ODRUCHY PIERWOTNE A WPŁYW NA NAUKĘ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ergonomia.
Advertisements

Metoda integracji sensorycznej
USPRAWNIANIE DZIECI Z WADAMI POSTAWY
NeuroDevelopmental Treatment
Metoda kierowanego nauczania
KOORDYNACJA.
Integracja sensomotoryczna
Profilaktyka wad postawy dla Każdego
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Zespół bólowy kręgosłupa- leczenie według metody Brunkow.
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
RESUSCYTACJA NOWORODKA
Widzenie barw – budowa oka.
Napięcie emocjonalne i stres
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
Przyjaciel czy wróg naszych dzieci?
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
PIERWSZA POMOC.
PIERWSZA POMOC PRZEDMEDYCZNA
skolioza i wady kończyn dolnych u dzieci
Ćwiczenia dla umysłu.
Pożyteczne wskazówki podczas podnoszenia i przenoszenia ciężkich przedmiotów Zasady BHP.
Pierwsza Pomoc Utrata Przytomności.
TRÓJTOROWOŚĆ METOD WYRÓWNYWANIA ODCHYLEŃ
Serce i rozum, czyli kilka słów o masażu „Shantala”
Prognoza obciążeń fizycznych pracownika na przykładzie księgowej
Dzieciństwo jest snem rozumu
Resuscytacja krążeniowo-oddechowa
Integracja sensoryczna
Obszar nr 1. Wychowanie Fizyczne, alternatywne formy realizacji zajęć
Obszar nr 3 Edukacja Zdrowotna. Scenariusz zajęć nr 1
Profilaktyka wad postawy dla Każdego
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
„W lesie – ćwiczenia równoważne na przyrządach ze zmianami pozycji.”
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
PRZEJMIJ KONTROLĘ NAD SPASTYKĄ
Ćwiczenia wzmacniające
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej „Ćwiczyć każdy może”
JAK POBUDZIĆ I WYCISZYĆ SWOJE CIAŁO
RUCH TO ZDROWIE.
CHORY NIEPRZYTOMNY NIEPRZYTOMNOŚĆ:
Zestaw ćwiczeń.
UNOSZENIE BARKÓW Ręce swobodnie oprzyj na udach. Wyprostuj się, napnij brzuch i nie opieraj się o oparcie krzesła. Unieś ramiona do uszu robiąc wdech,
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Wariacje metody Coxa w przepuklinach kręgosłupa lędźwiowego
13 ćwiczeń na dobry początek dnia!.
Ergonomia pracy przy komputerze.
Ćwiczenia na płaski brzuch
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
Logopedia w szkole.
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
BHP PRZY KOMPUTERZE.
CHOROBY „NASZEGO WIEKU”
Zaburzenia integracji sensorycznej pochodzące z systemu dotykowego:
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
STANOWISKO PRACY UCZNIA
INFORMACJE TEORETYCZNE Projekt edukacyjny „Jak młodzież z naszego gimnazjum radzi sobie ze stresem ?”
Skutki nieprawidłowej długotrwałej pracy z komputerem.
Zaburzenia integracji sensorycznej pochodzące z systemu dotykowego:
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
WPŁYW ODRUCHÓW PIERWOTNYCH NA ROZWÓJ RUCHOWY MAŁEGO DZIECKA
Katarzyna Konieczna – neurologopeda
WPŁYW ODRUCHÓW PIERWOTNYCH NA ROZWÓJ RUCHOWY MAŁEGO DZIECKA
Integracja sensoryczna
Wyposażenie percepcyjne noworodka
Zapis prezentacji:

ODRUCHY PIERWOTNE A WPŁYW NA NAUKĘ I ZACHOWANIE DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM I SZKOLNYM

CO TO SĄ ODRUCHY PIERWOTNE? SĄ TO AUTOMATYCZNE, STEREOTYPOWE REAKCJE ZACZYNAJĄCE SIĘ W RDZENIU KRĘGOWYM I ODBYWAJĄCE SIĘ BEZ UDZIAŁU KORY MÓZGOWEJ KSZTAŁTUJĄ SIĘ W ŻYCIU PŁODOWYM DZIECKA MIĘDZY 9 A 28 TYGODNIEM , POZWALAJĄ NA NATYCHMIASTOWĄ REAKCJĘ NA NOWE ŚRODOWISKO , NIEKTÓRE Z NICH SĄ AKTYWNE PODCZAS PORODU I UŁATWIAJĄ DZIECKU TTRUD PRZYJŚCIA NA ŚWIAT, KAŻDY ODRUCH MA PODSTAWOWĄ ROLĘ DO SPEŁNIENIA PONIEWAŻ PRZYGOTOWUJE ORGANIZM DO NASTĘPNYCH ETAPÓW ROZWOJU.

