Jest współfinansowany przez Unię Europejską W ramach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Oto interesujący pokaz piękna matematyki
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Reprezentowanie i przetwarzanie informacji przez człowieka i komputer. Patrycja Białek.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Pisemne dzielenie liczb naturalnych
Macierze Maria Guzik.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
„Zbiory, relacje, funkcje”
SYSTEMY LICZBOWE.
Liczby całkowite.
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
Systemy liczbowe.
Potęgi.
Technika Mikroprocesorowa 1
opracowanie: Agata Idczak
UKŁADY LICZENIA SYSTEMY LICZBOWE
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Wyrażenia algebraiczne
MATEMATYKA WCZORAJ I DZIŚ
Ułamki dziesiętne Ułamki dziesiętne o mianowniku 10, 100, 1000, ...
A. Sumionka. Starodawna gra marynarska; Gra dwu i wieloosobowa; Gracze wykonują ruchy naprzemian; Złożona ze stosów, w których znajduje się pewna ilość
od systemu dziesiętnego do szesnastkowego
System dwójkowy (binarny)
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lipnie oraz Gimnazjum w Tomaszowie ID grupy: 98/43_G1 98/21_G1 Opiekun: mgr Barbara Dopiera, mgr Agnieszka.
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum nr 2 im. Andrzeja Prądzyńskiego we Wrześni 98_63_mf_g1 Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Polanowie 98_49_mf_g1 Opiekuowie:
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lipinkach Łużyckich ID grup: 98/25 MF G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Historia liczby Semestr/rok.
Niedziesiątkowe systemy liczenia.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DANE INFORMACYJNE 97_10_MF_G1 i 97_93_MF_G1 Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Systemy liczbowe.
Systemy Liczenia - I Przez system liczbowy rozumiemy sposób zapisywania i nazywania liczb. Rozróżniamy: pozycyjne systemy liczbowe i addytywne systemy.
Systemy Liczbowe (technika cyfrowa)
  Prof.. dr hab.. Janusz A. Dobrowolski Instytut Systemów Elektronicznych, Politechnika Warszawska.
Posługiwanie się systemami liczenia
Podstawy informatyki 2013/2014
ROŻNE SPOSOBY ZAPISYWANIA LICZB. ZAPIS RZYMSKI.
„Wszystko powinno być wykonane tak prosto jak to możliwe, ale nie prościej.” Albert Einstein.
Stało- i zmiennopozycyjna reprezentacja liczb binarnych
Matematyka i system dwójkowy
Reprezentacja liczb w systemie binarnym ułamki i liczby ujemne
Bramki logiczne i układy kombinatoryczne
WYKŁAD 3 Temat: Arytmetyka binarna 1. Arytmetyka binarna 1.1. Nadmiar
Dwójkowy system liczbowy
T. 3. Arytmetyka komputera. Sygnał cyfrowy, analogowy
Działania w systemie binarnym
ÓSEMKOWY SYSTEM LICZBOWY
NIM gra Beata Maciejewska Monika Mackiewicz.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
METODY REPREZENTOWANIA IFORMACJI
Od cyfr egipskich do cyfr arabskich...
Rzymski system liczbowy
System dwójkowy (binarny)
Jan Koźmiński i Łukasz Miałkas IIIA Gimnazjum w Borui Kościelnej.
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Liczby naturalne i całkowite Wykonanie: Aleksandra Jurkowska Natalia Piłacik Paulina Połeć Klasa III a Gimnazjum nr 1 w Józefowie Ul. Leśna 39 O5 – 420.
Opracowanie Joanna Szymańska. Notacja wykładnicza służy do zapisywania bardzo dużych albo bardzo małych liczb. a · 10 n liczba całkowita.
i jej zastosowanie w praktyce
Liczby całkowite Definicja Działania na liczbach całkowitych Cechy podzielności Potęga.
Liczby naturalne i całkowite Spis treści Definicje Działania na liczbach Wielokrotności liczb naturalnych Cechy podzielności Przykłady potęg,potęgi o.
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
Copyright 2009 © by Michał Szymański. Systemy liczbowe można porównać do języków świata. Tak jak jedno słowo można przedstawić w wielu różnych językach,
Niedziesiątkowe systemy liczenia
HISTORIA CYFR RZYMSKICH
Podstawy Informatyki.
RZYMSKI SYSTEM ZAPISYWANIA LICZB
Zapis prezentacji:

