Ramowa dyrektywa wodna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
VI EAP na półmetku Strategia Lizbońska (2000, 2006)
Advertisements

I część 1.
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Joanna Jamka-Szymańska Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku
Ramowa Dyrektywa Wodna – cele, zadania, przeprowadzone prace
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
SYSTEMY WODNOGOSPODARCZE Wprowadzenie
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
RURAL DEVELOPMENT IN THE EUROPEAN UNION 15 CZERWCA 2011 DG ENV: water directives, agri-environmental programmes Dr inż. Agnieszka Romanowicz European Commission.
Dolnośląski Zarząd Melioracji
dr Adriana Dembowska, Departament Planowania i Zasobów Wodnych
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
„Lista sprawdzająca przedsięwzięcia hydrotechniczne” na potrzeby wniosku o dofinansowanie dla przedsięwzięć współfinansowanych w ramach krajowych i regionalnych.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Użytkowanie i zanieczyszczenie wód
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Small water supplies Workshop under Component 2, Activity Warsaw June 17 – 19, 2009 Monitoring i zarządzanie małymi zakładami wodociągowymi na poziomie.
Ramowa Dyrektywa Wodna – skutki dla gospodarstw rybackich
Praktyczne algorytmy ocen ryzyka dla człowieka i środowiska od szlaków transportu niebezpiecznych substancji.
Rys.1. Klasyfikacja transportu ze względu na cechy
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Edukacja ekologiczna w polskich dokumentach prawnych
Jeziora województwa pomorskiego w Planie gospodarowania wodami
Plan gospodarowania wodami dla obszaru dorzecza Wisły –
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Europejski Fundusz Morski i Rybacki
Wprowadzenie do tematyki spotkania konsultacyjnego
SPOTKANIE POTENCJENYCH BENEFICJENTÓW Priorytet Środowiskowy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Urząd Marszałkowski oraz Wojewódzki Fundusz.
Krajowej Rady Gospodarki Wodnej
1V Konferencja Ewaluacyjna - Warszawa 23/10/2009 Rola ewaluacji ex-post perspektywa EBI Werner Schmidt – Ewaluacja Działań
Na podstawie referatu K.Kulesza i in.
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
II KRAJOWE FORUM WODNE moderacja: Krzysztof Szoszkiewicz GRUPA TEMATYCZNA 2 B MORFOLOGIA WÓD NATURALNYCH I UŻYTKOWANIE ZLEWNI Obszar dorzecza Odry wraz.
Plan gospodarowania wodami dla obszaru dorzecza Wisły – cele, zadania, przeprowadzone prace Marzena Sobczak, RZGW Gdańsk Słupsk, 18 maja 2009r.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
EUROPA – POŁOŻENIE I UKSZTAŁTOWANIE POWIERZCHNI
„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami”
II Krajowe Forum Wodne 16 – 17 kwietnia 2008 r. GRUPA TEMATYCZNA 2A MORFOLOGIA WÓD NATURALNYCH I UŻYTKOWANIE ZLEWNI Obszar dorzecza Wisły wraz z mniejszymi.
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 WDRAŻANIE RAMOWEJ DYREKTYWY WODNEJ WDRAŻANIE RAMOWEJ.
Wpływ zanieczyszczeń wody na środowisko
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Inwestycje w aktualizacji planów gospodarowania wodami
Procedura oceny oddziaływania na środowisko pod kątem zapewnienia zgodności programów i przedsięwzięć z wymogami Ramowej Dyrektywy Wodnej.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
ZJAWISKA EKSTREMALNE WEZBRANIA POWODZIOWE I SUSZE HYDROLOGICZNE ODRA
Jak chronić Ziemię? Projekt edukacyjny w klasie II szkoły podstawowej.
Aktualizacja planów gospodarowania wodami
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Polityka ochrony wód w Unii Europejskiej - stan jej wdrożenia w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem obszaru ujścia Odry Teresa Błaszczak Regionalny Zarząd.
Grzegorz Strączkowski. „podstawowe urządzenia i instytucje usługowe niezbędne do funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa’’ Źródło Encyklopedia PWN.
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
Ocena potencjału ekologicznego zlewni Akademia Rolnicza w Krakowie Katedra Inżynierii Wodnej.
Warszawa, 12 sierpnia 2016 r. Konsultacje społeczne projektów Planów przeciwdziałania skutkom suszy w regionach wodnych RZGW w Warszawie.
Warunki wstępne (ex ante) stan
Koncepcja realizacji przesunięć wałów i polderów w Saksonii-Anhalt
Identyfikacja istotnych problemów gospodarki wodnej w Regionie Wodnym Dolnej Odry i Przymorza Zachodniego Barbara Krawiec, Dorota Dybkowska-Stefek Dział.
Jerzy Jendrośka Podyplomowe prawo ochrony środowiska
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Dotyczy ekosystemów Jej poziom zależy od liczby ekosystemów na danym obszarze.
Obszary Natura 2000 Wykonali: Barbara Badzińska Michał Dziędziel.
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Ramowa dyrektywa wodna Ocena jakości wód w świetle Dyrektywy Ramowej materiały wg. opracowania prof.P.Kowalika PG OW - ZOZW ISIŚ

