Publiczne prawo konkurencji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Odpowiedzialność porządkowa pracowników Za nieprzestrzeganie przez pracownika: ustalonego porządku, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Weryfikacja rozstrzygnięć w toku instancji i poza tokiem instancji oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
Zasady postępowania dowodowego
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Dziękuję za uwagę Projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju.
Decyzje art. 207 – 215 O.p..
Środki dyscyplinujące tok czynności postępowania administracyjnego
NARADA SŁUŻBY GEODEZYJNEJ I KARTOGRAFICZNEJ WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego na przewlekłe prowadzenie postępowania administracyjnego Artur Fojt Zakład Postępowania Administracyjnego.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne Stacjonarne Studia Administracji Beata Madej Zakład Postępowania.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Środki ochrony praw i wolności w Konstytucji RP
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Postępowanie nieprocesowe - odrębności w przebiegu
Zakończenie kontroli podatkowej
Konflikt interesów.
Prawne formy orzekania
Prawo ochrony konsumentów
KAUCJA AKTORYCZNA Artykuły 1119–1128 KPC regulują instytucję tzw. kaucji aktorycznej, czyli kaucji na zabezpieczenie przyszłych kosztów procesu, którą.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Rządowe Centrum Legislacji Warszawa, październik 2013 r.
Kontrola podatkowa - postępowanie dowodowe
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
Stosowane załączniki:
Publiczne prawo konkurencji
Kontrola podatkowa - postępowanie dowodowe
Cele postępowania upadłościowego prowadzonego wobec osoby fizycznej w kontekście planowanych zmian przepisów o upadłości konsumenckiej Dr Marek Porzycki.
Zmiany w zakresie procedury
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tzw. zwolnienia.
Ustawa o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób.
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 3.
Nadzwyczajne środki zaskarżenia – pojęcie środki zaskarżenia, które przysługują od orzeczeń prawomocnych i służą ich wzruszeniu.
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
Rozwiązywanie stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
przyjęty przez Zarząd Główny ZNP w dniu 20 grudnia 2016 r.
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
DECYZJE PROCESOWE Anna Dzięciołowska Katedra Postępowania Karnego
Treść umowy o pracę wymiar czasu pracy termin rozpoczęcia pracy
ŚRODKI ZASKARŻENIA.
System weryfikacji decyzji administracyjnych
Formy rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Konkursy nr RPKP IZ /19 Zmiany w zakresie procedur
Zapis prezentacji:

Publiczne prawo konkurencji Dr Małgorzata Ganczar

Postępowanie antymonopolowe Stworzenie odpowiedniej procedury, lepiej uwzględniającej charakter rozstrzyganych spraw aniżeli ogólna procedura administracyjna uregulowana przepisami k.p.a. spowodowane było: zapewnieniem efektywności wykonywanych przez Prezesa Urzędu zadań orzeczniczych zagwarantowaniem poszanowania praw przedsiębiorców - zarówno jako stron postępowania, jak i jako dostarczycieli niezbędnych w postępowaniach informacji oraz dokumentów

Postępowanie antymonopolowe Ustawa utrzymuje postępowanie wyjaśniające jako osobne sformalizowane postępowanie prowadzone przez Prezesa Urzędu. Przed Prezesem Urzędu prowadzone jest ponadto postępowanie antymonopolowe Przedmiotem są sprawy z zakresu ochrony konkurencji - dwie podstawowe formy: w sprawach praktyk ograniczających konkurencję oraz w sprawach koncentracji postępowanie w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów

Postępowanie przed Prezesem Urzędu a ogólne postępowanie administracyjne Postępowanie w sprawach ochrony konkurencji i konsumentów cechuje daleko idąca specyfika w stosunku do ogólnego postępowania administracyjnego uregulowanego w k.p.a. Ze względu na administracyjno-sądowy tryb rozstrzygania spraw, w następstwie przyjęcia rozwiązania w postaci odwołania od decyzji administracyjnej do sądu powszechnego - Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, postępowanie w sprawach ochrony konkurencji i konsumentów uznawane jest za przykład procedury mieszanej.