WAŻNYM JEST ABY ODRUCHY POJAWIAŁY SIĘ WE WŁAŚCIWYM DLA SIEBIE CZASIE, SPEŁNIAŁY SWOJĄ ROLĘ A NASTĘPNIE POWINNY WYGASAĆ CZYLI ZANIKAĆ NA RZECZ WYŻSZYCH FORM ROZWOJU

ODRUCH MORO POJAWIA SIĘ W 9 TYGODNIU ŻYCIA PŁODOWEGO, WYGASA W 2 -4 M.Ż. PO STŁUMIENIU MORO POZOSTAJE U DOROSŁEJ OSOBY JAKO REAKCJA WZDRYGNIĘCIA, ODRUCH MORO WYWOŁUJĄ: NAGŁY NIESPODZIEWANY BODZIEC, NAGŁY RUCH , HAŁAS, BÓL, ZMIANA POZYCJI GŁOWY, WYSTĘPUJE WÓWCZAS NAGŁY SYMETRYCZNY RUCH RAMION W GÓRĘ OD CIAŁA. RAMIONA ROZWIERAJĄ SIĘ A PO CHWILI OBEJMUJĄ CIAŁO, „ODRUCH OBEJMOWANIA”, JEST TO INSTYNKTOWNA REAKCJA NA ZAGROŻENIE, MA NA CELU ALARMOWAĆ I PRZYWOŁYWAĆ POMOC W PIERWSZYCH TYGODNIACH ŻYCIA NIEMOWLĘCI.

ODRUCH PALMARA – DŁONIOWO CHWYTNY POJAWIA SIĘ W 11 TYG. ŻYCIA PŁODOWEGO LEKKI DOTYK LUB NACISK NA DŁOŃ NOWORODKA POWODUJE ZACISKANIE PALCÓW, MOŻE BYĆ WYWOŁANY PRZEZ ODRUCH SSANIA A CZYNNOŚĆ SSANIA MOŻE POWODOWAĆ GNIOTĄCE RUCHY DŁOŃMI (REAKCJA BABKINA), MOŻEMY TU OBSERWOWAĆ PĘTLĘ NERWOWĄ ŁĄCZĄCĄ DŁONIE Z RUCHAMI UST – DZIECI UCZĄCE SIĘ PISAĆ CZĘSTO WYKONUJĄ RUCHY BUZIĄ, WYSUWAJĄ JĘZYK, OBLIZUJĄ USTA LUB WYKRZYWIAJĄ JE.

ASYMETRYCZNY TONICZNY ODRUCH SZYI - ATOS POJAWIA SIĘ W 18 TYG. ŻYCIA PŁODOWEGO POWINIEN ZOSTAĆ ZINTEGROWANY DO 6 MIES. ŻYCIA W ŻYCIU PŁODOWYM ZAPEWNIA CIĄGŁY RUCH, STYMULUJE MECHANIZM RÓWNOWAGI, ZWIĘKSZA LICZBĘ POŁĄCZEŃ NERWOWYCH UŁATWIA PORÓD, W PIERWSZYCH MIESIĄCACH ZAPEWNIA PRZEPŁYW POWIETRZA LEŻĄCEMU NIEMOWLĘCIU NABRZUCHU OBRÓT GŁOWY DZIECKA W BOK POWODUJE WYPROST RĘKI I NOGI PO STRONIE TWARZY A ZGIĘCIE KOŃCZYN PO STRONIE POTYLICY

SYMETRYCZNY TONICZNY ODRUCH SZYJNY – STOS W ZGIĘCIU – POJAWIA SIĘ 6-9 MIES. ŻYCIA, WYGASA 9-11 MIES. W WYPROŚCIE - POJAWIA SIĘ 6-9 MIES. ŻYCIA, WYGASA 9-11 MIES. SYMETRYCZNY TONICZNY ODRUCH SZYI WYSTĘPUJE PRZEZ KRÓTKI CZAS. NIE ZALICZA SIĘ GO DO ODRUCHÓW PIERWOTNYCH, GDYŻ NIE WYSTĘPUJE PRZY URODZENIU ANI DO ODRUCHÓW POSTURALNYCH, GDYŻ NIE JEST OBECNY PRZEZ CAŁE ŻYCIE. UŁATWIA DZIECKU PRZECIWSTAWIENIE SIĘ GRAWITACJI POPRZEZ PODNIESIENIE SIĘ NA RĘKACH I KOLANACH Z LEŻENIA NA BRZUCHU. STANOWI POMOST MIĘDZY NASTĘPNYM ETAPEM ROZWOJU RUCHOWEGO – RACZKOWANIEM.

