Broker informacji w społeczeństwie wiedzy: istota zawodu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy w Nauce
Czym jest
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Nauka o informacji w XXI wieku
Po co ? Wprowadzenie standardów usług edukacyjno – szkoleniowych w Małopolsce jest niezbędne dla stworzenia spójnego i efektywnego systemu edukacji pozaformalnej.
Zawody przyszłości.
Wdrożenie portalu korporacyjnego w oparciu o MOSS2007
WISE Women Integration and Skills for Entrepreneurship Warsztaty 30 czerwca 2006 Katarzyna Doliwa - OPI.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Nowoczesne technologie ICT w upowszechnianiu.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Procesy informacyjne w zarządzaniu
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
jako trend w informacji naukowej
Infobrokerstwo jako trend w informacji naukowej. Definicja? Infobrokerstwo jako trend, odpowiedź na kryzys zawodu bibliotekarza Infobrokerstwo wymaga.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
Prof. UW dr hab. Dariusz Kuźmina
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
Zarządzanie informacją Na kierunku filologia polska Nowa specjalność:
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
SPOSÓB NA BEZROBOCIE Dofinansowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu w ramach Programu Aktywizacji Zawodowej Absolwentów PIERWSZA PRACA GMINNE CENTRUM.
Marketing elektroniczny w turystyce
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
Organizator Rola i zadania dyrektora w tworzeniu nowoczesnej biblioteki szkolnej Z doświadczeń zarządzania SCI w Suchej Beskidzkiej. Ewa Kawończyk.
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Formy pracy na odległość w dobie Nowej Gospodarki dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa im. B. Markowskiego ul. Peryferyjna.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
CELE PROWADZENIA BADAŃ
Projekt Wortal Transferu Wiedzy jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu.
ePolska Zakopane 2001 Społeczeństwo informacyjne: -Szybka, powszechna i relatywnie tania telekomunikacja. -Komunikacja z wykorzystaniem sieci teleinformatycznych.
Świętokrzyskie Centrum Edukacji na Odległość
Business Integration Knowledge System
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
Praktyka lekarska w dobie ubezpieczeń Romuald Krajewski.
Technologia informacyjna
Dni otwarte Uniwersytetu Pedagogicznego Kraków 2013.
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Wiek kultury cyfrowej dla nauki w Europie
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Kluczowe czynniki sukcesu
PROJEKT MIGRANTS+ realizowany w ramach Programu UE: Uczenie się przez całe życie, przy wsparciu Komisji Europejskiej.
Biblioteka szkolna.
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Wsparcie dla podmiotów ES. Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej Subregionu Centralnego.
Encyklopedie i słowniki jako źródła informacji
Światłowód Wiedzy źródłem motywacji do dzielenia się wiedzą Eksperta
PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA w PILE BIBLIOTEKA GŁÓWNA.
Zintegrowana komunikacja marketingowa
Cel wykładu Podstawy zarządzania jakością (Elektronika) (prowadzący: prof.nadzw.dr hab.Zofia Zymonik) Zdobycie przez studenta podstawowych umiejętności.
ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH W MRĄGOWIE Technikum Informatyczne.
Procesy informacyjne w zarządzaniu
Biblioteki XXI wieku. Czy przetrwamy? Łódź, czerwca 2006 Komisja wnioskowa w składzie: Halina Ganińska – Przewodnicząca Elżbieta Rożniakowska Lidia.
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Usługi brokerskie w innowacjach rolniczych „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt.
Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego Łódź 2015 Informacja – droga do przyszłości.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Internetowa biblioteka profesjonalnych e-booków. W czasach gdy… …podnoszenie kwalifikacji decyduje o sukcesie zawodowym pracownika i efektywności przedsiębiorstwa.
Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy 1 dr inż. Małgorzata Suchecka Bezpieczeństwo i higiena pracy na stronach internetowych CIOP-PIB.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
Zapis prezentacji:

