DIALEKTYZMY I DIALEKTYZACJA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak język angielski wpływa na współczesną polszczyznę ?
Advertisements

Stylizacja językowa polega na świadomym wprowadzeniu - do jakiejś wypowiedzi (mającej określony styl) - elementów innego stylu.
Fonetyka, ortografia, interpunkcja
LITERATURA I INTERNET.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Halina Karaś (UW) Gwary polskie. Stan współczesny. Gwara śląska dziś.
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
SŁOWNIKI.
PODSTAWY <HTML>
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Rodzaje i gatunki literackie
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
Lekcja dla II klasy gimnazjum
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH KLASA 1
1 PRZESZŁOŚĆ TO DZIŚ Zmienione wydanie podręcznika dla kl. II liceum i technikum z serii Piotra Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2009 CZĘŚĆ
POZNAJEMY NASZE MIEJSCE PRACY
Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel ….
Poprawna polszczyzna Posługiwanie się poprawną polszczyzną to niewątpliwie ważny element kultury językowej, który warto sobie dobrze przyswoić, aby mówić.
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
Lekcja dla I klasy gimnazjum
Derywacja wsteczna jako jeden ze sposobów tworzenia wyrazów pochodnych
Lekcja dla III klasy gimnazjum
Lekcja dla II klasy gimnazjum
KATEGORIE SŁOWOTWÓRCZE RZECZOWNIKÓW ODCZASOWNIKOWYCH
ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI
Kategorie słowotwórcze rzeczowników odprzymiotnikowych
Lekcja dla II klasy gimnazjum
Utrwalenie pisowni „ch”
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Najpopularniejsze gatunki literatury modernizmu oraz cechy stylu epoki
Krótkie formy wypowiedzi pisemnej
Podział wyrazu na podstawę słowotwórczą i formant
LEKCJA DLA III KLASY GIMNAZJUM
Powtórzenie wiadomości o budowie i znaczeniu wyrazów
Mówię do J e z u s a Trudno jest zawsze kochać dawać i wybaczać
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Sprawdzian w klasie szóstej jest:  powszechny  obowiązkowy  warunkiem ukończenia szkoły podstawowej.
KRAINY HISTORYCZNO-GEOGRAFICZNE W POLSCE
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
Przygotowała: Barbara Tomkowiak
ELEMENTY ZESTAWU KOMPUTEROWEGO
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Lekcje z komputerem, 2006.
Gwary i dialekty języka polskiego
Utrwalenie pisowni wyrazów z „j”
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
ZRÓŻNICOWANIE REGIONALNE POLSZCZYZNY
Przysłowia można by podzielić na wiele grup tematycznych np. o pracy i jej owocach, o relacjach międzyludzkich, o pogodzie, porach roku, o takich wartościach.
DIALEKT ŚLĄSKI. Etnolekt – język, dialekt lub gwara używany przez wyodrębnioną grupę etniczną. Jest zbiorem bardzo podobnych do siebie idiolektów. Termin.
Techniki efektywnego uczenia się
Sprawdź jak mówisz test. ZACZYNAMY Jeżeli chcesz dobrze przeprowadzić test przygotuj sobie fragment tekstu oraz sprzęt nagrywający. Najpierw nagraj swoją.
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
Co to jest Biblia?.
Hipertekst HTML WWW.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Utrwalenie pisowni „ó”
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Przygotowała: mgr Barbara Tomkowiak
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

DIALEKTYZMY I DIALEKTYZACJA LEKCJA DLA III KLASY GIMNAZJUM

W czasie lekcji przed komputerem zachowaj poniższe zasady: Drogi Uczniu Na dzisiejszej lekcji przyswoisz sobie nowe wiadomości oraz nabędziesz nowe umiejętności, które zwiększą Twoją sprawność językową. W czasie lekcji przed komputerem zachowaj poniższe zasady: Ćwiczenia rozwiązuj w pamięci lub w brudnopisie. Po każdej serii ćwiczeń przechodź do rozwiązywania zadań w karcie pracy. Każde polecenie czytaj uważnie i ze zrozumieniem.

Dialektyzmy zwane inaczej gwaryzmami to elementy gwar ludowych, najczęściej sposoby wymawiania, wyrazy lub formy wyrazowe, wplecione do tekstu tworzonego w języku ogólnym. Nowy słownik poprawnej polszczyzny PWN pod red. Andrzeja Markowskiego, Warszawa 1999.

stylizacja językowa – dialektyzacja użyte nieświadomie to błąd językowy użyte celowo to stylizacja językowa – dialektyzacja

Dialektyzmy nieświadome FONETYCZNE LEKSYKALNE wyrazy niewystępujące pierwotnie w języku ogólnym; wymawianie głosek i ich połączeń w charakterystyczny sposób dla jakiejś gwary ludowej; dyć, jeno, „cysty” zamiast „czysty”, „syć”zamiast „szyć”

ĆWICZENIE 1. Czy wiesz, na obszarze jakiej gwary znajduje się Twoja miejscowość? Czy w Twoim języku pojawiają się jakiekolwiek wpływy gwarowe? Czy takie wpływy zauważyłeś u kogokolwiek z Twojej rodziny lub Twoich znajomych? Zanotuj swoje refleksje w karcie pracy. Podziej się swoimi spostrzeżeniami na forum klasy. Hiperłącze do mapy dialektów polskich

