Rola dyrektora w kompleksowym wspomaganiu szkoły, przedszkola, placówki Sylwia Kurcab kurcab@womczest.edu.pl Jadwiga Mielczarek j.mielczarek@womczest.edu.pl
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2018/2019 100 rocznica odzyskania niepodległości – wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Kształcenie rozwijające samodzielność, kreatywność i innowacyjność uczniów. Kształcenie zawodowe oparte na ścisłej współpracy z pracodawcami. Rozwój doradztwa zawodowego. Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 2016 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 2016 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli § 18. 1. Publiczne placówki doskonalenia realizują zadania obowiązkowe w szczególności przez: 1) organizowanie i prowadzenie wspomagania szkół i placówek, polegającego na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy szkoły lub placówki w zakresie określonym w § 17 ust. 1 i 2 lub innym wskazanym przez szkołę lub placówkę, wynikającym z potrzeb szkoły lub placówki, obejmującego:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 2016 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 2016 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki, ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub placówki, zaplanowanie form wspomagania i ich realizację, wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 2016 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 2016 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli 2) organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń;
Nowe formy realizacji zadań Kompleksowe wspomaganie szkół i placówek - szkoła jako organizacja ucząca się, - zespołowe uczenie się nauczycieli. Sieci współpracy i samokształcenia - wymiana doświadczeń, omawianie dobrych praktyk, tworzenie innowacyjnych rozwiązań, nabywanie nowych kompetencji.
Na czym polega zmiana w modelu wspomagania szkół? Wspomaganie KOMPLEKSOWEGO ROZWOJU SZKOŁY (działania mające na celu wprowadzenie trwałych zmian jakościowych w wybranych obszarach funkcjonowania szkoły) Wspomaganie ROZWOJU ZAWODOWEGO PRACOWNIKÓW OŚWIATY (szkolenia, warsztaty, doradztwo) – indywidualnie i zespołowo Slajd na podstawie materiału ORE; http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCMQFjAAahUKEwjamsGvzO7HAhVivnIKHQs-AcU&url=http%3A%2F%2Fwww.ore.edu.pl%2Fmateriay-do-pobrania-74508%2Fmateriay-konferencyjne%3Fdownload%3D1474%3Aprocesowe-wspomaganie-szk.-sieci-wsppracy-i-samoksztacenia%26start%3D20&usg=AFQjCNFA69iqBZ8_WtT48jMFHArIaQh-_w&sig2=wD2Q2oyopWfNb13H9eotkw&bvm=bv.102537793,bs.2,d.bGg [dostęp: 11.09.2015r.] 7
Czym różni się rozwój zawodowy nauczyciela od kompleksowego rozwoju szkoły? KOMPLEKSOWY ROZWÓJ SZKOŁY przynosi wzrost kompetencji poszczególnych osób i w rezultacie lepszą pracę tych osób wprowadza trwałe zmiany jakościowe, a w rezultacie lepszą pracę całej placówki i jej pracowników w celu utrzymania efektu na poziomie całej organizacji – cykl uczenia się musi być powtarzany na nowo w odniesieniu do każdego pracownika wypracowane efekty stają się elementem kultury i procedur obowiązujących w szkole – nowi pracownicy przystosowują się do nich samoistnie jest inicjowany i realizowany przez poszczególnych pracowników jest inicjowany i realizowany zespołowo przez grupy członków społeczności (nauczycieli, rodziców, uczniów, dyrekcję ...) może być realizowany bez zgody i wsparcia przełożonego wymaga zaangażowania i wsparcia dyrektora placówki Slajd na podstawie materiału ORE; http://58fa6.skroc.pl [dostęp:11.09.2015r.]
Kompleksowy system doskonalenia nauczycieli jest blisko szkoły, funkcjonuje w jej możliwie najbliższym otoczeniu; pracuje na potrzeby szkoły, czyli: - dopasowuje ofertę i przebieg procesu doskonalenia do aktualnych potrzeb konkretnej szkoły - towarzyszy szkole w całym procesie doskonalenia: od diagnozy potrzeb po monitorowanie efektów wprowadzonych zmian wykorzystuje potencjał różnych instytucji, które świadczą usługi na rzecz doskonalenia nauczycieli. 9
Nauczyciele – korzyści z uczestnictwa Nauczyciele otrzymają kompleksową pomoc w pracy dydaktycznej i wychowawczej w obszarze wybranym przez radę pedagogiczną. Korzyści dla nauczycieli: pomoc we wdrażaniu do praktyki zawodowej zmian wprowadzanych w oświacie pomoc w zaplanowaniu i realizowaniu własnego rozwoju zawodowego zgodnie z aktualnymi potrzebami szkoły organizacja szkoleń i warsztatów bezpośrednio w szkole pomoc i wsparcie w okresie wdrażania nabytych umiejętności wymiana doświadczeń w ramach sieci współpracy i samokształcenia.