Postępowanie przed Prezesem Urzędu a ogólne postępowanie administracyjne Podstawowe odrębności postępowania przed Prezesem Urzędu w stosunku do ogólnego postępowania administracyjnego to: - wszystkie postępowania, za wyjątkiem postępowania w sprawie koncentracji, wszczynane są z urzędu w drodze postanowienia; jest to zarazem najbardziej istotna zmiana w stosunku do u.o.k.k. 2000; - autonomiczna regulacja niektórych środków dowodowych, w sprawach nieuregulowanych w Ustawie zaś odesłanie do stosowanych odpowiednio przepisów art. 227-315 k.p.c.; - możliwość wszczęcia i prowadzenia postępowania wyjaśniającego;

Postępowanie przed Prezesem Urzędu a ogólne postępowanie administracyjne Podstawowe odrębności postępowania przed Prezesem Urzędu w stosunku do ogólnego postępowania administracyjnego to: - możliwość ograniczenia stronie w niezbędnym zakresie prawa wglądu do materiału załączonego do akt sprawy; - wyłączenie procedury odwoławczej określonej w k.p.a. i przyjęcie trybu odwoławczego do sądu powszechnego Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów; - pozbawienie strony środków prawnych wzruszenia decyzji przewidzianych w k.p.a., dotyczących wznowienia postępowania, uchylenia, zmiany lub stwierdzenia nieważności decyzji.

Postępowanie wyjaśniające Postępowanie antymonopolowe, postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, a także postępowanie w sprawie nałożenia kary pieniężnej zmierzają do rozstrzygnięcia sprawy co do istoty w formie decyzji. Natomiast odmienny charakter ma postępowanie wyjaśniające, które służy zwykle wstępnemu wyjaśnieniu sprawy i, co do zasady, poprzedza wszczęcie innego postępowania określonego w Ustawie. Ideą, która legła u podstaw wprowadzenia postępowania wyjaśniającego, było wyposażenie Prezesa Urzędu w prosty i skuteczny instrument umożliwiający wstępną weryfikację zarzutów podnoszonych wobec konkretnego przedsiębiorcy i uprawdopodobnienie naruszenia przepisów Ustawy, bez konieczności wszczynania postępowania antymonopolowego

Postępowanie wyjaśniające Inną cechą wyróżniającą postępowanie wyjaśniające jest jego pomocniczy charakter. Może ono poprzedzać wszczęcie postępowania antymonopolowego lub postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, ale też nie ma jakichkolwiek przeszkód, aby wymienione postępowania były wszczęte bez podjęcia wstępnych czynności wyjaśniających. Prezes Urzędu nie ma obowiązku prowadzenia postępowania wyjaśniającego, jest to jego suwerenna decyzja uzależniona od jakości materiału dowodowego pozostającego w jego dyspozycji. Z drugiej strony wszczęcie postępowania wyjaśniającego w żadnym razie nie przesądza o wszczęciu postępowania antymonopolowego. Może być ono zakończone wraz z ustaleniem, iż brak jest podstaw do wszczęcia postępowania z udziałem strony.

Postępowanie wyjaśniające Prezes Urzędu może wszcząć z urzędu, w drodze postanowienia, postępowanie wyjaśniające, jeżeli okoliczności wskazują na możliwość naruszenia przepisów ustawy, w sprawach dotyczących określonej gałęzi gospodarki, w sprawach dotyczących ochrony interesów konsumentów oraz w innych przypadkach, gdy ustawa tak stanowi. Postępowanie wyjaśniające może mieć na celu w szczególności: 1)   wstępne ustalenie, czy nastąpiło naruszenie przepisów ustawy uzasadniające wszczęcie postępowania antymonopolowego, w tym, czy sprawa ma charakter antymonopolowy; 2)   wstępne ustalenie, czy nastąpiło naruszenie uzasadniające wszczęcie postępowania w sprawie zakazu stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów; 3)   badanie rynku, w tym określenie jego struktury i stopnia koncentracji; 4)   wstępne ustalenie istnienia obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji; 5)   ustalenie, czy miało miejsce naruszenie chronionych prawem interesów konsumentów uzasadniające podjęcie działań określonych w odrębnych ustawach.

Postępowanie wyjaśniające Zakończenie postępowania wyjaśniającego następuje w drodze postanowienia. Postępowanie wyjaśniające nie powinno trwać dłużej niż 30 dni, a w sprawach szczególnie skomplikowanych - nie dłużej niż 60 dni od dnia jego wszczęcia. Prezes Urzędu, wydając decyzję kończącą postępowanie, uwzględnia tylko zarzuty, do których strony mogły się ustosunkować.

