OKE w Krakowie Informacja o wynikach sprawdzianu w klasie VI 2008
Informacja o wynikach Co sprawdzaliśmy na sprawdzianie ? Wyniki sprawdzianu w okręgu OKE
Podstawowe dane statystyczne Liczba szkół w 2008 r. Liczba uczniów Ogółem w % Zwolnieni Laureaci woj. lubelskie 980 28,9% 25 330 28,3 27 6 woj. małopolskie 1383 40,7% 38 476 43,0 89 8 woj. podkarpackie 1030 30,4% 25 692 28,7 42 2 3393 100% 89 498 100 158 16
Liczba uczniów według typów arkuszy S1 – 88093 uczniów S4 – 59 uczniów S5 – 31 uczniów S6 – 15 uczniów S7 – 134 uczniów S8 – 1166 uczniów
Zespoły Egzaminatorów Liczba zespołów: 24 – woj. małopolskie 16 – woj. podkarpackie 60 zespołów 20 – woj. lubelskie 1 – do prac S8 (Kraków) 1 – do prac S4, S5, S7 i S1 z nagraniami (w Krakowie) Łącznie: 62 zespoły, powołane 25 marca 2008 r. Prace S6 sprawdzał egzaminator w zespole M04/02
Ośrodki Koordynacji Oceniania (OKO) Liczba OKO (na ogół po 3 zespoły): 7 – woj. lubelskie: 2 x Lublin, Biała Podlaska, Radzyń, Kraśnik, Zamość, Chełm (2 zespoły); 6 – woj. podkarpackie: 2 x Rzeszów, Mielec, Krosno, Nisko (2 zespoły), Przemyśl (2 zespoły); 9 – woj. małopolskie: 4 x Kraków, Andrychów, Chrzanów, Nowy Sącz (2 zespoły), Nowy Targ (2 zespoły), Tarnów (2 zespoły) Łącznie: 22 ośrodki
Ośrodki Koordynacji Oceniania (OKO) oświęcimski hrubieszowski limanowski kraśnicki Biała Podlaska Lublin Zamość Tarnobrzeg Rzeszów Krosno Tarnów Kraków Nowy Sącz Przemyśl Chełm tarnobrzeski chrzanowski olkuski miechowski krakowski proszowicki dąbrowski tarnowski brzeski bocheński wielicki myślenicki wadowicki suski tatrzański nowotarski nowosądecki gorlicki przeworski lubaczowski jarosławski przemyski bieszczadzki leski sanocki krośnieński jasielski strzyżowski ropczycko- sędziszowski mielecki kolbuszowski łańcucki leżajski stalowowolski niżański świdnicki łęczyński zamojski biłgorajski janowski opolski lubelski lubelski krasnystawski chełmski włodawski parczewski puławski rycki radzyński lubartowski łukowski białopodlaski dębicki brzozowski rzeszowski tomaszowski lubelski Siedziby OKO
PZE – 62 osoby, powołane 4 lutego 2008 r. Weryfikatorzy – 122 osoby Egzaminatorzy Funkcje w zespołach: PZE – 62 osoby, powołane 4 lutego 2008 r. Weryfikatorzy – 122 osoby Asystenci – 61 osób Egzaminatorzy – 1221 osób (po 20 egzaminatorów w zespole, wyjątki: Biała Podlaska i Chrzanów – 2 zespoły po 19 egzaminatorów, w Super OKO – 5 egzaminatorów)
Szkolenia dla egzaminatorów Szkolenia w systemie MOODLE – trzy serie quizów: I seria – grudzień 2007 r., II seria – styczeń/luty 2008 r., dogrywka – luty/marzec 2008 r. (każda seria w dwóch częściach: humanistycznej i matematycznej). Łącznie w szkoleniach wzięło udział 1796 egzaminatorów. I i II seria quizów także dla egzaminatorów nowo wyszkolonych (w kursie dla nauczycieli); udział wzięło 51 osób. Warunkiem koniecznym kwalifikującym egzaminatora do zespołu było rozwiązanie ćwiczeń w obu seriach quizów i uzyskanie co najmniej 70% punktów możliwych do zdobycia.
