Rola dyrektora w kompleksowym wspomaganiu szkoły, przedszkola, placówki Sylwia Kurcab.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
"Nowoczesny Nauczyciel
MARIANNA HAJDUKIEWICZ
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
„Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie pułtuskim”
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Powiat Pilski w partnerstwie z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Sieć współpracy i samokształcenia jako forma uczenia się liderów WDN WIDEOKONFERENCJA Liderzy WDN 17 luty 2014 r.
1. Aktualne informacje 2. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka 3
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
PROCESOWE WSPARCIE SZKOŁY „Zmiana. Dodaje otuchy, ma moc uzdrawiającą, ożywia, zaskakuje, otwiera nowe możliwości, przynosi świeże doświadczenie… Z całą.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w powiecie ryckim”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół działania Ośrodka Rozwoju Edukacji.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Powiat Ciechanowski „Doskonalenie szansą na rozwój”
  „Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli- drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Rola dyrektora w kompleksowym wspomaganiu szkoły, przedszkola, placówki Sylwia Kurcab kurcab@womczest.edu.pl Jadwiga Mielczarek j.mielczarek@womczest.edu.pl

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2018/2019 100 rocznica odzyskania niepodległości – wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Kształcenie rozwijające samodzielność, kreatywność i innowacyjność uczniów. Kształcenie zawodowe oparte na ścisłej współpracy z pracodawcami. Rozwój doradztwa zawodowego. Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 2016 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 2016 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli § 18. 1. Publiczne placówki doskonalenia realizują zadania obowiązkowe w szczególności przez: 1) organizowanie i prowadzenie wspomagania szkół i placówek, polegającego na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy szkoły lub placówki w zakresie określonym w § 17 ust. 1 i 2 lub innym wskazanym przez szkołę lub placówkę, wynikającym z potrzeb szkoły lub placówki, obejmującego:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 2016 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 2016 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki, ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub placówki, zaplanowanie form wspomagania i ich realizację, wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 2016 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 2016 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli 2) organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń;

Nowe formy realizacji zadań Kompleksowe wspomaganie szkół i placówek - szkoła jako organizacja ucząca się, - zespołowe uczenie się nauczycieli. Sieci współpracy i samokształcenia - wymiana doświadczeń, omawianie dobrych praktyk, tworzenie innowacyjnych rozwiązań, nabywanie nowych kompetencji.

Na czym polega zmiana w modelu wspomagania szkół? Wspomaganie KOMPLEKSOWEGO ROZWOJU SZKOŁY (działania mające na celu wprowadzenie trwałych zmian jakościowych w wybranych obszarach funkcjonowania szkoły) Wspomaganie ROZWOJU ZAWODOWEGO PRACOWNIKÓW OŚWIATY (szkolenia, warsztaty, doradztwo) – indywidualnie i zespołowo Slajd na podstawie materiału ORE; http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCMQFjAAahUKEwjamsGvzO7HAhVivnIKHQs-AcU&url=http%3A%2F%2Fwww.ore.edu.pl%2Fmateriay-do-pobrania-74508%2Fmateriay-konferencyjne%3Fdownload%3D1474%3Aprocesowe-wspomaganie-szk.-sieci-wsppracy-i-samoksztacenia%26start%3D20&usg=AFQjCNFA69iqBZ8_WtT48jMFHArIaQh-_w&sig2=wD2Q2oyopWfNb13H9eotkw&bvm=bv.102537793,bs.2,d.bGg [dostęp: 11.09.2015r.] 7

Czym różni się rozwój zawodowy nauczyciela od kompleksowego rozwoju szkoły? KOMPLEKSOWY ROZWÓJ SZKOŁY przynosi wzrost kompetencji poszczególnych osób i w rezultacie lepszą pracę tych osób wprowadza trwałe zmiany jakościowe, a w rezultacie lepszą pracę całej placówki i jej pracowników w celu utrzymania efektu na poziomie całej organizacji – cykl uczenia się musi być powtarzany na nowo w odniesieniu do każdego pracownika wypracowane efekty stają się elementem kultury i procedur obowiązujących w szkole – nowi pracownicy przystosowują się do nich samoistnie jest inicjowany i realizowany przez poszczególnych pracowników jest inicjowany i realizowany zespołowo przez grupy członków społeczności (nauczycieli, rodziców, uczniów, dyrekcję ...) może być realizowany bez zgody i wsparcia przełożonego wymaga zaangażowania i wsparcia dyrektora placówki Slajd na podstawie materiału ORE; http://58fa6.skroc.pl [dostęp:11.09.2015r.]