Postępowanie wyjaśniające Prezes Urzędu umarza postępowanie, w drodze postanowienia, w przypadku: 1)   wycofania zgłoszenia zamiaru koncentracji przedsiębiorców; 2)   nienałożenia kary pieniężnej, o której mowa w art. 106 ust. 2, art. 107 i 108; 3)   przejęcia sprawy przez Komisję Europejską na podstawie przepisów prawa wspólnotowego. Prezes Urzędu może, w drodze postanowienia, umorzyć postępowanie w przypadku rozstrzygnięcia sprawy przez właściwy organ ochrony konkurencji państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

1) dopuszczono się naruszenia przepisów ustawy; Postępowanie wyjaśniające Nie wszczyna się postępowania, jeżeli upłynęło 5 lat od końca roku, w którym: 1)   dopuszczono się naruszenia przepisów ustawy; 2)   uprawomocniła się decyzja o nałożeniu kary pieniężnej.

Odwołanie od decyzji Od decyzji Prezesa Urzędu przysługuje odwołanie do sądu ochrony konkurencji i konsumentów w terminie dwutygodniowym od dnia jej doręczenia. W przypadku wniesienia odwołania od decyzji Prezes Urzędu przekazuje je niezwłocznie wraz z aktami sprawy do sądu ochrony konkurencji i konsumentów.

Odwołanie od decyzji Jeżeli Prezes Urzędu uzna odwołanie za słuszne, może - nie przekazując akt sądowi - uchylić albo zmienić swoją decyzję w całości lub w części, o czym bezzwłocznie powiadamia stronę, przesyłając jej nową decyzję, od której stronie przysługuje odwołanie. Uchylając albo zmieniając decyzję, Prezes Urzędu stwierdza jednocześnie, czy decyzja ta została wydana bez podstawy prawnej albo z rażącym naruszeniem prawa. Od decyzji Prezesa Urzędu stronie nie przysługują środki prawne wzruszenia decyzji przewidziane w Kodeksie postępowania administracyjnego, dotyczące wznowienia postępowania, uchylenia, zmiany lub stwierdzenia nieważności decyzji.

Postępowanie antymonopolowe w sprawach praktyk ograniczających konkurencję Każdy może zgłosić Prezesowi Urzędu na piśmie zawiadomienie dotyczące podejrzenia stosowania praktyk ograniczających konkurencję wraz z uzasadnieniem, może ono zawierać w szczególności: 1)   wskazanie przedsiębiorcy, któremu jest zarzucane stosowanie praktyki ograniczającej konkurencję; 2)   opis stanu faktycznego będącego podstawą zawiadomienia; 3)   wskazanie przepisu ustawy lub Traktatu WE, którego naruszenie zarzuca zgłaszający zawiadomienie; 4)   uprawdopodobnienie naruszenia przepisów ustawy lub Traktatu WE; 5)   dane identyfikujące zgłaszającego zawiadomienie.

Postępowanie antymonopolowe w sprawach praktyk ograniczających konkurencję Prezes Urzędu nie wszczyna postępowania antymonopolowego, w przypadku gdy: 1)   Komisja Europejska prowadzi postępowanie w tej samej sprawie; 2)   sprawa została rozstrzygnięta przez Komisję Europejską. Prezes Urzędu może nie wszcząć postępowania antymonopolowego, w przypadku gdy: 1)   właściwy organ ochrony konkurencji innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej prowadzi postępowanie w tej samej sprawie; 2)   sprawa została rozstrzygnięta przez właściwy organ ochrony konkurencji innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Postępowanie antymonopolowe w sprawach praktyk ograniczających konkurencję Stroną postępowania jest każdy, wobec kogo zostało wszczęte postępowanie w sprawie praktyk ograniczających konkurencję. Prezes Urzędu wydaje postanowienie o wszczęciu postępowania antymonopolowego i zawiadamia o tym strony.

Postępowanie antymonopolowe w sprawach koncentracji Stroną postępowania jest każdy, kto zgłasza zamiar koncentracji.  Zgłoszenia zamiaru koncentracji dokonują: 1)   wspólnie łączący się przedsiębiorcy - w przypadku, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 1; 2)   przedsiębiorca przejmujący kontrolę - w przypadku, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 2; 3)   wspólnie wszyscy przedsiębiorcy biorący udział w utworzeniu wspólnego przedsiębiorcy - w przypadku, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 3; 4)   przedsiębiorca nabywający część mienia innego przedsiębiorcy - w przypadku, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 4.

