Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
Advertisements

1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Autor prezentacji: Szymon Dziubek
2 System zabezpieczeń prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu w ramach PO IG IZ PO IG wypracowało rozwiązanie odnoszące się do kwestii.
1 Przygotowania do zamknięcia ZPORR Ewa Wnukowska – Dyrektor Departamentu Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Warszawa, 15 kwietnia 2008 r.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Nieprawidłowości w ZPORR – przypadki nadużyć, obszary ryzyka, działania Instytucji Zarządzającej.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Rola Instytucji Audytowej
elektronicznego fakturowania
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX Działanie 9.5 Kraków, 23 kwietnia.
Problemy w realizacji inwestycji w ramach ZPORR perspektywa kontroli skarbowej Adam Rogowski Dyrektor Departamentu Certyfikacji i Poświadczeń środków z.
[ Wydział Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Seminarium Obowiązki beneficjenta ZPORR związane z trwałością projektu Stanisław Pajor Dyrektor.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
[ Wydział Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Zadania Wojewody związane z trwałością projektów realizowanych ze środków ZPORR w Małopolsce.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Ewidencje w podatku od towarów i usług VAT
Warmińsko – Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi PRIORYTET 3 ZPORR Rozwój lokalny Działanie 3.1: Obszary wiejskie;
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 21 październik 2008 r. Umowa.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Kwalifikowalność w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, Działanie 1.5 lata Przepływy finansowe.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
2009 Zamówienia publiczne w projektach dotacyjnych realizowanych przez Beneficjentów Magdalena Łempicka Warszawa, 8 czerwca 2009r.
Realizacja umowy w ramach POIG
6. Sprawozdawczość w projekcie Anna Broniarek Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 23 kwietnia 2008 roku.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
2009 Działanie 3.3 Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP Poddziałanie Wsparcie dla MSP Podsumowanie naboru 2008 i zmiany na 2009 Zespół
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Kwalifikowalność wydatków
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
Beata Rudzka Departament Instytucji Płatniczej Ministerstwo Finansów
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 26 marca 2008 r. Wzór Umowy.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Problemy finansowe związane z wdrażaniem projektów systemowych w ramach Priorytetu VII PO KL Warszawa, 21.
Stan realizacji Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w Województwie Małopolskim Witold Kochan WOJEWODA MAŁOPOLSKI Kraków,
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
1 Warszawa, Październik 2008 r. Środki niewygasające w 2008 r.
Departament Współpracy z Jednostkami Samorządu Terytorialnego Instytucja Pośrednicząca dla Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury
1. Działanie 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 – 2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości Rozliczanie projektów w ramach schematu 2.2 A – wydatkowanie zaliczki 24 października 2013 r. Fundusze europejskie.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
OBOWIĄZKI WNIOSKODAWCY PRZED PODPISANIEM UMOWY O DOFINANSOWANIE
Zmiany w realizacji projektów PO KL
spotkanie informacyjne
Rozliczanie i kontrola operacji w ramach PO RYBY
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Zapis prezentacji:

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004-2006 Trwałość projektów realizowanych w ramach ZPORR. Obowiązki beneficjentów Instytucja Zarządzająca ZPORR 17 listopada 2008 r.

Plan prezentacji Trwałość projektu Kontrola trwałości projektu Zarządzanie wynikami z kontroli trwałości Kwalifikowalność VAT

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Trwałość projektu Art. 30 Rozporządzenia Rady nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999r. ustanawiającego przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych Działanie zachowuje wkład z funduszy tylko wtedy, jeśli w czasie 5 lat od momentu podpisania umowy dofinansowania projektu ze środków unijnych nie wystąpi w nim znacząca modyfikacja

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Znacząca modyfikacja projektu działanie wpływające na jego charakter lub warunki jego wykonania lub przyznająca firmie lub instytucji publicznej niezależne korzyści, oraz wynikające albo ze zmiany charakteru własności danej pozycji infrastruktury albo zaprzestania lub zmiany lokalizacji działalności produkcyjnej

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego W przypadku wystąpienia znaczącej modyfikacji stosuje się korekty finansowe w oparciu o art. 39 rozporządzenia Rady WE 1260/1999 A zatem w razie zaistnienia okoliczności wskazujących na wystąpienie znaczącej modyfikacji, IZ lub instytucja upoważniona przez IZ ma prawo w stosunku do projektu zastosować korektę poprzez anulowanie całości lub części wkładu funduszy dla danej pomocy/operacji

Umowa o dofinansowanie projektu Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Umowa o dofinansowanie projektu Zmiany w umowie i Projekcie / §17 / ust.10 Beneficjent jest zobowiązany zwrócić dofinansowanie, zgodnie z poleceniem zwrotu i w terminie wyznaczonym przez Instytucję Pośredniczącą, w przypadku gdy w okresie 5 lat od dnia podpisania niniejszej umowy Projekt ulegnie znaczącej modyfikacji, o której mowa w art. 30 pkt 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego We wniosku o dofinansowanie projektu Beneficjent był zobowiązany określić w jaki sposób będzie finansował i zarządzał projektem po okresie jego realizacji W umowie o dofinansowanie Beneficjent zobowiązał się do zapewnienia trwałości projektu przez okres 5 lat od momentu podpisania umowy o dofinansowanie

W umowie o dofinansowanie ustanowiono również zabezpieczenie prawidłowej realizacji umowy Zabezpieczenie zwrotu nieprawidłowo wydatkowanych środków / §9 / ust.1 Beneficjent wnosi zabezpieczenie prawidłowej realizacji umowy nie później niż w terminie ...... od dnia zawarcia niniejszej umowy, na kwotę nie mniejszą niż wysokość łącznej kwoty dofinansowania

