pomocą jednego polecenia możemy wykonać kilka, czy kilkadziesiąt rozkazów procesora. Jednak w tym przypadku polecenia języka są niezrozumiałe dla procesora. Stąd też program tworzony za jego pomocą musi zostać przetworzony na kod maszynowy. Do tego celu służą specjalne programy nazwane translatorami. Mogą nimi być kompilator lub interpreter.

Kompilator – specjalny program przetwarzający polecenia języka wysokiego poziomu na kod maszynowy zrozumiały przez procesor. Tłumaczenie kodu źródłowego na kod maszynowy następuje przed uruchomieniem programu. Interpreter – specjalny program przetwarzający polecenia języka wysokiego poziomu na kod maszynowy zrozumiały przez procesor. Tłumaczenie kolejnych poleceń odbywa się w miarę jego wykonywania.

Budowa programu w języku Turbo Pascal PROGRAM (nazwa programu) USES (lista używanych modułów) VAR (lista deklarowanych zmiennych) CONST (lista deklarowanych stałych) BEGIN (treść programu) END.

Typy zmiennych: BYTE – elementami tego typu są liczby całkowite należące do przedziału od 0 do 255. WORD – zawiera liczby całkowite od 0 do 65535. INTEGER – zawiera liczby całkowite z przedziału od -32768 do 32767 (-max.int max.int)

REAL – dowolna liczba rzeczywista z zakresu zależnego od komputera. CHAR – elementami tego typu są znaki należące do kodu ASCII. STRING – elementami są łańcuchy znakowe o długości do 255 znaków. BOOLEAN – składa się on z dwóch wartości False i True

Instrukcja wejścia READ (nazwa wczytywanej zmiennej) np. READ (x); READ (a,b,c); READLN (a,b,c);

Instrukcja wyjścia WRITE (nazwa wypisywanej zmiennej); np. WRITE (‘To ja Twój komputer’); WRITE (a+b); WRITE (‘Wynik dodawania ‘,a+b); WRITELN (‘Wypisanie komunikatu i przeniesienie kursora do nowej linii’);

Instrukcja przypisania Stosując instrukcję przypisania używamy specjalnego symbolu := np. x:=5; wynik:=y*4; suma:=a+b+c; napis:=‘Ja jestem Twój komputer, a Ty jesteś ‘ + imie;

Program kwadrat; uses crt; var x, kwadrat:integer; begin writeln (‘Podaj liczbę’); readln (x); kwadrat:=x*x; write (x, ‘ podniesione do kwadratu to ‘, kwadrat); repeat until keypressed; end.

Dziękuję za uwagę Życzę powodzenia w programowaniu Opracowała Elżbieta Piszcz