ZB 4 Opracowanie nowej, prostszej i tańszej przekładni zębatej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Liderzy merytoryczni Dr hab. inż. Romana Śliwa - PRz
Advertisements

Podstawy Projektowania Inżynierskiego Wały i osie – część II
Teoria maszyn i części maszyn
ZB nr 5 „Nowoczesna obróbka mechaniczna stopów magnezu i aluminium
Podstawy Projektowania Inżynierskiego Wały i osie – część II
TERMO-SPRĘŻYSTO-PLASTYCZNY MODEL MATERIAŁU
T40 Charakterystyka i rodzaje połączeń wciskowych
Stanowisko do badania zmęczenia cieplnego metali i stopów żelaza
POLITECHNIKA BIAŁOSTOCKA Wydział Mechaniczny
I KONFERENCJA PROGRAM OPERACYJNY INNOWACYJNA GOSPODARKA Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii: Działanie 1.1. Wsparcie badań naukowych.
ZB3. Opracowanie technologii efektywnego projektowania i produkcji przekładni stożkowych z wykorzystaniem systemu Phoenix firmy Gleason Liderzy: dr hab.
III i IV kwartał 2013 KONFERENCJA RADY PARTNERÓW CZT AERONET i PANELE EKSPERTÓW PROJEKTU 9 – 10 Grudnia 2013 r. Nowoczesne technologie materiałowe stosowane.
ZB 8 Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al (w tym Al - Li ) oraz Ti Liderzy merytoryczni Dr hab. inż. Romana Śliwa, profesor Politechniki Rzeszowskiej.
ZB7 Plastyczne kształtowanie stopów magnezu (kucie precyzyjne, tłoczenie, wyciskanie, itd. Lider merytoryczny Prof. dr hab. inż. Eugeniusz Hadasik- lider.
Prof. dr hab. inż. Bogdan Kruszyński Instytucje partnerskie w zadaniu
„Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym”
Instytucje partnerskie w zadaniu Politechnika Rzeszowska
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
dr inż. Grzegorz Maniarski
Projekt EUREKA E!3065 „Incowatrans”
STOPY ŻELAZA.
Jadwiga Konarska Widma wibracyjnego dichroizmu kołowego i ramanowskiej aktywności optycznej sec-butanolu: Pomiary eksperymentalne i obliczenia.
mgr inż. Marcin Bajorek Katedra Inżynierii Biomedycznej WETI PG
Podstawy Konstrukcji Maszyn Przekładnie zębate cz. III
Virtual Design and Automation Centre
INSTYTUT TELE- i RADIOTECHNICZNY założony w 1956 roku
Autorzy: mgr inż. Jerzy KOWALEWSKI, dr inż. Paweł SULIK
STUDENCKIE KOŁO NAUKOWE „Nowych Metod Konstruowania Maszyn”
Wytrzymałość materiałów Wykład nr 5
KATEDRA INŻYNIERII PRODUKCJI
BADANIA WPŁYWU PARAMETRÓW PRACY PIECA NA SZYBKOŚĆ PROCESU NAGRZEWANIA
EKOINNOWACJE NA MAZOWSZU. Ekoinnowacje na Mazowszu – projekt Wypracowanie metod transferu technologii w dziedzinie ochrony środowiska w regionie Mazowsza.
Tytuł pracy inżynierskiej PL Tytuł pracy inżynierskiej ENG
ZB 3 Opracowanie technologii efektywnego projektowania i produkcji przekładni stożkowych z wykorzystaniem systemu Phoenix firmy Gleason Lider merytoryczny.
ZB 4 Opracowanie nowej, prostszej i tańszej przekładni zębatej w miejsce skomplikowanych i drogich przekładni planetarnych Lider merytoryczny Prof.
99 % 94 % 95 %. Wpływ odkształceń cieplnych wstawek nowej konstrukcji na pracę hamulca klockowego pojazdu szynowego.
Ocena wytrzymałości zmodyfikowanej konstrukcji panelu kabiny dźwigu osobowego wykonanego z materiału bezniklowego Dr inż. Paweł Lonkwic – LWDO LIFT Service.
Przekrycie cięgnowo – prętowe nad sztucznym lodowiskiem w Rzeszowie
Komputerowe wspomaganie pracy inżyniera
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Kaliszu
Edgar OSTROWSKI, Jan KĘDZIERSKI
55 Naukowo-Techniczna Konferencja Spawalnicza
Metodyka projektowania wałów
Wykonał: Kazimierz Myślecki, Jakub Lewandowski
Wytrzymałość materiałów Wykład nr 8
Wytrzymałość materiałów Wykład nr 3
Cele SKN „Tytan” poszerzanie wiedzy z zakresu Inżynierii Materiałowej,
XVIII Konferencja Rynek Ciepła REC 2012, 17– Nałęczów
Proces deformacji koryta potoku górskiego
Praca naukowa wykonana w ramach realizacji Programu Strategicznego pn. „Innowacyjne systemy wspomagania technicznego zrównoważonego rozwoju gospodarki”
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
WYDZIAŁ TRANSPORTU POLITECHNIKA ŚLĄSKA
TEMAT: Projekt zbocza Mgr inż. Dariusz Hajto KGBiG.
I i II kwartał 2015 KONFERENCJA RADY PARTNERÓW CZT AERONET i KONFERENCJA ROCZNA 25 – 26 Maja 2015 r. „Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle.
Badania odporności na pełzanie
CAD Automation dla wydruków 3D
Oprogramowanie do symulacji systemów mechanicznych
Konsultacje p. 139, piątek od 14 do 16 godz.
Tensometria elektrooporowa i światłowodowa Politechnika Rzeszowska Katedra Samolotów i Silników Lotniczych Ćwiczenia Laboratoryjne z Wytrzymałości Materiałów.
Rola próbnych obciążeń w diagnostyce konstrukcji mostowych w wybranych krajach Unii Europejskiej Piotr Olaszek Instytut Badawczy Dróg i Mostów.
Próba ściskania metali
Określenie optymalnej wysokości żeber w odlewie płyty wykonanej ze stopu Al-Si ZADANIE 6-7 Cel: Zapoznanie studentów z optymalizacją konstrukcji na przykładzie.
SZLIFOWANIE POWIERZCHNI ŚRUBOWYCH
utwierdzonych dwu i jednostronnie
Projekt ułożyskowania wałka
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
Prof. dr hab. inż. Bogdan Kruszyński Instytucje partnerskie w zadaniu
PRZEKŁADNIE ZĘBATE PKM III.2a Schemat układu przenoszenia napędu.
Uszkodzenia kół zębatych i ich przyczyny
Zapis prezentacji:

