System ósemkowy i szesnastkowy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Klasyfikacja roczna w roku szkolnym 2012/2013
Advertisements

Znaki informacyjne.
Adresowanie IP c.d. (tworzenie podsieci)
Odpowiedź od redakcji Do Jan Nowak liczby pierwsze.
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Liczby pierwsze.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
klasa3a3b3c3d ang 3d fr.3e3f3k3m3s Zad 13,462,752,623,573,822,762,722,623,322,76 Zad 22,611,51,550,851,761,51,091,062,251,33.
MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO Przebieg realizacji działań dotyczących MSP w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw,
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
UŁAMKI DZIESIĘTNE porównywanie, dodawanie i odejmowanie.
PREPARATYWNA CHROMATOGRAFIA CIECZOWA.
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Klasyfikacja systemów
Transformacja Z (13.6).
Klamki do drzwi Klamki okienne i inne akcesoria
Opracował: Zespół Humanistyczny. Klasa Średnia ww - wielokrotnego wyboru (na 20 p) Średnia KO - krótkie odpowiedzi (na 10 p) Średnia za zaproszenie (na.
Pytania konkursowe.
Matura 2005 Wyniki Jarosław Drzeżdżon Matura 2005 V LO w Gdańsku
Studenckie Poradnie Prawne Podsumowanie działalności październik 2008 – – styczeń 2009.
Systemy liczbowe.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Technika Mikroprocesorowa 1
Technika Mikroprocesorowa 1
Agnieszka Jankowicz-Szymańska1, Wiesław Wojtanowski1,2
Wyrażenia algebraiczne
Raport z badań termowizyjnych – RECTICEL Rys. 1a. Rozdzielnia RS14 Temperatura maksymalna 35,27 o C Rys. 1b. Rozdzielnia RS14 (wizyjny) 3.
Reprezentacja stało i zmiennopozycjna
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
AKASA Bank Sebastian Marchel Anna Karpińska Anna Matusiewicz
Podstawy adresowania hostów w sieciach komputerowych
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
ZASADY PODZIAŁU SIECI NA PODSIECI, OBLICZANIA ADRESÓW PODSIECI,
VI przegląd plastyczny z rysunku, malarstwa i rzeźby
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
RES POLONA Kazimierz Żylak. OPANOWANIE UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNYCH PRZEZ GIMNAZJALISTÓW.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
w ramach projektu Szkoła z Klasą 2.0
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Posługiwanie się systemami liczenia
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
Spływ należności w Branży Elektrycznej
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Reprezentacja liczb w systemie binarnym ułamki i liczby ujemne
Wyniki badań dzieci 10 letnich z realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego po I etapie edukacyjnym- wrzesień 2013, luty- czerwiec 2014 Kuratorium.
Systemy operacyjne i sieci komputerowe
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Pudełko Urządzenia Techniki Komputerowej
Odzyskać obywatelstwo perspektywa makroekonomiczna Anna Zachorowska-Mazurkiewicz Feministyczny Think Tank.
EGZAMIN GIMNAZJALNY Charakterystyka wyników osiągniętych przez uczniów.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Urządzenia Techniki Komputerowej
Bramki logiczne i układy kombinatoryczne
Nowy Jork Londyn Mleko, (1l) 0,81£ 0,94 £ Bochenek świeżego chleba (500g) 1,78 £ 0,96 £ Ryż (biały), (1kg) 2,01 £ 1,51 £ Jajka(12) 1,86 £ 2,27 £ Lokalny.
Dr hab. Renata Babińska- Górecka
Działania w systemie binarnym
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Zapis prezentacji:

System ósemkowy i szesnastkowy M@rek Pudełko Urządzenia Techniki Komputerowej

Spis treści System ósemkowy System szesnastkowy

System ósemkowy

System ósemkowy Ósemkowy system zapisu posiada 8 cyfr do zapisu liczb: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Kiedy cyfra ma być większa niż 7 zmieniamy wartość tej i następnej pozycji. 7 + 1

