System opisu pluralistycznych podejść do języków i kultur (FREPA) Narzędzie proponowane przez Radę Europy Europejskie Centrum Języków Nowożytnych w Grazu 10 kwietnia 2013 Warszawa
Różnojęzyczna mysz WY jesteście uczniami! Krótkie ćwiczenie Różnojęzyczna mysz WY jesteście uczniami!
W jaki sposób udało się rozwiązać zadanie? Zastanówmy się wspólnie… Oczywiście! Szukaliśmy podobieństw między językami! Można zauważyć, że kiedy stykamy się z nowym językiem, odwołujemy się do już znanych nam wcześniej języków.
Związek z Europejskim systemem opisu kształcenia językowego? Kompetencja dotycząca różnojęzyczności i różnokulturowości …człowiek nie dysponuje zbiorem pojedynczych i różnych kompetencji dotyczących znajomości poszczególnych języków, ale nabywa jeden rodzaj kompetencji różnojęzycznej i różnokulturowej zawierający w sobie wspólny repertuar wszystkich umiejętności językowych
Jeżeli kompetencje stanowią całość, nauczanie języka powinno polegać na wskazywaniu uczniom powiązań między poszczególnymi językami, których właśnie się uczy lub które już zna. Trzeba wybudować "mosty" między językami/kulturami. Ale jak można łączyć języki, jedne z drugimi, w czasie ich nauczania? Czy istnieją podejścia, ułatwiające stosowanie takiej praktyki?
Pluralistyczne podejścia do języków i kultur 1. Otwarcie na języki 2. Zintegrowana dydaktyka 3. Interkomprehensja między językami pokrewnymi 4. Podejścia różnokulturowe
Aby upowszechnić Pluralistyczne podejścia i zdefiniować pojęcie nauczenia różnojęzycznego i różnokulturowego, stworzono listę elementów wiedzy, umiejętności i postaw oraz całościowych kompetencji, z których tu korzystamy.
przyjęte przez twórców FREPA Ramy teoretyczne przyjęte przez twórców FREPA Kompetencje - związane są z sytuacjami i ze złożonymi zadaniami, które mają społeczny zasięg; mają pewien stopień złożoności; odwołują się do rozmaitych zasobów wewnętrznych (wiedzy, postaw i umiejętności) oraz zewnętrznych (np.: słowniki).
Opisanie i skonkretyzowanie kompetencji różnojęzycznej/odnoszącej do uczenia się
Co należy zrobić, jak już znajdziemy wśród deskryptorów FREPA zasoby przydatne do pracy z naszymi uczniami? Potrzebne są materiały do nauczania, które pozwolą na wsparcie ich w rozwijaniu tych zasobów!
Załóżmy, że jesteście zainteresowani deskryptorem S 3 Załóżmy, że jesteście zainteresowani deskryptorem S 3.1: Doskonalenie umiejętności porównywania... Dla uczniów pierwszych klas drugiego etapu edukacyjnego.
wskazuje liczbę materiałów odpowiadających Waszym wymaganiom ...wskazuje liczbę materiałów odpowiadających Waszym wymaganiom. Możecie również ewentualnie dodać inne kryteria! Na przykład, poprosić o materiały jedynie w języku francuskim.
Znajduje się tu lista materiałów dydaktycznych, bardzo krótko opisanych. Klikając na Patrz szczegóły konspektu, wyjątkowo interesującego, znajdujemy więcej informacji.
Ale liczymy również na Państwa wkład FREPA opisuje szczegółowo wiedzę, postawy i umiejętności, które odpowiadają całościowej edukacji językowej oraz które przenikają się i wpływają na siebie nawzajem. uzupełnia Europejski System Opisu Kształcenia Językowego. Jest zbiorem gotowych konspektów do wykorzystania na lekcjach Ale liczymy również na Państwa wkład
Rzut oka na stronę FREPA http://carap.ecml.at/CARAP/tabid/2332/language/fr-FR/Default.aspx
Dziękuję za uwagę anna.susek@ore.edu.pl