REPREZENTACJA DANYCH W PAMIĘCI KOMPUTERA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jednostki informacji i kodowanie znaków
Advertisements

PRZEDSTAWIANIE INFORMACJI W KOMPUTERZE
Adresy IP.
Kod Hamminga Podstawy Telekomunikacji Autor: Paweł Zajdel
Operacje zmiennoprzecinkowe
Mikroprocesory i procesory sygnałowe
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Metody numeryczne Wykład no 1.
Wprowadzenie System rozproszony jest kolekcją niezależnych, autonomicznych komputerów, które dla użytkownika prezentują się jak jeden komputer. Można wyróżnic.
Liczby w Komputerze Zajęcia 3.
Architektura Systemów Komputerowych
Wykład 2: Liczby rzeczywiste (stało i zmiennoprzecinkowe) Koprocesor
Przetwarzanie informacji
B. znaki alfabetu D. obrazy
Systemy liczbowe w architekturze komputerów materiał do wykładu 1/3
Sprzętowa Implementacja Algorytmów
SYSTEMY LICZBOWE.
dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
SYSTEMY LICZBOWE Rodzaje informacji (analogowe i cyfrowe)
Systemy liczbowe.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Technika Mikroprocesorowa 1
Technika Mikroprocesorowa 1
opracowanie: Agata Idczak
Informatyka I Język ANSI C
Cyfrowe układy logiczne
Reprezentacja stało i zmiennopozycjna
Architektura komputerów
Podstawy adresowania hostów w sieciach komputerowych
Architektura systemów komputerowych (zima 2013)
ZASADY PODZIAŁU SIECI NA PODSIECI, OBLICZANIA ADRESÓW PODSIECI,
Jednostki w informatyce i system binarny (dwójkowy)
od systemu dziesiętnego do szesnastkowego
Minimalizacja funkcji boolowskich
Systemy liczbowe.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Systemy Liczenia - I Przez system liczbowy rozumiemy sposób zapisywania i nazywania liczb. Rozróżniamy: pozycyjne systemy liczbowe i addytywne systemy.
Architektura systemów komputerowych
Liczby całkowite dodatnie BCN
Systemy Liczbowe (technika cyfrowa)
  Prof.. dr hab.. Janusz A. Dobrowolski Instytut Systemów Elektronicznych, Politechnika Warszawska.
Posługiwanie się systemami liczenia
Podstawy informatyki 2013/2014
Stało- i zmiennopozycyjna reprezentacja liczb binarnych
URZĄDZENIA TECHNIKI KOMPUTEROWEJ
Matematyka i system dwójkowy
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Reprezentacja liczb w systemie binarnym ułamki i liczby ujemne
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Stało- i zmiennopozycyjna reprezentacja liczb binarnych
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Podstawy arytmetyki komputerowej Paweł Perekietka
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Urządzenia Techniki Komputerowej
WYKŁAD 2 Temat: Reprezentacja danych 1. Reprezentacja danych
WYKŁAD 3 Temat: Arytmetyka binarna 1. Arytmetyka binarna 1.1. Nadmiar
Dwójkowy system liczbowy
T. 3. Arytmetyka komputera. Sygnał cyfrowy, analogowy
Działania w systemie binarnym
Podstawy Techniki Cyfrowej
Elementy geometryczne i relacje
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
PODSTAWY ADRESOWANIA IP W SIECIACH KOMPUTEROWYCH LEKCJA 2: Adresowanie bezklasowe Dariusz Chaładyniak.
Systemy liczenia IV Kodowanie i kody Danuta Stanek.
Zasady arytmetyki dwójkowej
Podstawy Informatyki.
Technika Mikroprocesorowa 1
Zapis prezentacji:

REPREZENTACJA DANYCH W PAMIĘCI KOMPUTERA A. znaki alfabetu C. dźwięki B. liczby D. obrazy ·       pamięć komputera  ciąg bajtów ·       numer bajtu  adres  ·       bajt  8 bitów ( cyfr binarnych 0 , 1 ) ·       zapis w postaci binarnej ( ciągi binarne, zerojedynkowe )

A.    Znaki alfabetu ·       za pomocą liczb binarnych najczęściej 8-bitowych 1 bajt = 8 bitów 0  255 ·       kod ASCII – 8-bitowy ·       000  127 standard ·       128  255 znaki narodowe, specjalne ·       przestarzały, brak NL, strzałek itp.