Obsada Punktów Odbioru Prac (POP) Liczba POP: woj. małopolskie: 27 punktów; 110 osób woj. lubelskie: 21 punktów; 80 osób woj. podkarpackie: 22 punkty; 85 osób Łącznie: 70 punktów odbioru prac; 275 osób obsługujących POP Kompletowanie obsługi POP zakończono 18 marca, szkolenie osób w POP 7 kwietnia 2008 r.
Koncepcja sprawdzianu 2008 zapisana w planie testu Liczba punktów do uzyskania za każdy ze sprawdzanych standardów Numery zadań w teście Czytanie 10 25% 1, 2, 3, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13 Pisanie 24 I, 25 Rozumowanie 8 20% 4, 15, 19, 20, 21, 22 I, 23 I/II Korzystanie z informacji 4 10% 8, 14, 24 II Wykorzystywanie wiedzy w praktyce 7, 16, 17, 18, 22 II/III, 23 III/IV
Czytanie Pod pojęciem czytanie rozumie się nie tylko czytanie tekstów literackich takich jak powieści, opowiadania, wiersze, czy tekstów o charakterze użytkowym i publicystycznych, ale także umiejętność odczytywania informacji z map, wykresów, planów, schematów, rysunków. Czytanie to również świadomy odbiór dzieł z innych niż literatura dziedzin sztuki, choćby sztuki malarskiej, fotograficznej, filmowej, teatralnej, architektury. Odczytując różne teksty, uczeń powinien wybierać potrzebne informacje i odpowiadać na zadane pytania.
Jasne jak słońce
Jasne jak słońce Łatwość: 92% Łatwość: 95% Łatwość: 85% Łatwość: 92%
Jasne jak słońce
Jasne jak słońce Łatwość: 78% Łatwość: 95% Łatwość: 61% Łatwość: 91%
Jasne jak słońce Łatwość: 81% Łatwość: 61% Łatwość: 50% Łatwość: 35% NAJTRUDNIEJSZE ZADANIE
Pisanie Pod pojęciem pisanie rozumie się umiejętność sformułowania i zapisania wypowiedzi ze świadomością celu. Uczeń powinien posłużyć się odpowiednim słownictwem, wykazać się umiejętnością redagowania różnych form wypowiedzi. Treść pisemnych wypowiedzi winna stanowić logiczną i zamkniętą całość, w której uczeń operuje poprawnie zbudowanymi zdaniami, bogatym słownictwem, przestrzega norm ortograficznych i interpunkcyjnych. Uczeń powinien dbać również o estetykę zapisu. Pod hasłem pisanie kryje się także umiejętność przenoszenia danych zawartych w tabeli na oś liczbową lub układ współrzędnych oraz sporządzania na tej podstawie diagramu lub innego rysunku.
Jasne jak słońce Łatwość: 72%
Jasne jak słońce
Jasne jak słońce Łatwość: 55%
Jasne jak słońce
Jasne jak słońce
Jasne jak słońce
Rozumowanie Pojęcie rozumowanie obejmuje szereg grup umiejętności: sytuowanie wydarzeń w czasie i przestrzeni, określanie przyczyn i skutków wydarzeń i zjawisk, podawanie przykładów i opisywanie osiągnięć człowieka, formułowanie i uzasadnianie własnych opinii.
Jasne jak słońce Łatwość: 85%
Jasne jak słońce Łatwość: 37% JEDNO Z NAJTRUDNIEJSZYCH ZADAŃ
Jasne jak słońce Łatwość: 72% Łatwość: 68%
Jasne jak słońce Łatwość: 61%
Jasne jak słońce
Jasne jak słońce Łatwość: 70%
Jasne jak słońce
Jasne jak słońce Łatwość: 59%
Jasne jak słońce
Korzystanie z informacji Pod pojęciem korzystanie z informacji rozumie się wskazywanie źródeł informacji i posługiwanie się nimi. Uczeń powinien umieć odnaleźć niezbędne mu informacje w odpowiednich źródłach, przeanalizować je i wybrać spośród nich te, które są potrzebne i wartościowe.