Poniższe teksy są próbką gwary Śląska Cieszyńskiego Poniższe teksy są próbką gwary Śląska Cieszyńskiego. Pochodzą z gazety regionalnej – Głosu Ziemi Cieszyńskiej. W autobusie je okropny tłok. Naroz kierysi woło: – Czy je tu możne dochtór?! – Jeżech – woło jakisi pasażer i przecisko sie do tego, kiery wołoł. Jak już był kole niego, tyn pyto: – Jak sie nazywo niedobór czerwónych ciałek we krwi na sześć liter? GZC NR. 21 (2268) XLIX   str. 28 – Czymu nie byliście w pracy? – pyto majster Nowoka. – Miołech zapolyni ucha środkowego. – Nie bujejcie, Nowok, przeca ucho je jyny lewe i prawe! GZC NR. 24 (2271) XLIX Do sklepu zoologicznego wchodzi mało dziołuszka i mówi: – Poproszym tego małego, biołego króliczka. – A ni mógby być tyn czorny, abo brązowy? Też sóm bardzo ładne. – Mogóm być, proszym pana. Mojimu pytónowi je obojętne, jakigo króliczek bydzie koloru... GZC NR. 27 (2274) XLIX

DIALEKTYZACJA , czyli STYLIZACJA GWAROWA TO WPROWADZENIE DO UTWORU LITERACKIEGO GWAROWYCH CECH JĘZYKOWYCH. Jej celem jest stworzenie dokładniejszego i konkretniejszego obrazu opisywanego środowiska lub pełniejszej charakterystyki postaci.

Dialektyzacja częściowa   Hej, wysoko ci u nas technika stanęła, wysoko... (...) Akurat-żem walcował blachę na zimno, jak brat panny młodej przyszedł na wesele mnie zapraszać. Był ci to postawny uczony, kolega mój jeszcze z katedry. Boga pochwalił, bose nogi na słomiance wytarł i na zydlu przysiadł. Sławomir Mrożek, Wesele w Atomicach, Warszawa 2003 r. Ćwiczenie 2. Odnajdź dialektyzmy. Jaką pełnią funkcję? 1. szyk przestawny (inwersja), 2. partykuła żem, 3. był to ci, 4. zydel. Charakteryzuje środowisko, jedno ze źródeł komizmu. Fot. Mariusz Kubik

Dialektyzacja w Chłopach, najsłynniejszej powieści poświęconej polskiej wsi Powieść została napisana gwarą zaczerpniętą z języka łowickiego, niemniej język bohaterów nie jest językiem żadnej z istniejących gwar. Całość utworu jest silnie stylizowana szczególnie w dialogach, mniej w partiach narracyjnych i opisowych. Stylizacja gwarowa Chłopów obejmuje wszystkie poziomy językowe: 1. fonetyczny, 2. leksykalny, 3. składniowy, 4. w zakresie odmiany poszczególnych wyrazów. Plik Władysław Reymont.jpg umieszczony jest w Wikimedia Commons, repozytorium wolnych zasobów projektów Fundacji Wikimedia.

Ćwiczenie 3. Przełóż powyższy fragment na język literacki. Porównaj. W owy czas daleki... Kiej Pan Jezus jeszcze po ziemi chadzał i rządy nad narodem sam sprawował, stało się to, coć wam rzeknę... Szedł se Pan Jezus na odpust do Mostowa, a drogi nikaj nie było, ino piachy srogie a parzące, bo słońce przypiekało i gorąc był taki, jak kieby przed burzą... S.W. Reymont Chłopi, http://univ.gda.pl/~literat/chlopi/index.htm Ćwiczenie 3. Przełóż powyższy fragment na język literacki. Porównaj. Kiedy Pan Jezus chodził jeszcze po ziemi i sam sprawował rządy nad narodem, stało się to, o czym wam opowiem. Szedł Pan Jezus na odpust do Mostowa, żadnej drogi nigdzie nie było, tylko gorące i niebezpieczne piaski, ponieważ słońce przypiekało, a upał był tak wielki, jaki bywa przed burzą.

Ćwiczenie 4. I narracja może być stylizowana. O zaśpionyk rycerzak opowiadajom, ze majom być kajsi zaśpioni w Giewoncie. Konie hań stojom przy złobak, bo ig hań widział kowal, Fakla, co ig kuł. Bo sie im podkowy psujom i przekuwać ig trzeba.Janioł po tego Fakle do wsi, w Kościeliska, hodzieł kielka razy za jego zywobycia. K. Przerwa-Tetmajer Śpiący rycerze http://monika.univ.gda.pl/~literat/podhal/0036.htm Ćwiczenie 4. Przeczytaj powyższy fragment, pamiętając o tym, że w gwarze podhalańskiej akcent pada na pierwszą sylabę (akcent inicjalny). http://www.univ.gda.pl/~literat/tetmajer/autor.jpg

powrót1 powrót2 gwara Śląska Cieszyńskiego http://www.zsms.bytom.pl/zsms/prace/slask/grafika/lit_04.gif

Zachowując kulturę, sławimy odmienność ZADANIE DOMOWE Zachowując kulturę, sławimy odmienność POZIOM PODSTAWOWY: Przygotuj plan wypowiedzi na powyższy temat. POZIOM PONADPODSTAWOWY: Napisz rozprawkę na powyższy temat.

WYKONAJ WSZYSTKIE ZADANIA W KARCIE PRACY. Uzupełnioną kartę oddaj nauczycielowi języka polskiego. To już koniec. Do spotkania na innej lekcji przed monitorem komputera.