Nagroda Nobla dla Reymonta

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
czyli Wprowadzenie do filozofii
Advertisements

Zbigniew Herbert ( ) „ (…) ocalałeś nie po to aby żyć
Zainteresowania.
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Ekonomiczna Teoria Rozrodczości
Biblia księgą Boga i ludzi
W kontekście Czerwonego Krzyża
TOTUS TUUS – „Cały twój”
Fundamenty kultury europejskiej
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Greckie Mity i Bohaterowie
Jan Paweł II.
Felietony KS.JAN TWARDOWSKI (fragmenty).
Fragmenty z książki „Dobrego dnia”
„Człowiek jest otwarty na Boga”
MIŁOŚĆ W EPOCE ROMANTYZMU…
Systemy kognitywne jako nowy wymiar informatyki ekonomicznej
PSYCHODYNAMICZNE PODEJŚCIE DO OSOBOWOŚCI (2):
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
Miłość.
Zdecydowana większość omawianych form narracyjnych to utwory stricte realistyczne. Ich charakter podkreślony jest zazwyczaj w tytule bądź też w podtytule.
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Spotkanie autorskie z Sylwią Chutnik w Liceum Ogólnokształcącym im
Powstanie świata.
Przyrzeczenie harcerskie
TOTUS TUUS – „Cały twój”
Jan Paweł II Orędownik rodzin.
…– myślę o najbliższych
MITOLOGIA.
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
SŁOWO ŻYCIA Czerwiec 2014.
Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
Samotność i osamotnienie a mitologizacja życia małżeńskiego
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
SłowoŻycia Maj 2010 "Kto zaś Mnie miłuje, ten będzie umiłowany przez Ojca mego, a również Ja będę go miłował i objawię mu siebie" (J 14,21)
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Człowiek jako istota społeczna
Demiurg Demiurg budowniczy świata, doskonała siła twórcza Na podstawie: Uniwersalna encyklopedia PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. (gr. δημιουργός dēmiourgós)
Wartości w życiu człowieka
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
TEATR GRECKI.
NARODZINY ŚWIATA WEDŁUG STAROŻYTNYCH GREKÓW
„Kultura to całokształt dorobku ludzkości, wytworzonego w ogólnym
Postawa asertywna.
Baruch Spinoza ( ) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną.
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Mitologiczne Igraszki
Psychologiczna teoria prawa Leona Petrażyckiego
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
„Czucie i wiara silniej mówi do mnie Niż mędrca szkiełko i oko.”
NEOLIBERALNA FILOZOFIA PRAWA RONALDA DWORKINA Teoria i filozofia prawa.
Każdy z nas jest filozofem – zagadnienia wstępne Materiały dla II klasy LO.
Książka Astrid Lindgren „Bracia Lwie Serce”
Część 2: Symbol Ciało bowiem, i tylko ono zdolne jest uczynić widzialnym to, co niewidzialne, duchowe i Boże. Jan Paweł II, Teologia ciała, 20 lutego 1980,
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jak nie dać się oszukać?. Bariera Nie chcemy dopuścić do świadomości naszych wątpliwości. Oszuści to wiedzą i dlatego z taką łatwością nas nabierają.
POLSCY- LAUREACI NAGRODY NOBLA PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO „Mali konstruktorzy i.
CZY ZNASZ HIERARCHIĘ WARTOŚCI ?
POSTRZEGANIE RAJU WEDŁUG ISLAMU
Obrazy raju w głównych tradycjach religijnych
Radosne chwile!.
Kościół Jezusa Chrystusa
O. Wojciech, „Miłujcie się” 1–2/1999
"JASKINIA PLATONA". PLATON Platon, (ur. 427 p.n.e., zm. 347 p.n.e.) – grecki filozof. Twórca systemu filozoficznego zwanego obecnie idealizmem platońskim.
Materiały dla studentów NSP
W poszukiwaniu Boga w-poszukiwaniu-boga.blog.onet.pl.
OŚWIECENIE. RAMY CZASOWE Za ramy chronologiczne epoki uznaje się lata Data początkowa wiązana jest z końcem klasycyzmu francuskiego (we Francji).
Zapis prezentacji:

Nagroda Nobla dla Reymonta Fryderyk Böök, profesor uniwersytetu w Lund, osoba, która miała istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Akademię Szwedzką w sprawie literackiej Nagrody Nobla, tak pisał w roku 1918 w szkicu na temat powieści Reymonta: „Chłopi […] wykazują taką wzniosłość w konturach, takie bogactwo w perspektywie i tak majestatyczny spokój w rytmie opowiadania, że raz po raz zmuszają nas do porównania z epopejami Homera. W rzeczywistości polega epiczny charakter powieści w poważnym stopniu na wyborze tematu. Homer opisywał społeczeństwo o pierwotnej kulturze. Podobnie też każdy artystycznie doskonały obraz prymitywnego bytowania, zwłaszcza życia chłopów, z łatwością nabiera cech zwanych przez nas epicznymi”. (F. Böök, „Chłopi” Reymonta w Szwecji, cyt. za: S. Żak, Polscy pisarze nobliści, Oficyna Wydawnicza STON 2, Kielce 1998, s. 109).