Jasne jak słońce Łatwość: 50% Łatwość: 72%
Jasne jak słońce Łatwość: 61%
Wykorzystywanie wiedzy w praktyce Pojęcie wykorzystywanie wiedzy w praktyce obejmuje szereg grup umiejętności: używanie słownictwa do opisania tego, co dzieje się w najbliższym otoczeniu ucznia, wybranie przyrządów pomocnych w obserwacji otaczającego świata, zapisywanie wyników obserwacji oraz wniosków, wykonywanie obliczeń związanych z pieniędzmi, czasem, długością, powierzchnią, objętością, wagą lub temperaturą. wykorzystywanie do rozwiązania problemów własności liczb, figur, zjawisk, obiektów przyrodniczych, środowiska.
Wykorzystywanie wiedzy w praktyce W kolejnych trzech grupach umiejętności uczeń powinien: znać zasady bezpiecznego posługiwania się urządzeniami technicznymi i materiałami chemicznymi, rozpoznawać oznakowania substancji szkodliwych i niebezpiecznych, bezpiecznie i sprawnie korzystać z urządzeń technicznych na podstawie przeczytanej instrukcji obsługi, znać zasady bezpiecznego zachowania się w domu, w szkole, na drodze, w środowisku przyrodniczym, dbać o zdrowie i unikać zagrożeń.
Jasne jak słońce Łatwość: 61% Łatwość: 58%
Jasne jak słońce Łatwość: 66% Łatwość: 70%
Jasne jak słońce Łatwość: 70%
Jasne jak słońce Łatwość: 59%
Miary tendencji centralnej Wyniki sprawdzianu 2008 Osiągnięcia uczniów 65,6% Suma punktów uzyskanych przez wszystkich uczniów podzielona przez liczbę punktów możliwą do uzyskania przez nich x 100 Średnia punktów 26,2 Suma punktów uzyskana przez wszystkich uczniów podzielona przez liczbę uczniów Miary tendencji centralnej Modalna 30 pkt Najczęstszy wynik Mediana 27 pkt Wynik środkowego ucznia rozkładu uporządkowanego malejąco (50% uczniów ma wynik niższy)
Wyniki sprawdzianu 2008 Uczniowie o średnim potencjale Uczniowie o wysokim potencjale Uczniowie zagrożeni niskimi osiągnięciami
Wyniki sprawdzianu 2008 dla OKE Kraków Standardy Osiągnięcia uczniów W punktach W procentach Czytanie (10 punktów) 7,61 76,1% Pisanie (10 punktów) 5,95 59,5% Rozumowanie (8 punktów) 5,62 70,2% Korzystanie z informacji (4 punkty) 2,42 60,4% Wykorzystywanie wiedzy w praktyce (8 punktów) 4,64 58,0% Cały test (40 punktów) 26,2 65,6%
Rozkład punktów według sprawdzanych umiejętności
Osiągnięcia uczniów według sprawdzanych umiejętności w 2008 roku
Korzystanie z informacji Wykorzystywanie wiedzy Osiągnięcia uczniów według standardów w procentach Liczba punktów Ogółem Czytanie Pisanie Rozumowanie Korzystanie z informacji Wykorzystywanie wiedzy w praktyce lubelskie 25,7 64,3 76,0 58,0 68,7 60,1 55,4 małopolskie 26,7 66,8 76,3 61,5 71,1 61,3 59,8 podkarpackie 26,1 65,1 70,2 59,5 OKE 26,2 65,6 76,1 60,4 Polska 25,8 64,5 75 57 69 61