Official Journal of the European Communities, Dyrektywa 2000/60/EC Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 23.XI. 2000r. określająca zakres obowiązków Unii w dziedzinie polityki wodnej. Official Journal of the European Communities, L 327/(1-21); 22.12.2000. Artykuły: 0. Wstęp Cele Definicje Koordynacja władz administracyjnych w regionach zlewniowych OW - ZOZW ISIŚ

6. Rejestracja obszarów szczególnie chronionych. 4. Cele środowiskowe 5. Charakterystyka regionów zlewniowych, wpływ działań ludzkich, analizy ekonomiczne użytkowania wód. 6. Rejestracja obszarów szczególnie chronionych. 7. Zaopatrzenie w wodę wodociągową (wodę do picia) 8. Monitorowanie stanu obszaru wód powierzchniowych, wód podziemnych i obszarów szczególnie chronionych. 9. Zwrot poniesionych kosztów usług wodnych. 10. Łączne podejście do punktowych i obszarowych źródeł zanieczyszczeń. 11. Programy działań. 12. Wymagania które nie dotyczą krajów w Unii. OW - ZOZW ISIŚ

13. Plany gospodarowania wodą w zlewni. 14. Informacje społeczne i konsultacje. 15. Raporty. 16. Strategie zwalczania zanieczyszczenia wód. 17. Strategie nastawione na ochronę i kontrolę zanieczyszczeń wód podziemnych. 18. Raport Komisji UE. 19. Plany przyszłych działań Unii. 20. Wdrożenia techniczne niniejszej dyrektywy. 21. Komitet regulacyjny. 22. Ograniczenia terminów oraz postanowienia przejściowe. OW - ZOZW ISIŚ

25. Wejście w życie niniejszej Dyrektywy. 26. Adresy. 23. Kary. 24. Wdrożenia. 25. Wejście w życie niniejszej Dyrektywy. 26. Adresy. Aneksy do Dyrektywy. Wymagane informacje dotyczące kompetentnego regionalnego zarządu zlewni rzecznej (adres, opis zlewni, stan prawny, zakres odpowiedzialności, współpraca międzynarodowa). Wody powierzchniowe, ich klasyfikacje; wody podziemne, ich charakterystyki. OW - ZOZW ISIŚ

III. Analizy ekonomiczne. IV. Obszary szczególnie chronione. V. Stan jakości wód – powierzchniowych i podziemnych, wraz z definicjami klas ekologicznych dla wód powierzchniowych oraz ocen ilości i jakości wód podziemnych. VI. Lista działań koniecznych do podjęcia – różne pokrewne dyrektywy, m.in.. kontrola emisji, odtwarzanie bagien i mokradeł, oszczędność zużycia wody w rolnictwie. VII. Plany gospodarki wodnej w zlewni. VIII. Wykaz najważniejszych zanieczyszczeń (bez wskaźników ilościowych). OW - ZOZW ISIŚ

X. Substancje szczególnie niebezpieczne . IX. Wartości graniczne dopuszczalnych emisji oraz standardy jakości środowiska (odesłanie do innych Dyrektyw, m.in.. rtęć, kadm, substancje toksyczne). X. Substancje szczególnie niebezpieczne . XI. Mapy ekoregionów w Europie. OW - ZOZW ISIŚ

W dyrektywie rozpatruje się: 1. Wody powierzchniowe - stawy, jeziora, rzeki strumienie, okresowe rozlewiska, mokradła i bagna; - sztuczne kanały i zbiorniki retencyjne; - estuaria rzeczno-morskie; morskie wody przybrzeżne; 2. Wody podziemne. OW - ZOZW ISIŚ

Cel dyrektywy ramowej - Zapewnienie ochrony wód w państwach członkowskich poprzez: zapobieganie ich dalszej degradacji, ochronę wód przed zanieczyszczeniem, poprawę stanu ekosystemów wodnych i ekosystemów lądowych w stosunku do potrzeb wodnych, promocję zrównoważonego wykorzystania zasobów wodnych, OW - ZOZW ISIŚ

oparcie gospodarowania o zlewnie rzeczne, Osiągnięcie globalnego celu planuje się poprzez realizację podstawowych zadań jak: oparcie gospodarowania o zlewnie rzeczne, spełnienie założonych celów środowiskowych w określonych terminach, rozszerzenie zakresu prawnej ochrony wód na wody powierzchniowe (śródlądowe i morskie) oraz wody podziemne, uwzględnienie ilości wód, ustanowienie zlewniowej procedury ochrony zasobów wodnych, OW - ZOZW ISIŚ

przyjęcie strategii dla ochrony wód przed zanieczyszczeniem, ustanowienie podstaw ekonomicznych gospodarki wodnej, - włączenie się całego społeczeństwa w ochronę wód. OW - ZOZW ISIŚ

Cele cząstkowe: Przewiduje się 15 lat na osiągnięcie dobrego stanu jakości wód, dobrego potencjału oraz dobrego stanu chemicznego w wodach dotychczas silnie zanieczyszczonych; Za 15 lat nie będzie wolno odprowadzać do wód żadnych substancji szczególnie szkodliwych; Za 15 lat musi być ustalona równowaga zasilania i poboru wód podziemnych wraz z „dobrym stanem” ilości i jakości tych wód; Wody silnie zmodyfikowane mają zmienioną charakterystykę hydro-morfologiczną oraz mają wpływ na: żeglugę, porty, rekreację wodną, gromadzenie wody ... OW - ZOZW ISIŚ

Wymagania wobec monitoringu: W odniesieniu do wód powierzchniowych monitoring powinien obejmować: - przepływy, - stany i objętości, - stan ekologiczny, - stan chemiczny, - potencjał ekologiczny; W odniesieniu do wód podziemnych obowiązkowe jest monitorowanie - stanu chemicznego - stanu ilościowego; W odniesieni udo obszarów chronionych monitorowanie obejmuje kąpieliska, siedliska (ostoje) ptaków, rezerwaty przyrody przewiduje się, że za co najmniej 6 lat monitoring prowadzony będzie z dużą częstotliwością próbkowania. OW - ZOZW ISIŚ

Określenie stanu ekologicznego wód. W dyrektywie podane jest szereg aneksów, zawierających opis stanu ekologicznego wód. Wprowadza się tam następujące klasy czystości wód powierzchniowych: - wysoka - dobra - średnia - niedostateczna - zła oraz podobne klasy potencjału ekologicznego wód silnie zanieczyszczonych i przekształconych. W odniesieniu do wód podziemnych wprowadza się dwie klasy: wobec stanu ilościowego oraz stanu chemicznego. OW - ZOZW ISIŚ

8. Konieczność rozróżnienia diagnostycznego od operacyjnego. 3. Wszystkie te wskaźniki wymagają precyzyjnych wskaźników ilościowych. 4. Wprowadza się jednolite wskaźniki dla wszystkich wód powierzchniowych, bez względu na hydromorfologię i warunki fizyko-chemiczne wód. 5. W wodach powierzchniowych maja być monitorowane „elementy biologiczne”: flora, (m.in.. fitoplankton, makrofity i fitobentos) fauna bezkręgowców bentosu (np.skorupiaki), skład gatunkowy i wiek ryb. 6. W wielu krajach np.. Holandii, trudno jest znaleźć jakiekolwiek wody o składzie zbliżonym do naturalnego tła. Stąd trudności interpretacyjne dyrektywy. 7. Pojawia się nowe wyzwanie wobec całej europejskiej hydrobiologii, dotyczące nowych ekologicznych klasyfikacji wód. 8. Konieczność rozróżnienia diagnostycznego od operacyjnego. OW - ZOZW ISIŚ

Definicje bardzo dobrego, dobrego i umiarkowanego stanu w jeziorach Definicje bardzo dobrego, dobrego i umiarkowanego stanu w jeziorach. Przykład fitoplanktonu (element jakości biologicznej). OW - ZOZW ISIŚ

System A: Ekoregiony dla rzek i jezior Region Iberyjski Pireneje Włochy, Korsyka i Malta Alpy Zachodnie Bałkany Dynarskie Zachodnie Bałkany Helleńskie Bałkany Wschodnie Wyżyna zachodnia Wyżyna centralna Karpaty OW - ZOZW ISIŚ

15. Region Morza Bałtyckiego 16. Równiny wschodnie 11. Niziny Węgierskie 12. Region Pontyjski 13. Równiny zachodnie 14. Równiny centralne 15. Region Morza Bałtyckiego 16. Równiny wschodnie 17. Irlandia i Irlandia Północna 18. Wielka Brytania 19. Islandia 20. Wyżyny Borealne OW - ZOZW ISIŚ

22. Tarcza Feno-Skandynawska 23. Tajga 24. Kaukaz 21. Tundra 22. Tarcza Feno-Skandynawska 23. Tajga 24. Kaukaz 25. Depresja Morza Kaspijskiego OW - ZOZW ISIŚ

Ekoregiony i typy zbiorników wód powierzchniowych SYSTEM A Ekoregion Ekoregion przedstawiony w Aneksie Typ Typologia wysokości: wysoki > 800m średnio wysoki: 200 - 800 m nizina: < 200 m Typologia rozmiaru na podstawie zlewni: mały: 10 do 100 km2 średni: > 100 do 1 000 km2 duży: > 1000 do 10 000 km2 bardzo duży: > 100 000 km2 Geologia: wapienne, krzemionkowe, organiczne OW - ZOZW ISIŚ

parametry obowiązkowe: wysokość szerokość geograficzna SYSTEM B Char. alternatywna – Parametry fiz. chem., określaja cechy rzeki lub jej części, strukturę i skład populacji biologicznych. parametry obowiązkowe: wysokość szerokość geograficzna długość geograficzna geologia rozmiar parametry nieobowiązkowe : odległość od źródła rzeki energia przepływu średnia szerokość wody średnia głębokość wody średnie nachylenie lustra wody ................ OW - ZOZW ISIŚ