Projekt ,,Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEBSIEBIORCZOSCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT” !!! Jest współfinansowany przez Unię Europejską W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

INFORMACJE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 2 im. Powstańców Wielkopolskich w Wolsztynie ID grupy: 98/4_MF_G1 Kompetencja: Matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Potęgi w służbie pozycyjnych systemów liczbowych Semestr/rok szkolny: semestr V, rok szkolny 2011/2012

Skład naszej grupy: Agnieszka Sworowska Agnieszka Dudziak Justyna Żok Eliza Piechocka Natalia Stephan Łukasz Twardogórski Jan Makowski Filip Bugaj Daniel Kromski Mateusz Plura Jędrzej Wojciechowski

Legenda: 1.Zadania tematu projektowego. 2. Ciekawostki i anegdoty o potęgach. 3. Własności potęg. 4. Przykłady roślin, zwierząt, części materii z określonymi rozmiarami. 5. Przykładowe zadania na potęgach. 6. Systemy liczbowe.

Prezentacja zawiera: Przykłady obliczeń na liczbach małych i dużych. Przykłady roślin, zwierząt, części materii z określonymi rozmiarami, masą oraz przekształcenia postaci zapisu w celu porównania odpowiednich wielkości. Zadania dotyczące działań na potęgach. Zasady systemu rzymskiego i systemów nieaddytowych (system dziesiątkowy, dwójkowy, szesnastkowy).

Prezentacja zawiera : Przykłady zapisywania liczb, konwersji i wykonywania działań w systemach pozycyjnych (system dziesiątkowy, dwójkowy, szesnastkowy ) Informacje o zastosowaniu systemów niedziesiątkowych w informatyce Anegdoty, ciekawostki, opowiadania historyczne

Ciekawostki i anegdoty o potęgach

Sztuczka z odczytywaniem myśli: Pomyśl dowolną liczbę naturalna (ale nie za wielką).

Sztuczka z odczytywaniem myśli: Podnieś tę liczbę do kwadratu. Dodaj wynik do pomyślanej liczby. Podziel rezultat przez liczbę pomyślaną. Dodaj do wyniku-powiedzmy-17. Odejmij pomyślaną przez siebie na początku liczbę. Wynik podziel przez 6.

Sztuczka z odczytywaniem myśli: Otrzymałeś

Ciekawe własności liczby 11 i kwadratów liczb „jedynkowych” 111=11 1+1=2 112=121 1+2+1=22 113=1331 1+3+3+1=23 114=14641 1+4+6+4+1=24   11*111=1221 111*11111=1233321

Oraz ciekawe własności kwadratów liczb „jedynkowych” 1111*1111111 = 1234444321 1111111112 = 12345678987654321 111111112 = 123456787654321 11111112 = 1234567654321 1111112 = 12345654321 111112 = 123454321 11112 = 1234321 1112 = 12321 112 = 121 12 = 1

Potęgi Symbol potęgi wprowadzono po to, aby skrócić zapis mnożenia tych samych czynników lub żeby móc przedstawić w krótkiej postaci duże liczby. an = b an - n-ta potęga liczby a, n - wykładnik potęgi, a - podstawa potęgi, b - wynik potęgowania (potęga).

Własności potęg Dzielenie potęg o tych samych podstawach Mnożenie potęg o tych samych podstawach Potęgowanie potęgi

Własności potęg Mnożenie potęg o jednakowych wykładnikach Dzielenie potęg o tych samych wykładnikach Potęga o wykładniku ujemnym dla                    .