Kartoteka testu – procent punktów uzyskanych przez uczniów ze sprawdzanych czynności w skali standardowej dziewiątki
Kartoteka testu – procent punktów uzyskanych przez uczniów ze sprawdzanych czynności w skali standardowej dziewiątki
Kartoteka testu – procent punktów uzyskanych przez uczniów ze sprawdzanych czynności w skali standardowej dziewiątki
Wyniki sprawdzianu 2008 Poziom zadowalający Poziom konieczny
Osiągnięcia uczniów według województw 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Czytanie Pisanie Rozumowanie Korzystanie z informacji Wykorzystywanie wiedzy w praktyce W procentach lubelskie małopolskie podkarpackie
Zadania zamknięte 1 – 20, zadania otwarte 21 – 25 Osiągnięcia uczniów według zadań egzaminacyjnych 2008 Zadania zamknięte 1 – 20, zadania otwarte 21 – 25
Procent punktów uzyskanych przez uczniów wg sposobu udzielania odpowiedzi
Maksymalna liczba punktów Najtrudniejsze zadania:13,15, 8,12, 25 Zadanie Standard Sprawdzana umiejętność Osiągnięcia Maksymalna liczba punktów 13 CZYTANIE Rozumienie z kontekstu znaczenia użytego w wierszu słowa (wiecheć) 34% 1 15 ROZUMOWANIE Porównuje różnice liczb (kartki z kalendarza – dzień 1 marca był dłuższy niż dzień 1 lutego o...) 36% 8 KORZYSTANIE Z INFORMACJI Wyjaśnia znaczenie użytego w zdaniu wyrazu na podstawie artykułu hasłowego ze słownika Jej słowa lśniły w słońcu 50% 12 Rozpoznaje przenośnię na podstawie cech 25 PISANIE Dłuższa wypowiedź: Jedyne pod słońcem! Napisz o miejscu, które jest dla ciebie wyjątkowe. 55% 9
Osiągnięcia uczniów w pkt. Wyniki sprawdzianu 2008 Sprawdzane umiejętności Osiągnięcia uczniów w pkt. Chłopcy Dziewczęta Czytanie 7,46 7,78 Pisanie 5,28 6,65 Rozumowanie 5,54 5,70 Korzystanie z informacji 2,35 2,49 Wykorzystanie wiedzy w praktyce 4,63 4,66 Ogółem 25,54 27,27
Osiągnięcia uczniów według sprawdzanych umiejętności i płci
1 4 najniższy 2 7 bardzo niski 3 12 niski 17 niżej średni 5 20 średni Normalizacja wyników w skali standardowej dziewiątki Stopień skali (Stanin) w % Opis dydaktyczny skali 1 4 najniższy 2 7 bardzo niski 3 12 niski 17 niżej średni 5 20 średni 6 wyżej średni wysoki 8 bardzo wysoki 9 najwyższy Uczniowie Zagrożeni niskimi osiągnięciami Uczniowie o średnim potencjale Uczniowie o wysokim potencjale
Wyniki uczniów w skali znormalizowanej Stanin w % 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 1 4 0 do 11 0 do 9 0 do 13 0 do 10 0 do 15 2 7 12 do 15 10 do 13 14 do 18 11 do 14 16 do 19 16 do 20 3 12 19 do 23 15 do 19 20 do 23 21 do 25 17 21 do 24 24 do 29 24 do 27 26 do 28 5 20 25 do 28 26 do 29 24 do 28 30 do 32 28 do 31 29 do 32 6 29 do 31 30 do 33 33 do 35 32 do 34 34 do 35 36 do 37 35 do 36 8 38 35 do 37 37 do 38 9 37 do 40 38 do 40 39 do 40
