W kierunku chmury - konsolidacja serwerów i korzyści biznesowe Agnieszka Onuchowska
'W kierunku chmury -konsolidacja serwerów i korzyści biznesowe' Agnieszka Onuchowska
Wprowadzenie, cz. 1 Technologia na przykładach projektu Server Consolidation (wirtualizacja) Architektura tradycyjna oraz wirtualna, trochę o VMware vSphere Modele ‘cloud computingu’ Do czego dążymy? Proces migracji i konsolidacja Jak to wszystko ogarnąć? Liczby … Co dalej z tą chmurą ;-)
Modele ‘cloud computingu’ Warstwy PaaS – Platform as a Service –platforma rozwoju aplikacji SaaS – Software as a Service – aplikacje IaaS – Infrastructure as a Service –infrastruktura serwerowa Modele wdrożeniowe chmura publiczna chmura prywatna chmura współdzielona chmura hybrydowa
Do czego dążymy? Szybkie udostępnianie zasobów obliczeniowych (mocy serwerów) Łatwość wnioskowania zapotrzebowania na zasoby Infrastruktura bliżej biznesu Możliwość wykorzystania alternatywnych zasobów w razie wystąpienia katastrofy (business continuity/ITCP/DR)
Jak to wszystko ogarnąć? MAY JUNE JULY AUGUST 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 1 2 3 4 5 6 7 8 9 JAMAICA - K TRINIDAD&TOBAGO - DOMINICAN REP PANAMA - SALVADOR - HONDURAS - COSTA RICA - COLUMBIA PERU - GUATEMALA - VENEZUELA - ARGENTINA - BRASIL - CHILE - Completed In progress Planned Delayed/Postponed
Specyficzne doświadczenia Różnice kulturowe – odmienne pojmowanie sformułowań określających ‘punkt w czasie’ Samodzielne modyfikowanie specyfikacji Brak komunikacji o równolegle toczących się projektach mających wzajemny wpływ Mimo wszystko bariera językowa – nie wszyscy mówią po angielsku lub różnie rozumieją (to samo usłyszane przez azjatę i latynosa może być dla każdego z nich czym innym)
Wybraliśmy procesy ITILowe Zwyczajowe argumenty przemawiające za przyjęciem standardów / najlepszych praktyk korzystanie z efektu skali, zarządzanie centralne, redukcja kosztów… Jakość Najlepsze praktyki znane na świecie stały się wewnętrznym „standardem” Wybór ITILa pozwala na integrację różnych grup wsparcia w firmie (z punktu widzenia narzędzi, procesów, struktury)
Change and Configuration Management Cele: Wprowadzanie zatwierdzonych zmian w komponentach przy zachowaniu akceptowalnego ryzyka dla instniejących komponentów Centralna baza danych z informacją o komponentach i ich konfiguracji oraz zależnościami pomiędzy tymi komponentami Problemy: Ilość komponentów i zależności, a komunikacja z tym związana
Release Management Cele: Problemy: Rozpatrzenie następstw dużych i krytycznych wymian sprzętu Wprowadzenie nowych wersji oprogramowania Wiązania i grupowania zmian Problemy: Ilość komponentów i zależności, a komunikacja z tym związana Krytyczność zmiany
Studium przypadku Przykład: Problem: Dwie krytyczne aplikacje, których bazy danych zostały umieszczone w jednym klastrze (Real Application Cluster – RAC) Problem: Jakakolwiek zmiana/ proces release na serwerze musi być akceptowana przez właścicieli biznesowych obu aplikacji
Studium przypadku Aplikacja A Aplikacja A jest narzędziem do testowania narzędzi wykorzystywanych w produkcji, wdrażaniu i wsparciu faz cyklu rozwoju aplikacji finansowych Użytkownicy: cały świat, dominująca część w Indiach, USA, Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Australii i na rynkach europejskich. System definiowany jest jako ‘krytyczny’ dla organizacji
Studium przypadku Aplikacja B Aplikacja B jest systemem wspierającym pracę laboratoriów. Jest ściśle związana z produkcją. Komponenty aplikacji oparte są na: systemach Windows, Unix i Solaris bazie danych Oracle środowisku Websphere interfejsach monitorujących otoczenie (np. temperaturę) oraz do innych systemów Ograniczenia Wymagana dostępność systemu to 100% Jest używany przez 9 fabryk na całym świecie pracujących w ruchu ciągłym (24x7) Jakikolwiek przestój systemu oznacza brak produkcji, a to oznacza straty finansowe.
Studium przypadku Warunki ograniczające: Efekt: Różnica w godzinach krytyczności aplikacji Ograniczenia czasowe implementujących zmiany/ proces release Różnice stref czasowych Prawo pracy a zmiany w IT Współpraca z zewnętrznymi dostawcami Ustawienia maszyn produkcyjnych Dodatkowe koszty związane z przestojem maszyn produkcyjnych Dodatkowe koszty związane z przedłużeniem wsparcia zbyt późno upgrade’owanego sprzętu – ‘extended support’ Ograniczania związane z wymogami raportowania finansowego (początek/ koniec miesiąca) Efekt: Trudności w ustaleniu daty implementacji zmiany/ procesu release
Studium przypadku Problem: Rozwiązanie: Wymiana kości pamięci na serwerze hostującym bazy danych obu aplikacji Rozwiązanie: Wykorzystanie technologii wirtualizacyjnej
Pytania?
W kierunku chmury - konsolidacja serwerów i korzyści biznesowe Agnieszka Onuchowska