mgr Dorota Liberda mgr Marta Lipska mgr Ewelina Makowska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

Czy Polacy są zróżnicowani kulturowo?
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Pozarządowe organizacje praw człowieka
MNIEJSZOŚCI NARODOWE I ETNICZNE W POLSCE
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Wspomaganie szkół w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dziećmi migrującymi oraz uczniami mniejszości narodowych i etnicznych.
Wręczenie nagrody imienia Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
EUROPEJSKI ROK DIALOGU MIĘDZYKULTUROWEGO
Mniejszości Narodowe.
Program Polskiej Akcji Humanitarnej pod honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej.
Roman Sowa Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
Edukacja a różnica kulturowa.
Program aktywnej edukacji obywatelskiej promujący ochronę walorów przyrodniczo cennych regionów Polski Program aktywnej edukacji obywatelskiej promujący.
Prawa człowieka – edukacja – działanie
Mniejszości etniczne w Polsce
Opracował J. Stryjkowski
HISTORIA WOLONTARIATU 44 LO
LATA Początki naszej szkoły sięgają 1919 roku. Z tego okresu pochodzą najstarsze księgi główne (arkusze ocen) 7-klasowej SzkołKierownik szkoły.
Zaproszenie do programu Projekt jest realizowany dzięki pomocy finansowej Unii Europejskiej. Poglądy i opinie wyrażone w tym materiale są wyłącznie poglądami.
SCHOLARIS Scholaris, czyli Internetowe Centrum Zasobów Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej, to dostępny publicznie i bezpłatny portal zawierający.
Biblioteka szkolna Zespołu Szkół w Regnowie
Konferencja Pomorskiego Kuratora Oświaty
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Nowoczesny Uczeń - program aktywizacji edukacyjno – obywatelskiej uczniów rybnickich liceów - realizacja Projektu w I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami.
PUBLICZNEJ BIBLIOTEKI PEDAGOGICZNEJ RODN „WOM” W CZĘSTOCHOWIE
WARSZTATY GRUNDTVIG „Improvement of the Environmental Communication of Migrants” Oerlinghausen września 2009 r.
Wielokulturowa klasa szkolna
Badanie ankietowe dotyczące szkoleń dla nauczycieli z zakresu integracji uczniów imigranckich w polskich szkołach Valentina Todorovska-Sokolovska Centrum.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
”Jugendliche entdecken ihre Heimatstadt” („Młodzież odkrywa swoje miasto rodzinne“) Moja szkoła jako część lubelskiej historii -powstanie, oferta wczoraj.
Wizyta studyjna w Lizbonie - projekt PL1-ESF Jakość nadzoru pedagogicznego i pracy szkoły w programie Zagraniczna Mobilność szkolnej kadry.
Projekt Comenius Regio
Zespół Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych rok szkolny 2013/2014.
„Mobilny uczeń – dobry pracownik” Program „Uczenie się przez całe życie” Leonardo da Vinci Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji.
Propozycje form szkoleniowych WOM dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie na rok szkolny 2014/2015.
na przykładzie powiatu sochaczewskiego i ościennych
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim.
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA w Katowicach, Filia w BYTOMIU.
Prezentacja przygotowana w ramach projektu: „POLSKO - ROSYJSKA WYMIANA MŁODZIEŻY 2015” realizowanego na rzecz dialogu i porozumienia w stosunkach polsko-rosyjskich,
Projekt polsko - słowacki NR SK01-KA _2 "Podróże z liczbami" w ramach programu Erasmus+ edukacja szkolna - partnerstwo strategiczne szkół.
DOBRE PRAKTYKI W II LO IM. M. KOPERNIKA WE WŁOCŁAWKU Prezentacja w ramach projektu „Szkoła przyjazna prawom człowieka”
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Mniejszości narodowe to grupy osób innej narodowości niż dominująca na terenie danego państwa. ich członkowie dążą do zachowania własnej kultury, języka.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
-w ramach akcji partnerstwa strategiczne w konkursie wzięło udział 351 projektów, - do realizacji zatwierdzono 77 - nasz projekt uzyskał 91 na 100 punktów.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
“Lokalny rynek pracy z perspektywy migrantów”
Dziecko romskie w szkole
Działania podejmowane na rzecz dzieci romskich w ramach Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce na terenie woj. lubuskiego.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
Współczesne problemy wielokulturowości
2014–2020 ERASMUS+ AKCJA 1 AKCJA 2 AKCJA 3
Doskonalenie nauczycieli granty
Programowanie z eTwinning
Media wobec uchodźców i imigrantów a standardy mówienia i pisania o migrantach Janusz Mieczkowski.
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Jak uczyć o uchodźcach? Szkolenie dla edukatorów i edukatorek
Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży opracowanie: Katarzyna Gozdawa-Grajewska Anna Węgrzyn Sylwia.
Konferencja Uwarunkowania prawne pracy dyrektora i nauczyciela wobec zmieniającej się rzeczywistości oświatowej pod patronatem Marszałka Województwa Podkarpackiego.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Informacja i wsparcie dla cudzoziemców w Poznaniu
Rola dyrektora w kompleksowym wspomaganiu szkoły, przedszkola, placówki Sylwia Kurcab.
„ W sferze sacrum. Rola sztuki religijnej w kulturze”.
Zapis prezentacji:

Edukacja wielokulturowa we współczesnej szkole – materiały informacyjne liberda@womczest.edu.pl lipska@womczest.edu.pl makowska@womczest.edu.pl mgr Dorota Liberda mgr Marta Lipska mgr Ewelina Makowska https://www.google.pl/search?as_st=y&tbm=isch&hl=pl&as_q=wielokulturowo%C5%9B%C4%87&as_epq=&as_oq=&as_eq=&imgsz=&imgar=&imgc=&imgcolor=&imgtype=&cr=&as_sitesearch=&safe=images&as_filetype=&as_rights=#as_st=y&hl=pl&tbm=isch&q=multiculturalism&revid=1983101200 Photo credit: Monisha Pushparaj (CC-By-SA 3.0)

Co to jest edukacja międzykulturowa „to więcej niż uczenie o: innych kulturach, folklorze, języku, religii kuchni. To więcej niż szkolna wiedza, kim są nasi sąsiedzi.” Monika Koszyńska http://www.ceo.org.pl/pl/slady/news/edukacja-interkulturowa Edukacja międzykulturowa = kształtowanie postaw i umiejętności kontaktu z innymi.

Po co, dlaczego? Rozpad tradycyjnych społeczności (zagłada, przesiedlenia) Zerwane więzi Przerwanie ciągłości kulturowej Gospodarczy podział świata: Kraje rozwinięte i kraje trzeciego świata Masowe imigracje

Czy Polska to kraj jednorodny kulturowo?

Mniejszości narodowe w Polsce: Białorusini Czesi Litwini Niemcy Ormianie Rosjanie Słowacy Ukraińcy Żydzi

Mniejszości etniczne w Polsce: Karaimi Łemkowie Romowie Tatarzy

Mniejszości narodowe w województwie śląskim Mniejszość narodowa Liczba osób Procent populacji mieszkający w województwie śląskim Słowacy 264 9,63 Niemcy 34 799 24,13 Ormianie 167 9,90 Rosjanie 829 9,43 Czesi 580 20,47 Romowie 1733 10,36

Organizacje dla migrantów ORGANIZACJE MIĘDZYNARODOWE Przedstawicielstwo Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców (UNHCR) http://www.unhcr.pl Międzynarodowa Organizacja ds. Migracji (IOM) http://www.iom.pl Amnesty International: Zespół ds. UE i Organizacji Międzynarodowych www.amnesty.org.pl

Organizacje dla migrantów ORGANIZACJE POZARZĄDOWE Fundacja Edukacji Międzykulturowej www.miedzykulturowa.org.pl Fundacja Obywatelska Perspektywa http://www.obywatelska.org.pl/ Fundacja Ocalenie http://www.ocalenie.org.pl Fundacja ZNAK http://www.fundacja.znak.org.pl/ Helsińska Fundacja Praw Człowieka http://www.hfhr.pl/

Organizacje dla migrantów ORGANIZACJE POZARZĄDOWE Caritas Polska Centrum Pomocy Migrantom i Uchodźcom http://www.caritas.pl Polska Akcja Humanitarna (PAH) Centrum Pomocy Uchodźcom i Repatryjantom www.pah.org.pl Polskie Forum Migracyjne http://www.forummigracyjne.org/pl/index.php

