Podstawa Programowa Języka Polskiego Liceum profilowane

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczeń i nauczyciel wobec zmian
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Czy uważasz, że na I roku studiów licencjackich powinna być obowiązkowa indywidualna lektura grecka w oryginale?
BIBLIOTEKA III L.O. W SOPOCIE Zapraszamy codziennie od godz W środy biblioteka nieczynna ! BIBLIOTEKARZ - mgr. Zdzisława Małyszko.
Dokumentalne źródła informacji
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Stylistyka i kultura języka
Jak analizować utwór literacki na egzaminie maturalnym w roku 2011?
i wymagania szczegółowe
Powiązanie treści przedmiotowych z kształtowaniem świata wartości
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
PODSTAWA PROGRAMOWA JĘZYKA POLSKIEGO SZKOŁA PODSTAWOWA
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Genologia filmu Rodzaje i gatunki to przedmioty genologiczne (formy organizacji strukturalnej, stylistycznej i estetycznej obecne w konkretnym materiale.
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Systematyka literatury
Dorota Tylek ŚRODKI POETYCKIE Jak rozpoznawać?.
Nowa podstawa programowa
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Literacki i pozaliteracki Tekst kultury na lekcjach języka polskiego
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
LITERATURA PODMIOTU to materiał lekturowy wykorzystywany przy tworzeniu wypowiedzi na dany temat (bezpośrednie źródła na których bazujemy w czasie.
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
1 PRZESZŁOŚĆ TO DZIŚ Zmienione wydanie podręcznika dla kl. II liceum i technikum z serii Piotra Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2009 CZĘŚĆ
MIĘDZYWYDZIAŁOWA SPECJALNOŚĆ OPEROLOGICZNA
ROK SZKOLNY 2011/2012. W klasie realizowany będzie program liceum ogólnokształcącego z przedmiotami rozszerzonymi: język polski wiedza o kulturze język.
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
Pedagogika szkoły wyższej
Edyta Jantos Jak samodzielnie przygotować się do matury ustnej, czyli … jak odnieść sukces ?
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Struktura i forma
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Socjolingwistyka Podstawowe terminy i pojęcia dr Monika Rymaszewska
Cele kształcenia.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Kształcenie Blokowe Prezentacja na radę szkoleniową obejmująca tematykę kształcenia blokowego, wykonana w programie MS Power Point. Wykonał : mgr Roman.
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
GIMNAZJUM Człowiek zdobywa wiedzę przede wszystkim poprzez język. Nauczanie języka ojczystego tworzy fundament ogólnego rozwoju ucznia, jest pomocą w kształtowaniu.
Ogólnopolska konferencja „Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego i wychowania przedszkolnego. Język polski” Lublin, 6-7 listopada 2008 r.
Program IB Middle Years to program edukacyjny dla uczniów w wieku od 11 do 16, który rozwija niezależnych, kreatywnych i otwartych na świat uczniów gotowych.
Metody komunikowania się.
Matura z polskiego w pigułce
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Czy i jaki wpływ na literaturę i jej twórców mają wydarzenia historyczne?
KULTURA JĘZYKA.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Systematyka literatury
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY OD ROKU SZKOLNEGO 2018/2019
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Podstawa Programowa Języka Polskiego Liceum profilowane Cele edukacyjne Zadania szkoły Treści 1 Treść 2 Lektura, Literatura powszechna Lektura, Literatura Polska Umiejętności 1 Umiejętności 2

Cele edukacyjne Osiąganie przez uczniów dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej. Budowanie tożsamości osobowej, narodowej oraz bliższe poznanie kultury europejskiej. Rozwijanie świadomego, krytycznego odbioru dzieł kultury (także masowej) oraz samodzielnego poznawania różnych dziedzin humanistyki. Dorastanie do poczucia odpowiedzialności za własny rozwój, samodzielne decyzje dotyczące dalszej drogi kształcenia czy wyboru zawodu. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych w różnych sytuacjach, a przez to osiąganie dojrzałości do życia w rodzinie, w społeczeństwie, w państwie obywatelskim.

Zadania szkoły Wprowadzenie ucznia w dziedzictwo literackie i kulturowe; pogłębienie rozumienia tradycji narodowej i europejskiej, rozpoznawanie jej obecności we współczesnej kulturze. Przybliżanie literatury współczesnej oraz swoistości jej sytuacji w dzisiejszej kulturze. Interpretacja arcydzieł w kontekście egzystencjalnym, aksjologicznym i historycznym; rozpoznawanie wartości w dziełach literatury oraz ich hierarchizacja; wartościowanie. Omawianie roli mediów w komunikacji społecznej oraz analizowanie radiowych, telewizyjnych i prasowych form przekazu; pobudzanie uczniów do ich krytycznego odbioru. Opisanie systemu i życia języka: ukazanie jego rozwoju, zróżnicowania, bogactwa znaczeń i środków ekspresji; różnorodności użycia w sytuacjach komunikacyjnych; etyka mówienia. Syntezowanie i porządkowanie poznanego materiału według dyscyplin naukowych: - językoznawstwa (opis systemu języka); - literaturoznawstwa (podstawowe pojęcia z poetyki i procesu historycznoliterackiego). Wprowadzenie w technologię pracy umysłowej jako przygotowanie do matury i do studiów.