Przykłady roślin, zwierząt z określonymi rozmiarami oraz przekształcenia postaci zapisu w celu porównywania wielkości

Motyl Masa ciała 25g 2,5 * 10-3 kg 2,5 * 101 dag 2,5 * 10-5 tony

Pszczoła Długość ciała 19 mm 1,9 * 10-2 m 1,9 * 10-5 km

Pasikonik zielony Długość ciała 40 mm 4 * 10-2 m 4 * 10-5 km

Biedronka Długość ciała 6 mm 6 * 10-3 m 6 * 10-6 km

Mnożenie potęg o jednakowych podstawach 5 2 ∙ 5 17 = 5 2+17 = 5 19 (-9) 4 ∙ (-9) 9 = (-9) 4+9 = (-9) 13 5 -20 ∙ 5 20 = 5 -20+20 = 5 0 = 1

Dzielenie potęg o jednakowych podstawach 5 17 : 5 2 = 5 17-2 = 5 15 5 -20 : 5 20 = 5 -20-20 = 5 -40 (-3) 7 / (-3) 4 = (-3) 7-4 = (-3) 3 = -27

Potęga potęgi (5 5) 5 = 5 5∙5 = 5 25 (5 -1) 2 = 5 -1∙2 = 5 -2 = 1/25

Mnożenie potęg o jednakowych wykładnikach 3 2 ∙ 2 2 = (3∙2) 2 = 36 5 -2 ∙ 2 -2 = (5∙2) -2 = 1/100 = 0.01  100 57 ∙ 0.01 57 = (100∙0.01) 57 = 1 57 = 1

Dzielenie potęg o jednakowych wykładnikach 4 2 : 2 2 = (4:2) 2 = 2 2 = 4 2 -2 : 4 -2 = (2:4) -2 = (1/2) -2 = 2 2 = 4  100 5 : 0.01 5 = (100:0.01) 5 = 10000 5 = (10 4) 5 = 10 20

Zadanie o owadach Szacuje się, że na świecie żyje około 1018 owadów. Ludzi na świecie jest około 6.6 miliardów. Zakładają, że przeciętny owad wazy 0,1g, a przeciętny człowiek 50 kg. Oblicz: a) Czy wszystkie owady razem ważą więcej niż wszyscy ludzie? b) Ile kilogramów owadów przypada średnio na jednego człowieka ?

Rozwiązanie Masa człowieka 50 kg=50000 g masa wszystkich ludzi a) 50000g*6,6 mld =3,3*1012 g masa wszystkich owadów 0,1*1018 g = 1017 g Odpowiedz: Wszystkie owady ważą więcej niż wszyscy ludzie. 28

Rozwiązanie b) 1018 ×0,1 g=1017g=1014kg-owady 6,6 mld=6,6×109-ludzie 1014kg: 6,6×109kg=1,5×104 kg=15000 kg Odp. Na jednego człowieka przypada średnio 15000 kg owadów.

System liczbowy dzielimy na: System liczbowy – zbiór reguł jednolitego zapisu i nazewnictwa liczb. Do zapisywania liczb używa się skończonego zbioru znaków, zwanych cyframi, które można łączyć w dowolnie długie ciągi, otrzymując nieskończoną liczbę kombinacji. System liczbowy dzielimy na: - addytywny - pozycyjny

System pozycyjny W systemie pozycyjnym wartość cyfry zależy od jej pozycji względem innych. Przedstawić można ją jako odpowiednią ilość potęg liczby, która jest podstawą systemu. Jeśli więc mamy liczbę ABCD zapisaną w systemie o podstawie e. To liczbę możemy zapisać następująco: A x e3 + B x e2 + C x e1 + D x e0 = ABCD

System dziesiętny Najpopularniejszy system jest dziesiętny zwany też decymalnym lub arabskim. Jako cyfr używa się w nim liczb : 0 , 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 5 , 6 , 7 , 8 i 9. W systemie tym liczby przedstawiane są w postaci potęg liczby 10. System ten został wymyślony przez Hindusów jednak do Europy trafił za pośrednictwem Arabów. Na starym kontynencie został oficjalnie wprowadzony w XVI wieku, zastępując mniej wydajny system rzymski.