Broker informacji w społeczeństwie wiedzy: istota zawodu Dr Sabina Cisek Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytet Jagielloński Sabina Cisek, 28.02.2008

Plan prezentacji Terminologia Istota profesji brokera informacji Broker informacji jako pośrednik (information intermediary) w społeczeństwie wiedzy: wybrane aspekty Co sprzedaje broker informacji? Co to są odpowiednie umiejętności i wiedza? Wykorzystane piśmiennictwo Sabina Cisek, 28.02.2008

Terminologia Sabina Cisek, 28.02.2008

Nazwa zawodu W języku polskim: broker informacji = infobroker W języku angielskim: częściej information broker niż infobroker inne określenia – independent information professional, info-entrepreneur [zob. http://www.batesinfo.com/info-brokering.html ] W języku niemieckim: infobroker Sabina Cisek, 28.02.2008

Nazwa działalności i dziedziny W języku polskim: działalność – infobrokering, infobroking dziedzina (praktyka i teoria?) – infobrokerstwo Uwaga! Występuje też termin „infobrokerstwo systemowe” – propagowany przez dr. Tadeusza Wojewódzkiego i serwis http://www.infobrokerstwo.pl/; „infobroker systemowy” = CIO? W języku angielskim: Information brokering, Information brokerage, Information broking INFO-ENTREPRENEURSHIP Sabina Cisek, 28.02.2008

Istota profesji brokera informacji Sabina Cisek, 28.02.2008

Cechy definicyjne brokera informacji (warunki konieczne) Jest pośrednikiem (information intermediary) pomiędzy zasobami informacyjnymi a ludźmi i organizacjami, którzy informacji potrzebują Jest niezależny (independent information professional) – prowadzi własną działalność gospodarczą, ewentualnie jest zatrudniony w firmie infobrokerskiej Swoje usługi oferuje odpłatnie Sprzedaje NIE informację (w sensie – wiadomość, treść) – ale usługę informacyjną Posiada odpowiednie umiejętności i wiedzę, kieruje się etyką zawodową, korzysta jedynie z legalnych źródeł informacji Sabina Cisek, 28.02.2008

Czym zajmuje się broker informacji? Funkcje i obszary działalności Podstawowe zadanie (warunek sine qua non bycia infobrokerem) Mediacja w świecie informacji: określenie potrzeby informacyjnej; wyszukiwanie, filtracja, przetwarzanie, akredytacja, udostępnianie informacji; odpowiedź na pytanie klienta / zaspokojenie potrzeby informacyjnej Infobrokerska mediacja powoduje przetworzenie informacji w wiedzę? Inne / opcjonalne zadania Monitoring – Internetu, konkurencji, mediów, newsów Szkolenie użytkowników, udzielanie porad Weryfikacja danych, faktów Zarządzanie informacją / zarządzanie wiedzą Usługi tekstowe / copywriting Sabina Cisek, 28.02.2008

Czym różni się broker informacji (infobroker) od bibliotekarza? rejestrem funkcji/zadań: infobroker: przede wszystkim ma zadania informacyjne bibliotekarz: oprócz funkcji informacyjnej pełni jeszcze inne – edukacyjną, intelektualną, estetyczną, rozrywkową, integracyjną, substytutywną oraz obywatelską komercjalizacją usług: broker informacji oferuje swoje usługi odpłatnie w ramach własnej działalności gospodarczej, usługi biblioteczne są darmowe dla użytkowników zakresem przetwarzania informacji: infobroker najczęściej przetwarza informację w większym stopniu/zakresie niż bibliotekarz indywidualizacją i personalizacją usług: broker informacji z reguły oferuje usługi i treści bardziej spersonalizowane i zindywidualizowane niż czyni to bibliotekarz Sabina Cisek, 28.02.2008