Treści 1 Język jako zjawisko semiotyczne - język - mowa - pismo; - znak językowy; - podstawowe funkcje znaku językowego: komunikowanie, ekspresja, impresja. Budowa języka - brzmieniowa warstwa języka i wypowiedzi; - sposoby poszerzania leksyki (zapożyczenia, neologizmy, związki frazeologiczne); - budowa wypowiedzeń (zdań), sposoby opisu; - spójność tekstu. Retoryka - werbalne i niewerbalne środki komunikacji; perswazji; - środki retoryczne; - etyka mówienia: stosowność, skuteczność, uczciwość, etykieta językowa. Wypowiedź językowa - wartościowanie wypowiedzi: poprawność - niepoprawność, błąd językowy, prawdziwość - fałszywość, szczerość - kłamstwo, wartościowanie estetyczne; - podstawowe gatunki pisanej i mówionej odmiany języka (rozmowa, dyskusja, przemówienie); - wypowiedź monologowa i dialogowa; - wypowiedź artystyczna, publicystyczna, potoczna. Język - dzieje - społeczeństwo - pochodzenie języka polskiego; - społeczne odmiany języka: dialekt, gwara, żargon, odmiany pokoleniowe. Style - styl; style funkcjonalne; - stosowność stylowa wypowiedzi; - języki fachowe, terminologia specjalistyczna

Treści 2 7 .Ogólne pojęcia kultury - cywilizacja, natura, kultura, sztuka; - dzieło literackie i jego wyróżniki; - społeczne środki przekazu (prasa, radio, TV); - uczestnictwo w kulturze: twórcy i odbiorcy; - kultura masowa i elitarna; - arcydzieło, kicz. 8. Tradycje literackie - staropolskie i oświeceniowe; - romantyczne i pozytywistyczne; - młodopolskie i awangardowe; - konteksty biblijne i antyczne; - kontynuacje i nawiązania. 9. Tematy, motywy, wątki - miłość, dom, rodzina, śmierć, droga, wędrówka, pielgrzymka itp.; - motywy franciszkańskie w kulturze. 10. Proces historycznoliteracki - gatunki i rodzaje literackie; - konwencja literacka i typowe dla niej środki artystyczne; - konteksty utworu: historyczne i biograficzne; - prąd artystyczny; - epoka jako formacja kulturowa, następstwo epok. 11. Wartości, kategorie estetyczne i filozoficzne - prawda, dobro, piękno; - komizm, humor, ironia, tragizm, patos; - nauka, wiedza, wiara; - sacrum i profanum; - wolność, odpowiedzialność, tolerancja; - ojczyzna, mała ojczyzna; - naród a społeczeństwo.

Lektura Literatura powszechna Horacy - wybór pieśni W. Szekspir - wybrany dramat Molier - wybrana komedia W. Goethe - Faust (fragmenty) wybrana europejska powieść XIX w. J. Conrad - wybrany utwór F. Kafka - Proces M. Bułhakow - Mistrz i Małgorzata inna wybrana powieść XX w.

Lektura Literatura polska 1 Literatura polska (konteksty biblijne, antyczne i inne; kontynuacja i nawiązania) Bogurodzica J. Kochanowski - pieśni i treny (wybór) poezja baroku (wybór) I. Krasicki, satyry (wybór), liryka (wybór) A. Mickiewicz - Pan Tadeusz, Dziady cz. III inny dramat romantyczny (J. Słowackiego, Z. Krasińskiego lub C. Norwida) wybór poezji romantycznej (w tym: A. Mickiewicza, J. Słowackiego, Norwida) B. Prus - Lalka E. Orzeszkowa - Nad Niemnem (fragmenty) wybór nowel pozytywistycznych wybór poezji młodopolskiej S. Wyspiański - Wesele W. Reymont - Chłopi, t. I: Jesień S. Żeromski - Ludzie bezdomni, Przedwiośnie W. Gombrowicz - Ferdydurke (fragmenty) inny wybrany utwór z prozy polskiej XX w. (np. M. Dąbrowska, M. Kuncewiczowa. Z. Nałkowska) T. Borowski, wybrane opowiadania G. Herling-Grudziński - Inny świat wybór poezji polskiej XX w. (w tym: B. Leśmiana, L. Staffa, J. Tuwima, Cz. Miłosza, K. Baczyńskiego, T. Różewicza, Z. Herberta, M. Białoszewskiego, W. Szymborskiej) wybrany dramat XX w. (Witkacego. S. Mrożka, T. Różewicza) wybrany utwór z literatury dokumentalnej (reportaż, dziennik, pamiętnik) utwory zaproponowane przez młodzież i nauczyciela inne teksty kultury (spektakle teatralne, filmy, reklamy, utwory muzyczne, obrazy, słuchowiska, programy telewizyjne, teksty prasowe).

