Актыўная ацэнка Трэнінг I.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

TRAFNE MOTYWUJĄCE SPRAWIEDLIWE OCENIANIE OCENIANIE.
ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Jak oceniać, by wspierać rozwój ucznia
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Demokracja w szkole.
Ocenianie kształtujące
im. Króla Jana III Sobieskiego
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
JAK OCENIAĆ, BY WSPIERAĆ ROZWÓJ UCZNIA
Ocenianie kształtujące
Janina Grzecznowska Gorzów Wlkp. marzec 2013.
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Projekty edukacyjne w szkole
ocenianie, które pomaga się uczyć
ocenianie, które pomaga się uczyć
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Jak pomagać dziecku w nauce?
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ocenianie kształtujące
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Ocenianie Kształtujące
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
„Sześcioletni uczeń – motywacja do działania”
10 LAT Z OK SZKOŁA UCZĄCA SIĘ 10 LAT PO PIERWSZEJ EDYCJI KURSU INTERNETOWEGO Z OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO BADANIE JAKOŚCIOWE PRZEPROWADZONE WŚRÓD UCZESTNIKÓW.
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
Wykorzystywać dyktafony za zgodą nauczyciela do nagrywania lekcji.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie Kształtujące
Debata pracowników szkoły
Jakie zmiany reforma przynosi w zakresie oceniania bieżącego?
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Szkolny system wychowawczy
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Co to jest spacer edukacyjny?
8 zasad postępowania lidera
Motywacja do nauki. na początek nowego roku szkolnego.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Kurs - OK zeszyt.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Ocenianie Kształtujące
EDUKACJA I KLASA OCENA WSPIERAJĄCA - cele, kryteria
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE
Szkolny plan zachowania
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
СТРАТЭГІІ АКТЫЎНАЙ АЦЭНКІ
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

   Актыўная ацэнка Трэнінг I

Актыўная ацэнка Якія ў Вас асацыяцыі з выразам “актыўная ацэнка”?

ацэнка, якая дапамагае вучыцца       Актыўная ацэнка- ацэнка, якая дапамагае вучыцца Ocenianie często pojmujemy jako podsumowanie pewnego etapu nauczania. Tymczasem ocenianie kształtujące towarzyszy procesowi nauczania od samego jego początku, aż do informacji zwrotnej na temat indywidualnych efektów nauczania. W takim sensie ocenianie kształtujące jest czymś więcej niż samym ocenianiem, jest to sposób nauczania nastawiony na pomoc uczniowi w przyswajaniu wiedzy i umiejętności. Ocenianie kształtujące jest obecne zatem od samego początku procesu nauczania, ważnym jego elementem jest więc określenie celów lekcji: co chcemy osiągnąć, poznając dany temat? Przedstawienie celów rozpocznie więc i tę prezentację. Składa się ona z 30 slajdów i będzie trwała około 45 minut.

Мэты прэзентацыі метада Актыўнай ацэнкі 1. Удзельнікі даведаюцца аб: Паняцці Актыўнай ацэнкі Элементах АА Меркаваннях настаўнікаў, якія карыстаюцца метадам АА 2. Заахвоціць удзельнікаў да : Ужывання АА ў школах Стварэння атмасферы, спрыяльнай для навучання, падчас заняткаў з вучнямі Ocenienie kształtujące jest zgodne z intuicją nauczycielską, nie jest to rewolucja metodyczna. Wielu z nauczycieli stosuje OK w swojej pracy, ale bądź niesystematycznie, bądź tylko częściowo. Dwaj edukatorzy brytyjscy : Paul Black i Dylan Wiliam przeprowadzili szerokie badania, które wykazały ogromne korzyści ze stosowania OK w szkołach. W języku angielskim na określenie oceniania kształtującego używa się określenia – formative assessment. Ale też często mówi się – assessment for learning w odróżnieniu od assessment of learning. Czyli ocenianie dla uczenia się, czyli w języku polskim – ocenianie, które pomaga się uczyć.

