- bariera informacyjna w bibliotekach akademickich

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wybrane platformy e-learningowe
Advertisements

Wolność oddechu 1 Badanie skuteczności programu edukacyjnego p.t. Wolność Oddechu.
JAK KORZYSTAĆ z BIBLIOTEKI INSTYTUTU KULTURY FIZYZYCZNEJ
Konferencja Związku Pracodawców Forum Okrętowe na temat Przygotowanie kadr dla przemysłu okrętowego Gdańsk, 29 marca 2007r.
Prezentacja wyników badań
Wykłady Zofii Gołąb-Meyer „Podstawy psychologiczne nauczania fizyki”
Innowacyjność 2006 Aleksander Żołnierski
Wdrożenie systemu nowoczesnego funkcjonowania biblioteki szkolnej
Prezentacja Organizacja informacji o zasobach w katalogu komputerowym
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
Grażyna Lewandowicz-Nosal IKiCz, Biblioteka Narodowa
Letnie szkoły kultury i języka polskiego jako szansa promocji uczelni – na przykładzie Szkoły Języka i Kultury Polskiej UJ Waldemar Martyniuk Uniwersytet.
Procesy informacyjne w zarządzaniu
Języki obce online - oczami studentów WSG.
Analiza wariancji Analiza wariancji (ANOVA) stanowi rozszerzenie testu t-Studenta w przypadku porównywanie większej liczby grup. Podział na grupy (czyli.
Czy e-learning jest popularny wśród dolnośląskich bibliotekarzy ?
Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia
Biblioteka Pedagogiczna w Kazimierzy Wielkiej
O pożytkach z badań satysfakcji użytkowników biblioteki Omówienie ankiety SPB oraz sposobów analizy uzyskanych z niej danych Dariusz Wojakowski AKADEMIA.
Nowoczesna biblioteka – kluczem do sukcesu użytkowników i edukacji społeczeństwa Konferencja Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich Konstancin-Jeziorna,
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
TEQUILA\ TELEWYKŁADY W OCZACH STUDENTÓW wyniki ilościowe ankiety audytoryjnej zrealizowanej w latach akademickich: 2004/ / /2007 mgr Joanna.
Biblioteka Główna Akademii Morskiej w Szczecinie
Wiedza i opinie Polaków na temat wyborów do Parlamentu Europejskiego
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Monte Cassino w Ustrobnej
BIBLIOTEKARZ W OCZACH STUDENTÓW WYŻSZEJ SZKOŁY ZARZĄDZANIA W GDAŃSKU Sylwia BaranowskaBibliotekarz – zawód czy powołanie – Gdańsk, wrzesień 2009 r.
SPECYFIKA PRACY BIBLIOTEKARZA UCZELNI ARTYSTYCZNEJ W OPINII CZYTELNIKÓW – PRACOWNIK MERYTORYCZNY, DORADCA CZY PRZYJACIEL? mgr Sławomir Sobczyk Biblioteka.
Psychometryczna ocena upośledzenia umysłowego
Czynniki wpływające na atrakcyjność zajęć internetowych
Nowoczesne formy kształcenia w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 4. OBLICZANIE WYNIKÓW SRP I ICH INTERPRETACJA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
IV KRAJOWE SYMPOZJUM NAUKOWE na temat: „ROLA INFORMACJI W PROCESIE ZARZĄDZANIA ZMIANAMI” AE-KRAKÓW, TNOiK, KRAKÓW 2003 Dr inż. Jerzy Wąchol, Zakład Podstaw.
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
Biblioteka jako miejsce, które inspiruje.
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Zbigniew Gruszka. prezentacja Tablica 1 Wykształcenie słuchaczy Podstawowe 9 osób (1,1%) Średnie 201 osób (40,7%) Wyższe 300 osób (53,6%) Nieznane 32.
„Student jako konsument na rynku multimediów”
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
Instytut Statystyki i Demografii
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
E-pytanie, e-odpowiedź... czyli jakich badań potrzebują biblioteki przyszłości? Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademia.
Kampania na rzecz przejrzystości mediów w Polsce Wybrane wyniki badań Listopad 2004.
Projekt edukacyjny pt. „Czy możemy czuć się bezpieczni w Internecie”
Nauka przenosi się do sieci
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
Praktyki zawodowe na kierunku FIZJOTERAPIA w roku akademickim 2012/2013.
Psychologiczno-Pedagogiczna Poradnia dla Młodzieży w Łodzi
Bibliotekarz i biblioteka szkolna jako podmioty promocji
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
EDUKACJA W INTERNECIE JAK MŁODZIEŻ KORZYSTA Z INTERNETU?
Kobiety na rynku pracy.
Komunikacja w bibliotece uczelnianej na tle rozwoju technologii informatycznych. Z doświadczeń BG UMCS Ogólnopolska Konferencja Naukowa Nowoczesna Biblioteka.
Konferencja organizowana przez Bibliotekę Główną Politechniki Warszawskiej w dniach września 2002 roku Współpraca bibliotek naukowych w zakresie.
Andrzej Wodecki Polski Uniwersytet Wirtualny Ogólnopolska Konferencja
Nowoczesna Biblioteka Akademicka The Association of College and Research Libraries “GUIDELINES FOR DISTANCE LEARNING LIBRARY SERVICE” [“Wytyczne.
Wyniki ankiety przeprowadzonej na III roku FG/SN cykl kształcenia Olsztyn, Listopad 2014.
POLITYKA PERSONALNA BIBLIOTEKI AKADEMICKIEJ W DOBIE ZMIAN Maria Garczyńska Biblioteka Główna AGH w Krakowie Łódź, 2010.
Wykluczenie cyfrowe.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Zasady i kryteria oceny pracownika i jego awansu na przykładzie Biblioteki Uniwersyteckiej w Olsztynie Katarzyna Maćkiewicz Biblioteka Uniwersytecka Uniwersytet.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Oferta edukacyjna skierowana do studentów zagranicznych w Bibliotece Politechniki Gdańskiej Urszula Szybowska Koordynator międzynarodowej współpracy.
Zapis prezentacji:

- bariera informacyjna w bibliotekach akademickich Marzena Świgoń Zakład Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej UWM „Library anxiety” - bariera informacyjna w bibliotekach akademickich

„Library anxiety” - bariera informacyjna w bibliotekach akademickich. 1. Terminy „library anxiety” i „bariera informacyjna” - definicje. 2. Geneza i założenia teorii „library anxiety”. 3. Badania w bibliotekach amerykańskich. 4. Badania w bibliotekach polskich. - badania wśród studentów nauk humanistycznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. - badania wśród studentów nauk technicznych Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Typologie barier informacyjnych według T.D.Wilsona: związane z osobą użytkownika interpersonalne środowiskowe związane ze źródłami informacji według S.Vanes: fizyczne psychologiczne kulturalne społeczne i edukacyjne

Założenia teorii „library anxiety” według C. Mellon (1986) Studenci odczuwający niepokój („library anxiety”) uważają, że nie posiadają wystarczających umiejętności do korzystania z biblioteki; brak owych umiejętności jest dla nich uczuciem wstydliwym; studenci obawiający się ujawnienia swojej niewiedzy unikają zadawania pytań bibliotekarzowi.

Komponenty „library anxiety” według S. Bostick (1992) Problemy związane z personelem biblioteki (barriers with staff) Bariery afektywne (affective barriers) Komfort w bibliotece (comfort with the library) Wiedza o bibliotece (knowledge of the library) Bariery mechaniczne (mechanical barriers)

Badania Q. G. Jiao i A. J. Onwuegbuzie (1996 - 2004) Badania związków (korelacji) pomiędzy czynnikami z pięciu grup (1.Problemy związane z personelem biblioteki; 2.Bariery afektywne, 3.Komfort w bibliotece, 4.Wiedza o bibliotece, 5.Bariery mechaniczne) a m.in. cechami osobowości studentów, np.: podatność na stres motywacja do nauki wytrwałość w dążeniu do celu itp., preferencjami studentów, dotyczących: sposobu uczenia się wystroju wnętrz itd., oraz cechami demograficznymi, tzn.: wiek płeć rok studiów.