Oktalny system zapisu Liczba w systemie ósemkowym ma postać: ci ... c1 c0 gdzie ci = 0 ..7 164516051372501

Przeliczanie z dziesiętnego na ósemkowy Liczbę binarną z dziesiętnej obliczamy wg schematu: Dzielna Dzielnik Reszta z dzielenia 77 :8

Przeliczanie z dziesiętnego na ósemkowy Liczbę binarną z dziesiętnej obliczamy wg schematu: Dzielna Dzielnik Reszta z dzielenia 77 :8 5 9

Przeliczanie z dziesiętnego na ósemkowy Liczbę binarną z dziesiętnej obliczamy wg schematu: Dzielna Dzielnik Reszta z dzielenia 77 :8 5 9 1

Przeliczanie z dziesiętnego na ósemkowy Liczbę binarną z dziesiętnej obliczamy wg schematu: Dzielna Dzielnik Reszta z dzielenia 77 :8 5 9 1 STOP

Przeliczanie z dziesiętnego na ósemkowy Liczbę binarną z dziesiętnej obliczamy wg schematu: Dzielna Dzielnik Reszta z dzielenia 77 :8 5 9 1 7710=1158

Przeliczanie - ćwiczenia 45 72 81 77 19 86 26 37 88 54 59 28 65 93 91 41 97 68 39 24 29 58 85 73 69 46 72 71 64 32

Przeliczanie z ósemkowego na dziesiętny Każdą liczbę dziesiętną możemy przedstawić jako sumę liczb oktalnych. Liczbę dziesiętną z oktalnej obliczamy ze wzoru: n= ci*8i + ... + c1*81 + c0*80 n= ci*8i + ... + c1*81 + c0*80 Waga pozycji Wartość pozycji

Przeliczanie z ósemkowego na dziesiętny Jaka liczbą dziesiętną jest 127 ósemkowe? 1 2 7 waga

Przeliczanie z ósemkowego na dziesiętny Jaka liczbą dziesiętną jest 127 ósemkowe? 1 2 7 waga 1* 82+ 2* 81+ 7* 80

Przeliczanie z ósemkowego na dziesiętny Jaka liczbą dziesiętną jest 127 ósemkowe? 1 2 7 waga 1* 82+ 2* 81+ 7* 80 1 *64 + 2 *8 + 7 * 1

Przeliczanie z ósemkowego na dziesiętny Jaka liczbą dziesiętną jest 127 ósemkowe? 1 2 7 waga 1* 82+ 2* 81+ 7* 80 1 *64 + 2 *8 + 7 * 1 64+ 16 + = 87

Przeliczanie z ósemkowego na dziesiętny Jaka liczbą dziesiętną jest 127 ósemkowe? 1 2 7 waga 1* 82+ 2* 81+ 7* 80 1 *64 + 2 *8 + 7 * 1 64+ 16 + = 87 1278 = 8710

Przeliczanie - ćwiczenia 145 172 161 177 219 251 126 137 166 154 159 225 615 113 211 141 217 161 311 124 219 156 335 173 151 416 721 471 614 321

Porównanie liczb systemów 2,8,10 System dziesiętny System binarny System ósemkowy 000 1 001 2 010 3 011 4 100 5 101 6 110 7 111 8 1000 10 9 1001 11 1010 12 1011 13 1100 14 1101 15 1110 16 1111 17

Przeliczanie systemu ósemkowego na binarny Liczbę ósemkową rozdzielamy na poszczególne cyfry. 1278 1 2 7

Przeliczanie systemu ósemkowego na binarny Każdą z nich zamieniamy oddzielnie na postać binarną. 1278 1 2 7 001 010 111

