Trendy rozwoju rozproszonych systemów GIS Andrzej Chybicki
Rozproszone systemy GIS – trendy rozwoju Standaryzacja Metadane Web-based GIS Dissemination Rozproszenie w akwizycji danych INSPIRE Urządzenia mobilne Augmented reality LBS
AR - Geneza Odzwierciedlenie (modelowanie) świata realnego jest trudne obliczeniowo trudne matematycznie, drogie (symulatory lotu) AR jako połączenie sceny wirtualnej z rzeczywistą w różnych formach zwiększenie percepcji, szybsza asymilacja informacji, intuicyjność, odzwierciedlenie natury zjawiska CEL: łączenie w jedność świata technologii cyfrowej i „realu”
Virtual Reality (VR) Prekursor AR, Jaron Lanier (VPL Research,1992): 3D Interakcja Osadzenie użytkownika (widza) Przykład (hełmy, okulary) – dźwięk, obraz, ruchu Milgram and Kishino 1994; Milgram, Takemura et al. 1994
Taksonomia Milgrama (1994) Reproduction fidelity Aproksymacja, rendering, modele matematyczne, jakość Extent of Presence Metaphor Poziom zanurzenia w VR (MR) (display technology) Extent of World Knowledge Odpowiednie łączenie technik wirtualnych i danych rzeczywistych (accurate registration)
Zastosowania AR (1) Medycyna CT, MRI, USG Lokalizacja, Nakładanie, Efektywność, Dokładność, Automatyzacja edukacja.
Zastosowania (2) Rozrywka Prognoza pogody Efekty specjalne Reklama elektroniczna Transmisje sport
Inne zastosowania Wojsko (szkolenia) Projektowanie (architektura, samochody) Robotyka, telerobotyka Turystyka Maintenance & repair Consumer design
AR -architektura The intrinsic (focal length and lens distortion) and extrinsic (position and pose) parameters of the device determine exactly what is projected onto its image plane.
Obrazowanie w AR
System AR z minimalną kalibracją Jim Valiano – Rochester IT nie jest konieczna znajomość dokładnego położenia sensorów brak unifikacji do geometrii euklidesowej 3D zastosowanie transformacji afinicznych obliczanie dowolnego punktu transformacji jako kombinacji liniowej afinicznych punktów bazowych
Synteza All points in the system are represented in an affine reference frame. This reference frame is defined by 4 non-coplanar points, p0 ... p3. The origin is taken as p0 and the affine basis points are defined by p1, p2 and p3. The origin, p0 is assigned homogeneous affine [0 0 0 1]T coordinates and basis points, p1, p2, p3 are assigned affine coordinates of [1 0 0 1]T, [0 1 0 1]T, [0 0 1 1]T respectively. The associated affine basis vectors are p1 = [1 0 0 0]T, p2 = [0 1 0 0]T, and p3 = [0 0 1 0]T. Any other point, px, is represented as px = xp1 + yp2 + zp3 + p0 where [x y z 1]T are the homogeneous affine coordinates for the point. [X Y Z 1]T are the homogeneous coordinates for a virtual point and [u v 1]T are its projection in the graphics image plane, the projection process can be expressed as: O3x4 is the homogeneous transformation from virtual object coordinates to world coordinates, C4x4 is the transformation from world coordinates to graphics camera coordinates and P4x4
Jak to działa...(tower.mpg)
Przykładowe systemy Z-key program łączący dwa obrazy (wirtualny i rzeczywisty). Łaczenie na podstawie klucza (Chroma-key) np. w infromacjach pogody , efektach specjalnych itp... z-key używa tzw. Informacji pixel-by-pixel depth umożliwiającej rozróżnienie dwóch obrazów i odpowiednie łączenie
Jak to działa...(z-key.mpg)
Architectural anatomy Steven Feiner, Tony Webster, Ted Krueger, Blair MacIntyre, Ed Keller, Columbia University
Jak to działa Film archAnatomy.mpg
Inne przykłady
Przyszłość i zastosowania Projektowanie (architektura) Symulatory Interaktywne interfejsy -> gry Turystyka (?) Bezpieczeństwo (?) Mapy w wielu przypadkach wystarczą!!
Usługi LBS Co to jest LBS? „Location services” a LBS Znaki nawigacyjne Plakaty Dwustronna komunikacja a co za tym idzie...
LBS Nawigacja Reklama skierowana AdMob AdMob a model dystrybucji oprogramowania mobilnego Usługi bezpieczeństwa (straż pożarna, policja, pogotowie itp...) Rozrywka, SNS Google latitude Google gogles
Zagadnienia z przedmiotu