Актыўная ацэнка Актыўная ацэнка – гэта частая і інтэрактыўная ацэнка прагрэсу вучня і яго разумення матэрыялу, таго, якім чынам, як вучань будзе вучыцца далей і як яго гэтаму лепш вучыць. Справаздача Арганізацыі Гаспадарчага Супрацоўніцтва і Развіцця (OECD) Актыўная ацэнка – гэта прадстаўленне інфармацыі, якая дапамагае вучыцца Спрошчанае азначэнне

Атмасфера, спрыяльная навучанню Стала ўзмацняе пачуццё ўласнай вартасці вучняў, Павышае заангажаванасць вучняў у навучанне, Заахвочвае вучняў да самастойнасці, Стварае вучням умовы для супрацоўніцтва, Паглыбляе усведамленне вучнем працэсу навучання, Дазваляе вучням узяць адказнасць за ўласнае навучанне. Ocenianie kształtujące sprzyja budowaniu w klasie atmosfery uczenia się. Jeśli nauczyciel stosuje OK systematycznie, to uczniowie: mają większą motywację do nauki, są świadomi tego, czego uczą i wiedzą po co to robią, podejmują odważnie wyzwania, wierzą w swoje możliwości, potrafią współpracować ze sobą, a przede wszystkim biorą odpowiedzialność za swoją naukę. Jednym z największych problemów oświaty jest brak zaangażowania uczniów w proces uczenia się i motywacji do nauki. Uczniowie często deklarują, że nie lubią szkoły, nie widzą sensu uczęszczania do niej. Dlatego bardzo cenimy propozycje, które mogą zmienić stosunek uczniów do nauki. Jeśli nauczycielowi uda się wprowadzić w klasie szkolnej atmosferę zachęcającą do nauki, korzyści będą obopólne: zarówno dla uczniów, jak nauczycieli. W oczywisty sposób zaowocuje to lepszymi wynikami końcowymi uczniów.

Паразважаць пра наступныя пытанні: Мэты Паразважаць пра наступныя пытанні: Навошта я гэтаму вучу? Што мае вучні ўжо ведаюць на гэты конт? Куды я рухаюся і чаго жадаю дасягнуць  Падзялюся-ка я “таямніцай” гэтых мэтаў з вучнямі І праверу, ці мэты былі дасягнутымі Zacznijmy więc od celów. Bardzo ważne jest, aby uczniowie wiedzieli czego i po co się uczą. Nauczyciel powinien przed lekcją zastanowić się jakie cele chce zrealizować i do nich później dostosować plany, ćwiczenia i metody. Dobrze jest zastanowić się, co już uczniowie na dany temat wiedzą, gdyż nawiązanie do czegoś już znanego znacznie ułatwia przyswajanie wiedzy. Cele mogą być związane z tematem lekcji, mogą odnosić się też do umiejętności, np. współpracy bądź komunikacji. Następnie nauczyciel powinien tak przeformułować cele, aby były zrozumiałe dla wszystkich uczniów. Najlepiej wyobrazić sobie ucznia, który ma trudności w nauce i dla niego ułożyć cele w języku dla niego zrozumiałym. Nauczyciele często uważają, że wystarczy podać uczniom tylko temat lekcji, są przekonani, że uczniowie sami domyślą się celu. Jednak sam temat, np. Rewolucja Francuska, nie daje uczniom informacji o tym po co się tego uczą i co ma być efektem tej nauki. Cel sformułowany w języku ucznia nauczyciel powinien podać na początku lekcji. Ułatwi to sprawdzenie, pod jej koniec, czy cele udało się osiągnąć. Taka refleksja jest konieczna. Samo podanie celu nie wystarczy. Dzięki ocenie realizacji celów uczniowie mają świadomość, że się czegoś konkretnego nauczyli i że spędzili czas w szkole pożytecznie. Dzięki celom możemy „wciągnąć” rodziców do współpracy, gdyż uczeń będzie umiał rodzicom powiedzieć, czego się w szkole danego dnia nauczył.

Калі настаўнік стаіць перад вучнямі напрацягу 45 хвілінаў, ён мусіць ведаць, навошта ён гэта робіць. Акрэсленыя мэты дазваляюць настаўніку адпаведна падбіраць фармат практыкаванняў, прадумаць заданні. А вучням ясна акрэсленыя мэты даюць магчымасць актыўна і свядома ўдзельнічаць ў занятках. Бэата Пазьдзерняк, выкладчык інфарматыкі, пачатковая школа ў Влодавіцах Мая праблема была ў тым, што я не ведала, як патлумачыць вучням свае мэты, каб быць упэўненай у тым, што вучні іх разумеюць. Рэната Хмілеўска, выкладчык інфарматыкі, гімназія ў Ежманках Naszą prezentację będę ilustrować wypowiedziami absolwentów kursu Ocenianie kształtujące, prowadzonego przez internet. Więcej informacji o kursie: www.ceo.org.pl/akademia.