Kompleksowy system doskonalenia nauczycieli jest blisko szkoły, funkcjonuje w jej możliwie najbliższym otoczeniu; pracuje na potrzeby szkoły, czyli: - dopasowuje ofertę i przebieg procesu doskonalenia do aktualnych potrzeb konkretnej szkoły - towarzyszy szkole w całym procesie doskonalenia: od diagnozy potrzeb po monitorowanie efektów wprowadzonych zmian wykorzystuje potencjał różnych instytucji, które świadczą usługi na rzecz doskonalenia nauczycieli. 9

Nauczyciele – korzyści z uczestnictwa Nauczyciele otrzymają kompleksową pomoc w pracy dydaktycznej i wychowawczej w obszarze wybranym przez radę pedagogiczną. Korzyści dla nauczycieli: pomoc we wdrażaniu do praktyki zawodowej zmian wprowadzanych w oświacie pomoc w zaplanowaniu i realizowaniu własnego rozwoju zawodowego zgodnie z aktualnymi potrzebami szkoły organizacja szkoleń i warsztatów bezpośrednio w szkole pomoc i wsparcie w okresie wdrażania nabytych umiejętności wymiana doświadczeń w ramach sieci współpracy i samokształcenia.

Rola dyrektora w kompleksowym wspomaganiu szkoły/placówki

Kompleksowy rozwój szkoły angażuje wszystkich członków grupy albo całą szkołę wymaga zarządzania – spontaniczne inicjatywy upadają bez lidera! wymaga nowego sposobu myślenia lidera! wprowadza trwałą zmianę jakościową jego efekty są dostępne dla całej grupy uczestników (również przyszłych!) pod względem ekonomicznym jest bardziej opłacalny niż jednostkowe doskonalenie Slajd na podstawie materiału ORE; http://58fa6.skroc.pl[dostęp:11.09.2015r.]

USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967) Art. 7. 1. Szkołą kieruje dyrektor, który jest jej przedstawicielem na zewnątrz, przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły, przewodniczącym rady pedagogicznej. Dyrektor sprawuje opiekę nad dziećmi i młodzieżą uczącą się w szkole. 2. Dyrektor szkoły odpowiedzialny jest w szczególności za: 1) dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły; 2) realizację zadań zgodnie z uchwałami rady pedagogicznej i rady szkoły, podjętymi w ramach ich kompetencji stanowiących, oraz zarządzeniami organów nadzorujących szkołę; 3) tworzenie warunków do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy uczniów i wychowanków; 4) zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym; 5) zapewnienie w miarę możliwości odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych; 6) zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.

Dyrektor liderem zmiany inicjuje zmianę w swojej placówce, organizuje zespół nauczycieli (koordynatorów zmiany), buduje klimat sprzyjający rzetelnej pracy, aktywnie uczestniczy w proponowanych działaniach, wzmacnia zespół, upowszechnia efekty pracy nauczycieli, uczniów , rodziców.

Procesowe wspomaganie wybranego aspektu pracy szkoły DIAGNOZA SZKOŁA PLANOWANIE ZMIAN WDRAŻANIE ZMIAN DOSTARCZANIE NARZĘDZI OCENA EFEKTÓW WNIOSKI Slajd na podstawie materiału ORE; http://58fa6.skroc.pl [dostęp:11.09.2015r.]

Korzyści dla szkoły/placówki wynikające z kompleksowego wspomagania pomoc w postawieniu rzetelnej diagnozy dotyczącej potrzeb szkoły oraz określenie obszarów wymagających szczególnego wsparcia wsparcie w rozwiązywaniu bieżących problemów dydaktycznych i wychowawczych, nabycie przez nauczycieli nowych umiejętności, metod pracy i nowatorskich rozwiązań dydaktycznych kontakt ze wszystkimi instytucjami odpowiedzialnymi za udzielanie pomocy uczniom, rodzicom i nauczycielom (poradnią, placówką doskonalenia, biblioteką pedagogiczną) dostęp do aktualnych informacji pedagogicznych, w tym bazy zasobów związanych ze wspomaganiem (materiały dydaktyczne, przykłady dobrych praktyk, literatura) poprawa oferty edukacyjnej szkoły/placówki kierowanej do uczniów, podniesienie jakości kształcenia.

Kompleksowe wspomaganie realizowana przez RODN „WOM” w Częstochowie Urszula Mielczarek Agnieszka Perczak Elżbieta Straszak Katarzyna Wąsowicz Aneta Żurek Marek Żyłka Grażyna Bochenkiewicz  Agata Arkabus Izabela Bajor Anna Dąbrowska Anna Hiller Katarzyna Kucharzewska Renata Lipniewska Anna Płusa Nową formę wspomagania realizuje zespół nauczycieli konsultantów (14 osób) i nauczycieli bibliotekarzy (7 osób) – ekspertów przygotowanych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie.  Koordynatorem kompleksowego wspomagania w szkole/placówce może zostać ekspert/ grupa ekspertów wybrana z listy nauczycieli konsultantów/ nauczycieli bibliotekarzy: Elżbieta Doroszuk Bożena Harasimowicz Tomasz Karoń Sylwia Kurcab Aleksandra Krawczyk Marta Lipska Jadwiga Mielczarek