Wyniki sprawdzianu 2008 31 i więcej punktów, czyli co najmniej 70% punktów w pięciu standardach, uzyskało na sprawdzianie 40% uczniów
Wyniki sprawdzianu 2008 w procentach punktów Stopień skali (Stanin)/ procent populacji Przedziały punktowe Czytanie Pisanie Rozumowanie Korzystanie z informacji Wykorzys-tywanie wiedzy w praktyce Średnia łatwość dla grup uczniów 1 (4%) 0 do 11(4,3%) 39,0 18,0 20,5 20,4 10,0 Uczniowie zagrożeni niskimi osiągnięcia-mi 2 (7%) 12 do 15 (6,9%) 54,3 29,3 33,9 31,9 16,5 3 (12%) 16 do 20 (13,6%) 64,2 39,7 49,0 42,4 26,9 4(17%) 21 do 24 (15,1%) 71,2 49,4 63,8 51,7 41,6 Uczniowie o średnim potencjale 5 (20%) 25 do 28 (18,9%) 77,1 58,5 73,7 60,2 58,4 6 (17%) 29 do 31 (18,9%) 81,9 67,3 81,2 67,9 72,9 7 (12%) 32 do 34 (14,1%) 86,9 76,7 86,3 75,7 83,3 Uczniowie o znacznym potencjale 8 (7%) 35 do 36 (6,8%) 91,2 84,8 90,6 9 (4%) 37 do 40 (5%) 95,8 93,7 95,4 90,9 96,2
Uczniowie zagrożeni niskimi osiągnięciami Rozkład wyników uczniów w skali znormalizowanej Nazwa wyniku najniższy bardzo niski niski niżej średni średni wyżej średni wysoki bardzo wysoki najwyższy Stopień skali 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Przedziały punktowe 0 - 11 12 - 15 16 - 20 21 - 24 25 - 28 29 - 31 32 - 34 35 - 36 37 - 40 Procent punktów w Polsce 4,3 6,9 13,6 15,1 18,9 15,5 14,1 6,8 5,0 Procent wyników w przedziałach punktów w rejonie OKE Kraków i w województwach OKE Kraków 3,8 6,2 12,8 14,7 18,8 15,8 7,4 5,8 woj. lubelskie 4,6 7,1 14,8 13,7 5,6 woj. małopolskie 3,4 5,5 12,1 14,0 18,4 16,2 15,9 8,0 6,4 woj. podkarpackie 3,6 6,3 13,1 15,6 19,2 7,0 Procent wyników w przedziałach punktów z uwzględnieniem lokalizacji szkół w rejonie OKE Kraków Wieś 4,4 7,2 14,5 15,3 6,1 Miasto do 20 tys 12,2 14,9 16,4 15,0 5,2 Miasto od 20 do 100 tys. 3,1 11,3 18,7 16,8 16,6 8,5 Miasto pow. 100 tys. 2,0 3,5 8,1 10,7 17,0 19,0 11,5 Grupy I II III Uczniowie zagrożeni niskimi osiągnięciami Uczniowie o średnim potencjale Uczniowie o znacznym
Wyniki szkół w skali znormalizowanej Stanin 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 1 5,2-20,0 7,2 do 20,8 7,3 do 19,8 12,0 do 24,3 10,0 do 19,8 12,7 do 24,3 13,5 do 25,0 2 20,1-21,9 20,9 do 22,6 19,8 do 21,6 24,4 do 26,0 19,9 do 21,4 24,4 do 25,7 25,1 do 26,5 3 22,0-23,3 22,7 do 24,1 21,6 do 23,1 26,1 do 27,4 21,5 do 22,9 25,8 do 27,0 26,6 do 27,8 4 23,4-24,7 24,2 do 25,4 23,1 do 24,5 27,5 do 28,7 23,0 do 24,3 27,1 do 28,2 27,8 do 29,0 5 24,8-26,1 25,5 do 26,8 24,6 do 26,1 28,8 do 30,0 24,3 do 25,6 28,3 do 29,4 29,1 do 30,3 6 26,2-27,5 26,9 do 28,2 26,2 do 27,5 30,1 do 31,3 25,7 do 27,1 29,5 do 30,5 30,3 do 31,5 7 27,6-29,0 28,3 do 29,7 27,6 do 29,1 31,4 do 32,6 27,2 do 28,6 30,6 do 31,7 31,6 do 33,0 8 29,1-30,9 29,8 do 31,7 29,2 do 31,1 32,7 do 33,9 28,6 do 30,1 31,8 do 32,9 33,1 do 34,3 9 31,0-38,0 31,8 do 39,5 31,2 do 37,6 34,0 do 37,9 30,2 do 36,6 33,0 do 38,0 34,4 do 38,5