U DZIECKA W POZYCJI NA CZWORAKACH ZGIĘCIE GŁOWY POWODUJE ZGIĘCIE RAMION I WYPROST NÓG. WYPROST GŁOWY POWODUJE ZGIĘCIE NÓG I WYPROST RAMION.

ODRUCH TONICZNY BŁĘDNIKOWY – TOB W ZGIĘCIU – POJAWIA SIĘ W ŻYCIU PŁODOWYM, OBECNY PODCZS PORODU, WYGASA OK. 4 MIES. W WYPROŚCIE – POJAWIA SIĘ PRZY URODZENIU, W FORMIE SZCZĄTKOWEJ UTRZYMUJE SIĘ DO 3 ROKU ŻYCIA WPŁYWA NA ROZŁOŻENIE NAPIĘCIA MIĘŚNIOWEGO W CIELE UMOŻLIWIAJĄC NOWORODKOWI WYPROST ZE ZGIĘTEJ POZYCJI PŁODOWEJ ODRUCH BŁĘDNIKOWY TONICZNY TO PIERWOTNA METODA RADZENIA SOBIE Z PROBLEMEM GRAWITACJI, WYPROST GŁOWY PONIŻEJ KRĘGOSŁUPA POWODUJE NADMIERNE ZGIĘCIE LUB WYPROST CIAŁA I NAPINANIE MIĘŚNI OD GŁOWY W DÓŁ. OKOŁO 6 MIES TA REAKCJA POWINNA ULEC ZMIANIE PRZEDŁUŻAJĄCE SIĘ DZIAŁANIE ODRUCHU OGRANICZA ROZWÓJ ODRUCHÓW USTALENIA GŁOWY.

ODRUCH TONICZNY BŁEDNIKOWY W WYPROŚCIE

CZASAMI ZDARZA SIĘ, ŻE ODRUCHY NIE WYGASAJĄ WE WŁASCIWYM CZASIE. NIEKTÓRE ZNANE PRZYCZYNY TEGO STANU TO: NARODZINY POPRZEZ CIĘCIE CESARSKIE, STOSOWANIE ŚRODKÓW PODTRZYMUJĄCYCH CIĄŻĘ ZAGROŻONĄ, PRZYJMOWANIE LEKÓW PODCZAS CIĄŻY, WCZEŚNIACTWO, STANY ZAPALNE, INFEKCJE, ORAZ INNE PRZYCZYNY DOTĄD NIEZBADANE.

JEŻELI ODRUCHY POZOSTANĄ AKTYWNE POWYŻEJ 6-12 MIESIACA ŻYCIA DZIECKA, OKREŚLANE SĄ JAKO NIEPRAWIDŁOWE I SĄ DOWODEM NA ZAKŁÓCENIA W KSZTAŁTOWANIU SIĘ UKŁADU NERWOWEGO, TAKI STAN OKREŚLANY JEST PRZEZ NEUROLOGÓW NIEDOJRZAŁOŚCIĄ NEUROMOTORYCZNĄ.

CO POWINNI WIEDZIEĆ RODZICE WYCHOWUJACY NIEMOWLĘTA? BARDZO UWAŻNIE OBSERWUJEMY ROZWÓJ RUCHOWY DZIECKA SPRAWDZAMY CZY WE WŁASCIWYM CZASIE POJAWIAJA SIĘ KOLEJNE ETAPY TEGO ROZWOJU (TAK ZWANE KAMIENIE MILOWE), CZYLI KONTROLA NAD GŁOWĄ, PODNOSZENIE NA RĘKACH, CZWORAKOWANIE, POZYCJA SIEDZĄCA, POZYCJA PIONOWA, CHODZENIE. BADANIA Z 2001 ROKU MÓWIĄ, ŻE DZIECI MAJĄCE TRUDNOŚCI Z ROZWOJEM RUCHOWYM TO TE KTÓRE W PRZYSZŁOSCI MAJĄ PROBLEMY EDUKACYJNE SZCZEGÓLNIE WAŻNY ETAP TO CZWORAKOWANIE NAPRZEMIENNE (RACZKOWANIE)

