PODSTAWY TEORII UKŁADÓW CYFROWYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Automaty asynchroniczne
Advertisements

Układy kombinacyjne Technika cyfrowa.
Sumatory + Półsumator A B S C A B S (suma) C (przeniesienie)
DYSKRETYZACJA SYGNAŁU
Architektura systemów komputerowych
UKŁADY ARYTMETYCZNE.
Zjawiska szkodliwe w układach cyfrowych.
Liczniki.
Michał Łasiński Paweł Witkowski
Rejestry, liczniki i sumatory.
PRZERZUTNIKI W aktualnie produkowanych przerzutnikach scalonych TTL wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje wejść informacyjnych: - wejścia asynchroniczne,
Układy komutacyjne.
Przygotował Przemysław Zieliński
Budowa komputera Wstęp do informatyki Wykład 15
Budowa komputera Wstęp do informatyki Wykład 6 IBM PC XT (1983)
Od algebry Boole’a do komputera
Układy cyfrowe Irena Hoja Zespół Szkół Łączności
Mnożenie dwóch liczb 64-bitowych przy zastosowaniu automatu synchronicznego Orkiszewski Marcin.
Architektura komputerów
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
Kody Liniowe Systemy cyfrowe.
Elektronika cyfrowa i mikroprocesory
Programowalny układ we-wy szeregowego 8251
Układy sekwencyjne pojęcia podstawowe.
Przerzutniki.
Technika Mikroprocesorowa 1
Układy kombinacyjne cz.2
Podstawy układów logicznych
Układy sekwencyjne - pojęcie automatu
Układy rejestrów cyfrowych
Funkcje logiczne i ich realizacja. Algebra Boole’a
Multipleksery i demultipleksery
Licznik dwójkowy i dziesiętny Licznik dwójkowy i dziesiętny
Problem kodowania stanów w układach sekwencyjnych (automatach)
Cyfrowe układy logiczne
W układach fizycznych napięcie elektryczne może reprezentować stany logiczne. Bramką nazywamy prosty obwód elektroniczny realizujący funkcję logiczną.
Sekwencyjne bloki funkcjonalne
Układy cyfrowe.
Jak to jest zrobione? Kalkulator.
Problematyka wykładu Podział rejestrów i liczników
Sygnały cyfrowe i bramki logiczne
Wykład 4.
Matematyka i system dwójkowy
Prezentacja Multimedialna
Pudełko Urządzenia Techniki Komputerowej
PODSTAWOWE BRAMKI LOGICZNE
ALGORYTMY Co to jest algorytm ? Cechy algorytmu Budowa algorytmów
Złożone układy kombinacyjne
Bramki logiczne i układy kombinatoryczne
KARTY DŹWIĘKOWE.
URZĄDZENIA TECHNIKI KOMPUTEROWEJ
T. 3. Arytmetyka komputera. Sygnał cyfrowy, analogowy
Własności bramek logicznych RÓZGA DARIUSZ 20061
Przerzutniki Przerzutniki.
Przerzutniki bistabilne
Podstawy Techniki Cyfrowej
Budowa komputera Wstęp do informatyki Wykład 6 IBM PC XT (1983)
Logiczne układy bistabilne – przerzutniki.
Zasady arytmetyki dwójkowej
Układy logiczne – układy cyfrowe
ZPT Evatronix Kontroler Ethernet MAC (Media Access Control) 10/100Mbit spełniający rolę rolę podstawowej arterii wymiany danych pomiędzy urządzeniami sterującymi.
Układy cyfrowe Sygnał analogowy Sygnał cyfrowy W sygnale analogowym mamy w czasie sygnał ciągły w sygnale cyfrowym mamy sygnał skwantowany Podstawowym.
Sumator i półsumator.
WSTĘP DO ELEKTRONIKI Część VII Układy cyfrowe Janusz Brzychczyk IF UJ.
Elementy cyfrowe i układy logiczne
Technika Mikroprocesorowa 1
Układy logiczne – układy cyfrowe
Wstęp do Informatyki - Wykład 6
Układy asynchroniczne

Zapis prezentacji:

PODSTAWY TEORII UKŁADÓW CYFROWYCH

UKŁADY KODUJĄCE

Kodery

Kodery Kodery służą do przedstawienia informacji z tylko jednego aktywnego wejścia na postać binarną. Ponieważ istnieje fizyczna możliwość jednoczesnej aktywacji więcej niż jednego wejścia informacyjnego musi istnieć możliwość "uznania" tylko jednego. Tak powstał enkoder priorytetowy, uznający zawsze najstarsze w hierarchii wejście (ignoruje akcje na pozostałych). Znajduje on zastosowanie np. do wprowadzania informacji z prostej klawiatury i tłumaczenie jej na kod zrozumiały dla układu cyfrowego.

Koder – UCY 74148 11 10 12 13 14 15 1 2 3 4 5 9 7 6 EI A B C GS EO

Koder – UCY 74148 - tabela kodowania EI 1 2 3 4 5 6 7 A B C GS EO X

Kodery X- oznacza wartość nieistotną - tzn. dla wybranego wejścia np. 5 (aktywne 0), niezależnie od stanów na wejściach młodszych i tak zostanie zakodowana 5. Należy zauważyć, że kod wybranego wejścia został przedstawiony w postaci zanegowanego naturalnego kodu dwójkowego.