Przeliczanie systemu ósemkowego na binarny Uzyskane liczby binarne scalamy w jedną. Zera z przodu usuwamy. 1278 1 2 7 001 010 111 1 010 111 1278 = 10101112

Zamiana liczby binarnej na oktalną Liczbę binarną rozdzielamy na trójki cyfr (zaczynając od strony prawej). Jeśli pierwsza grupa ma mniej cyfr uzupełniamy je z przodu zerami. 101010012 10 101 001 010

Zamiana liczby binarnej na oktalną Następnie każdą z grup zamieniamy oddzielnie na liczbę ósemkową. 101010012 010 101 001 2 5 1

Zamiana liczby binarnej na oktalną Uzyskane cyfry scalamy w jedną liczbę ósemkową. 101010012=2518 101010012 010 101 001 2 5 1 2518

Przeliczanie - ćwiczenia 10101010 10010101 10101110 11010100 10000111 10001111 10111100 10011101 10011100 10011001 10111010 11111110 10000001 11001100 10101111 10111111 11000000 11110000 10001110 10010100 11111111 11010101 10001100 10100000 10001000 10010001 10100010 11100011 10011001 11111100

System szesnastkowy

System szesnastkowy Szesnastkowy system zapisu posiada 16 cyfr do zapisu liczb: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7,8, 9, A, B, C, D, E, F Kiedy cyfra ma być większa niż 15 zmieniamy wartość tej i następnej pozycji. F + 1

Porównanie liczb systemów 2,8,10,16 System dziesiętny System szesnastkowy System binarny System ósemkowy 0000 00 1 0001 01 2 0010 02 3 0011 03 4 0100 04 5 0101 05 6 0110 06 7 0111 07 8 1000 10 9 1001 11 A 1010 12 B 1011 13 C 1100 14 D 1101 15 E 1110 16 F 1111 17

Heksadecymalny system zapisu Liczba w systemie szesnastkowym ma postać: ci ... c1 c0 gdzie ci = 0 ..F 1645, A605, 1F, 72, E01 Liczbom od 10 do 15 odpowiadają litery od A do F.

Przeliczanie z dziesiętnego na szesnastkowy Liczbę szesnastkową z dziesiętnej obliczamy wg schematu: Dzielna Dzielnik Reszta z dzielenia 134 :16

Przeliczanie z dziesiętnego na szesnastkowy Liczbę szesnastkową z dziesiętnej obliczamy wg schematu: Dzielna Dzielnik Reszta z dzielenia 134 :16 6 8

Przeliczanie z dziesiętnego na szesnastkowy Liczbę szesnastkową z dziesiętnej obliczamy wg schematu: Dzielna Dzielnik Reszta z dzielenia 134 :16 6 8 STOP

Przeliczanie z dziesiętnego na szesnastkowy Liczbę szesnastkową z dziesiętnej obliczamy wg schematu: Dzielna Dzielnik Reszta z dzielenia 134 :16 6 8 STOP 13410 = 8616

Przeliczanie - ćwiczenia 145 172 181 177 119 126 137 188 154 159 128 165 193 191 141 197 168 139 124 129 158 185 173 169 146 172 171 164 132

Przeliczanie z szesnastkowego na dziesiętny Każdą liczbę dziesiętną możemy przedstawić jako sumę liczb heksadecymalnych. Liczbę dziesiętną z heksadecymalnej obliczamy ze wzoru: n= ci*16i + ... + c1*161 + c0*160 n= ci*16i + ... + c1*161 + c0*160 Waga pozycji Wartość pozycji

Przeliczanie z szesnastkowego na dziesiętny Jaką liczbą dziesiętną jest szesnastkowe F5A? F 5 A 2 1 waga

Przeliczanie z szesnastkowego na dziesiętny Wyliczamy poszczególne liczby, jako iloczyn cyfry i odpowiedniej potęgi 16. F 5 A 2 1 waga F* 162+ 5* 161+ A* 160