Postępowanie antymonopolowe w sprawach koncentracji W przypadku gdy koncentracji dokonuje przedsiębiorca dominujący za pośrednictwem co najmniej dwóch przedsiębiorców zależnych, zgłoszenia zamiaru tej koncentracji dokonuje przedsiębiorca dominujący.  Od wniosków o wszczęcie postępowania antymonopolowego w sprawach koncentracji przedsiębiorcy uiszczają opłaty. Jeżeli wraz ze złożonym wnioskiem nie zostanie uiszczona opłata, Prezes Urzędu wzywa wnioskodawcę do uiszczenia opłaty w terminie 7 dni, z pouczeniem, że nieuiszczenie opłaty spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.

Postępowanie antymonopolowe w sprawach koncentracji Prezes Urzędu: 1)   zwraca zgłoszenie zamiaru koncentracji przedsiębiorców, jeżeli zamiar koncentracji nie podlega zgłoszeniu na podstawie art. 13 w związku z art. 14; 2)   może zwrócić, w terminie 14 dni, zgłoszenie zamiaru koncentracji przedsiębiorców, jeżeli nie spełnia ono warunków, jakim powinno odpowiadać; 3)   może wezwać zgłaszającego zamiar koncentracji do usunięcia wskazanych braków w zgłoszeniu lub uzupełnienia w nim niezbędnych informacji w wyznaczonym terminie; 4)   może zwrócić zgłoszenie zamiaru koncentracji przedsiębiorców, jeżeli pomimo wezwania na podstawie pkt 3 zgłaszający zamiar koncentracji nie usuwa wskazanych braków lub nie uzupełnia informacji w wyznaczonym terminie.

Postępowanie antymonopolowe w sprawach koncentracji Postępowanie antymonopolowe w sprawach koncentracji powinno być zakończone nie później niż w terminie 2 miesięcy od dnia jego wszczęcia. Przedsiębiorcy, których zamiar koncentracji podlega zgłoszeniu, są obowiązani do wstrzymania się od dokonania koncentracji do czasu wydania przez Prezesa Urzędu decyzji lub upływu terminu, w jakim decyzja powinna zostać wydana.

Postępowanie w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów Każdy może zgłosić Prezesowi Urzędu na piśmie zawiadomienie dotyczące podejrzenia stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Zawiadomienie może także zgłosić zagraniczna organizacja wpisana na listę organizacji uprawnionych w państwach członkowskich Unii Europejskiej do złożenia wniosku o wszczęcie postępowania, opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich, jeżeli cel jej działania uzasadnia zgłoszenie przez nią zawiadomienia dotyczącego naruszenia wynikającego z niezgodnych z prawem zaniechań lub działań podjętych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zagrażających zbiorowym interesom konsumentów w państwie członkowskim, w którym organizacja ta ma swoją siedzibę.

Postępowanie w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów Stroną postępowania jest każdy, wobec kogo zostało wszczęte postępowanie w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Prezes Urzędu wydaje postanowienie o wszczęciu postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i zawiadamia o tym strony. W postępowaniu w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów może być zawarta ugoda, jeżeli przemawia za tym charakter sprawy, a ugoda nie zmierza do obejścia prawa lub nie narusza interesu publicznego lub słusznego interesu konsumentów.

Postępowanie w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów Prezes Urzędu może nadać decyzji w całości lub w części rygor natychmiastowej wykonalności, jeżeli wymaga tego ważny interes konsumentów. Postępowanie w sprawie praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów powinno się zakończyć nie później niż w ciągu dwóch miesięcy, a w sprawie szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu trzech miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. Nie wszczyna się postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, jeżeli od końca roku, w którym zaprzestano ich stosowania, upłynął rok.

Postępowanie w sprawie nałożenia kary pieniężnej W ustawie wymieniono postępowanie w sprawie nałożenia kary pieniężnej dopiero w art. 49 ust. 1. Wprawdzie w odniesieniu do tego postępowania szczegółowe regulacje są nader skąpe, nie ma jednak wątpliwości, że i to postępowanie uznać należy za osobną kategorię postępowania sformalizowanego w Ustawie. Zgodnie z art. 85 Ustawy, w postępowaniu tym stosuje się odpowiednio przepisy działu VI. Nie ma przeszkód, aby postępowanie w sprawie nałożenia kary pieniężnej było poprzedzone postępowaniem wyjaśniającym, służącym, w tym wypadku, wstępnemu ustaleniu istnienia podstaw do ukarania przedsiębiorcy. W praktyce najczęściej ma to miejsce w przypadku kar za niewykonanie w terminie prawomocnych lub natychmiast wykonalnych decyzji Prezesa Urzędu.