ZB 4 Opracowanie nowej, prostszej i tańszej przekładni zębatej w miejsce skomplikowanych i drogich przekładni planetarnych Lider merytoryczny Prof. dr hab. inż Piotr Kula, PŁ dr inż Bogdan Kozik, PRz Instytucje partnerskie w zadaniu Politechnika Rzeszowska Politechnika Łódzka

Główne wyniki zrealizowanych prac badawczych Opracowanie założeń konstrukcyjnych i wykonanie obliczeń parametrów geometrycznych przekładni planetarnej dla badań opartych na zasadzie podobieństwa modelowego Opracowanie założeń dla wykorzystania metod CAx/RE/RP w procesie badawczym przekładni lotniczych Wykonanie modeli geometrycznych poszczególnych elementów przekładni w środowisku 3D-CAD wykonanie wirtualnej analizy współpracy poszczególnych elementów zespołu przekładniowego Wykonanie analizy współpracy kół przekładni w różnych warunkach obciążenia z zastosowaniem MES Wykonanie prototypów badawczych kół zębatych z zastosowaniem metod RP Wykonanie analizy dokładności prototypów badawczych z zastosowaniem współrzędnościowych metod pomiarowych Główne wyniki - STARE

Główne wyniki zrealizowanych prac badawczych Główne wyniki - STARE Model bryłowy przekładni planetarnej Model rzeczywisty przekładni planetarnej

Główne wyniki zrealizowanych prac badawczych Główne wyniki - STARE Zestawienie modeli rzeczywisty przekładni dwudrożnej i planetarnej dla badań opartych na zasadzie podobieństwa modelowego

Główne wyniki zrealizowanych prac badawczych Opracowanie planu procesu projektowania i wykonania przekładni dwudrożnej o zmniejszonej masie i wymiarach gabarytowych. Działania, które powinny być wykonane na etapie projektu wstępnego: Analiza przepisów lotniczych pod kątem wymagań dla śmigłowców Analiza dotychczasowych rozwiązań konstrukcyjnych układów napędowych stosowanych w przemyśle lotniczym Analiza rozwiązań materiałowych stosowanych w konstrukcjach przekładni lotniczych Analiza narzędzi programowych umożliwiających teoretyczne zaprojektowanie przekładni wielodrożnej z punktu widzenia możliwości przeprowadzenia niezbędnych obliczeń nowej przekładni Opracowanie schematu zazębienia kół przekładni Dobór rodzaju i parametrów kół zębatych Analizy wytrzymałościowe zazębienia z warunków na zginanie i naciski powierzchniowe w oparciu o dostępne metodyki analityczne (ISO, PN) Wstępny dobór średnic wałów Wybór sposobu łożyskowania i wstępny dobór łożysk Wykonanie przekroju (layout)i modeli CAD zazębienia Główne wyniki - STARE

Główne wyniki zrealizowanych prac badawczych Główne wyniki - STARE Model CAD przekładni stanowiskowej wykonany dla projektu wstępnego

Główne wyniki zrealizowanych prac badawczych 1. Badanie naprężeń własnych w kołach zębatych po obróbce cieplnej poddanych różnym rodzajom nawęglania 2. Badanie zawartości austenitu szczątkowego w stalach do nawęglania po obróbce cieplnej Główne wyniki PŁ