Osiągnięcia uczniów w szkołach w procentach według sprawdzanych umiejętności i wyników szkoły w skali standardowej dziewiątki Stopień w skali standardowej dziewiątki Czytanie Pisanie Rozumowanie Korzystanie z informacji Wykorzystywanie wiedzy w praktyce Średni wynik Określenie dla szkół Stanin 1 (4%) 62,7 37,1 49,6 42,3 31,5 45,4 Szkoły szczególnej troski 2 (7%) 67,7 44,6 58,1 48,2 41,7 52,9 3 (12%) 70,7 49,1 61,8 52,7 45,7 56,7 Szkoły na dorobku 4 (17%) 72,9 52,1 65,4 55,9 50,7 60,1 5 (20%) 74,9 56,8 68,7 58,7 55,0 63,5 6 (17%) 76,9 60,9 72,0 61,4 59,6 66,9 7 (12%) 79,3 65,0 75,5 64,6 64,5 70,5 8 (7%) 82,0 69,6 78,6 68,6 74,6 Szkoły wiodące 9 (4%) 86,3 78,4 84,5 76,3 78,8 81,5 Szkoły na medal Różnica Stanin 9 - 1 23,6 41,3 34,9 34,0 47,3 36,1
Krzywe charakterystyczne dla sprawdzanych umiejętności według szkół
Procent szkół według wyników w rejonie OKE Kraków i w województwach Rozkład wyników szkół w skali znormalizowanej Nazwa wyniku najniższy bardzo niski niski niżej średni średni wyżej średni wysoki bardzo wysoki najwyższy Stopień skali 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Przedziały punktowe 5,2 – 20,0 20,1–21,9 22,0–23,3 23,4–24,7 24,8–26,1 26,2–27,5 27,6–29,0 29,1–30,9 31,0–38,0 Procent szkół w Polsce 3,9 7,0 11,9 17,5 20,3 17,3 12,2 6,9 3,4 Procent szkół według wyników w rejonie OKE Kraków i w województwach OKE Kraków 3,02 5,80 9,93 16,06 19,80 18,55 15,47 8,38 2,99 woj. lubelskie 5,79 8,07 12,72 18,82 18,61 15,93 10,75 6,62 2,69 woj. małopolskie 1,83 4,40 6,75 14,31 19,15 20,84 18,20 10,34 4,18 woj. podkarpackie 1,97 5,53 11,55 15,79 21,82 17,97 16,29 7,40 1,68 Procent szkół według wyników w przedziałach punktów z uwzględnieniem lokalizacji szkół w rejonie OKE Kraków Wieś 3,37 6,66 11,54 18,12 20,45 17,75 13,87 6,43 1,81 Miasto do 20 tys 0,56 2,22 7,78 11,11 22,78 28,33 20,56 6,67 0,00 Miasto od 20 do 100 tys. 1,24 2,07 7,02 23,14 24,79 23,55 12,40 3,72 Miasto pow. 100 tys. 2,76 2,30 0,46 4,61 13,36 22,12 29,49 19,35 Grupy I II III Wyniki niskie Wyniki średnie Wyniki wyskoie
Skala standardowej dziewiątki dla wyników szkół podstawowych w roku 2008 Na trzech diagramach przedstawiono procentowy udział szkół według wyników znormalizowanych w skali standardowej dziewiątki dla wszystkich szkół w kraju. Warto więc zwrócić uwagę na fakt, że rozkład ten dla szkół OKE Kraków odbiega nieco od teoretycznego modelu dla tej skali (4% - 7% - 12% - 20% - 17% - 12% - 7% - 4% ). W obrębie każdego słupka na diagramie skali standardowej dziewiątki podano liczbę szkół, znajdującą się w odpowiednim przedziale wyników w każdym z województw.