Kod ASCII Znak Kod NUL 00 DLE 16 SP 32 48 @ 64 P 80 ‘ 96 p 112 SOH 01 48 @ 64 P 80 ‘ 96 p 112 SOH 01 DC1 17 ! 33 1 49 A 65 Q 81 a 97 q 113 STX 02 DC2 18 „ 34 2 50 B 66 R 82 b 98 r 114 ETX 03 DC3 19 # 35 3 51 C 67 S 83 c 99 s 115 EOT 04 DC4 20 $ 36 4 52 D 68 T 84 d 100 t 116 ENQ 05 NAK 21 % 37 5 53 E 69 U 85 e 101 u 117 ACK 06 SYN 22 & 38 6 54 F 70 V 86 f 102 v 118 BEL 07 ETB 23 ` 39 7 55 G 71 W 87 g 103 w 119 BS 08 CAN 24 ( 40 8 56 H 72 X 88 h 104 x 120 HT 09 EM 25 ) 41 9 57 I 73 Y 89 i 105 y 121 LF 10 SUB 26 * 42 : 58 J 74 Z 90 j 106 z 122 VT 11 ESC 27 + 43 ; 59 K 75 [ 91 k 107 { 123 FF 12 FS 28 , 44 < 60 L 76 \ 92 l 108 | 124 CR 13 GS 29  45 = 61 M 77 ] 93 m 109 } 125 SO 14 RS 30 . 46 > 62 N 78 ^ 94 n 110 ~ 126 SI 15 US 31 / 47 ? 63 O 79 _ 95 o 111 DEL 127

· UNICODE : UTF-8, UTF-16, UTF-32 (www.unicode.org) UTF-8 Bits Byte 1 Byte 2 Byte 3 Byte 4 Byte 5 Byte 6   7 0xxxxxxx 11 110xxxxx 10xxxxxx 16 1110xxxx 21 11110xxx 26 111110xx 31 1111110x

B.    Liczby ·       pozycyjny, wagowy zapis liczb Lp = a0p0 + a1p1 + a2p2 + ... // Lp >= 0 p = 10  cyfry 0, 1, ... , 9 L10 = 1a0 + 10a1 + 100a2 + 1000a3 ... //..a3a2a1a0 ·       liczby binarne p = 2  cyfry 0, 1 L2 = 1a0 + 2a1 + 4a2 + 8a3 + 16a4 + 32a5 + 64a6 + 128a7 + 256a8 + 512a9 + 1024a10 + ... // ...a3a2a1a0

Liczby całkowite bez znaku ·       ciągi binarne n-elementowe 0  (2n – 1) 8 b – 1 B – 0  255 16 b – 2 B – 0  65 535 32 b – 4 B – 0  4 294 967 295   64 b – 8 B – 0  18 446 744 073 709 551 615

·       przeliczanie BIN  DEC : ze wzoru na wartość liczby   Lp = a0p0 + a1p1 + a2p2 + ... p = 2 L2 = 1a0 + 2a1 + 4a2 + 8a3 + 16a4 + 32a5 + 64a6 + 128a7 + 256a8 + 512a9 + 1024a10 + ... np. 1011002 = 1*0 + 2*0 + 4*1 + 8*1 + 16*0 + 32*1 = 4410 ·       im mniejsza podstawa tym mniej różnych cyfr ale więcej pozycji w liczbie o takiej samej wartości

DEC  BIN : dzielenie przez 2   44       0 22       0 4410 = 1011002 11       1 5       1 2       0 1       1

· łatwiej przeliczać gdy p = 2m m = 3 system ósemkowy, oktalny, cyfry 0  7 OCT BIN 000 1 001 2 010 3 011 4 100 5 101 6 110 7 111 1 011 101 001 010 001 1102 = 13512168 54038 = 101 100 000 0112

m = 4 system, heksadecymalny (hex), szesnastkowy cyfry 0  9, A, B, C, D, E, F HEX BIN DEC 8 1000 9 1001 A 1010 10 B 1011 11 C 1100 12 D 1101 13 E 1110 14 F 1111 15 1001 1110 0000 11112 = 9E0F16 AB7DE16 = 1010 1011 0111 1101 11102

Liczba całkowita bez znaku w rejestrze lub w komórce pamięci 7 6 5 4 3 2 1 0 1 bajt 27 ........................... 20

 Arytmetyka liczb binarnych całkowitych bez znaku ·       dodawanie i odejmowanie jak dla dziesiętnych   001110 14 101000 40 + 011010 + 26 – 011010 – 26 0 101000 40 0 001110 14 przeniesienie pożyczka ( nadmiar lub bit ( niedomiar lub bit dodawany do odejmowany od starszej części starszej części liczby ) liczby )

+ – Liczby całkowite ze znakiem · znak – moduł – 127  + 127 7 6 .................. 0 – 127  + 127 100...0 – 0 znak moduł 000...0 + 0 0                 1 + –

·   znak – moduł rzadko stosowany bo trudne + – a + b  a.Z | a.M + b.Z | b.M 1.  a.Z = = b.Z  a.Z | ( a.M + b.M ) 2.  a.M > b.M   a.Z | ( a.M – b.M ) b.Z | ( b.M – a.M ) N T

· uzupełnienie do 2 (Uzp2) liczby + liczby – 0000 0001 . . . 0111 1000 . . . 1111 10000