System dwójkowy Drugim najczęściej używanym systemem liczbowym jest, choć często nie zdajemy sobie z tego sprawy, system binarny, czy prościej mówiąc dwójkowy. Jego podstawą jest liczba 2 czyli używane w nim cyfry to: 0 i 1. Cyfry te przyjmują wartość potęgi dwójki odpowiedniej do swej pozycji.

System ten jest używany w komputerach na całym świecie z uwagi na małą różnorodność jego cyfr. Dwa możliwe znaki do zapisania oznaczają dwa konkretne i jednoznaczne komunikaty, Prąd płynie(1) i Prąd nie płynie (0).

System dwójkowy System binarny, inaczej zwany dwójkowym (niekiedy zero jedynkowym). Występują tu tylko dwie wartości 0 oraz 1. Pierwsza liczba w naszym systemie to 0 (zero). W systemie dwójkowym, liczba ta również jest równa 0, gdyż istnieje tam taka cyfra. Kolejna liczba to 1 (jeden). W systemie dwójkowym, również taka cyfra istnieje, więc zapisujemy 1.

System dwójkowy Kolejna liczba to 2 (dwa). Wiemy, że nie istnieje tam taka cyfra, więc dodajemy kolejną pozycję, a pozycję wysuniętą na prawo, zerujemy. Zatem liczba 2 w systemie dziesiętnym ma postać „10” w systemie dwójkowym. Kolejne liczby w systemie dziesiętnym to: 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 itd. W systemie dwójkowym wyglądają one odpowiednio: 11, 100, 101, 110, 111, 1000, 1001.

System binarny System dziesiątkowy System binarny 1 2 10 3 11 4 100 5 101 6 110 7 111 8 1000 9 1001 Np.: 20010= 1*27+1*26+0*25+0*24+1*23+0*22+0*21+0*20 20010 = 110010002

System ósemkowy W systemie tym jest osiem cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6 oraz 7. Jest ich, więc 8, stąd nazwa. Działa on na tej samej zasadzie, co system dziesiętny. To znaczy, że gdy już jakaś cyfra jest na maksymalnej wartości, zwiększamy cyfrę na następnej pozycji. Wyjaśni to się na przykładzie. Przekształcajmy kolejne liczby i zobaczmy, jakie są różnice. Liczba zero (0) tak samo wygląda w obu systemach. Tak samo ma się sytuacja z jedynką (1), dwójką (2), trójką (3) itd…

System ósemkowy Sytuacja staje się skomplikowana, gdy dojedziemy do siódemki (7). Liczba 7 wygląda tak samo w obu systemach. Jednak nadchodzi następna liczba, zwana przez nas jako osiem. System ósemkowy nie zna takiej cyfry, więc powstaje następna pozycja. Zatem liczba osiem (8) w systemie dziesiętnym to liczba dziesięć (10) w systemie ósemkowym. System ósemkowy spełnia on pomocniczą rolę w informatyce skracając długość zapisu dwójkowego

System ósemkowy Gdybyśmy chcieli sprawdzić, czy rzeczywiście liczba na przykład 14 w systemie ósemkowym to 12 w dziesiętnym, musimy przeprowadzić konwersję. Dokonuje tego tak, jak robiliśmy to w akapicie o systemie dziesiętnym, z tym, że podstawą mnożenia będzie liczba 8. Zatem, rozpisujemy liczbę 14 (s. ósemkowy) w następujący sposób. Jest to 4*1 + 1*8, czyli 4+8 czyli 12.