Rola dyrektora w kompleksowym wspomaganiu szkoły/placówki
Kompleksowy rozwój szkoły angażuje wszystkich członków grupy albo całą szkołę wymaga zarządzania – spontaniczne inicjatywy upadają bez lidera! wymaga nowego sposobu myślenia lidera! wprowadza trwałą zmianę jakościową jego efekty są dostępne dla całej grupy uczestników (również przyszłych!) pod względem ekonomicznym jest bardziej opłacalny niż jednostkowe doskonalenie Slajd na podstawie materiału ORE; http://58fa6.skroc.pl[dostęp:11.09.2015r.]
USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967) Art. 7. 1. Szkołą kieruje dyrektor, który jest jej przedstawicielem na zewnątrz, przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły, przewodniczącym rady pedagogicznej. Dyrektor sprawuje opiekę nad dziećmi i młodzieżą uczącą się w szkole. 2. Dyrektor szkoły odpowiedzialny jest w szczególności za: 1) dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły; 2) realizację zadań zgodnie z uchwałami rady pedagogicznej i rady szkoły, podjętymi w ramach ich kompetencji stanowiących, oraz zarządzeniami organów nadzorujących szkołę; 3) tworzenie warunków do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy uczniów i wychowanków; 4) zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym; 5) zapewnienie w miarę możliwości odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych; 6) zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.
Dyrektor liderem zmiany inicjuje zmianę w swojej placówce, organizuje zespół nauczycieli (koordynatorów zmiany), buduje klimat sprzyjający rzetelnej pracy, aktywnie uczestniczy w proponowanych działaniach, wzmacnia zespół, upowszechnia efekty pracy nauczycieli, uczniów , rodziców.
Procesowe wspomaganie wybranego aspektu pracy szkoły DIAGNOZA SZKOŁA PLANOWANIE ZMIAN WDRAŻANIE ZMIAN DOSTARCZANIE NARZĘDZI OCENA EFEKTÓW WNIOSKI Slajd na podstawie materiału ORE; http://58fa6.skroc.pl [dostęp:11.09.2015r.]
Korzyści dla szkoły/placówki wynikające z kompleksowego wspomagania pomoc w postawieniu rzetelnej diagnozy dotyczącej potrzeb szkoły oraz określenie obszarów wymagających szczególnego wsparcia wsparcie w rozwiązywaniu bieżących problemów dydaktycznych i wychowawczych, nabycie przez nauczycieli nowych umiejętności, metod pracy i nowatorskich rozwiązań dydaktycznych kontakt ze wszystkimi instytucjami odpowiedzialnymi za udzielanie pomocy uczniom, rodzicom i nauczycielom (poradnią, placówką doskonalenia, biblioteką pedagogiczną) dostęp do aktualnych informacji pedagogicznych, w tym bazy zasobów związanych ze wspomaganiem (materiały dydaktyczne, przykłady dobrych praktyk, literatura) poprawa oferty edukacyjnej szkoły/placówki kierowanej do uczniów, podniesienie jakości kształcenia.
Kompleksowe wspomaganie realizowana przez RODN „WOM” w Częstochowie Urszula Mielczarek Agnieszka Perczak Elżbieta Straszak Katarzyna Wąsowicz Aneta Żurek Marek Żyłka Grażyna Bochenkiewicz Agata Arkabus Izabela Bajor Anna Dąbrowska Anna Hiller Katarzyna Kucharzewska Renata Lipniewska Anna Płusa Nową formę wspomagania realizuje zespół nauczycieli konsultantów (14 osób) i nauczycieli bibliotekarzy (7 osób) – ekspertów przygotowanych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie. Koordynatorem kompleksowego wspomagania w szkole/placówce może zostać ekspert/ grupa ekspertów wybrana z listy nauczycieli konsultantów/ nauczycieli bibliotekarzy: Elżbieta Doroszuk Bożena Harasimowicz Tomasz Karoń Sylwia Kurcab Aleksandra Krawczyk Marta Lipska Jadwiga Mielczarek
Oferta kompleksowego wspomagania Nasza propozycja zależy od indywidualnych potrzeb szkoły/placówki: PAKIET MINIMUM – jest przeznaczony dla szkół/placówek (do 10 nauczycieli); zawiera: 10 spotkań z koordynatorem rocznego wspomagania: spotkanie z radą pedagogiczną warsztat diagnostyczno-rozwojowy; wynik: określenie potrzeb rozwojowych szkoły/placówki wypracowanie planu kompleksowego wspomagania szkoły/placówki (PKW) 4 szkolenia dostosowane do potrzeb szkoły/placówki – dla rady pedagogicznej/rodziców/uczniów prowadzone przez ekspertów z RODN „WOM” w Częstochowie monitorowanie i podsumowanie efektów PKW. Na zakończenie szkoła otrzymuje certyfikat. Cena: 1000 zł PAKIET STANDARD – jest przeznaczony dla wszystkich szkół/placówek (powyżej 10 nauczycieli); zawiera: 10 spotkań z koordynatorem rocznego wspomagania: spotkanie z radą pedagogiczną warsztat diagnostyczno-rozwojowy; wynik: określenie potrzeb rozwojowych szkoły wypracowanie planu kompleksowego wspomagania szkoły/placówki (PKW), 4 szkolenia dostosowane do potrzeb szkoły/placówki – dla rady pedagogicznej/rodziców/uczniów prowadzone przez ekspertów z RODN „WOM” w Częstochowie monitorowanie i podsumowanie efektów PKW. Na zakończenie szkoła otrzymuje certyfikat. Cena: 1500 zł.