Dane do wskaźników realizacji celów projektu Dane do wskaźników realizacji celów projektu (produktu i rezultatu) uzyskanych w trzecim i czwartym kwartale 2011 Referaty konferencyjne Budzik G., Pisula J., Dziubek T., Sobolewski B., Zaborniak M.: Zastosowanie systemów CAD/RP/CMM w procesie prototypownia kół zębatych walcowych o zębach prostych. Baranów Sandomierski, październik 2011 Publikacje w czasopismach (pełne dane bibliograficzne), które ukazały się w II półroczu 2011 r. 1. Budzik G., Sobolak M., Kozik B., Sobolewski B.: A demonstrative prototype of aeronautical dual-power path gear unit, Journal of KONES 2011, Vol. 18, No 3/2011 2. Kozik B.: An analysis of criterion for choosing constructional solutions for aeronautic multi-powr path gear unit, Journal of KONES, Vol. 18, No 3/2011, s. 169-174 3. Budzik G.: The Use of the Rapid Prototyping Method for the Manufacture and Examination of Gear Wheels, Monograph: Advanced Applications of Rapid Prototyping Technology in Modern Engineering, INTECH Open Access Publisher ISBN 978-953-307-330-9. Dane do wskaźników PRz

Dane do wskaźników realizacji celów projektu 4. Sawicki J., Dybowski K., Pietrasik R., Kula P., Wpływ obróbki ubytkowej na wytrzymałość zmęczeniową stykową kół zębatych ze stali 17CrNi6-6 poddanych nawęglaniu próżniowemu ze wstępnym azotowaniem; 8 Konferencja Naukowa Inżynieria Powierzchni INPO 2011; Inżynieria Materiałowa Nr 4/2011 str.703-706 5. Wołowiec E., Kula P., Klimek Ł., Januszewicz B., Przyspieszenie powstawania warstw w elementach nawęglanych próżniowo; 8 Konferencja Naukowa Inżynieria Powierzchni INPO 2011; Inżynieria Materiałowa Nr 4/2011 str.793-796 6. Dybowski K., Pietrasik R., Kula P., Lipa S., Porównanie wytrzymałości zmęczeniowej na zginanie stali 17CrNi6-6 i 16MnCr5 po nawęglaniu próżniowym; 8 Konferencja Naukowa Inżynieria Powierzchni INPO 2011; Inżynieria Materiałowa Nr 4/2011 str.392-395) Prace mgr, dr, hab. – obronione w II półroczu 2011 r. Prace magisterskie obronione: 1. Marek Sokołowski: Przekładnia obiegowa z zębami typu beveloid z automatycznym kasowaniem luzów. Promotor: dr hab. inż. Mariusz Sobolak, prof. PRz 2. Adam Zaprzała: Projekt koncepcyjny prototypu badawczego przekładni dwudrożnej. Promotor: dr hab. inż. Grzegorz Budzik, prof. PRz Dane do wskaźników – PŁ, PRz

Główne wnioski Komputerowo wspomagane metody projektowania CAD i analizy CAE w połączeniu z technologiami Rapid Prototyping pozwalają na szybkie i przez to relatywnie tanie wykonanie demonstracyjnych i badawczych prototypów przekładni lotniczych. Zastosowanie w przekładni dwudrożnej walcowych kół zębatych o zębach śrubowych pozwala zmniejszyć gabaryty przekładni. 3. Zmiana typu uzębienia na uzębienie walcowe o zębach śrubowych spowodowała pojawienie się siły poosiowej, która niekorzystnie wpływa na obciążenia łożysk oraz wprowadza dodatkowe obciążenia w samym kole zbiorczym. Wstępne obliczenia nośności łożysk wykazały, że ich żywotność zmalała, ale założony resurs przekładni został zachowany. Główne wnioski PRz

Główne wnioski Przenośny dyfraktometr rentgenowski umożliwia szybki i dokładny pomiar naprężeń własnych i zawartości austenitu szczątkowego - istotnych z punktu widzenia eksploatacyjnego, parametrów warstwy wierzchniej zarówno w próbkach badawczych jaki i elementach rzeczywistych takich jak koła zębate. 2. Pomiar na średnicy podziałowej kół zębatych wykazał znaczące różnice w poziomie naprężeń własnych zależnie od rodzaju nawęglania któremu zostały one poddane. 3. Wykorzystanie metody rentgenowskiej dla pomiaru zawartości austenitu szczątkowego eliminuje konieczność pracochłonnej oceny tego parametru metodą optyczną. Pomiar jest możliwy również na elementach o skomplikowanych kształtach. 4. Wykorzystywana w pomiarach lampa rentgenowska emitująca charakterystyczne promieniowanie Cr może być także wykorzystywana dla pomiarów naprężeń własnych w konstrukcjach wykonanych z aluminium i jego stopów. Główne wnioski - PŁ

Dziękuję za uwagę