Крытэры ацэнкі – НАШТОБУЗУ (НА ШТО БУду Звяртаць Увагу) Крытэры ацэнкі – НАШТОБУЗУ (НА ШТО БУду Звяртаць Увагу) Вызначэнне таго, на што будзем звяртаць увагу падчас ацэнкі. Вызначэнне фактаў і доказаў, якія прадэманструюць вучням і настаўніку, ці была дасягнутая мэта заняткаў Następnym krokiem jest ustalenie przez nauczyciela (czasami wraz z uczniami) kryteriów oceniania, czyli – na co będę zwracać uwagę. Skrót – nacobezu nie wszystkim się podoba. Wziął się on z przetłumaczenia skrótu angielskiego – wilf (what I am looking for). Nauczyciele w Anglii stosujący formative assessment czasami wspólnie ustalają wilfy dla równoległych klas. Oczywiście, jeśli komuś nie podoba się skrót, może używać innej nazwy: kryteria oceniania. Określenie nacobezu jest bardzo ważne, gdyż nauczyciel tym samym zobowiązuje się do sprawdzania tylko tego, co zapowiedział. Nie można więc zwracać uwagi np. na błędy ortograficzne, jeśli wcześniej się tego nie zapowiedziało. Jest to bardzo trudne dla polskiego nauczyciela. W naszej szkole przyjęło się, że jeśli „przerobiono” już jakiś materiał, to uczeń będzie go znał w przyszłości i że można go oceniać z tej wiedzy. Często nie jest to prawdą, najlepiej sprawdzić to pytając uczniów po powrocie z wakacji. Okazuje się wówczas jak wiedza zdobyta w czasie roku szkolnego wyleciała uczniom z głowy. Uczeń powinien wiedzieć, za co będzie oceniany, ma do tego prawo. Nie ma niczego korzystnego w zaskakiwaniu ucznia. Jeśli będziemy stosować nacobezu, to zawrzemy z uczniami kontrakt, który zaowocuje tym, że uczniowie nauczą się tego, co założyliśmy. Dodatkową korzyścią pracy z nacobezu jest praca etapami. Określamy dokładnie to, czego uczniowie mają się nauczć, tylko to sprawdzamy, a następnym razem zajmujemy się inną kwestią. Zadając uczniom do napisania rozprawkę, możemy zapowiedzieć, ze będziemy sprawdzać zasady jej pisania, innym razem zwrócimy uwagę na liczbę odwołań do literatury i nie odbieganie od tematu. Takie podejście do sprawdzania umiejętności powoduje, ze uczeń skupia się na wymaganych umiejętnościach, wie czego ma się uczyć, nie jest zaskakiwany oceną. Nacobezu jest niezbędnym warunkiem wspólnej pracy ucznia i nauczyciela. Trzeba podkreślić, że nacobezu wymaga od nauczyciela żelaznej konsekwencji.

Вучань не павінен гадаць, што ў яго будуць правяраць (а калі я хадзіла ў школу, было менавіта так). Вучань мае права ведаць, што ад яго будуць патрабаваць. Барбара Анджэйчак, настаўніца польскай мовы, школа ў Пішу      Калі я вызначаюся з “наштобузу”, гэта дапамагае мне ўсведамляць, якія здольнасці і ўменні вучняў я буду ацэньваць падчас праверкі.  Бэата Возьняк, настаўніца матэматыкі, гімназія ў Дронжнэй Przypomnijcie sobie Państwo jakiej odpowiedzi udzielał Wam Wasz nauczyciel na pytanie: Co będzie na klasówce? Najczęściej mówił – wszystko co było na ten temat na lekcji lub od strony n do m w podręczniku. Czy ta informacja Was satysfakcjonowała? Uczniowie często mówią: Nie będę się uczyć do klasówki, bo i tak nie nauczę się wszystkiego. Czasami stosują strategię – nie pójdę na klasówkę w pierwszym terminie, a dowiem się co było i wtedy zacznę się uczyć. Nacobezu do klasówki może być świetną wskazówką do powtórki.