Skala standardowej dziewiątki dla wyników szkół podstawowych w roku 2008
Wyniki uczniów w powiatach poszczególnych województw w 2008 roku limanowski kraśnicki Biała Podlaska Lublin Zamość Tarnobrzeg Rzeszów Krosno Tarnów Kraków Nowy Sącz Przemyśl Chełm tarnobrzeski chrzanowski olkuski miechowski krakowski proszowicki dąbrowski tarnowski brzeski bocheński wielicki myślenicki wadowicki suski tatrzański nowotarski nowosądecki gorlicki przeworski lubaczowski jarosławski przemyski bieszczadzki leski sanocki krośnieński jasielski strzyżowski ropczycko- sędziszowski mielecki kolbuszowski łańcucki leżajski stalowowolski niżański świdnicki łęczyński zamojski biłgorajski janowski opolski lubelski lubelski krasnystawski chełmski włodawski parczewski puławski rycki radzyński lubartowski łukowski białopodlaski dębicki brzozowski rzeszowski tomaszowski lubelski Procent punktów uzyskanych przez uczniów w powiatach: 71 do 74 (5) 67 do 70 (13) 63 do 66 (40) 59 do 62 (13) hrubieszowski oświęcimski
Obserwatorzy sprawdzianu w szkołach
lubelskie 980 191 172 18% małopolskie 1 383 283 273 20% 1 030 252 236 Obserwatorzy sprawdzianu 2008 Liczba szkół Liczba obserwatorów Liczba szkół, w których byli obserwatorzy Procent szkół objętych obserwacją lubelskie 980 191 172 18% małopolskie 1 383 283 273 20% podkarpackie 1 030 252 236 23% Ogółem 3 393 726 681
W 10 szkołach naruszenie dotyczyło więcej niż jednej procedury. Analiza arkuszy obserwacji sprawdzianu 2008 Należy zauważyć, że na ogół sprawdzian przebiegał w szkołach zgodnie z procedurami. W 47 szkołach trzech województw, na 785, w których byli obserwatorzy, stwierdzono naruszenie procedur egzaminacyjnych (0,5% szkół objętych obserwacją). W 10 szkołach naruszenie dotyczyło więcej niż jednej procedury.
Nieprawidłowości w szkołach podczas Sprawdzianu 2008 Zespoły nadzorujące składają się wyłącznie z nauczycieli macierzystej szkoły. Zespół nadzorujący nie był w regulaminowym składzie (liczba). Rozpakowanie paczki z arkuszami nie nastąpiło w obecności uczniów. Rozpakowanie arkuszy nie nastąpiło w obecności członków zespołów nadzorujących. Zespół nadzorujący nie przeniósł kodów uczniów na matryce znaków na karcie odpowiedzi. Na stolikach nie było kartek z danymi ucznia (uniemożliwiało to sprawdzenie poprawności danych wpisanych przez ucznia po sprawdzianie). W czasie pracy uczniów zespół nadzorujący prowadził rozmowy między sobą. Uczniowie nie zachowywali ciszy do końca pracy. Zespół nadzorujący nie sporządził protokołu na sali. Zespół nadzorujący nie zapakował prac do kopert na sali. Zespół nadzorujący nie nakleił kodów na prace uczniów. Po zakończeniu pracy uczniowie nie pozostawiali prac na stolikach.
Dysleksja - Sprawdzian 2008 Województwo Liczba uczniów Liczba dyslektyków % dyslektyków lubelskie 25 330 2223 8,8% małopolskie 38 476 3859 10,0% podkarpackie 25 692 1332 5,2% Łącznie 89 498 7414 8,3%
Dysleksja - Sprawdzian 2008 krakowski miechowski olkuski chrzanowski oświęcimski wadowicki suski nowotarski tatrzański nowosądecki limanowski myślenicki tarnowski brzeski bocheński dąbrowski gorlicki jasielski krośnieński brzozowski strzyżowski kolbuszowski sanocki leski bieszczadzki przemyski jarosławski lubaczowski biłgorajski janowski tomaszowski lubelski zamojski krasnostawski lubelski opolski lubelski łęczyński bialski podlaski parczewski lubartowski puławski rycki łukowski radzyński chełmski włodawski proszowicki tarnobrzeski mielecki przeworski świdnicki lubelski hrubieszowski wielicki ropczycko- sędziszowski dębicki łańcucki leżajski kraśnicki Biała Podlaska Przemyśl Zamość Tarnów Nowy Sącz Kraków Krosno Rzeszów Lublin stalowowolski Tarnobrzeg Procent uczniów z dysleksją w powiatach 18 ,4 do 23 (3) 14 ,1 ,3 (7) 9 ,6 (5) 5 ,2 ,5 (22) ,8 (34) Dysleksja - Sprawdzian 2008 Chełm
OKE w Krakowie Pracownia Sprawdzianów Opracowanie: Jerzy Matwijko Wykorzystano materiały udostępnione przez dr Marię Krystynę Szmigel oraz WBiA