-Elementy do przenoszenia ruchu obrotowego -Sprzęgła

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Połączenia kształtowe
Advertisements

Czyli jak działają nasze mięśnie w stanie nieważkości
Łączniki gwintowe Do znormalizowanych łączników gwintowych należą śruby, wkręty i nakrętki. Śruby są to łączniki z gwintem zewnętrznym, zakończone łbem.
Teoria maszyn i części maszyn
Dynamika.
Podstawy Projektowania Inżynierskiego Sprzęgła i hamulce
Napędy hydrauliczne.
T40 Charakterystyka i rodzaje połączeń wciskowych
POLITECHNIKA BIAŁOSTOCKA Wydział Mechaniczny
Ruch układów złożonych środek masy bryła sztywna ruch obrotowy i toczenie.
Test 2 Poligrafia,
Podstawy Konstrukcji Maszyn Wały i osie – część III
Podstawy Projektowania Inżynierskiego Łożyska toczne
Maszyny proste.
Przekładnie i sprzęgła.
Prowadnice i przekładnie
Połączenia mechaniczne
Sprzęgła i przekładnie
Sprężyny Autor Termobimetale Łożyska Sprzęgła Przekładnie.
Sprzęgła.
Mechanizmy funkcjonalne
Połączenia kołkowe i sworzniowe
STOSOWANE W SCHEMATACH
Procesy trybologiczne w stawach człowieka
T43 Montaż – sposoby, dokumentacja technologiczna i organizacja
Wymiary tolerowane i pasowania
WALEC KULA Bryły obrotowe STOŻEK.
Mechanizm odbioru mocy jest przeznaczony do: mechanizm przełączający
układy i metody pomiaru siły, naprężeń oraz momentu obrotowego.
Kamil Przeczewski kl. 1e ZSMEiE – 2010/2011
BUDOWA I ZASADA DZIAŁANIA SKRZYNKI BIEGÓW
SPRZĘGŁO CIERNE SUCHE BUDOWA I ZASADA DZIAŁANIA
Połączenia Gwintowe.
Typy i klasyfikacja łożysk
Przemek Gackowski kl. Ie
Napędy hydrauliczne : Krzysztof Róziecki 3T
Metodyka projektowania wałów
MECHANIKA 2 Wykład Nr 10 MOMENT BEZWŁADNOŚCI.
Lekcja fizyki: W poszukiwaniu maszyn prostych
RUCH KULISTY I RUCH OGÓLNY BRYŁY
Projektowanie Inżynierskie
MOTOROWER – to pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 cm3 (pojemność skokowa silnika to objętość tej części cylindra lub cylindrów,
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Dynamika ruchu płaskiego
TARCIE.
Łożyska – Wstęp.
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
Ruch układów złożonych
Budowa i działanie mechanizmów osprzętu roboczego
Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych
Obróbka plastyczna Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Połączenia łączne i rozłączne metali
Układ smarowania (olejenia)
OBRÓBKA SKRAWANIEM Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Obróbka Ścierna Opracował dr inż. Tomasz Dyl
OBRÓBKA SKRAWANIEM Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Gładkościowa obróbka ścierna Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 7: Układy hamulcowe.
Alternator.
Mechanika układu korbowego
AKADEMIA GÓRNICZO-HUTNICZA IM. STANISŁAWA STASZICA W KRAKOWIE
Automatyczne skrzynie biegów grupy VAG. Skrzynia TIPTRONIC.
Prowadzący: dr Krzysztof Polko
Projekt ułożyskowania wałka
Urządzenia do Oczyszczania Wody i Ścieków
Budowa roweru – układ jezdny, napędowy, hamulcowy i elektryczny
PRZEKŁADNIE ZĘBATE PKM III.2a Schemat układu przenoszenia napędu.
Ruch obrotowy układu dwóch wałów o przekoszonych osiach
Zapis prezentacji:

-Elementy do przenoszenia ruchu obrotowego -Sprzęgła START

Spis treści Wałki i osie Łożyska Sprzęgła

Wałki i osie Wałki i osie są to części maszyn osadzone w łożyskach i otrzymujące inne elementy wykonujące ruch obrotowy (np. koła pasowe lub zębate, tarcze sprzęgieł, koła jezdne). Wałek przenosi moment obrotowy z jednego elementu maszyny na drugi. Natomiast oś, mimo że współpracuje z elementami obracającymi się, nie przenosi momentu obrotowego.