Badania w bibliotekach polskich 1. Biblioteka Humanistyczna UWM w Olsztynie, studenci I r. nauk humanistycznych, L=86 (M. Świgoń, 2001 r.) 2. Biblioteka Główna AGH w Krakowie, studenci I r. nauk technicznych, L=75 (B.Wójcik, 2003 r.) Część 1. (na podstawie założeń C.Mellon) Opis wrażeń z pierwszego samodzielnego poszukiwania informacji na zadany przez wykładowcę temat. Rodzaj odpowiedzi Swobodna wypowiedź Część 2. (na podstawie założeń S.Bostick) Ustosunkowanie się do pięciu stwierdzeń świadczących o braku obaw w danym zakresie (b.związane z personelem biblioteki, b.afektywne, komfort w bibliotece, wiedza o bibliotece, b.mechaniczne). Rodzaj odpowiedzi: Skala 1 - 5, gdzie „1=zdecydowanie zgadzam się”, „5=zdecydowanie nie zgadzam się”.

Wyniki badań. Część 2. Hierarchie przyczyn powstawania obaw w bibliotece. UWM studenci I roku nauk humanistycznych 1. Bariery mechaniczne 2. Wiedza o bibliotece 3. Komfort w bibliotece 4. Bariery afektywne 5. Bariery związane z personelem biblioteki AGH studenci I roku nauk technicznych 1. Wiedza o bibliotece 2. Bariery afektywne 3. Komfort w bibliotece 4. Bariery mechaniczne 5. Bariery związane z personelem biblioteki

2 - test chi-kwadrat, p - poziom istotności Wyniki badań. Część 2. Związek rodzaju nauk (humanistyczne, techniczne) z odczuwaniem barier - elementów „library anxiety”. 2 - test chi-kwadrat, p - poziom istotności 1. Bariery związane z personelem: 2 = 9,47; p = 0,050. 2. Bariery afektywne: 2 = 28,23; p < 0,001. 3. Komfort w bibliotece: 2 = 3,36; p = 0,499. 4. Wiedza o bibliotece: 2 = 9,34; p = 0,053. 5. Bariery mechaniczne: 2 = 35,21; p < 0,001.

Wiedza o bibliotece „Wiem, gdzie są zlokalizowane poszczególne działy w bibliotece oraz jakie materiały i źródła można w nich znaleźć.”

Komfort w bibliotece „Bibliotekę postrzegam jako miejsce miłe i bezpieczne. Czuję się w niej komfortowo.”

Bariery związane z personelem biblioteki „Niem mam żadnych oporów przed proszeniem o pomoc bibliotekarzy. Nie unikam zadawania im pytań.”

Bariery mechaniczne „Umiem samodzielnie i efektywnie korzystać z komputerowych systemów informacyjnych.”

Bariery afektywne „Czuję, że mam odpowiednie i wystarczające umiejętności do samodzielnego i efektywnego korzystania z biblioteki.”

Hierarchie barier związanych z „library anxiety” Wnioski z badań. Część 1. - Trudności w poszukiwaniu informacji w bibliotece (bariery informacyjne) napotyka 80 % studentów I roku; - Zjawisko niepokoju w bibliotece (library anxiety) dotyczy 40 % polskich studentów I roku; - Brak źródeł w bibliotece akademickiej (resource anxiety) szósty komponent „library anxiety”. Część 2. Hierarchie barier związanych z „library anxiety” I rok nauk technicznych (AGH) * 1. Wiedza o bibliotece 2. Bariery afektywne 3. Komfort w bibliotece 4. Bariery mechaniczne 5. Bariery związane z personelem biblioteki I rok nauk humanistycznych (UWM)* 1. Bariery mechaniczne 2. Wiedza o bibliotece 3. Komfort w bibliotece 4. Bariery afektywne 5. Bariery związane z personelem biblioteki **Istotne różnice (p<0,001) w odczuwaniu barier mechanicznych i afektywnych.