Umiejętności 1 Jak w gimnazjum, a nadto: Mówienie i pisanie: - sprawne posługiwanie się różnymi odmianami polszczyzny (zwłaszcza ogólną w odmianie pisanej i mówionej oraz potoczną i fachową) w zależności od sytuacji komunikacyjnej; - wypowiadanie się w podstawowych (szkolnych) formach gatunkowych: rozprawka, recenzja, referat, interpretacja utworu literackiego lub fragmentu; - poszerzanie czynnego repertuaru leksykalnego i frazeologicznego w rozmaitych wypowiedziach; - rozpoznawanie aktów mowy i ich intencji (np. odróżnianie prośby od rozkazu, pytania od żądania, spostrzeganie ironii, sarkazmu, rubaszności); sprawne posługiwanie się nimi; - stosowanie zabiegów perswazyjnych wraz z rozpoznawaniem ich wartości (zwłaszcza odróżnianie szczerości od nieszczerości, prawdy od nieprawdy i kłamstwa, nielojalności, podchwytliwości, eufemizmów, agresji, brutalności i wulgaryzmów w zachowaniach językowych); - poprawne formułowanie pytań i odpowiedzi (np. pytanie sugestywne, źle postawione, podchwytliwe, retoryczne;) - sprawne i skuteczne uczestniczenie w dialogu, dyskusji i negocjacjach. Słuchanie: - wykładu z notowaniem; - aktywne (z empatią, ze wspomaganiem, z korygowaniem, ze sprzeciwem); - w relacjach społecznych. Redagowanie tekstów: - komponowanie dłuższych, spójnych wypowiedzi; analiza tematu, układanie planów i konspektów; nadawanie tytułów i śródtytułów; - praca redakcyjna nad tekstem własnym i cudzym: poprawianie, adiustacja, podział na części składowe (rozdziały, paragrafy, akapity), wyróżnienia w tekście; - parafrazowanie tekstu własnego i cudzego; streszczanie, skracanie, rozwijanie, cytowanie; - spostrzeganie zjawisk powodujących niejednoznaczność wypowiedzi (homonimy, anakoluty, elipsy, paradoksy); eliminowanie niewłaściwego ich użycia; - spostrzeganie w tekście dialektyzmów, archaizmów, indywidualnych cech tekstu; wartościowanie estetyki i tekstu; - prowadzenie korespondencji, stosowanie zwrotów adresatywnych, etykiety językowej.

Umiejętności 2 Jak w gimnazjum, a nadto: 4. Czytanie: - rozróżnianie swoistości i rozumienie funkcji gatunków publicystycznych: tekstów prasowych, radiowych, telewizyjnych, wystąpień publicznych; - sprawne czytanie ze zrozumieniem tekstów użytkowych i popularnonaukowych; - rozumienie różnych tekstów i kodów w przekazach kultury masowej. 5. Odbiór dzieł sztuki a) w wymiarze interpretacyjnym: - wyraziste czytanie utworów literackich ze zrozumieniem sensu, z troską o estetykę czytania, właściwą dykcję, akcent, intonacje, itd.; - recytacja z pamięci wybranych tekstów poetyckich; - stosowanie podstawowych pojęć z poetyki w analizie utworów literackich; podejmowanie działań analitycznych jako podstawy interpretacji; umiejętność przywołania właściwego kontekstu; - rozumienie tekstów o różnym stopniu komplikacji; odbiór znaczeń metaforycznych, rozpoznawanie aluzji literackich, znaków biblijnych, antycznych i innych znaków kulturowych; - odbiór i porównywanie różnych dzieł sztuki, rozumienie korespondencji sztuk; b) w wymiarze historycznym: - rozpoznawanie stylów w sztuce (romański, gotycki, renesansowy...); - wyjaśnianie powiązań czytanych utworów z historią Polski i Europy; - porównywanie utworów literackich (z różnych epok) o podobnych motywach; - dostrzeganie wartości charakterystycznych dla różnych epok; - rozpoznawanie przybliżonego czasu powstania utworów na podstawie obrazu kultury materialnej, obyczaju, konwencji, stylu i języka; c) w wymiarze aksjologiczno-egzystencjalnym: - rozpoznawanie wartości i ich hierarchii w dziełach literackich; wskazywanie w literaturze i sztuce wartości aprobowanych przez siebie; - odróżnienie spontanicznych i osobistych przeżyć literackich od ponadindywidualnych, utrwalonych w tradycji i krytyce kodów odbioru; zrozumienie formacyjnych i terapeutycznych wartości czytanych dzieł dla pojedynczego czytelnika i wspólnoty pokoleniowej czy narodowej. 6. Samokształcenie: - syntezowanie poznanego materiału: scalanie zebranych informacji w problemowe całości; - korzystanie z literatury: notowanie, relacjonowanie; opis bibliograficzny; - korzystanie z różnych rodzajów i technik gromadzenia i przekazywanie informacji (dokumentów, leksykonów, encyklopedii, słowników, baz danych, nagrań magnetofonowych i magnetowidowych, internetu).