Dekodery

Dekodery Dekoder zamienia kod binarny na jego reprezentację w postaci wybranego tylko jednego wyjścia (aktywne 0). W zależności od ilości wyjść (n) nazywa się dekoderem 1 z N.

Dekoder – UCY 7442

Dekoder Gr 1i2 1 it A0 A1 A2 A3 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Multipleksery i demultipleksery

Multipleksery i demultipleksery Multiplekser (MPX) ma zadanie, w zależności od kodu wejścia (kod binarny) połączyć ten numer wejścia ze wspólnym wyjściem. Demultiplekser (DMPX) działa na odwrót.

Multipleksery i demultipleksery Multipleksery i demultipleksery właściwie należy rozpatrywać łącznie. Oprócz funkcji specjalnych, umożliwiających syntezę układów kombinacyjnych, właściwym ich zastosowaniem jest stworzenie np. toru transmisji danych udostępnianego naprzemiennie informacji na różnych wejściach i kierowanie jej do odpowiednich wyjść. Wymaga to jednak pełnej synchronizacji kodów na wejściach A, B, C. Można jednak przekierować informację na dowolne wyjście demultipleksera.

Multiplekser (MPX) i demultiplekser (DMPX)

Multiplekser i demultiplekser z zastosowaniem rzeczywistych układów scalonych Krzyżykami zaznaczono wejścia / wyjścia informacyjne (uwaga na kody binarne) między którymi następuje wymiana danych.

UKŁADY SEKWENCYJNE

Ogólna definicja Układem sekwencyjnym nazywamy układ cyfrowy, w którym stan wyjść zależy od stanu wejść oraz od poprzednich stanów układu. Składa się z bramek i przerzutników.

Przerzutniki

Przerzutniki Przerzutnik - układ cyfrowy umożliwiający przechowywanie najmniejszej porcji informacji – jednego bitu. Zmienia swój stan bądź to przez wymuszenie stanu na wejściu (asynchroniczne) lub zaistnienie sygnału zegarowego (synchroniczne). Asynchroniczne - (RS); Synchroniczne (RS, JK, T, D flip-flop, D latch).

Przerzutniki Należy zauważyć, że przerzutnik RS może być asynchroniczny (nie posiada wejścia zegarowego) lub synchroniczny (posiada wejście zegarowe), lecz zawsze posiada tzw. stan zabroniony (kombinacja, która zaprzecza działaniu przerzutnika). Pozostałe przerzutniki pozbawione są tej wady, gdyż są przerzutnikami dwutaktowymi (tzw. master-slave M-S).

Przerzutniki Wszystkie przerzutniki powinny posiadać charakterystyczne wejścia i wyjścia (gwiazdką zaznaczono nie wymagane - w zależności od typu): wejścia informacyjne synchroniczne (RS, JK, T, D) , wejścia asynchroniczne zerujące (R) i ustawiające (S) *, wejście zegarowe synchronizujące (C) *, wyjście proste (Q), wyjście zanegowane (NOT(Q)).

Przerzutnik - JK J K Qn+1 Qn 1 /Qn

Przerzutnik - T (powstaje z połączenia wejść J+K) gr1 T Qn+1 Qn 1 /Qn

Przerzutnik - D flip-flop Qn+1 1 D ff t C t Q t

Przerzutnik - D latch Gr 2 gr1 D Qn+1 1 D latch t C t Q t

Przerzutnik - RS asynchroniczny Q R Q schemat wykonanego z bramek NOR asynchronicznego przerzutnika RS

Przerzutnik - RS asynchroniczny Q R Q schemat wykonanego z bramek NAND asynchronicznego przerzutnika RS

Przerzutnik - RS asynchroniczny NOR NAND R S Qn Qn+1 * 1

Rejestry

Rejestry Rejestrem nazywamy układ cyfrowy przeznaczony do krótkoterminowego przechowywania ilości informacji lub do zamiany postaci informacji z równoległej na szeregową albo odwrotnie.

Rejestry Rejestry to układy zbudowane z przerzutników D i z tego względu (zasada działania przerzutnika) służą do przechowywania danych. Znajdują zastosowania w konstrukcjach pamięci oraz nadajnikach - odbiornikach transmisji szeregowej.

Rejestry - typy Rejestry z wejściem i wyjściem równoległym – PIPO (ang. parallel input, parallel output). - rejestry zatrzaskowe (ang. latch) /buforowe/ Rejestry z wejściem i wyjściem szeregowym – SISO (ang. serial input, serial output) – rejestry przesuwające

Rejestry - typy Rejestry z wejściem szeregowym i wyjściem równoległym – SIPO (ang. serial input, parallel output) Rejestry z wejściem równoległym i wyjściem szeregowym – PISO (ang. parallel input, serial output)

Rejestry Wejściem cyfrowym szeregowym nazywamy takie wejście, które umożliwia wprowadzanie informacji do układu bit po bicie. Do wprowadzenia słowa n-bitowego potrzeba n taktów zegara. Informacja jest wpisywana szeregowo do rejestru (bit po bicie) i szeregowo wyprowadzana. Rozróżniamy dwa typy rejestrów szeregowych: FIFO - pierwszy bit "wchodzi", pierwszy "wychodzi", FILO - pierwszy bit "wchodzi", ostatni "wychodzi".