Wałki i osie Zastosowanie: - Silnikach elektrycznych - Przekładniach - Sprzęgłach Wady: - Wysoki koszt produkcji - Skomplikowana produkcja - Możliwość ukręcenia się wałka lub osi Zalety: - Duża sprawność mechaniczna - Łatwy montaż - Prosta konstrukcja

Fotografie

Łożyska Łożyska służą do podtrzymywania obracających się osi i wałków. Konstrukcja łożyska powinna zapewnić możliwość przejęcia obciążenia elementów podtrzymywanych oraz zapewnić możliwie małe straty energii wywodowane tarciem. Zależnie od rodzaju tarcia, które występuje w łożysku, rozróżniamy łożyska ślizgowe i toczone. Pod względem kierunku przenoszonych obciąż łożyska dzieli się ponadto na poprzeczne, wzdłużne i poprzeczno- wzdłużne.

Łożysko ślizgowe Przenoszą siły poprzeczne F1 i wzdłużaną F2 przedstawia rysunek A. Łożyska takie nie mogą przenosić znacznych obciążeń i dlatego są stosowane w drobnych mechanizmach. Łożyska stosowane w maszynach mają bardziej skomplikowaną budowę. W łożysku ślizgowym przedstawionym na rysunku 1 czop wału współpracuje bezpośrednio z otworem (panwią) łożyska. Aby zmniejszyć występujące tu tarcie, odpowiednio dobiera się materiał czopa i panwi , ponadto między współ pracującymi powierzchniami wprowadza się smar.

Łożysko ślizgowe Zastosowanie: - W mechanizmach drobnych lub skomplikowanych Wady: - Duże strata energii po przez tarcie - Możliwość zatarcia się łożyska - Mała wydajność Zalety: - Cicha praca - Łatwość wykonania - Tani koszt produkcji

Fotografie

Łożysko toczne Składa się z dwóch pierścieni o elementów tocznych w postaci kulek, wałeczków, stożków itd. Jeden pierścieni wtłacza się na czop, a drugi wciska np. w otwór korpusu maszyny. W ceku zachowania stałych odległości między elementami tocznymi są one umieszczone w tzw. koszyczku. Dzięki zastosowaniu elementów tocznych tarcie ślizgowe zostaje zastąpione znacznie mniejszym tarciem tocznym. Łożyska toczne są produkowane w wyspecjalizowanych zakładach. Zakłady produkujące maszyny kupują gotowe łożyska o wymiarach znormalizowanych.

Łożysk toczne Zastosowanie: - W maszynach przemysłowych - W samochodach - Elementach chłodniczych - Silnikach elektrycznych Wady: - Duża cena - Duży koszt produkcji - Są głośne - Trudność wykonania Zalety: - Duża wytrzymałość - Małe straty energii tarcia - Wytrzymują duże obciążenia

Fotografie

Sprzęgła Sprzęgła służą do przenoszenia momentu obrotowego z jednego wałka na drugi. Dzieli się je na: stałe wyłączalne

Sprzęgła stałe Sprzęgła stałe przedstawiają rysunki. Na pierwszym z nich (rys.A) na dwa łączone wały nasunięta jest tuleja. Elementami łączącymi każdy z wałów z tuleją są dwa kołki usytuowana w płaszczyznach, uniemożliwiające łączonym wałom przesunięcie zarówno w kierunku promieniowym, jak i osiowym. Natomiast sprzęgło przedstawione na rys. B zapewnia w pełnym zakresie możliwość zmian wzajemnego położenia wałów.

Sprzęgła wyłączalne Sprzęgła wyłączalne stanowią sprzęgła kłowe. Wśród sprzęgieł wyłączalnych najszersze zastosowanie znalazły sprzęgła cierne. W tym przypadku na obu sprzęganych wałkach są osadzone tarcze wyposażone w powierzchnie cierne (płaskie lub stożkowe). Ich sprzęgnięcie polega na dociśnięciu do siebie powierzchni ciernych. Tarcze sprzęgłowe są najczęściej dociskane za pomocą sprężyn. Wywołane w ten sposób tarcie umożliwia przeniesienie ruchu obrotowego z jednego wałka na drugi. Wyłączenie sprzęgła polega na odblokowaniu sprężyn dociskowych za pomocą ukł. dźwigni.

Koniec