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Instytucje Pośredniczące i Instytucje Wdrażające mają obowiązek zweryfikowania powyższych zobowiązań podjętych przez beneficjentów poprzez dokonywanie KONTROLI TRWAŁOŚCI PROJEKTÓW

Sposób przeprowadzania kontroli trwałości Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Sposób przeprowadzania kontroli trwałości Przed rozpoczęciem czynności kontrolnych Instytucja Pośrednicząca / Instytucja Wdrażająca będzie weryfikować zobowiązania Beneficjenta dotyczące finansowania i zarządzania projektem po zakończeniu okresu realizacji tego projektu Instytucje będą się posługiwać badaniami ankietowymi Rozesłanie ankiety do Beneficjentów 100% Odpowiedź ze strony Beneficjentów Brak odpowiedzi ze strony Beneficjentów

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wariant 1 Jeśli Beneficjent odpowie na ankietę i jednocześnie nie będzie wątpliwości co do zachowania celu projektu, wówczas projekt zostanie zakwalifikowany do odpowiedniej grupy Odpowiedź ze strony Beneficjentów Projekt został poddany kontroli na miejscu Projekt nie został poddany kontroli na miejscu 2 1 Wizyta monitorująca 1% z każdego Działania. Kontrola na miejscu 1% z każdego Działania.

Wariant 2 Jeśli Beneficjent nie odpowie na ankietę, wówczas projekt podlega zakwalifikowaniu do odpowiedniej grupy. Ponownie jak w przypadku, kiedy Beneficjent odpowiedział na ankietę, tutaj również następuje podział na te projekty, które zostały poddane kontroli z art. 4 i te, które kontroli nie zostały poddane Brak odpowiedzi ze strony Beneficjentów Projekt został poddany kontroli na miejscu Projekt nie został poddany kontroli na miejscu 3 4 Kontrola na miejscu 5% lub 8% z każdego Działania Wizyta monitorująca 5% lub 8% z każdego Działania.

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego O tym, w którym momencie będzie wysyłana ankieta do Beneficjenta będzie decydować instytucja podpisująca umowę z Beneficjentem. Instytucja Zarządzająca ZPORR zaleca, aby kontrola trwałości projektu była przeprowadzana w drugiej połowie 5-letniego okresu trwałości projektu. W efekcie liczba Beneficjentów, do których zostaną wysłane ankiety oraz moment ich przesłania będzie zależał od momentu podpisania umowy i zakończenia realizacji projektu

Projekty wykluczone z kontroli trwałości Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Projekty wykluczone z kontroli trwałości Projekty szkoleniowe „miękkie” z Działania 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6 zostają wyłączone z kontroli trwałości, gdyż jakakolwiek modyfikacja w tego rodzaju projektach nie jest możliwa. Dotyczy to również projektów własnych Beneficjentów Końcowych oraz projektów z Priorytetu 4 Pomoc Techniczna

Zarządzanie wynikami kontroli trwałości Instytucje Wdrażające i Instytucje Pośredniczące zobowiązane są do zarządzania wynikami badania ankietowego i kontroli trwałości poprzez wypełnianie sprawozdań i przesyłanie ich bezpośrednio do Instytucji Zarządzającej (dotyczy zarówno Instytucji Pośredniczących jak i Instytucji Wdrażających)

Badanie ankietowe w województwie małopolskim Z otrzymanego sprawozdania z badania ankietowego i kontroli trwałości za pierwsze półrocze 2008 roku wynika, iż ankiety zostały wysłane do 16 Beneficjentów i tyle samo otrzymano informacji zwrotnych

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Obowiązki beneficjentów po zakończeniu realizacji projektu trwałość, tj. zapewnienie, że w okresie 5 lat od podpisania umowy o dofinansowanie nie wystąpi znacząca modyfikacja realizacja zadań w zakresie informacji i promocji kwalifikowalność VAT (5 lub 10 lat) wykorzystywanie projektu w celach określonych we wniosku o dofinansowanie (uwaga: przychody) archiwizacja dokumentów

Kwalifikowalność VAT VAT może stanowić wydatek kwalifikowalny, gdy został poniesiony „prawdziwie i definitywnie” beneficjent zobowiązuje się do zwrotu zrefundowanej części poniesionego VAT w sytuacji, gdy zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku podatnicy VAT mają prawo do złożenia korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, w okresie 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, a w przypadku gruntów i nieruchomości – w okresie 10 lat

Kwalifikowalność VAT Instytucje są zobowiązane do weryfikacji kwalifikowalności podatku VAT w ramach poszczególnych projektów przez okres 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, a zatem do końca 2012 r. Beneficjent podpisując oświadczenie o kwalifikowalności VAT stanowiące załącznik do wniosku o dofinansowanie zobowiązał się do zwrotu dofinansowania odpowiadającego VAT w sytuacji, gdy zaistnieją przesłanki umożliwiające mu odzyskanie VAT

Weryfikacja kwalifikowalności VAT Termin przewidziany na kontrolę projektów w zakresie kwalifikowalności VAT jest niezależny od obowiązku kontroli trwałości projektu Termin wyznaczony na kontrolę kwalifikowalności podatku VAT wynika z ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) – zgodnie z ww. ustawą „jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (…), może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego”. W przypadku gruntów i nieruchomości okres ten liczy aż 10 lat

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ marta.lesniak@mrr.gov.pl (22) 536 74 30