Broker informacji jako pośrednik (information intermediary ) w społeczeństwie wiedzy: wybrane aspekty Sabina Cisek, 28.02.2008

Na czym polega bycie pośrednikiem – czyli mediacja Na czym polega bycie pośrednikiem – czyli mediacja? Etapy działania brokera informacji Kompetentne identyfikowanie/ustalanie rzeczywistych potrzeb informacyjnych klientów/odbiorców/użytkowników Pozyskiwanie informacji ze źródeł różnego typu (Internet – różne narzędzia/usługi, komercyjne serwisy informacyjne, biblioteki, archiwa, wywiadownie gospodarcze etc.) Wybór – wartościowanie – powtórny wybór zasobów/źródeł/treści = filtracja informacji Przetwarzanie informacji: analiza, synteza, tworzenie źródeł pochodnych zgodnie z zapotrzebowaniem klienta Akredytacja informacji: gwarancja jakości Udostępnianie informacji: odpowiedź na pytanie/zamówienie klienta, a nawet – zaspokojenie jego potrzeb informacyjnych (jeżeli to możliwe) Sabina Cisek, 28.02.2008

Co trzeba umieć i wiedzieć aby być kompetentnym pośrednikiem w świecie informacji? Z jednej strony – znać zasoby informacyjne i umieć pozyskiwać z nich informację; nadto: wyszukaną informację wartościować, filtrować, następnie – przetwarzać, udostępniać i rekomendować. Efektem wymienionych działań jest akredytacja informacji Z drugiej strony – rozumieć/znać aktualnych/potencjalnych klientów/użytkowników, w tym – ich potrzeby i zachowania informacyjne Sabina Cisek, 28.02.2008

W jaki sposób poznać i zrozumieć potrzeby i zachowania informacyjne klientów? (A) Na poziomie „teoretycznym”: na podstawie literatury przedmiotu (koncepcje, modele, wyniki badań empirycznych) z zakresu nauki o informacji, ekonomiki informacji (bada m.in. potrzeby informacyjne podmiotów gospodarczych), nauk o zarządzaniu (B) Na poziomie „praktycznym”: na podstawie komunikacji z klientem, wywiadu informacyjnego Umiejętne połączenie (A) i (B)  sukces. Przykład: identyfikacja rzeczywistych potrzeb informacyjnych klientów Sabina Cisek, 28.02.2008

Problem: pytanie/zamówienie klienta – a jego rzeczywiste potrzeby informacyjne Kompetentna identyfikacja i charakterystyka potrzeb informacyjnych klientów (1) Wiedza z zakresu inib Potrzeby i zachowania informacyjne (np. zadawane pytania) to NIE jest to samo Potrzeby informacyjne są dynamiczne, zmieniają się również w trakcie pozyskiwania i przetwarzania informacji Potrzeby informacyjne nie zawsze są uświadomione Na potrzeby informacyjne wpływa wiele czynników, także – „niemerytoryczne” Sabina Cisek, 28.02.2008

Doświadczenia praktyków [zob. np. Pastuszka 2007] Problem: pytanie/zamówienie klienta – a jego rzeczywiste potrzeby informacyjne Kompetentna identyfikacja i charakterystyka potrzeb informacyjnych klientów (2) Doświadczenia praktyków [zob. np. Pastuszka 2007] Nie zawsze zadawane/zgłaszane pytania odzwierciedlają faktyczne potrzeby informacyjne klienta/użytkownika Broker informacji musi określić – w komunikacji z klientem – jego rzeczywiste potrzeby informacyjne, to jest sprawa kluczowa dla sukcesu infobrokera W trakcie współpracy z klientem często następuje modyfikacja, rozszerzenie, zmiana potrzeb i pytań: trzeba ten proces ustawicznie monitorować Sabina Cisek, 28.02.2008