NIEZINTEGROWANE (NIEWYGASZONE) ODRUCHY PIERWOTNE MOGĄ BYĆ DLA DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM, A PÓŹNIEJ SZKOLNYM PRZYCZYNĄ WIELU NIEPOWODZEŃ. CZĘSTO SĄ TO TAKIE TRUDNOŚCI JAK: UTRZYMANIE RÓWNOWAGI, PROBLEMY Z KOORDYNACJĄ RUCHOWĄ (REKA - OKO) – WIDOCZNE PODCZAS GIER RUCHOWYCH, CZYNNOŚCI MANUALNYCH A NAWET JEDZENIA. DZIECI CZĘSTO UNIKAJĄ TEGO TYPU AKTYWNOŚCI RUCHOWYCH, TRUDNOŚCI ARTYKULACYJNE (WADY WYMOWY), WSPÓŁRUCHY PODCZAS PISANIA, RYSOWANIA (DZIECKO WYSUWA JĘZYK, OBLIZUJE SIĘ, PORUSZA USTAMI), NIEUSTALONA LATERALIZACJA (TO SAMO ZADANIE DZO WYKONUJE RAZ PRAWĄ RAZ LEWĄ RĘKĄ), TRUDNOSCI Z PERCEPCJA WZROKOWĄ (NIEPRAWIDŁOWE ROZMIESZCZENIE RYSUNKU, ZŁE PROPORCJE, RYSUNEK W JEDNYM ROGU KARTKI ), RUCHY JEDNOSTRONNE ZAMIAST NAPRZEMIENNYCH (WIDOCZNE PODCZAS CHODZENIA , SKAKANIA), DŁUGOTRWAŁE ŚLINIENIE

BRAK DOJRZAŁYCH RUCHÓW POŁYKANIA (POŁYKANIE TYPU NIEMOWLECEGO BEZ UNOSZENIA CZUBKA JĘZYKA DU GÓRNYCH DZIĄSEŁ), CO MOŻE POWODOWAĆ WYSKLEPIENIE PODNIEBIENIA A W KONSEKWENCJI TRUDNOŚCI ARTYKULACYJNE, NADPOBUDLIWOŚĆ RUCHOWA, NIEPRAWIDŁOWA POSTAWA, GARBIENIE SIĘ, SŁABE NAPIECIE MIEŚNIOWE, TRUDNOSCI Z WIDZENIEM OBUOCZNYM- POMIJANIE LEWEJ STRONY MATERIAŁU ZADANIOWEGO, ALERGIE, OBNIZONA ODPORNOŚĆ, TRUDNOŚCI Z NAUKĄ CZYTANIA, BRZYDKIE PISMO, TRUDNOSCI EMOCJONALNE

CO MOŻEMY ROBIĆ, ABY POMÓC NASZYM DZIECIOM? PRZEDSZKOLE NR 4 DYSPONUJE WYKWALIFIKOWANĄ KADRĄ W ZAKRESIE TERAPII ODRUCHÓW PIERWOTNYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 PLANOWANE JEST UTWORZENIE GRUPY DZIECI PRZEJAWIAJĄCYCH JAKIEKOLWIEK Z WYMIENIONYCH WYŻEJ TRUDNOSCI TERAPIĘ ODRUCHÓW POPRZEDZA WYKONANIE ZESTAWU TESTÓW DLA DZIECI W WIEKU OD 4 – 7 LAT TERAPIA ODRUCHÓW STANOWI PODSTAWĘ PIRAMIDY UMIEJETNOŚCI KONIECZNYCH DO EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ. DAJE ONA DZIECKU MOCNY FUNDAMENT NA KTÓRYM MOŻE UCZYC SIĘ NOWYCH UMIEJETNOŚCI.

PROGRAM WYGASZANIA/STYMULACJI ODRUCHÓW POLEGA NA WYKONYWANIU CODZIENNIE PRZEZ OKRES 10-12 MIESIĘCY OD 5-10 MINUT ĆWICZEN RUCHOWYCH PODCZAS KTÓRYCH ODTWARZA SIĘ KROK PO KROKU UMIEJĘTNOŚCI RUCHOWE (OD NOWORODKA – PODNOSZENIE GŁOWY) POPRZEZ KOLEJNE WYSTĘPUJĄCE CHRONOLOGICZNIE AŻ DO UZYSKANIA PEŁNEJ KONTROLI NAD SWOIM CIAŁEM DZIECI KTÓRE Z JAKICHŚ POWODÓW OMINĘŁY W SWOIM ROZWOJU ETAP RUCHOWY NP. RACZKOWANIE OTRZYMAJĄ DRUGĄ SZANSĘ , ABY MÓZG NAUCZYŁ SIĘ TYCH SCHEMATÓW RUCHOWYCH. DOPÓKI DZIECKO NIE UZYSKA KONTROLI NAD SWOIMI RUCHAMI I NIE NABIERZE UMIEJĘTNOŚCI SIEDZENIA LUB STANIA BEZ RUCHU, DOPUTY NIE BĘDZIE POSIADAŁO PODSTAWOWYCH UMIEJĘTNOSCI NIEZBĘDNYCH DO UCZENIA SIĘ.