PAKIET PREMIUM – jest przeznaczony dla wszystkich szkół/placówek; zawiera: 15 spotkań z koordynatorami rocznego wspomagania (2-osobowy zespół): spotkanie z radą pedagogiczną warsztat diagnostyczno-rozwojowy; wynik: określenie potrzeb rozwojowych szkoły wypracowanie planu kompleksowego wspomagania szkoły/placówki (PKW), 5 szkoleń dostosowanych do potrzeb szkoły/placówki – dla rady pedagogicznej/rodziców/uczniów/szerszego gremium; eksperci zewnętrzni – spoza RODN „WOM” w Częstochowie konsultacje indywidualne i zespołowe monitorowanie efektów PKW podsumowanie efektów na forum rady pedagogicznej i społeczności szkoły/placówki lub szerszego gremium. Na zakończenie szkoła otrzymuje certyfikat. Cena: 2500 zł. Bliższych informacji udziela: Sylwia Kurcab – koordynator kompleksowego wspomagania szkół/placówek w RODN „WOM” w Częstochowie tel. 34 360 60 04 wew. 217 e-mail: kurcab@womczest.edu.pl Zgłoszenia od dyrektorów szkół przyjmuje telefonicznie: Grażyna Bochenkiewicz – wicedyrektor ds. doskonalenia nauczycieli RODN „WOM” w Częstochowie tel. 34 360 60 04 wew. 212 lub 600-783-501
SIECI WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA 2018/2019 – formy nieodpłatne Sieci skupiają nauczycieli/dyrektorów z różnych szkół/placówek. Są to roczne lub dłuższe formy współpracy i samokształcenia, realizowane z wykorzystaniem Platformy MOODLE RODN „WOM” w Częstochowie oraz w trakcie 3-5 spotkań w Ośrodku. Dają one możliwość: wymiany doświadczeń, analizy dobrych praktyk, tworzenia innowacyjnych rozwiązań, poszerzania kompetencji w trakcie regularnych spotkaniach. Sieci współpracy i samokształcenia koordynowane są przez nauczycieli konsultantów RODN „WOM” solidnie przygotowanych do realizacji tych zadań.
nauczyciele przedmiotów artystycznych wszystkich typów szkół/placówek TEMAT SIECI GRUPA DOCELOWA PROWADZĄCY Wspieranie nauczycieli przedmiotów artystycznych w planowaniu pracy dydaktycznej nauczyciele przedmiotów artystycznych wszystkich typów szkół/placówek Sylwia Kurcab, Katarzyna Michalak Indywidualizacja procesu nauczania języka niemieckiego nauczyciele języka niemieckiego wszystkich typów szkół Dorota Liberda, Marta Lipska Indywidualizacja procesu nauczania języka angielskiego nauczyciele języka angielskiego wszystkich typów szkół Marta Lipska, Dorota Liberda Rola opiekuna w animowaniu i wspieraniu działań samorządu uczniowskiego nauczyciele opiekunowie samorządu uczniowskiego w szkole podstawowej Bożena Harasimowicz, Katarzyna Michalak, Elżbieta Straszak Wychowawcza i terapeutyczna rola bajki w życiu dziecka nauczyciele bibliotekarze, nauczyciele przedszkoli, nauczyciele szkół podstawowych, pedagodzy Katarzyna Kucharzewska, Marta Małek Jak odpowiedzialne korzystać z mediów społecznych? nauczyciele wszystkich typów szkół Agata Arkabus, Anna Płusa Inicjacja czytelnicza dzieci i młodzieży z elementami biblioterapii nauczyciele, nauczyciele bibliotekarze z powiatu lublinieckiego Małgorzata Goinda, Olimpia Zielińska, Anna Bidzińska – Kristof
W prezentacji wykorzystano materiały opracowane przez ORE, dostępne pod adresem: http://www.ore.edu.pl/wspomaganie-pracy-szkol-i-przedszkoli
Dziękujemy za uwagę.