Zasada demokratycznego państwa prawnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Advertisements

Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa. Demokracja - Ograniczone rządy większości Państwo prawa – Państwo, w którym reguły gry są jasne, stabilne,
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
Pojęcie, zasady konstytucyjnego systemu źródeł i ich katalog.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Międzynarodowe opodatkowanie emerytur – ujęcie modelowe
Finanse publiczne i prawo finansowe
Konstytucyjny system źródeł prawa
RODZAJE PODATKÓW Przygotowała: Magdalena Zawilińska.
Konstytucja i jej wykładnia
Koncepcja „generacji” praw człowieka
PRAWA CZŁOWIEKA WSTĘP DO NAUKI O PAŃSTWIE I POLITYCE ĆW. 1.
Lokalne źródła prawa – zarys
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Norma prawna.
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Środki ochrony praw i wolności w Konstytucji RP
Stosowanie prawa.
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
ZAJĘCIA r. GRUPA 11 i 12.
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Sądy Administracyjne w Polsce
Pojęcie protokołu dyplomatycznego
Rzecznik Praw Dziecka.
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Konflikt interesów.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Podstawy prawa cywilnego
Publiczne prawo gospodarcze
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
SWOBODA UMÓW.
ORGANIZACJA PRZEDSIĘBIORSTWA
Zasada demokratycznego państwa prawnego
Publiczne prawo gospodarcze
Philippe Poniatowski – – Ia
Obowiązki obywatelskie i obywatelskie nieposłuszeństwo
I SA/Po 703/16 z 19 kwietnia 2017 r. Wypłata nieopodatkowanego zysku
Cele postępowania upadłościowego prowadzonego wobec osoby fizycznej w kontekście planowanych zmian przepisów o upadłości konsumenckiej Dr Marek Porzycki.
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 3
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
Nadzwyczajne środki zaskarżenia – pojęcie środki zaskarżenia, które przysługują od orzeczeń prawomocnych i służą ich wzruszeniu.
W systemie źródeł prawa można wyróżnić pewne grupy źródeł
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 2.
Prawo handlowe 1 wykład - Konspekt
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 3.
Istota arbitrażu Alternatywny sposób rozpoznawania i rozstrzygania sporów cywilnych przez organ, który nie jest sądem państwowym, a który swoje uprawnienia.
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Tworzenie prawa.
SSA(3)/SNA(3) - PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Akty prawne regulujące pracę w administracji publicznej
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 1.
Zapis prezentacji:

Standardy administracji publicznej w świetle zasady demokratycznego państwa prawnego.

Zasada demokratycznego państwa prawnego To podstawowa zasada konstytucyjna w RP, pełniąca rolę fundamentu, na którym opiera się ustawodawstwo, wykładnia oraz proces stosowania prawa. Wyrażona jest w artykule 2 Konstytucji, co uwidacznia jej rangę. Trybunał Konstytucyjny, stwierdzając, że dana regulacja jest niezgodna z Konstytucją, wielokrotnie zarzuca zaskarżanym przepisom naruszenie właśnie tej zasady

Art.2 Konstytucji RP „Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej”

Definicja państwa prawnego Państwo prawne, czyli wyrażające się w sumie cech ustrojowych współczesnego państwa demokratycznego np. podział władzy, suwerenność narodu, niezależność sądów, niezawisłość sędziów, nadrzędna moc prawna Konstytucji.

Orzecznictwo TK, 25.11.1997, K 26/97 „(…) podstawowa treść zasady demokratycznego państwa prawnego wyrażona w art. 2 Konstytucji może i powinna być rozumiana w taki sposób, jak rozumiano treść tej zasady w poprzednim porządku konstytucyjnym”.

Pojęcie Administracja Publiczna Administracja publiczna funkcjonuje w obrębie systemu społeczności zorganizowanej w państwo, z jego instytucjami i obowiązującym systemem uregulowań prawnych. Instytucje administracji publicznej zawsze funkcjonują w określonym systemie społecznym i politycznym; podlegają też uregulowaniom prawnym – w tym konstytucyjnym, właściwym dla tego systemu.

Administracja publiczna jest systemem instytucji (organów i jednostek organizacyjnych) działających wedle przyjętych założeń organizacyjnych. W systemie administracji publicznej w Polsce po roku 2000 wyróżnić można dwie części składowe: *strukturę administracji państwowej *strukturę administracji samorządowej.

Obie te części podlegają dwóm różnym reżimom prawnym i mają istotnie zróżnicowany status konstytucyjny. Organy administracji państwowej są częściami składowymi. organizacji wyposażonej w atrybut suwerennoœci na danym terytorium. Wynika z tego swoista nadrzędność państwowej administracji publicznej i korzystanie przez nią z możliwości nadzoru nad samorządem.

Cechą administracji samorządowej jest jej powiązanie z podziałem terytorialnym. Poszczególne organy administracji samorządowej charakteryzuje się ograniczeniem zakresu ich właściowości miejscowej do jednostek podziału terytorialnego państwa i ich społeczności. Cechy tej właściwości: względna autonomia (niezależność od analogicznych organów innych jednostkach terytorialnych) oraz uzależnienie administracji samorządowej w danej jednostce terytorialnej od społeczności jednostki.

Konstytucja RP zawiera kilka istotnych prawnych wyznaczników pozycji ustrojowej, organizacji i zasad funkcjonowania administracji publicznej w polskim ładzie konstytucyjnym. zasada demokratycznego państwa prawnego (art. 2) zasada legalizmu działania organów władzy publicznej (art. 7) zasada podziału i równowagi władz: ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej (art. 10 ust. 1) zasada decentralizacji władzy publicznej (art. 15)

Prawne konsekwencje obowiązywania konstytucyjnej zasady demokratycznego państwa prawnego: -Wymóg ten stanowi treść zasady praworządności, statuującej regułę działania tylko na podstawie i tylko w ramach prawnie określonych kompetencji. -Zasad demokratycznego państwa prawnego obejmuje swą treścią również wymóg ochrony zaufania obywateli wobec państwa i jego organów. Wymóg ten zakłada zachowanie przez organy administracji publicznej minimalnej uczciwości w stosunku do obywateli.

