Systemów Operacyjnych Architektura Systemów Operacyjnych
Elementy systemu komputerowego
Sprzęt komputerowy
Pamięć operacyjna – MS DOS Tylko system operacyjny Wykonywanie programu
Obsługa wejścia/wyjścia Tryb użytkownika Tryb użytkownika Tryb jądra Tryb jądra Synchroniczna Asynchroniczna
Maszyna wirtualna Maszyna wirtualna działa w trybie użytkownika Wirtualny tryb użytkownika i jądra Operacje wejścia/wyjścia buforowane (szybsze) Interpretowane (wolniejsze)
Proces
Wielozadaniowość i wieloprocesorowość równoległa Wątek = sekwencja instrukcji Proces = kontekst + wątki Jeden procesor może wykonywać tylko jeden wątek na raz Wielozadaniowość z wywłaszczaniem Przełączanie kontekstów Każdy proces ma ten sam zakres adresów pamięci
Dualny tryb pracy Tryby Ochrona Rozwiązanie sprzętowe Użytkownika (user mode) Uprzywilejowany (priviledged mode) Ochrona wejścia/wyjścia pamięci operacyjnej Rozwiązanie sprzętowe
Hierarchia pamięci Rejestry Pamięć podręczna (cache) Pamięć operacyjna Dysk elektroniczny (RAM disk) Dysk magnetyczny Dysk optyczny (CD, DVD) Taśmy magnetyczne (streamer)
Stronicowanie pamięci
Adresowanie pamięci wirtualnej Katalog stronic Oddzielny dla każdego procesu do 1024 PDE PDE (4bajty) PDE Tablica stronic Do 1024 PTE PTE Ramka stronic 1 2 3 4 5 6 7 8 ….4096 bajtów Tablica stronic PTE 10 bitów 12 bitów 10 bitów Tablica stronic PTE
Rodzina Systemów Windows
Architektura Windows 98
Rdzeń systemu Windows 98
Menedżer maszyn wirtualnych
Obsługa systemów plików w Windows 98
Konfiguracja Windows 98
Architektura Windows NT 4.0
Podsystem Win32 w Windows NT
Architektura Windows XP
Usługi rezydentne (Executive Services) Wykonują operacje niedozwolone dla aplikacji użytkowych Menedżer pamięci wirtualnej (Virtual Memory Manager) Narzędzie uruchamiania procedur lokalnych (Local Procedure Call Facility) Menedżer procesów (Process Manager) Menedżer obiektów (Object Manager) Menedżer zabezpieczeń (Security Reference Monitor)
Direct X
Direct X 8.0 (aktualny 9.0) DirectX Graphics (DirectDraw + Direct3D) DirectAudio (DirectSound + DirectMusic) DirectInput DirectPlay DirectShow DirectSetup
Windows XP 64 bit Architectural Component Windows XP Professional Windows XP 64-Bit Edition Virtual memory 4 gigabytes (GB) 16 terabytes Paging file size 64 GB 512 terabytes Paged pool 470 megabytes (MB) 128 GB Non-paged pool 256 MB System cache 1 GB 1 terabytes System Page Table Entry (PTE) 1.2GB 128GB
Minimalne wymagania System Requirements Setup Component Windows XP Professional Windows XP 64-Bit Edition Minimum CPU speed 233 megahertz (MHz) 733 MHz Recommended CPU speed 300 MHz N/A Minimum RAM 64 MB 1 GB Recommended minimum RAM 128 MB Disk space required for Setup 1.5 GB free
Podstawowe elementy systemu Windows XP – w skrócie Pamięć chroniona Pamięć wirtualna Wielozadaniowość Wieloprocesorowość równoległa Warstwa uniezależnienia od sprzętu (HAL) Technologia DirectX
Interfejsy systemu operacyjnego Interfejs sprzętowy Sterowniki Interfejs Programisty API, funkcje systemowe Interfejs użytkownika Shell Powłoka Tekstowy interpreter poleceń Graficzny interfejs użytkownika (GUI)
Resource Kits http://www.microsoft.com/technet/itsolutions/reskits/rktmain.mspx Windows 98, Windows NT 4.0,Windows 2000 Professional, Windows XP i inne (j angielski) http://www.microsoft.com/poland/windows2000/win2000prof/default.mspx Windows 2000 Professional (j. polski) Direct X http://www.microsoft.com/windows/directx/