Analiza i interpretacja dzieła sztuki LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO (III KLASA GIMNAZJUM, I KLASA LICEUM) 1 Vincent van Gogh.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYBRANE KIERUNKI SZTUKI
Advertisements

Sztuka modernistyczna
Sztuka Impresjonizm Postimpresjonizm Neoimpresjonizm Symbolizm Secesja
Wybrane przykłady dzieł sztuki
Autor pakietu : Nina Włodarczyk
Holandia.
Pojęcia plastyczne czyli
Jacek Grześkowiak kl. IIIA
MŁODEJ POLSKI (twórcy europejscy)
Paul Cézanne
Impresjonizm Jako kierunek w szeroko rozumianej sztuce impresjonizm zaistniał w ostatnim dwudziestoleciu XIX wieku i na początku wieku XX. Zainicjowany.
Impresjonizm.
Zainspirowani barokiem
Impresjonizm w liryce młodopolskiej…
POŁAWIACZE WRAŻEŃ IMPRESJONIZM Cz. 1.
Impresjonizm.
Tajemnice sztuki w pigułce.
Pieter Bruegel „Miesiące”
Malarstwa.
Surrealizm Światopogląd Postawa życiowa Ruch artystyczno-intelektualny
Dzieła i ich Twórcy Karol Chmielewski 2a 2010\2011.
- izmy na przełomie wieków
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
Claude Monet Impresja. Wschód słońca
Lekcja dla I klasy gimnazjum
Derywacja wsteczna jako jeden ze sposobów tworzenia wyrazów pochodnych
Lekcja dla III klasy gimnazjum
Lekcja dla II klasy gimnazjum
KATEGORIE SŁOWOTWÓRCZE RZECZOWNIKÓW ODCZASOWNIKOWYCH
ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI
Kategorie słowotwórcze rzeczowników odprzymiotnikowych
Lekcja dla II klasy gimnazjum
SZTUKA PO DRUGIEJ WOJNIE SWIATOWEJ Część I
Moje zainteresowania Malarstwo.
Wazon z dwunastoma słonecznikami
„SŁONECZNIKI” VINCENT VAN GOGH.
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
LEKCJA DLA III KLASY GIMNAZJUM
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Impresjonizm.
Perspektywa.
Poprawne odpowiedzi na końcu prezentacji!
Vincent van Gogh ekspresjonista.
Przewrót w malarstwie europejskim
Malarstwo obrazem epoki
Migoczące płótna- impresjonizm
Architektura i sztuka baroku
malarz postimpresjonistyczny
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
Wędrowiec lub Syn marnotrawny
SAMOUCZEK cz. I opr. E. Serwatka
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
CLAUDE MONET      .
Powrót syna marnotrawnego
Spotkanie ze sztuką Znani malarze.
Przepis na Fonoblog Czy wiesz, co znajduje się za rogiem Twojego domu? Czy znasz rytm życia najbliższej okolicy? Może chcesz nam o nim opowiedzieć? Zapraszamy.
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
PORTRET – temat w sztuce Przygotowala: Beata Hacia.
Dyscypliny sztuk plastycznych Architektura, malarstwo, rysunek, rzeźba, grafika, rzemiosło artystyczne, wzornictwo przemysłowe, fotografia.
OSTATNIA WIECZERZA W malarstwie na przestrzeni epok
Projektu Erasmus + na lekcjach plastyki
Impresjonizm.
Vincent van Gogh ekspresjonista.
Jan Matejko urodził się w 1838 roku w Krakowie, w którym mieszkał całe życie i w którym zmarł w 1893 roku. Był synem Czecha, muzyka i nauczyciela muzyki,
Zapis prezentacji:

Analiza i interpretacja dzieła sztuki LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO (III KLASA GIMNAZJUM, I KLASA LICEUM) 1 Vincent van Gogh

W czasie lekcji przed komputerem zachowaj poniższe zasady: Ćwiczenia rozwiązuj w pamięci lub w brudnopisie. Po każdej serii ćwiczeń przechodź do rozwiązywania zadań w karcie pracy. Każde polecenie czytaj uważnie i ze zrozumieniem. 2

Vincent van Gogh 3 Twórczości malarskiej van Gogh poświęcił się dosyć późno, bo w dwudziestym siódmym roku życia. Mając lat trzydzieści siedem namalował ostatni obraz w życiu. Po dziesięciu latach pracy artystycznej pozostało po nim około ośmiuset płócien, kilkaset rysunków, szkiców i litografii. Wybitny holenderski malarz ekspresjonista. Dla van Gogha kolor był środkiem do wyrażenia wewnętrznych przeżyć, w stopniu o wiele większym niż u innych artystów. Jest obecnie uznawany za największego malarza holenderskiego od czasów Rembrandta.