Oferta kompleksowego wspomagania Nasza propozycja zależy od indywidualnych potrzeb szkoły/placówki: PAKIET MINIMUM – jest przeznaczony dla szkół/placówek (do 10 nauczycieli); zawiera: 10 spotkań z koordynatorem rocznego wspomagania: spotkanie z radą pedagogiczną warsztat diagnostyczno-rozwojowy; wynik: określenie potrzeb rozwojowych szkoły/placówki wypracowanie planu kompleksowego wspomagania szkoły/placówki (PKW) 4 szkolenia dostosowane do potrzeb szkoły/placówki – dla rady pedagogicznej/rodziców/uczniów prowadzone przez ekspertów z RODN „WOM” w Częstochowie monitorowanie i podsumowanie efektów PKW. Na zakończenie szkoła otrzymuje certyfikat. Cena: 1000 zł PAKIET STANDARD – jest przeznaczony dla wszystkich szkół/placówek (powyżej 10 nauczycieli); zawiera: 10 spotkań z koordynatorem rocznego wspomagania: spotkanie z radą pedagogiczną warsztat diagnostyczno-rozwojowy; wynik: określenie potrzeb rozwojowych szkoły wypracowanie planu kompleksowego wspomagania szkoły/placówki (PKW), 4 szkolenia dostosowane do potrzeb szkoły/placówki – dla rady pedagogicznej/rodziców/uczniów prowadzone przez ekspertów z RODN „WOM” w Częstochowie monitorowanie i podsumowanie efektów PKW. Na zakończenie szkoła otrzymuje certyfikat. Cena: 1500 zł.

PAKIET PREMIUM – jest przeznaczony dla wszystkich szkół/placówek; zawiera: 15 spotkań z koordynatorami rocznego wspomagania (2-osobowy zespół): spotkanie z radą pedagogiczną warsztat diagnostyczno-rozwojowy; wynik: określenie potrzeb rozwojowych szkoły wypracowanie planu kompleksowego wspomagania szkoły/placówki (PKW), 5 szkoleń dostosowanych do potrzeb szkoły/placówki – dla rady pedagogicznej/rodziców/uczniów/szerszego gremium; eksperci zewnętrzni – spoza RODN „WOM” w Częstochowie konsultacje indywidualne i zespołowe monitorowanie efektów PKW podsumowanie efektów na forum rady pedagogicznej i społeczności szkoły/placówki lub szerszego gremium. Na zakończenie szkoła otrzymuje certyfikat. Cena: 2500 zł. Bliższych informacji udziela: Sylwia Kurcab – koordynator kompleksowego wspomagania szkół/placówek w RODN „WOM” w Częstochowie tel. 34 360 60 04 wew. 217 e-mail: kurcab@womczest.edu.pl Zgłoszenia od dyrektorów szkół przyjmuje telefonicznie: Grażyna Bochenkiewicz – wicedyrektor ds. doskonalenia nauczycieli RODN „WOM” w Częstochowie tel. 34 360 60 04 wew. 212 lub 600-783-501

SIECI WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA 2018/2019 – formy nieodpłatne Sieci skupiają nauczycieli/dyrektorów z różnych szkół/placówek. Są to roczne lub dłuższe formy współpracy i samokształcenia, realizowane z wykorzystaniem Platformy MOODLE RODN „WOM” w Częstochowie oraz w trakcie 3-5 spotkań w Ośrodku. Dają one możliwość: wymiany doświadczeń, analizy dobrych praktyk, tworzenia innowacyjnych rozwiązań, poszerzania kompetencji w trakcie regularnych spotkaniach. Sieci współpracy i samokształcenia koordynowane są przez  nauczycieli konsultantów RODN „WOM” solidnie przygotowanych do realizacji tych zadań.

nauczyciele przedmiotów artystycznych wszystkich typów szkół/placówek TEMAT SIECI GRUPA DOCELOWA PROWADZĄCY Wspieranie nauczycieli przedmiotów artystycznych w planowaniu pracy dydaktycznej nauczyciele przedmiotów artystycznych wszystkich typów szkół/placówek Sylwia Kurcab, Katarzyna Michalak Indywidualizacja procesu nauczania języka niemieckiego nauczyciele języka niemieckiego wszystkich typów szkół Dorota Liberda, Marta Lipska Indywidualizacja procesu nauczania języka angielskiego nauczyciele języka angielskiego wszystkich typów szkół Marta Lipska, Dorota Liberda Rola opiekuna w animowaniu i wspieraniu działań samorządu uczniowskiego nauczyciele opiekunowie samorządu uczniowskiego w szkole podstawowej Bożena Harasimowicz, Katarzyna Michalak, Elżbieta Straszak  Wychowawcza i terapeutyczna rola bajki w życiu dziecka  nauczyciele bibliotekarze, nauczyciele przedszkoli, nauczyciele szkół podstawowych, pedagodzy  Katarzyna Kucharzewska, Marta Małek  Jak odpowiedzialne korzystać z mediów społecznych?  nauczyciele wszystkich typów szkół  Agata Arkabus, Anna Płusa  Inicjacja czytelnicza dzieci i młodzieży z elementami biblioterapii  nauczyciele, nauczyciele bibliotekarze z powiatu lublinieckiego  Małgorzata Goinda, Olimpia Zielińska, Anna Bidzińska – Kristof

W prezentacji wykorzystano materiały opracowane przez ORE, dostępne pod adresem: http://www.ore.edu.pl/wspomaganie-pracy-szkol-i-przedszkoli

Dziękujemy za uwagę.