Przeliczanie z szesnastkowego na dziesiętny Zamieniamy liczby z systemu szesnastkowego na ich postać dziesiętną, F 5 A 2 1 waga F* 162+ 5* 161+ A* 160 15* 162+ 10* 160

Przeliczanie z szesnastkowego na dziesiętny Zamieniamy potęgi 16 na liczbę dziesiętną, F 5 A 2 1 waga F* 162+ 5* 161+ A* 160 15* 162+ 10* 160 15 *256+ 5 *16 + 10 * 1

Przeliczanie z szesnastkowego na dziesiętny Uzyskane sumy cząstkowe dodajemy do siebie. F 5 A 2 1 waga F* 162+ 5* 161+ A* 160 15* 162+ 10* 160 15 *256+ 5 *16 + 10 * 1 3840+ 80+ 10 =3930

Przeliczanie z szesnastkowego na dziesiętny Jaka liczbą dziesiętną jest F5A szesnastkowe ? F 5 A 2 1 waga F* 162+ 5* 161+ A* 160 15* 162+ 10* 160 15 *256+ 5 *8 + 10 * 1 3840+ 80+ 10 =3930 F5A16 = 393010

Przeliczanie - ćwiczenia 245 172 181 177 219 201 126 137 188 254 159 228 165 193 191 241 197 168 239 224 229 158 185 173 169 246 172 171 164 232

Przeliczanie systemu szesnastkowego na binarny Liczbę szesnastkową rozdzielamy na poszczególne cyfry. 5FA16 5 F A

Przeliczanie systemu szesnastkowego na binarny Każdą z nich zamieniamy oddzielnie na postać binarną. 5FA16 5 F A 0101 1111 1010

Przeliczanie systemu szesnastkowego na binarny Uzyskane liczby binarne scalamy w jedną. Zera z przodu usuwamy. 5FA16 5 F A 0101 1111 1010 101 1111 1010 5FA16 = 10111111010 2

Zamiana liczby binarnej na szesnastkową Liczbę binarną rozdzielamy na czwórki cyfr (zaczynając od strony prawej). Jeśli pierwsza grupa ma mniej cyfr uzupełniamy je z przodu zerami. 1010111012 1 0101 1101 0001

Zamiana liczby binarnej na szesnastkową Następnie każdą z grup zamieniamy oddzielnie na liczbę szesnastkową. 1010111012 0001 0101 1101 1 5 D

Zamiana liczby binarnej na szesnastkową Uzyskane cyfry scalamy w jedną liczbę szesnastkową. 1010111012 = 15D16 1010111012 0001 0101 1101 1 5 D 15D16

Przeliczanie - ćwiczenia 10101010 10010101 10101110 11010100 10000111 10001111 10111100 10011101 10011100 10011001 10111010 11111110 10000001 11001100 10101111 10111111 11000000 11110000 10001110 10010100 11111111 11010101 10001100 10100000 10001000 10010001 10100010 11100011 10011001 11111100

Przeliczanie z ósemkowego na szesnastkowy i odwrotnie Nie ma prostego algorytmu na takie przekształcenie. Można zastosować przeliczenie na postać binarną jako pośrednią.

Przeliczanie z ósemkowego na szesnastkowy Liczbę ósemkową zamieniamy na trójki binarne. Scalamy je w jedną liczbę binarną. Tę liczbę zamieniamy na czwórki binarne z których uzyskujemy liczbę szesnastkową. 13758 1 3 7 5 001 011 111 101 10111111012 0010 1111 1101 2 F D 2FD16

Przeliczanie z szesnastkowego na ósemkowy Liczbę szesnastkową zamieniamy na czwórki binarne. Scalamy je w jedną liczbę binarną. Tę liczbę zamieniamy na trójki binarne z których uzyskujemy liczbę ósemkową. 2FD16 2 F D 0010 1111 1101 10111111012 001 011 111 101 1 3 7 5 13758