Rejestry z wejściem cyfrowym równoległym Wejściem cyfrowym równoległym nazywamy takie wejście, które umożliwia wprowadzenie do układu cyfrowego wszystkich bitów słowa w jednym takcie zegarowym.

Rejestr – równoległo - szeregowy Informacja jest wpisywana równolegle a wyprowadzana szeregowo

Rejestr – szeregowo - równoległy Gr 2 Informacja jest wpisywana szeregowo a wyprowadzana równolegle.

Liczniki

Liczniki Liczniki są to układy sekwencyjne zbudowane z przerzutników, najczęściej JK lub T. Ich zadaniem jest zliczanie impulsów zegarowych i przedstawianie stanu na wyjściach. Można dokonać podziału liczników pod wieloma względami:

Liczniki Ze względu na s wyróżnialnych stanów (pod względem sposobu powtarzania cyklu): modulo s (dzielniki liczby impulsów zegarowych - częstotliwości - przez s), do s, Pod względem sposobu oddziaływania impulsów zliczanych na stan przerzutników licznika: o stałej długości cyklu, o programowanej długości cyklu.

Liczniki Pod względem kierunku zliczania: jednokierunkowe liczące w przód, jednokierunkowe liczące wstecz, dwukierunkowe (rewersyjne). Pod względem sposobu oddziaływania impulsów zliczanych na stan przerzutników licznika: asynchroniczne, synchroniczne, asynchroniczno - synchroniczne.

Liczniki Najprostszą formą licznika jest przerzutnik T z podpiętym na stałe wejściem T do logicznej "jedynki". Taki przerzutnik nazywa się "dwójką liczącą". Porównując tabelę prawdy dochodzimy do wniosku, że po każdym impulsie zegarowym przerzutnik zmieni stan na przeciwny. W oparciu o niego można zbudować asynchroniczny licznik liczący np. do 8. Poniżej przedstawiono na wykresie czasowym kolejne stany licznika. Analizując je można stwierdzić że układają się w naturalny kod dwójkowy.

Liczniki Można również zauważyć, że każdy moduł licznika dzieli częstotliwość zegarową przez dwa. Ilość możliwych stanów tak zbudowanego licznika wyraża się wzorem: gdzie n - ilość przerzutników Istnieje możliwość wprowadzania danych początkowych (programowanie) licznika oraz zmiana kierunku zliczania

Liczniki

LICZNIK Z PRZENIESIENIEM SZEREGOWYM (ang. Ripple Carry)

LICZNIK Z PRZENIESIENIEM RÓWNOLEGŁYM (ang. Look Ahead)

UKŁADY ARYTMETYCZNE

Sumator

Sumator SUMATOR realizuje operację dodawania, możliwe jest łączenie ich kaskadowo (sumowanie liczb wielobitowych).

Sumator - tabela działania Dodajna Ai 1 Dodajnik Bi Przeniesienie Ci-1 Suma Si Przeniesienie Ci

Subtraktor

Subtraktor SUBTRAKTOR realizuje operację odejmowania, również możliwe jest łączenie ich kaskadowo.

Subtraktor - tabela działania Odjemna Ai 1 Odjemnik Bi Pożyczka Vi-1 Różnica Di Pożyczka Vi

Multiplikator

Multiplikator MULTIPLIKATOR realizuje operację mnożenia, łączy się je kaskadowo. Jest to dość skomplikowany układ, więc rysunek zostanie pominięty.

Komparator

Komparator KOMPARATOR realizuje operację porównania, łączy się je kaskadowo

Komparator - znak X w tabeli oznacza stan nieistotny. relacje wejścia wyjścia A3,B3 A2,B2 A1,B1 A0,B0 A>B A<B A=B > X 1 < =

ALU

ALU Uniwersalna Jednostka Arytmetyczno - Logiczna realizuje wszystkie wcześniejsze operacje plus operacje logiczne. ALU jest podstawowym elementem ("sercem") każdego mikroprocesora i od jego konstrukcji, skomplikowania, szybkości zależy w znacznej mierze wydajność każdego procesora, a przez to i całego komputera.

ALU – schemat ideowy

ALU – uproszczona zasada działania W zależności od stanu wejść sterujących S0 - S3 układ wykonuje różne funkcje (dodawanie , odejmowanie, mnożenie itp.) na liczbach An i Bn, podając wynik na wyjściach Fn. Wejście M przełącza rodzaj funkcji - logiczne / arytmetyczne. Wejścia / wyjścia C0 i C4 wraz z A=B, P i G sygnalizują relacje pomiędzy liczbami An i Bn oraz umożliwiają przeniesienie danych do następnych ALU, gdyż możliwe jest również łączenie tych układów kaskadowo.