AUTOPREZENTACJA mgr ANNA SIEDLECKA
kontrola sposobu, w jaki postrzegają nas inni
PO CO STOSUJEMY AUTOPREZENTACJĘ? CEL: wzbudzić sympatię; CEL: uchodzić za osobę kompetentną; CEL: dowieść swojego wysokiego statusu i władzy
AUTOPREZENTACJA ZASADA PODOBIEŃSTWA – lubimy ludzi podobnych do nas ZASADA KONTRASTU – nasz sposób bycia powinien kontrastować z oczekiwaniami odbiorców na tyle, by wydał im się atrakcyjny i świeży
AUTOPREZENTACJA PODOBIEŃSTWO wzbudza sympatię chęć kontaktu KONTRAST – to, co osobiste i wyróżniające od innych – pogłębia zainteresowanie i chęć dalszego poznawania
Twój przekaz trafi do odbiorców, jeśli: z jednej strony będą czuć się w czymś podobni do Ciebie; z drugiej zaś strony – gdy zaproponujesz im coś nowego i oryginalnego, co będzie kontrastować z rutynowym, znanym wszystkim stylem działania.
SIŁA PIERWSZEGO WRAŻENIA czyli wychodzisz na scenę i… po 10 sekundach każdy obserwator będzie miał wyrobioną o Tobie opinię; po następnej minucie opinia ta zostanie potwierdzona lub częściowo złagodzona.
Efekt „aureoli” (efekt „halo”) pozytywna lub negatywna cecha człowieka opromienia swoim blaskiem inne jego cechy i decyduje o sposobie w jaki postrzegany jest on przez innych
Najważniejszymi atrybutami, które posiadają moc wywoływania efektu „aureoli” są: inteligencja/głupota, nieatrakcyjność/atrakcyjność fizyczna, elementy wyglądu zewnętrznego (np. schludny/brudny) Badania wskazują, że: wybory częściej wygrywają przystojni kandydaci (lub wyżsi od kontrkandydata), ludzie przystojni są lepiej traktowani przez wymiar sprawiedliwości (dostają niższe wyroki), chętniej udzielamy pomocy osobom atrakcyjnym czy kupujemy ubrania od atrakcyjnej sprzedawczyni.
DOBRE PIERWSZE WRAŻENIE (ZASADA 4 RAZY 20) 20 KROKÓW 20 CENTYMETRÓW 20 SEKUND 20 SŁÓW
Dobre pierwsze wrażenie (4x 20)
Dobre pierwsze wrażenie (4x 20)
Dobre pierwsze wrażenie (4x 20)
Dobre pierwsze wrażenie (4x 20)
Autoprezentacja - podsumowanie WAŻNE!! Jeżeli mowa ciała jest sprzeczna z werbalną zawartością wypowiedzi, to należy wierzyć mowie ciała!! Cel – po co się autoprezentujesz; Do kogo wysyłasz komunikaty (zasada podobieństwa i kontrastu); Świadomość „siły pierwszego wrażenia” (masz bardzo mało czasu);