-Innym wymogiem, wyprowadzonym w orzecznictwie konstytucyjnym z zasad państwa prawnego, jest zakaz retroakcji. Oznacza on zakaz stanowienia i stosowania w działaniach organów administracji publicznej przepisów prawnych działających z mocą wsteczną. -Vacatio legis, czas na obywateli na zapoznanie się z nowo wydanymi przepisami prawa.

- Administracja publiczna i jej organy winny respektować regułę ochrony praw nabytych, która oznacza, iż uzyskane raz prawo nie może być odebrane lub zmodyfikowane w sposób niekorzystny dla podmiotu prawa. -Wymóg określoności prawa. Dotyczy on zwłaszcza stanowienia aktów prawnych. Przepisy prawne winny być stanowione w postaci na tyle zrozumiałej i jednoznacznej, by ich adresaci mogli bez trudu określić prawne konsekwencje regulowanego postępowania

-Reguła proporcjonalności (określana też jako zakaz nadmiernej ingerencji). Zakaz nadmiernej ingerencji oznacza, że przewidziane przez prawo wkraczanie przez organy publiczne w sfery działalności obywateli i ich zbiorowości winno pozostawać w ramach usprawiedliwionych wyłącznie celem takiej ingerencji i w możliwie najskromniejszym zakresie ograniczać wolność i korzystanie z praw podmiotowych obywateli. -Zawarty w art. 2 Konstytucji postulat „urzeczywistnienia sprawiedliwości społecznej” powoduje, iż wśród możliwych wykładni i dróg stosowania przepisów prawa należy preferować te, które w wyższym stopniu odpowiadają poczuciu sprawiedliwości społecznej.

Administracja publiczna w konstytucyjnym systemie podziału i równowagi władz. Konstytucja RP statuuje zasadę podziału władz w art. 10 ust.1 i kojarzy ją z równorzędnie traktowaną zasadą równowagi władz. Wedle wspomnianego tu przepisu Konstytucji „ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej”. Warto zwrócić uwagę iż generalna formuła konstytucyjna nie wymienia wprost administracji publicznej jako kategorii organów partycypującej bezpoœrednio w konstytucyjnym podziale władz i będącej elementem konstytucyjnego systemu ich równowagi.

Dla administracji publicznej istotny jest art. 146 ust Dla administracji publicznej istotny jest art.146 ust.3 Konstytucji RP. Postanowienie to oddaje w gestię RM kierowanie całą administracją rządową. Konstytucja nie posługuje się co prawda określeniem RM jako naczelnego organu administracji rządowej ani też jako naczelnego organu wykonawczego i zarządzającego. Przyjmuje się, że RM reprezentuje kategorię organów administracji rządowej, w ramach konstytucyjnego układu podziału i równowagi władz.

Pogranicze prawa administracyjnego Prawo administracyjne nie ma jednolitej definicji. Można wyróżnić kilka definicji, ze względu na ich typ. Wyróżnia się: Definicję podstawową „prawo administracyjne to zespół norm regulujących działalność administracyjną (administrację w sensie przedmiotowym);” „prawo administracyjne to prawo, które normuje administrację publiczną;”

Definicję uwzględnijącą władztwo „Prawo administracyjne to prawo, które zawiera element władztwa.” Władztwo – możliwość jednostronnego rozstrzygania sytuacji indywidualnych, rozstrzygania trwałego i obowiązującego wszystkie podmioty prawne w państwie oraz zabezpieczonego przymusem państwowym, w razie gdy treścią rozstrzygnięcia jest nałożony obowiązek.

Definicję, która eksponuje specjalne cechy prawne „Prawo administracyjne dotyczy administracji publicznej (pojętej jako pewna dziedzina kultury społecznej) i jest dla niej swoiste, tj. obejmuje to, co jest wytworzone właśnie dla tej organizacji i działania administracji publicznej, a nie zarazem dla innych dziedzin kultury społecznej.”

W systmie prawa, występują gałęzie prawa W systmie prawa, występują gałęzie prawa. Współcześnie administracja publiczna styka się z gałęźiami prawa: -administracyjnego – jako podstawowym -cywilnego – szczególnie w kontekście działalności samorządu terytorialnego, jak np. partnerstwo publiczno-prywatne -konstytucyjnego – Konstytucja reguluje i ogranicza działalność organów administrujących.

-karnego – poprzez kary administracyjne -międzynarodowego i unijnego – dotyczącym wytycznych funkcjonowania administracji

Sztywne kryteria formalne nie mogą stanowić wystarczającej podstawy do odróżniania prawa administracyjnego od dyscyplin o charakterze kompleksowym. Trudności w tym zakresieilustrują relacje prawa administracyjnego do prawa konstytucyjnego. Pod kątemteoretycznoprawnym powyższe gałęzie prawa stanowią jedność. Za warunek umożliwiający rozróżnienie uznaje się kryterium techniczne. Normy prawa konstytucyjnego charakteryzują się dużym stopniem ogólności. W tym zakresie prawo administracyjne stanowi rozwinięcie i konkretyzację prawa konstytucyjnego.

Według Waltera Jellinka, „Prawo konstytucyjne określa ustrój państwa, a prawo administracyjne jego działalność i porównuje prawo konstytucyjne z anatomią ,a prawo administracyjne z fizjologią”