Co sprzedaje broker informacji? Sabina Cisek, 28.02.2008

Co sprzedaje broker informacji? Informacja jako towar w gospodarce opartej na wiedzy = wyrób lub usługa lub dostęp [Materska 2007, s. 207-212] Broker informacji sprzedaje usługę informacyjną polegającą na pośredniczeniu pomiędzy utrwalonym zasobem informacji/wiedzy a jego użytkownikami Albo: Infobroker sprzedaje usługę informacyjną, polegającą na zaspokojeniu konkretnych, zindywidualizowanych potrzeb informacyjnych jednostek bądź organizacji (głównie firm) Albo: Broker informacji sprzedaje usługę informacyjną, polegającą na przekształceniu informacji w zindywidualizowaną wiedzę (?) Albo: Infobroker sprzedaje swoją umiejętność zaspokojenia konkretnych potrzeb informacyjnych … / przekształcania informacji w zindywidualizowaną wiedzę Sabina Cisek, 28.02.2008

Dlaczego „niebezpiecznie” jest twierdzić, że infobroker sprzedaje informację? To zależy – rzecz jasna – od definicji informacji  Informacja (w sensie: wiadomość, wiedza, treść) jest z reguły czyjąś własnością (zatem infobroker nie może jej sprzedawać – bo nie należy do niego!) albo stanowi dobro publiczne (czy wolno sprzedawać dobro publiczne?) Sabina Cisek, 28.02.2008

Co to są odpowiednie umiejętności i wiedza? Sabina Cisek, 28.02.2008

Kwalifikacje zawodowe brokera informacji Kwalifikacje biznesowe – w zakresie etyki oraz pragmatyki zawodowej (prowadzenie działalności gospodarczej) Kwalifikacje informacyjne Zna istniejące zasoby informacyjne, nie tylko elektroniczne Potrafi opracować i zastosować odpowiednią strategię wyszukiwawczą Umie trafnie dobrać źródła informacji, dokonać wyboru oraz oceny Umie odpowiednio opracować, przetworzyć i przedstawić informację – dokonać analizy i syntezy, sporządzać bazy danych, bibliografie, notatki, prezentacje, raporty, streszczenia, wykazy, zestawienia, także – serwisy WWW Kwalifikacje komunikacyjne – komunikacja interpersonalna z klientami, marketing i PR Kwalifikacje pedagogiczne – prowadzenie kursów, szkoleń, udzielanie porad Kwalifikacje techniczne – znajomość technologii informacyjnej Sabina Cisek, 28.02.2008

Wykorzystane piśmiennictwo Broker informacji (2007) [dok. elektr.]. W: Wikipedia [wersja w języku polskim]. Dostępny w WWW: http://pl.wikipedia.org/wiki/Broker_informacji Cisek, Sabina (2007) [dok. elektr. prezentacja .ppt]. Infobrokerstwo w Polsce. Stan obecny i perspektywy. Dostępny w WWW: http://149.156.160.7/~cisek/broker%20_informacji/Cisek_infobrokerstwo_w_Polsce.ppt lub http://www.slideshare.net/sabinacisek/ Materska, Katarzyna (2007). Informacja w organizacjach społeczeństwa wiedzy. Warszawa: Wydawnictwo SBP Nowak, Elżbieta Paulina (2006). Broker informacji – odpowiedź na zapotrzebowanie XXI wieku. Zagadnienia Informacji Naukowej nr 1 (87), s. 51-63 Pastuszka, Bartosz (2007). Infobroker w świecie biznesu – kiedy i do jakich zadań przedsiębiorstwa potrzebują usług brokera informacji? W: III Seminarium z cyklu Infobroker: Efektywne wykorzystanie zasobów informacyjnych sieci (2007). Warszawa: Centrum Promocji Informatyki Reitz, Joan M. (2007) [dok. elektr.]. Information broker. W: Online Dictionary for Library and Information Science. Dostępny w WWW: http://lu.com/odlis/odlis_i.cfm Sabina Cisek, 28.02.2008