Wielokulturowość we współczesnej szkole – Dobre Praktyki Komiksy edukacyjne o imigrantach http://www.obywatelska.org.pl

Wielokulturowość we współczesnej szkole – Dobre Praktyki Pakiet scenariuszy międzykulturowych http://www.forummigracyjne.org/common/files_download.php?fid=487

Wielokulturowość we współczesnej szkole – Dobre Praktyki Internetowa Telewizja Edukacyjna http://www.obywatelska.org.pl/?telewizja,102

Wielokulturowość we współczesnej szkole – seminarium dla nauczycieli i uczniów (16.06.2015) Program seminarium: 11.00 – Otwarcie seminarium, Marta Lipska (nauczyciel konsultant RODN „WOM” w Częstochowie) 11.05 – Filary wielokulturowości, Elżbieta Straszak (nauczyciel konsultant RODN „WOM” w Częstochowie) 11.10 – Ekumenizm a współczesna młodzież, ks. dr Jarosław Grabowski - wykładowca Wyższego Seminarium Duchownego Archidiecezji Częstochowskiej 11.30 – Młodzież prawosławna w polskiej szkole, ks. mitrat Mirosław Drabiuk - Cerkiew Prawosławna w Częstochowie pw. Częstochowskiej Ikony Matki Boskiej 11.50 – Miejsce młodzieży protestanckiej we współczesnej szkole, ks. Adam Glajcar - proboszcz parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Częstochowie 12.10 – Społeczność żydowska w Częstochowie, dr Wiesław Paszkowski - badacz dziejów społeczności żydowskiej, Ośrodek Dokumentacji Dziejów Częstochowy 12.30 – Podsumowanie i zakończenie seminarium, Dorota Liberda (nauczyciel konsultant RODN „WOM” w Częstochowie)

Wielokulturowość we współczesnej szkole – seminarium dla nauczycieli i uczniów (16.06.2015) fot. Anna Hiller

Wielokulturowość we współczesnej szkole – seminarium dla nauczycieli i uczniów (16.06.2015) fot. Anna Hiller

Publikacje dla nauczycieli na temat wielokulturowości EDUKACJA GLOBALNA ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM WIELOKULTUROWOŚCI Zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2000 – 2015 sporządzone w oparciu o zbiory Publicznej Biblioteki Pedagogicznej RODN „WOM” w Częstochowie i jej filii http://biblioteka.womczest.edu.pl/new/wp-content/uploads/2011/11/zestawienia_bibliograficzne_2015_edukacja-globalna.pdf oprac. Marek Czarnołęski – nauczyciel bibliotekarz PBP RODN „WOM” w Częstochowie

Bibliografia https://www.google.pl/search?as_st=y&tbm=isch&hl=pl&as_q=wielokulturowo%C5%9B%C4%87&as_epq=&as_oq=&as_eq=&imgsz=&imgar=&imgc=&imgcolor=&imgtype=&cr=&as_sitesearch=&safe=images&as_filetype=&as_rights=#as_st=y&hl=pl&tbm=isch&q=multiculturalism&revid=1983101200&imgrc=lUeXHZZ3a2f-SM%253A%3Bx410-p8W6kbHJM%3Bhttps%253A%252F%252Fcaffeinatedthoughts.com%252Fwp-content%252Fuploads%252F2015%252F02%252FMulticulturalism.jpg%3Bhttps%253A%252F%252Fcaffeinatedthoughts.com%252F2015%252F02%252Fchristianity-multiculturalism%252F%3B1281%3B852 na (CC-By-SA 3.0) (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.pl) „Edukacja interkulturowa” Monika Koszyńska http://www.ceo.org.pl/pl/slady/news/edukacja-interkulturowa "Edukacja międzykulturowa. Poradnik dla nauczyciela", wyd. CODN, Warszawa 2004 i Małgorzata Taraszkiewicz, Jak uczyć lepiej? Refleksyjny praktyk w działaniu. wyd. CODN, Warszawa 1996 www.mniejszości.narodowe.gov.pl www.jezyki-mniejszości.pl Clipart: Office.com

Dziękujemy za uwagę mgr Dorota Liberda Marta Lipska liberda@womczest.edu.pl Marta Lipska lipska@womczest.edu.pl mgr Ewelina Makowska makowska@womczest.edu.pl