Droga do nowoczesnej i konkurencyjnej firmy – jak uzyskać przewagę na rynku?
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność Strategie konkurowania BOS - strategia oparta na innowacji Propozycja wartości - przewaga konkurencyjna Cechy innowacyjnego przywództwa
pozycji konkurencyjnej firmy na rynku” Innowacyjność „zdolność i motywacja firmy do ciągłego poszukiwania i wykorzystywania w praktyce wyników badan naukowych, nowych koncepcji, pomysłów i wynalazków, prowadzących do wzrostu poziomu nowoczesności i wzmocnienia pozycji konkurencyjnej firmy na rynku”
Typy innowacji wg Oslo Manual, 2008 Innowacje produktowe Innowacje procesowe Innowacje marketingowe Innowacje organizacyjne
Myśleć strategicznie - cechy innowatora Dążyć do poznania sytuacji, badania szans i zagrożeń wybiegając myślą wiele lat naprzód. Mieć wolę ustawicznej zmiany sposobów działania firmy zgodnie ze zmieniającą się wizją firmy i jej otoczenia. Stosować metody analizy i planowania, umożliwiając gromadzenie potrzebnych informacji, opracowanie planu i jego realizację.
Uwarunkowania innowacyjności: kultura organizacyjna promująca niestandardowe myślenie, swobodna wymiana opinii klimat współpracy/ kooperatywność w organizacji relacje z otoczeniem i współpraca z podmiotami zewnętrznymi
(sieć hoteli Ritz-Carlton) Strategie konkurowania doskonałość operacyjna (McDonald’s) doskonałość i innowacyjność produktu (3M) doskonałość w budowaniu relacji z klientami (sieć hoteli Ritz-Carlton) Strategie konkurowania
BOS - strategia oparta na innowacji zaniechaj walki z konkurentami i skup sie na nowej, jeszcze nie odkrytej przestrzeni rynkowej” Podstawa strategii - kluczowe czynniki sukcesu w branży + kluczowe wartości w ocenie klienta
BOS – zasady tworzenia Eliminacja czynników, które twój rynek bierze za pewniki, ale które nie dają dostrzegalnej wartości dla klienta. Redukcja niektórych czynników poniżej standardów twojej branży, aby uniknąć błędu zbyt szerokiej oferty. Wzmocnienie niektórych czynników zdecydowanie powyżej standardów twojej branży, aby twoi konsumenci nie musieli iść na kompromis. Stworzenie nowych źródeł wartości, których twój sektor nigdy nie oferował.
BOS – tworzenie wartości dla klienta Wybór podstawowych driverów biznesu zaczynając od tych, które budzą najmniej kontrowersji. Tworzenie krzywej wartości dla firmy (maksymalizacji wartości dla klienta i minimalizacji kosztów.)
Krzywa wartości dla firmy Przykład 1 „Cirque de soleil”
Propozycja wartości
Propozycja wartości Propozycji wartości: rozpoczyna proces zmian w firmie, przeniesiony na nowy, sformalizowany model biznesu, bądź wpisany w inne narzędzia (np. BSC), otwiera nowy rozdział w działaniu firmy, który nazywa się wdrażaniem strategii. Czyni konkurencję nieistotną
Wdrożenie strategii zarządzanie procesami, a nie poprzez strukturę organizacyjną, praca zespołowa, system informacyjno – komunikacyjny, podnoszenie kwalifikacji zawodowych, proinnowacyjna kultura organizacyjna, sprzyjająca zmianom
Cechy firmy innowacyjnej Budowanie relacji z otoczeniem Zarządzanie kulturą innowacyjną Otwartość na zmiany Przywództwo
Cechy przywódcy otwartego na innowacje umiejętność godzenia sprzecznych interesów różnych grup w przedsiębiorstwie otwartość na błędy, jako element procesu uczenia się w przedsiębiorstwie zdolności interpersonalne i komunikacyjne
Cechy przywódcy otwartego na innowacje umiejętność delegowania władzy i obowiązków umiejętność podejmowania decyzji otwartość na to, co inne umiejętność zarządzania zmianami
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ
www.audytinnowacji.pl WOJCIECH GRZYB Koordynator projektu Kontakt: WOJCIECH GRZYB Koordynator projektu "Analiza poziomu kreatywności i absorpcji innowacji w przedsiębiorstwach„ Park Naukowo - Technologiczny "TECHNOPARK GLIWICE" Sp. z o.o. 44-100 Gliwice, ul. Konarskiego 18 C kom. 607 444 887 E-mail: wojciech.grzyb@technopark.gliwice.pl