Mit opowieść wyrażająca i organizująca wierzenia religijne danej społeczności, przede wszystkim archaicznej, stanowi narrację o konkretnych wydarzeniach, tak jednak pomyślaną, by jej sens był zawsze ogólny, odnosił się do zasad wiary, porządku świata, ludzkiego postępowania itp. opowiadana historia dotyczy zwłaszcza tego, co było na początku (powstanie bogów, ludzi, światów)‏ jej bohaterami są istoty boskie lub wyposażone w ponadludzkie cechy łączy się z praktyką życiową, gdyż stanowi podstawę obyczajów, rytuałów, obrzędów pełni funkcje poznawcze, religijne, światopoglądowe

Archetyp (wg Carla Gustawa Junga)‏ reprezentacja psychologiczna koniecznych reakcji na typowe sytuacje, prawzorzec ludzkiego postępowania nie jest dostępny w bezpośrednim opisie, wyraża się tylko przez symbole liczba archetypów jest ograniczona – odpowiadają one typowym doświadczeniom fundamentalnym archetypy budzą się w sytuacjach granicznych, zintegrowane ze świadomością powodują włączenie jednostki w „wieczysty proces kosmiczny”

Reakcja na archetyp „w każdym z tych [mitycznych] obrazów zawarty jest fragment ludzkiej psychologii i ludzkiego losu, fragment cierpienia i rozkoszy, które nieskończoną ilość razy przeżywali nasi przodkowie i które zasadniczo miały zawsze ten sam przebieg. [...] Chwila, w której pojawia się sytuacja mitologiczna zawsze charakteryzuje się szczególną intensywnością emocjonalną – wydaje się nam wtedy, że poruszono w nas struny, które nigdy w nas nie rozbrzmiewały lub że nagle rozpętały się moce, których istnienia nie przeczuwaliśmy. [...] nagle albo doznajemy uczucia szczególnego wyzwolenia, jakbyśmy unosili się w powietrzu, albo czujemy się porwani przez jakąś potężną siłę. W takich chwilach nie jesteśmy już poszczególnymi istotami, lecz gatunkiem – słyszymy głos całej ludzkości” C. G. Jung, Archetypy i symbole, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa 1981.

Podsumowanie Mit niewątpliwie wyraża przeświadczenie, że człowiek jest częścią większej, sensownie uporządkowanej całości. Mogą nad nią czuwać rozliczni bogowie (jak w Grecji i Rzymie), jeden Bóg (jak w chrześcijaństwie), natura, zyskująca w micie wymiar sakralny, wreszcie czas, którego nieodwołalne panowanie jest gwarantem fundamentalnego ładu. Właśnie opisywanie jakiegoś fundamentu świata, jakiejś jego pierwotnej (metafizycznej) zasady lub siły nim rządzącej, której podlega człowiek wraz ze wszystkimi istotami żywymi, wraz z całym wszechświatem – to istotny składnik mitu. Co więcej, mit wyraża akceptację dla tej zasady czy siły, ludzkie zakorzenienie w świecie. Ponieważ porządek świata jest niezmienny, bunt nie ma sensu. Jeśli czasem bohaterowie mitu go podejmują (jak Prometeusz), to jednak po pewnym czasie ustępują sile, przeciwko której podnieśli protest. I zawsze jest to świadectwo osiągniętej mądrości.

Podsumowanie – ciąg dalszy W opowieści mitycznej konkretni ludzie, konkretne przedmioty i konkretne zjawiska stają się symbolami odwiecznych zachowań, postaw i praw rządzących światem człowieka i natury (archetypów), tworzących zresztą jedną całość (każde narodziny stają się Narodzinami, wesele – Weselem, śmierć – Śmiercią, a zatem siłami, którym podlegał człowiek i cała natura od zawsze). Poprzez swoisty rezonans los jednego człowieka czy grupy ludzi zyskuje wymiar paraboliczny: jest figurą dziejów całego rodzaju ludzkiego, daje (czytelnikowi, słuchaczowi, widzowi) rozległą panoramę czasową i przestrzenną, przekazuje prawdę o wiecznym porządku świata, który jest niezależny od wszelkich historycznych zmian. Dlatego bohaterowie mitu mogą występować w chitonach (jak w starożytnej Grecji), w chłopskich sukmanach (jak u Reymonta), ale też w dżinsach (jak w filmie Łowca jeleni).

Podsumowanie – ciąg dalszy Ukazywanie rozległej perspektywy czasowej i przestrzennej, przedstawianie historii konkretnych ludzi jakby byli reprezentantami całego rodzaju ludzkiego i streszczali w sobie jego dzieje, sprawia, że opowieść mityczną charakteryzuje patos, wzniosłość. Jej bohaterowie to ludzie pełni godności i majestatu, jakby występowali na koturnach, choćby nawet sami w sobie byli trywialni i śmieszni. Bo ta godność i majestat nie od nich pochodzi.