Kwiecień 2018 Katowice, Polska Aitor Albaina, Environmental Studies Centre (CEA) dla Rady Miasta Vitoria-Gasteiz
Wprowadzenie. Vitoria-Gasteiz. Niektóre fakty Stolica administracyjna Kraju Basków 246 042 mieszkańców 276.81 km2 ~50 m2 powierzchni zielonej na mieszkańca 46 domów/ha ~100 mieszkańców/ha (obszary mieszkalne) Miasto, w którym wszystko jest pod ręką, dostępne pieszo i rowerem Do niedawna kompaktowe miasto na skalę podróży pieszych, rozwijające się i będące w fazie unowocześniania.. 3 Km. Stratospheric Sensor "Haziak-Biziak" Program. June 29, 2013. Szkolenie WP4 • 12/04/2018 • Katowice, Polska • Aitor Albaina
Vitoria-Gasteiz SUMpsP: uspokajanie ruchu ulicznego. Szkolenie WP4 • 12/04/2018 • Katowice, Polska • Aitor Albaina
Monitorowanie i Ocena: metody. Główne techniki/podejścia Sprawozdanie oceniające SUMpsP (2017 r.) CIVITAS MODERN Ocena projektu europejskiego (2008-2012) Badanie panelowe TRANSBICI (2012-2014) Badania mobilności (2006, 2010, 2014) Szkolenie WP4 • 12/04/2018 • Katowice, Polska • Aitor Albaina
Sprawozdanie oceniające SUMpsP (2017) Główny wynik monitorowania i oceny naszego SUMpsP (2017 r.). Niniejszy dokument (dostępny w internecie w języku angielskim*) stanowi ocenę, której celem jest pomoc w przygotowaniu nowego etapu miejskiego planu SUMP oraz, ogólnie rzecz biorąc, poprawa przyszłej mobilności w Vitoria-Gasteiz. *http://www.vitoria-gasteiz.org/wb021/http/contenidosEstaticos/adjuntos/en/57/32/75732.pdf Szkolenie WP4 • 12/04/2018 • Katowice, Polska • Aitor Albaina
Sprawozdanie oceniające SUMpsP (2017) Dane zebrane do celów oceny są dwojakiego rodzaju: szczegółowa lista wskaźników oraz seria wywiadów (w celu jakościowego kontrastu danych zebranych z różnymi wskaźnikami). Wyniki analizy ilościowej wskaźników przedstawiono techniką zbliżeniową za pomocą list kontrolnych, porównując ich ewolucję w czasie z pożądanymi kierunkami zmian i/lub z ustalonymi progami wypełnienia (stopień wdrożenia, wartość procentowa, środki). Wyniki analizy jakościowej opartej na wywiadach prezentowane są w formie syntezy tematów objętych wywiadami, uporządkowanych według kryteriów istotności i znaczenia w odniesieniu do celów ewaluacji. Szkolenie WP4 • 12/04/2018 • Katowice, Polska • Aitor Albaina
Sprawozdanie oceniające SUMpsP (2017) Z kilku projektów zaczerpnięto długą listę wskaźników, w tym DISTILLATE, ADVANCE / QUEST, PROPOLIS, działanie w zakresie kosztów 356, CityMobil (Marsden i in., 2007), a także z najnowszej literatury naukowej. Wybór wskaźników został dokonany na podstawie dwóch głównych kryteriów: adekwatności/odpowiedniości oraz dostępności/łatwości obliczeń. Jeśli chodzi o wywiady, ankietowanymi osobami byli lokalni technicy mobilności i inne osoby pracujące w obszarach związanych z mobilnością w gminie, zarówno na innych szczeblach administracji publicznej, jak i w prywatnych firmach i stowarzyszeniach. Elementy SUMP Mierzone przez Cel Zmniejszenie zanieczyszczenia lokalnego powietrza spowodowanego transportem Liczba dni przekraczająca krytyczne poziomy zanieczyszczenia powietrza Wskaźnik rezultatu Strategia Zwiększone wykorzystanie trybów niezmotoryzowanych Odsetek pieszych i rowerowych wycieczek Wskaźnik działalności transportowej Narzędzia Budowa wydzielonych ścieżek rowerowych Km wybudowanych wydzielonych ścieżek rowerowych Wskaźniki rezultatu Wyłączone z ruchu kołowego centrum miasta % zaawansowania pieszych w centrum miasta Środki Koszty inwestycji i utrzymania Koszty inwestycji w transport i utrzymania nowej/ulepszonej infrastruktury Wskaźniki nakładów NEW: Table and Doc Capture Szkolenie WP4 • 12/04/2018 • Katowice, Polska • Aitor Albaina
Monitorowanie i Ocena: główne wyniki. Udało nam się odwrócić tendencję wzrostową w korzystaniu z prywatnych samochodów, zwiększyć udział pieszych do poziomu z 2002 r. i zwiększyć korzystanie z rowerów. Podział modalny pieszych wzrósł z 49,9 do 54,4% (~2002 poziom). Podział modalny rowerów wzrósł z 3,4 (2006 r.) do 12,3% (2014 r.; obecnie >13%). Podział modalny samochodów osobowych spadł z 36,6 % (2006 r.) do 24,7 % (2006 r.). ↓9,5 % emisji CO2 w transporcie (do 2011 r.) ↓8,9% zużycia energii w transporcie (do 2011 r.) Liczba zarejestrowanych samochodów -2,500 samochodów Szkolenie WP4 • 12/04/2018 • Katowice, Polska • Aitor Albaina
Sprawozdanie oceniające SUMpsP (2017) Analizy ilościowe (wskaźniki) i jakościowe (wywiady) pozwalają na przeprowadzenie diagnozy aktualnego stanu systemu mobilności i dostępności oraz zidentyfikowanie kluczowych elementów dla kolejnej fazy SUMP. "Analiza zebranych informacji pozwala stwierdzić, że od 2006 roku system mobilności w Vitoria-Gasteiz rozwijał się w sposób korzystny, ze znaczącymi osiągnięciami, które znajdują odzwierciedlenie zarówno w analizowanych wskaźnikach ilościowych, jak i wycenach jakościowych osób, z którymi przeprowadzono wywiady” Szkolenie WP4 • 12/04/2018 • Katowice, Polska • Aitor Albaina
Sprawozdanie oceniające SUMpsP (2017): wskaźniki Pożądane kierunki zmian lub progi akceptacji 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Długość ścieżek rowerowych (% wykonania) 59.804 NA 0% 67% 91,10% 125,40% Liczba rowerów dostępnych w ramach systemu wypożyczeń/wspólnego użytkowania - 300 Rozwój doświadczeń pilotażowych w zakresie rowerów publicznych w obszarze przemysłowym Jundiz. Tak/Nie Tak Miejsca parkingowe dla rowerów (%). Przestrzeń publiczna. 4.844 22,70% 97,70% Miejsca parkingowe dla rowerów (%). Przestrzeń prywatna. 3.744 0,70% 2,10% Szkolenie WP4 • 12/04/2018 • Katowice, Polska • Aitor Albaina
Monitorowanie i Ocena: superblok pilotażowy. Car, pedestrian, bicycle Szkolenie WP4 • 12/04/2018 • Katowice, Polska • Aitor Albaina
Dziękuję! Aitor Albaina Szczegóły kontaktu Environmental Studies Centre (CEA) dla Rady Miasta Vitoria-Gasteiz Pintor Teodoro Dublang, 25, 4ª, 01008, Vitoria-Gasteiz (Hiszpania) aalbaina@vitoria-gasteiz.org jcescudero@vitoria-gasteiz.org http://www.civitas.eu