Актыўная ацэнка і выстаўленне адзнак Настаўнік, які выкарыстоўвае Актыўную ацэнку, таксама выстаўляе і адзнакі. Jak na razie nie jest jasny związek oceniania kształtującego z tradycyjnym ocenianiem, czyli stopniem. Wbrew obiegowym sądom, OK nie rezygnuje z oceny stopniem, ale ogranicza ją tylko do podsumowania pracy ucznia nad danym zagadnieniem. OK to ocena w postaci informacji zwrotnej, przekazywanej uczniom w ustalonym czasie i systematycznie. Ale w OK są też stopnie wystawiane na koniec procesu nauczania, czyli np. jako ocena klasówki podsumowującej. To, co jest ważne to rozdzielenie tych ocen i informacja na temat tego, która z nich będzie stosowana. Często nauczyciele zgadzają się z potrzebą dawania komentarza do pracy ucznia, ale uważają jednocześnie, że stawianie stopnia uzupełnia komentarz. Niestety mylą się. Badania wykazują, że jeśli uczeń otrzymuje komentarz i jednocześnie stopień wyrażony cyfrą, to nie czyta wnikliwie komentarza, tylko zaczyna porównywać otrzymaną cyferkę z cyferkami kolegów. Nauczyciel stawiający stopień może więc właściwie darować sobie komentarz. Jak więc sobie radzić? Trzeba ustalić, które prace będą oceniane sumująco, a które kształtująco. Najlepiej, gdy kształtująco oceniane są prace w czasie procesu uczenia się, a sumująco prace końcowe.

Ужо амаль два гады я назіраю за абсурдам вечнага выстаўлення адзнак Ужо амаль два гады я назіраю за абсурдам вечнага выстаўлення адзнак. Апроч канкрэтных крытэрыяў яны не даюць вучням аніякай яснасці ў працэсе ацэнкі і не мабілізуюць іх да працы. А ў выпадках вучняў, якія лічаць толькі дасягненні, адмова ад адзнак з’яўляецца асабліва эфектыўнай. Магдалена Сват-Павліцка, настаўніца польскай мовы, прыватная жаночая школа ў Варшаве Ograniczenie liczby stopni nie jest łatwe. Uczniowie są przyzwyczajeni do stopni i do porównywania się wzajemnie. Często wręcz się ich domagają. Jednak systematyczna praca z ocenianiem kształtującym, daje efekty. Uczniowie zauważają, że mogą mieć korzyść z informacji zwrotnej.

Праца з бацькамі Навучэнцы і бацькі мусяць быць свядомымі удзельнікамі працэсу Актыўнай ацэнкі. Вучань – Актыўная ацэнка дапаможа табе вучыцца  Бацькі – дзякуючы Актыўнай ацэнцы Вы зможаце дапамагчы свайму дзіцяці, Вы зможаце стаць яго саюзнікам Ocenianie kształtujące wymaga współpracy z rodzicami. Rodzice muszą się zgodzić na to, ze ich dzieci będą często otrzymywać komentarz do swoich prac zamiast stopnia. Powinni też przestać pytać swoje dzieci o uzyskane stopnie i porównywać wyniki swoich dzieci z wynikami innych uczniów. Zamiast pytać: Jaki stopień dostałeś w szkole, powinni zadać pytanie: Czego się dzisiaj nauczyłeś? Rodzicom trudno jest zaakceptować taki system oceniania, gdyż sami kiedyś byli oceniani stopniami i są do tego przyzwyczajeni. Nauczyciel powinien wyjaśnić rodzicom korzyści płynące z OK i uzyskać ich zgodę na ten system oceniania.

Асабліва задаволенай была маці вучня, у якога былі праблемы з матэматыкай. Яна сказала, што нарэшце ён зможа сканцэнтравацца на тым, каб нагнаць іншых, а не на тым, каб мець лепшыя адзнакі. Я таксама папрасіла бацькоў не пытацца ў сваіх дзяцей, якія адзнакі яны атрымалі сёння ў школе, а пытацца, чаму яны сёння навучыліся.  Марыля Рачкоўска, матэматык, гімназія №28 у Шчэціне Jeśli nauczyciel wyjaśni rodzicom o co chodzi w OK, ci najczęściej pomagają mu i współpracują z nim.

Ключавыя пытанні Гэта пытанні, якія паказваюць вучням шырэйшы кантэкст тэмы, заахвочваюць іх шукаць адказы і цікавіцца навучаннем Jak powiedziano na początku, problem, z którym boryka się polska szkoła to brak motywacji uczniów do nauki. Często dzieje się tak dlatego, że uczniów nie interesuje to, co się dzieje na lekcjach. Podawanie uczniom celów lekcji może pomóc zainteresować ich tematem, ale często to nie wystarcza. Aby zaangażować uczniów najlepiej opracować wcześniej ciekawe pytanie kluczowe. Takie pytanie, które zachęci ich do poszukiwania odpowiedzi. Jest to trudne zadanie dla nauczyciela, ale jeśli uda mu się zachęcić uczniów pytaniem kluczowym, to wspólnie mogą poszukiwać na nie odpowiedzi. Dzięki takiemu pytaniu można „przemycić” również mniej ciekawe tematy, których poznanie jest konieczne do udzielenia odpowiedzi. Np. 1. Jak myślicie, co by się stało gdyby Hitler zwyciężył w II Wojnie Światowej? Jak by wyglądało dziś nasze życie? Aby uzyskać odpowiedź na to pytanie musimy poznać dzieje II Wojny Światowej, a to jest temat naszej lekcji. Np. 2. Czy dla czterech osób mieszkających w różnych miejscowościach zawsze można znaleźć miejsce, do którego wszystkie osoby będą miały jednakowo blisko? Zauważcie, że z punktu matematycznego jest to pytanie o to, czy na każdym czworokącie można opisać okrąg.

Ключавыя пытанні пабуджаюць у вучнях зацікаўленасць дадзенай тэматыкай Ключавыя пытанні пабуджаюць у вучнях зацікаўленасць дадзенай тэматыкай. Навучэнцы хочуць ведаць адказ, канцэнтруюцца на занятках. Мушу прызнацца, што я доўга разважала, якія пытанні задаваць і як іх фармуляваць. Я дагэтуль няўпэўненая, ці я раблю гэта, як належыць. Бэата Возьняк, матэматык, гімназія ў Дронжнэй Z doświadczeń płynących z kursów i szkoleń wiemy, że formułowanie pytań kluczowych jest najtrudniejszym dla nauczycieli elementem OK. Marzeniem wielu nauczycieli stosujących OK są podręczniki z pytaniami kluczowymi do wyboru dla nauczyciela. Gdyby istniały takie podręczniki, nauczyciel po dokonaniu wyboru mógłby prowadzić lekcję poprzez poszukiwanie odpowiedzi na takie pytanie.

Размова Калі ласка, звярніцеся ад чалавека, што сядзіць побач, і адкажыце на пытанне: Колькі часу настаўнік дае вучням, каб адказаць на яго пытанне? Chodzi oczywiście o średni czas. Proszę o niepodawanie sugestii do momentu, gdy o nią nie zapytam. Chwila czekania. Prosimy o sugestie od słuchaczy. Wysłuchujemy kilku sugestii. Pytamy słuchaczy, czy chcą się dowiedzieć, co wykazały badania. Według badań przeprowadzonych w Anglii to 0,9 sekundy. Można przyjąć, że w Polsce jest podobne. Często nauczyciele w ogóle nie czekają na odpowiedź, tylko sami jej udzielają.

Тэхнікі задавання пытанняў Час чакання адказу вучня Пошук адказу ў парах Не падымаем рукі Вучымся на памылках >5 сек Nie tylko zadawanie pytań, ale także pozyskiwanie odpowiedzi jest sztuką. Czas oczekiwania na odpowiedź ucznia – spróbujmy poczekać choć 5 sekund na odpowiedź, przyzwyczajmy uczniów do tego, że mają choć chwilę na zastanowienie. Ustalanie odpowiedzi w parach – mówiliśmy już na ten temat, dajmy uczniom możliwość przedyskutowania odpowiedzi z kolegą. Zasada niepodnoszenia rąk – umówmy się z uczniami, ze nie podnoszą rąk, że my sami zapytamy wybraną osobę. Zmusza to wszystkich uczniów do myślenia. Jeśli pytamy osoby zgłaszające się, to reszta uczniów czuje się zwolniona od myślenia. Trzeba również zwrócić uwagę na to, kogo wybiera się do odpowiedzi. Nauczyciele mają tendencję do pytania stale tych samych osób, przeważnie tych, od których spodziewają się uzyskać prawidłową odpowiedź. Uczenie się na błędach – przyzwyczajmy uczniów, że na błędach można się uczyć i że podanie „złej” odpowiedzi nie jest przestępstwem i może być użyteczne. Uczniowie, odpowiadając na pytania nauczyciela, nie powinni się bać zaryzykować. Najlepszy system pozyskiwania odpowiedzi to: podział uczniów na pary zadanie pytania i poproszenie o przedyskutowania odpowiedzi w parach oraz podanie czasu przeznaczanego na dyskusję, przestrzeganie podanego czasu, prośba o niepodnoszenie rąk, wybór pary i osoby do udzielenia odpowiedzi.

Зваротная сувязь Чатыры элементы: Чатыры элементы:   Вызначэнне і адзначэнне добрых элементаў працы вучня [++] Зазначэнне таго, што вучню варта палепшыць альбо над чым папрацаваць дадаткова [-] Падказкі – як вучань можа палепшыць сваю працу [D] Падказкі – у якім кірунку вучань павінен працаваць далей [f] Doszliśmy do sedna OK, czyli informacji zwrotnej. Prawidłowa informacja zwrotna powinna zawierać cztery elementy (są na slajdzie). Prosimy zauważyć, że plusów jest więcej niż minusów. Nauczyciele czasami mówią, że trudno znaleźć im cokolwiek do docenienia w pracy ucznia, ale to właśnie jest zadanie dla nauczyciela. Z minusami żaden nauczyciel nie ma problemu, gdyż na tym do tej pory polegała rola sprawdzającego. Nauczyciele często uważają, że krytyka i ocena negatywna motywuje ucznia do nauki, ale niestety nie jest to prawda. Ocena negatywna najczęściej zniechęca ucznia. Dodatkowo trzeba pamiętać, aby informacja zwrotna dotyczyła tylko zakresu podanego w nacobezu. Do każdego minusa musi być dokładna wskazówka, jak go poprawić. Nie można napisać, np. „Liczne błędy stylistyczne”. Trzeba pokazać uczniowi gdzie je popełnił i jak powinien je poprawić. Przy każdej okazji trzeba uczniowi wskazać, nad czym i w jaki sposób ma dalej pracować. Nauczyciele skarżą się na pracochłonność informacji zwrotnej. Dlatego powinni ustalić, do których prac uczniów piszą komentarz, a które oceniają sumująco. Każdy nauczyciel może to określić w zgodzie ze swoimi możliwościami. W stosowaniu informacji zwrotnej nauczycielowi pomóc może dobrze wybrane wcześniej „nacobezu”, określające, co podlega ocenie. Dobrze jest też pamiętać, że uczniowie mogą przyjąć tylko ograniczoną ilość informacji w komentarzu. Jeśli chcemy odnieść się do wszystkiego, to uczeń nie zapamięta naszych uwag i będzie zagubiony w tym co ma poprawić.

Раней я канцэнтравалася на памылках маіх вучняў Раней я канцэнтравалася на памылках маіх вучняў. Зараз я імкнуся падказаць вучням, пахваліць за станоўчыя элементы іх працы. Больш за ўсіх быў задаволеня мой самы слабы вучань, бо я “знайшла нешта добрае і ў маёй працы, і дапамагла вызначыцца, як можна яе палепшыць. Раней я б ізноўку атрымаў два балы”. Рэната Рыш, матэматыка, школа ў Кросьне Znajdywanie „czegoś pozytywnego” w pracy ucznia może rozpocząć jego przygodę z nauką danego przedmiotu.

Узаемная ацэнка Вучні ацэньваюць працы адно аднаго на падставе вызначаных загадзя крытэрыяў . Настаўнік мае працаваць з вучнямі над: вызначэннем крытэрыяў ацэнкі – (што?) здольнасцю вучняў прадстаўляць зваротную інфармацыю – (як?) Przed chwilą mówiliśmy o czasochłonnej czynności, czyli o dawaniu uczniom informacji zwrotnej. Nauczyciel może pomóc sobie, ucząc uczniów oceny koleżeńskiej. Uczniowie oczywiście nie mają umiejętności oceny pracy innej osoby. Jeśli nam dorosłym sprawie kłopot ocenianie, to uczniom tym bardziej. Do oceny koleżeńskiej musimy uczniów przygotować, czyli nauczyć ich co i jak oceniać. Przy ocenie koleżeńskiej bardzo ważne jest ścisłe określenie zrozumiałego dla uczniów nacobezu. Nauczyciel może pokazać uczniom przykład informacji zwrotnej do anonimowej pracy lub na początku stworzyć ją wraz z uczniami. Uczniowie, wzorując się na informacji zwrotnej nauczyciela, starają się „trzymać” nacobezu i używać języka, który nie zrani kolegi. