Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Autorzy: Aleksandra Walasek Kinga Urban Klasa 1a
Advertisements

„Czy jestem Eko?” Dąbrowa Górnicza 2013.
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
„MÓJ WSTĘPNY PLAN ROZWOJU”
Spotkanie środowiskowe - scenariusz zajęć
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
w edukacji przedszkolnej
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
ABC e-learningu.
Prowadzenie spotkań Przygotowanie agendy.
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Patryk Cegieła z klasy 6B
Sejm Dzieci i Młodzieży
Rozwój społeczny dziecka
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Dyrektor w zreformowanej szkole
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Sieć współpracy i samokształcenia jako forma uczenia się liderów WDN WIDEOKONFERENCJA Liderzy WDN 17 luty 2014 r.
Szkoła Współpracy.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
PODSUMOWANIE ANKIETY. Czy udzielasz się aktywnie w działalność samorządu? TAK – 16% NIE – 84%
Debata (także: obrady) – dyskusja o sformalizowanej formie, wymiana poglądów na dany temat, najczęściej w większym gronie osób, np. na zebraniu, posiedzeniu,
Co chcieliśmy osiągnąć?
Wykonał: Jakub Pasieczny ZS nr.6 w Zamościu Pod kierunkiem nauczyciela: mgr Wiesławy Klimczuk.
Krótkie streszczenie naszych przygotowań
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Opracowała: Monika Zając, Szkoła Podstawowa nr 23.
Magdalena Augustyn - trener zatrudnienia wspieranego,
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
1. Znam tą szkołę jak mało kto, wiem co, gdzie, jak i z kim załatwiać 2. Znam Statut, więc wiem co i jak ugryźć, znam prawa uczniów i nauczycieli 3. Cały.
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć Ku refleksji „Nie idź za mną, bo nie umiem prowadzić. Nie idź przede mną, bo mogę za Tobą nie nadążyć. Idź.
Z. Korzeniewski, DODN Lider różni się od dyrygenta…? Zapraszam do dyskusji.
7 nawyków lidera.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Wygraj dobry zespół! Grywalizacja jako skuteczna i innowacyjna forma szkolenia pracowników.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Nowe trendy - planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Dwa słowa o sobie … Dlaczego ja o tym opowiadam? Jestem nauczycielem- konsultantem WODN w Łodzi już od pand 17 lat i szkoleniami w zakresie stosowania.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
WOLONTARIAT PRACOWNICZY SZANSA DLA NGO I BIZNESU.
czwarte spotkanie Zespołu
Co chcieliśmy osiągnąć?
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla.
Zapis prezentacji:

Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH

OPEN SPACE . Autor: Dorota Tomaszewicz

Harrison Owen i jego międzynarodowa konferencja w 1983 r.

Najlepszą i najbardziej przydatną częścią konferencji były przerwy na kawę...

Jak można wykorzystać energię i zachwyt, panujący podczas dobrych przerw na kawę, aby w czasie spotkania uczestnicy aktywnie angażowali się w pracę i osiągali wyniki?

JAK PRZEBIEGA OPEN SPACE? Targowisko tematów Wybór tematów Organizacja grup dyskusyjnych – sekretarz Praca w grupach rundy 30 minutowe Gadająca ściana – galeria plakatów Prezentacja wyników pracy grup przez sekretarza – wnioski i rozwiązania Refleksja – 3 minuty (co mnie zainspirowało, co mogę zrobić w związku z tym. Podjęcie decyzji o zamierzeniach.

4 zasady 1 prawo 1 napomnienie Koncepcja spotkania 4 zasady 1 prawo 1 napomnienie

Obecni tu, to właściwi ludzie na właściwym miejscu Zasada 1. Obecni tu, to właściwi ludzie na właściwym miejscu

Zasada 1. Obecni tu, to właściwi ludzie na właściwym miejscu Nie myślę o tych, których nie ma. Zastanawianie się nad tym, kto nie przybył, odwraca tylko uwagę od tych, którzy są obecni. W czasie konferencji dyskutuję, pracuję, rozmawiam z ludźmi, którzy właśnie są obecni. Nieskończenie lepiej jest mieć małą grupkę wybranych, którzy faktycznie się interesują, niż wielkie zgromadzenie ludzi, którzy ze swymi myślami i uczuciami są zupełnie gdzie indziej. (Harrison Owen)

Cokolwiek się tu wydarzy, to właśnie to, co mogło się wydarzyć. Zasada 2. Cokolwiek się tu wydarzy, to właśnie to, co mogło się wydarzyć.

Zasada 2. Cokolwiek się tu wydarzy, to właśnie to, co mogło się wydarzyć. Koncentruję się na tym, co w danym momencie jest ważne i ma dla mnie znaczenie. Odkrywam możliwości, które się w tym momencie otwierają i wykorzystuję je. Wszystko inne jest w tym momencie całkowicie bez znaczenia.

Zaczyna się wtedy, gdy czas dojrzeje. Zasada 3. Zaczyna się wtedy, gdy czas dojrzeje.

Zasada 3. Zaczyna się wtedy, gdy czas dojrzeje. Ciekawe pomysły czy przełomowe idee nie przychodzą na zamówienie. Twórcze inspiracje nie słuchają się zegarka. Muszę więc wejść razem z innymi w rytm grupy i wyczekuję w spokoju i opanowaniu na właściwy czas.

Koniec znaczy koniec. Co się nie skończyło – trwa. Zasada 4. Koniec znaczy koniec. Co się nie skończyło – trwa.

Zasada 4. Koniec znaczy koniec. Co się nie skończyło – trwa. Odpowiedzialnie i świadomie obchodzę się z moim czasem. Jeżeli jakaś sprawa jest załatwiona, przechodzę do następnej, a nie siedzę w grupie tylko dlatego, że grupa ma jeszcze czas. Z drugiej strony, jeżeli zaplanowany czas się kończy, a właśnie zaczyna się ciekawa dyskusja, umawiam się na kontynuację tematu w innym miejscu lub w innym czasie.

PRAWO dwóch stóp To ja – uczestnik – jestem odpowiedzialny za moje dwie stopy, czyli za to, gdzie jestem w danej chwili. Zaszczycam swoją NIEOBECNOŚCIĄ grupę, kiedy uważam, że moje miejsce jest gdzie indziej.

PRAWO dwóch stóp Każdy udaje się tam, gdzie albo czegoś się uczy, albo coś twórczego wnosi. Obniżam poziom energii w grupie, w której się nudzę. Dlatego zaszczycam swoją nieobecnością tę grupę, w której niczego się nie uczę i do której niczego twórczego nie wnoszę.

Dwa sposoby realizacji prawa dwóch stóp Przelatuję z kwiatka na kwiatek  Rozkładam skrzydła i zostaję na jednym kwiatku 

Dwa sposoby realizacji prawa dwóch stóp Motyle to ci, którzy w danym momencie nie pełnią żadnej konkretnej roli. Piją sobie kawę, siedzą w słońcu... I właśnie dlatego, że nie mają żadnych szczególnych zamiarów, otwierają przestrzeń dla nowych pomysłów. Często właśnie takie pomysły są bardzo ważne dla procesów zachodzących w całej grupie. Trzmiele to ci, którzy przechodzą z grupy do grupy, przenosząc ze sobą ciekawe pomysły, jak cenny pyłek kwiatowy.

Napomnienie Otwórz oczy – może Cię spotkać coś nieoczekiwanego!

Zadbaj o rezultaty dla siebie Napomnienie. Przebudzenie. Otwórz oczy – może Cię spotkać coś nieoczekiwanego! Zostaw swoje stare pomysły i wyobrażenia dotyczące tematu, czasu trwania, sposobu organizacji Zostaw „stare”, by mogło powstać „nowe”. Otwórz się, przyjmij postawę poszukiwacza skarbów, który na wszystko jest przygotowany i którego żadna niespodzianka nie zaskoczy. Unikaj sloganów, np.: Dbać o dobre relacje z dyrektorem. Szukaj pomysłów na to, JAK to zrobić! Zadbaj o rezultaty dla siebie

GIEŁDA ROZWIĄZAŃ, LABORATORIUM POMYSŁÓW - ZAPROSZENIE NA OPEN SPACE Łączymy ewaluację z podejściem AR 22

O czym chcemy rozmawiać? WARTO NIE WARTO Zajmować się tym, co jest dla nas ważne. Zajmować się tym, na co mamy wpływ. Wykorzystywać tematy naszych kuluarowych rozmów. Zadawać sobie pytania, jak to można zrobić, jaki znaleźć sposób na rozwiązanie problemu. Zajmować się tym, co nie jest dla nas ważne. Zajmować się tym, na co nie mamy wpływu. Wykorzystywać pytania, kiedy znamy odpowiedzi. Posługiwać się sloganami i ogólnikami.

Targowisko tematów 1. Proponujemy tematy. 2. Rozważamy zgłoszone. 3. Dodajemy kolejne. Uwaga! Osoba, która zaproponowała temat nie będzie musiała pracować w grupie, która ten temat wybierze. Nasze propozycyje wiszą na ścianach i uczestnicy mają je wydrukowane na kartkach 24

Organizacja pracy w grupach dyskusyjnych Rozmowa w grupie na wybrany temat – 30 min Sekretarz spisuje najciekawsze przemyślenia, pomysły, wnioski i/lub rekomendacje na plakatach. Plakaty będą zaprezentowane na forum.

Prezentacje plakatów

Na koniec – aby nie skończyło się tylko na słowach... Refleksja – 3 minuty (co mnie zainspirowało, co mogę zrobić w związku z tym. Podjęcie decyzji o zamierzeniach, konkretne rozwiązanie do wdrożenia, konkretna kwestię, która powinna być podjęta Ważne są dwie sprawy: 1) aby za konkretną propozycją stała konkretna osoba, która (przynajmniej w pierwszym etapie) przejmie odpowiedzialność za wprowadzanie w życie wypracowanych zamierzeń  2) aby zaplanować „pierwszy krok” w kierunku realizacji zamierzenia, bo jeżeli nie będzie kroku pierwszego, nie będzie i następnych.

DLA ZAINTERESOWANYCH METODĄ www.openspace.pl

Coach ICC  trener  asesor AC/DC  ekspert ORE Dziękuję za uwagę Dorota Tomaszewicz Ekspert merytoryczny Coach ICC  trener  asesor AC/DC  ekspert ORE