System ósemkowy System dziesiętkowy System ósemkowy 1 2 3 4 5 6 7 8 10 1 2 3 4 5 6 7 8 10 9 11

System szesnastkowy Innym popularnym sposobem zapisywania liczb, również używanym w komputerach jest system szesnastkowy, znany pod inną nazwą jako hexogonalny. System ten stasuje się w zapisywaniu nazw kolorów umieszczanych na stronach sieci Web. W systemie tym cyfry stanowią nie tylko liczby od 0 do 9 ale też pierwsze litery alfabetu łacińskiego, czyli w tym wypadku litery: A , B , C , D , E , F.

System szesnastkowy Aby odróżnić liczbę zapisana w systemie hexagonalnym zaczynającą się na litery alfabetu, poprzedza się ja znakiem 0 nie mającym znaczenia pozycyjnego w liczbie, zaś na końcu takiej liczby stawiamy znak h oznaczający system liczbowy.

System szesnastkowy System szesnastkowy jest systemem pozycyjnym wykorzystującym do zapisu liczb cyfry: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, A, B, C, D, E, F). Charakteryzuje się on najkrótszym zapisem liczb spośród wszystkich systemów. Przykładowo każdą ośmiobitową wartość można zapisać na dwóch pozycjach. 45

System szesnastkowy Ponadto wartością szesnastkową łatwiej jest operować i pochłania mniej pamięci. W informatyce system szesnastkowy wykorzystywany jest na przykład do adresowania komórek pamięci przez urządzenia lub do kodowania kolorów użytych na stronach internetowych. Dlatego właśnie jest on tak przydatny. Jak sama nazwa wskazuje, podstawą tego systemu jest liczba 16.

Wszystkie wyżej wspomniane systemy liczbowe są pozycyjnie, tzn Wszystkie wyżej wspomniane systemy liczbowe są pozycyjnie, tzn. wartość cyfry zależy od jej pozycji względem innych.

System addytywny Jednak jest jeszcze innym sposób liczenia, zwany systemem addytywnym. Jego prostota jest zadziwiająca ale i zgubna. Polega on na zliczaniu sumy wszystkich cyfr, niezależnie od pozycji w liczbie. Doskonałym przykładem może być prawdopodobnie najstarszy system liczenia, zwany jedynkowym.

Używana w nim jest tylko cyfra 1 lub jakikolwiek inny znak o wartości umownej 1. Wartość liczby otrzymujemy zliczając ilość znaków w liczbie. Jest to system prosty, lecz używany dziś już tylko w małych wioskach na neolitycznym poziomie cywilizacyjnym.

Ludzie używający tego systemu nie zapisują liczb prawdopodobnie większych od 100 więc jest to dla nich wygodne. Jednak nasza cywilizacja nie mogłaby się nim posługiwać, ponieważ zapis liczb stosunkowo małych jak np. 100 był by dla nas dużym problemem.

SYSTEM ADDYTYWNY (NIEPOZYCYJNY) Systemy niepozycyjne (addytywne) – wartość liczbowa układu znaków jest równa sumie wartości poszczególnych znaków. W tym systemie nie jest ważna kolejność występowania znaków.

SYSTEM ADDYTYWNY (NIEPOZYCYJNY) Najpopularniejszym systemem addytywnym jest: - system arabski którego używamy na co dzień i wykorzystuje on symbole 1,2,3,4,5,6, ... - system egipski - system rzymski  - system grecki

Podsumowanie: Potęgi są fascynującą dziedziną matematyki. Lepiej poznaliśmy systemy liczbowe. Pracowaliśmy z notacją wykładniczą. Poznaliśmy ciekawostki dotyczące potęg.

Lireratura: www.wikipedia.pl www.zadane.pl www.google.pl www.kompetencje.gimnazja.eduportal.pl www.zadane.info

Projekt ,,Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEBSIEBIORCZOSCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT” !!! Jest współfinansowany przez Unię Europejską W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego