Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej Przedmiot: matematyka Dział: Pola figur Temat: Pole trapezu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pole i obwód figury – przypomnienie i utrwalenie wiadomości
Advertisements

Własnośći symetrii osiowej i przesunięcia.
Opracowała: Maria Pastusiak
Temat: WIELOŚCIANY KLASA III P r.
W królestwie czworokątów
Pytanie 1.     Co to za trójkąt, który ma jeden kąt prosty?
POLA FIGUR PŁASKICH.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Pola i obwody figur płaskich
MATEMATYKA.
Pola trójkątów i czworokątów
TROJKĄTY Trójkąty dzielimy na: Trójkąt równoboczny Trójkąt prostokątny
KWADRAT PROSTOKĄT ROMB RÓWNOLEGŁOBOK TRAPEZ TRÓJKĄT.
Jakie jest pole kwadratu?
Pole prostokąta i kwadratu
Figury w otaczającym nas świecie
POLA WIELOKĄTÓW.
Prezentacja A.Burghardt
Graniastosłupy proste i nie tylko
Autor: Marek Pacyna Klasa VI „c”
Wyprowadzenie wzoru. Przykłady.
Pola figur.
Prezentacja dla klasy III gimnazjum
Pola figur.
Temat: Opis prostopadłościanu i sześcianu.
POLA WIELOKĄTÓW.
Rodzaje i podstawowe własności trójkątów i czworokątów
POLA FIGUR PŁASKICH.
Pola figur płaskich Stanisława Kalita.
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej Przedmiot: matematyka Dział: Pola figur. Temat: Pole trójkąta.
Jednostki pola powierzchni.
Temat: Równoległoboki i romby oraz ich własności.
1.Pole kwadratu jest równe 50cm2. Oblicz długość jego przekątnej pkt
Czworokąty.
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Opracowała: Julia Głuszek kl. VI b
Witamy ! Zapraszamy do obejrzenia prezentacji na temat : Twierdzenia matematyczne, o których warto pamiętać.
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
MATEMATYKA Figury płaskie mgr inż. Ireneusz Tkocz.
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Geometria BRYŁY.
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Prezentacja dla klasy I gimnazjum
Prezentacja dla klasy I gimnazjum
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Prezentacja dla klasy I gimnazjum
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej Przedmiot: matematyka Dział: Pola figur Temat: Pole rombu.
Prezentacja dla klasy III gimnazjum
Prezentację opracowała mgr inż. Krystyna krawiec
Co to jest wysokość?.
Prostokąt to czworokąt, który ma wszystkie kąty proste. Przekątne w prostokącie przecinają się w połowie i są tej samej długości. a b.... b a.
Zamiana jednostek długości i pola
OBJĘTOŚĆ PROSTOPADŁOŚCIANU. PROSTOPADŁOŚCIAN Prostopadłościan to równoległościan, którego każda ściana jest prostokątem. Ta definicja jest równoważna.
Wyprowadzenie wzoru. Przykłady.
Pole powierzchni graniastosłupów.
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Jednostki pola powierzchni.
Zapis prezentacji:

Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej Przedmiot: matematyka Dział: Pola figur Temat: Pole trapezu

Ćwiczenie 1. Narysuj dowolny trapez. Poprowadź kilka odcinków łączących podstawy trapezu i prostopadłych do obu podstaw trapezu.

Odcinki łączące podstawy trapezu i do podstaw prostopadłe to wysokości trapezu.

Jak wyznaczyć wzór na pole powierzchni trapezu?

a ba b a b Pole trapezu liczymy według wzoru: P – pole trapezu a, b – długości podstaw trapezu h – długość wysokości

Zadnia do wspólnego rozwiązania na tablicy i w zeszytach: Zadanie 1 Oblicz pola powierzchni trapezów przedstawionych na rysunkach:

A B C D E 4cm 8cm 5cm 3cm 8cm 6cm 12dm 10dm 6dm 40m 20m 10m 3cm 7cm

Rozwiązanie: a.a = 8 cmb = 5 cmh = 4 cm P = (8 + 5) · 4 : 2P = 26 cm² a.a = 3 cmb = 3 cmh = 3 cmP = (3 + 3) · 3 : 2P = 9 cm² a.a = 8 cmb = 7 cmh = 6 cmP = (8 + 7) ·6 : 2P = 45 cm² a.a = 12 dmb = 10 dmh = 6 dmP = ( ) · 6 : 2P = 66 dm² a.a = 40 mb = 20 mh = 10 mP = ( ) ·10 : 2P = 300 m²

Zadanie 2. Narysuj trapez prostokątny o podstawach długości 6 cm i 4 cm oraz wysokości 3 cm. Oblicz pole powierzchni tego trapezu.

Rozwiązanie: a = 6 cmb = 4 cmh = 3 cm P = (6 + 4) · 3 : 2P = 15 cm² Odp. Pole powierzchni tego trapezu wynosi 15 cm². 6cm 3cm 4cm Rys.

Zadanie 3. Suma długości podstaw trapezu wynosi 26 cm, zaś wysokość 12 cm. Oblicz pole powierzchni tego trapezu.

Rozwiązanie: a + b = 26 cmh = 12 cm P = 26 · 12 : 2P = 156 cm² odp. Pole powierzchni tego trapezu wynosi 156 cm².

Zadanie 4. Narysuj trapez o podstawach długości 10 cm i 8 cm oraz wysokości 5 cm. Oblicz pole powierzchni tego trapezu. Podziel ten trapez na dwa trapezy o jednakowych polach powierzchni.

a = 10 cmb = 8 cmh = 5 cm P = (10 + 8) · 5 : 2P = 45 cm² Aby podzielić trapez na dwa trapezy o jednakowych polach powierzchni, wystarczy podzielić podstawy na dwie jednakowe części i ich środki połączyć. Można uzyskać dwa trapezy prostokątne, ale również dowolne, gdy wyjściowy trapez będzie trapezem dowolnym. 5cm 4cm 5cm 4cm

Zadanie 5. Oblicz powierzchnię działki w kształcie trapezu o podstawach 30 m i 20 m oraz wysokości 18 m. Wynik podaj w arach. Ile to hektarów?

Rozwiązanie: a = 30 mb = 20 mh = 18 m P = ( ) · 18 : 2 P = 450 m² = 4,5 arów = 0,45 ha Odpowiedź: Pole powierzchni działki to 450 arów (0,45 hektara)

Zadanie domowe Ćwiczenia 1, 2, 3, 4 str. 56, 57 zeszyt ćwiczeń do klasy V wyd. GWO

Opracowanie: Janina Morska Giżycko