0 0 0 1 + 1 1 0 0 1 – 7 0 0 1 0 + 2 1 0 1 0 – 6 0 0 1 1 + 3 1 0 1 1 – 5 0 1 0 0 + 4 1 1 0 0 – 4 0 1 0 1 + 5 1 1 0 1 – 3 0 1 1 0 + 6 1 1 1 0 – 2 0 1 1 1 + 7 1 1 1 1 – 1 0 0 0 0  0 1 0 0 0  – 8

· liczba 4–bitowa Uzp2  – 8  + 7 · obliczanie liczby przeciwnej dla Uzp2 0101 + 5 ~ 1010 + 1 1011 – 5   1011 – 5 ~ 0100 0101 + 5

· dodawanie i odejmowanie niezależne od znaków  wynik poprawny, gdy nie ma nadmiaru 0111 7 + 1011 + (– 5 ) 1 0010 2   przeniesienie ( pomijamy ) · zamiast odejmowania, dodawanie liczby przeciwnej 4 – 6 = 4 + (– 6 ) 0100 4 + 1010 + (– 6 ) 0 1110 – 2

·       wykrywanie nadmiaru dla znak – moduł nadmiar, gdy przeniesienie na bit znaku = 1 0 110 6 + 0 011 + 3 1 001 9 // -1

dla Uzp2 0110 6 1010 –6 0110 6 1010 –6 +0100 4 +1100 –4 +1100 –4 +0100 +4 0 1010 1 0110 1 0010 0 1110 OV OV OK OK Cz = 0 Cz = 1 Cz = 1 Cz = 0 Cs = 1 Cs = 0 Cs = 1 Cs = 0 Cz + Cs = 1  nadmiar (Cz różne od Cs)

Liczby niecałkowite · zapis stałopozycyjny . . . . . .  liczba całkowita ułamek . . . a2p2 + a1p1 + a0p0 + a-1p-1 + a-2p-2 . . . konwersja binarno – dziesiętna 101.01 = 1*22 + 0*21 + 1*20 + 0*2-1 * 1*2-2 = 4 + 0 + 1 + 0 + ¼ = 5¼ = 5.25

konwersja dziesiętno – binarna 0 43 * 2 0 86 1 72 1 44 0 88 0.43 = 0.0110111 ... 1 76 1 52 1 04 0 08 .

16b 16b liczba całkowita ułamek 4 cyfry . 4 cyfry dziesiętne dziesiętne ·       dodawanie i odejmowanie jak dla liczb całkowitych bez znaku (znaki ew. jako odrębne bity) ·      mnożenie i dzielenie  algorytmy iteracyjne prostsze niż dla liczb zmiennopozycyjnych

·       zapis zmiennopozycyjny m * pc       p = 10 1.57*1012 1.57E12   normalizacja 125.78E5 12.578E6 0.12578E8 12578E3       

p = 2 , standard IEEE 754 01...00  – 3 cecha 01...01  – 2 63 62 52 51 0 s c m 01...00  – 3 cecha 01...01  – 2 przesunięta 01...10  – 1 01...11  0 10...00  1 znak liczby 10...01  2 0  + 10...10  3 1  – 10...11  4

·    mantysa znormalizowana (m) ma zawsze postać 1.xxxxxxxx....xxxxx ( 1.0...0  1.1..1 ) początkowa jedynka nie jest pamiętana 1.010 ≤ m < 2.010 · przykłady 010  0 00000000000 00..00 1.010  0 01111111111 00...00 –1.010  1 01111111111 00...00 1010  0 10000000010 0100..00 –1010  1 10000000010 0100..00 15.5  0 10000000010 111100..00 –15.5  1 10000000010 111100..00

· reprezentowane wartości 1 | 1..1 | 1..1 1 | 0..01 | 0..0 0 | 0..0 | 0..0 0 | 0..01 | 0..0 0 | 1..1 | 1..1 ujemne zero dodatnie 0 20 21 22 23 2n 2n 2n n  liczba cyfr mantysy

      · dla n = 52 odległość pomiędzy reprezentowanymi liczbami wynosi: c = 0  2.22044604925e-16 c = 1  4.440892098501e-16 c = 52  1 c = 150  3.169126500571e+29     ·     typy liczb zmiennopozycyjnych single : 32b 1 / 8 / 23 3.4 E 38 7 cyfr double : 64b 1 / 11 / 52 1.7 E 308 15 cyfr

Arytmetyka zmiennopozycyjna       mnożenie  mnożenie mantys, sumowanie cech, normalizacja       dzielenie  dzielenie mantys, odejmowanie cech, normalizacja       dodawanie  wyrównanie cech, dodawanie, normalizacja       odejmowanie wyrównanie cech, odejmowanie, normalizacja

    ·     dla 3 cyfr dokładnych 0.375 * 105 + 0.25 * 10-2 = 0.375 * 105 + 0.000000025 * 105 = 0.375000025 * 105  0.375 * 105 ·    sposób sumowania trzech liczb zmiennopozycyjnych aby błąd był najmniejszy ·      obliczenia zmiennopozycyjne na odpowiedzialność programisty