W Prowansji 4 powstają jego najwybitniejsze dzieła. Bez ustanku, nawet bez przerw na jedzenie, maluje kwitnące sady, ludzi, łodzie nad morzem, domy i pejzaże. I chociaż nędza materialna, niemożność zarobienia malarstwem na utrzymanie, stawiają pod znakiem zapytania sens życia i twórczości, to jednak znajduje pociechę w coraz głębszym przekonaniu o własnej godności jako artysty. Coraz świadomiej posługuje się kolorem dla przedstawienia treści obrazu. 1. Wybrzeże Scheveningen 2. Plaża, ludzie i łodzie 3. Wiosenny połów ryb 4. Restauracja Syrena 5. Łodzie na plaży

„Mogą za nas mówić tylko nasze obrazy” Vincent van Gogh Słoneczniki to umiłowana przez Van Gogha kompozycja statyczna.

6 Artysta chciał zawładnąć pięknem przyrody choć na krótką chwilę, zatrzymać w martwej naturze obecność słonecznego żaru, jakby chciał uprawiać kult słońca na sztalugach. Przyjrzyj się całemu obrazowi i jego detalom. Jakimi środkami malarskimi osiągnął efekt żaru, ruchu, niepokoju?

Sugestywność 7 Wkładem Vincenta van Gogha we współczesną kulturę jest wynalezienie tzw. „koloru sugestywnego”, pozwalającego z dostateczną siłą na wyrażenie emocji twórcy. Artysta zawsze pragnął wyrazić prawdziwe uczucia z całą gwałtownością faktury, linii i kontrastu, a jednocześnie z dużą wrażliwością kolorystyczną. Gdy maluję pejzaż, pragnę wyrazić mój ból, cierpienie kogoś, kto nie ma miejsca w społeczeństwie i nigdy go nie będzie miał. Patrząc na wierzby, widzę ich bezpośrednie piękno, muzykę, świeżość, smutek i melancholię i te uczucia wyrażam w indywidualny, a przez to bliski każdemu człowiekowi sposób.

Jakie kolory wchodzą w skład palety barw van Gogha? 8

Impasto, impast, w malarstwie olejnym gruba warstwa farby na powierzchni obrazu, nakładana szpachlą lub pędzlem. Wzbogaca fakturę dając charakterystyczne efekty światłocieniowe. Największe powierzchnie impasto nakładali impresjoniści. Tylko bezpośrednie smakowanie obrazów pozwoli na odbiór efektów techniki impasto. Mimo tych trudności możesz odnaleźć jej skutki w prezentowanych detalach. 9

NIBY OCZYWISTE, ALE O KOMPOZYCJI ŚWIADCZY NIE TYLKO UKŁAD KWIATÓW, ROZŁOŻENIE ICH NA PŁÓTNIE, ALE TAKŻE DOBÓR WSZYSTKICH ELEMENTÓW. Zadanie 1. Czego nie namalował van Gogh? Dlaczego? Zadanie 2. Słoneczniki i wazon znajdują się w wyabstrahowanej przestrzeni.Spróbuj wyjaśnić, dlaczego.

11 Pablo Picasso Leonardo da Vinci Michelangelo Claude Monet Rembrandt van Rijn Henri Matisse Vincent Van Gogh Edgar Degas Rene Magritte Paul Cezanne Pierre-Auguste Renoir Diego Velázquez Paul Gauguin Raphael Peter Paul Rubens Wassily Kandinsky Caravaggio Hieronymus Bosch Max Ernst Amedeo Modigliai To lista 20 najpopularniejszych malarzy świata. Proponuję Ci skromniejsze zadanie. Spośród trzech prezentowanych wyżej obrazów wybierz ten, który najbardziej Cię poruszył. Opisz go, zaprezentuj swoje wrażenia, przedstaw swoje refleksje.

PRZEJRZYJ ZADANIA W KARCIE PRACY. 12 Uzupełnioną kartę oddaj nauczycielowi języka polskiego. To już koniec. Do spotkania na innej lekcji przed monitorem komputera.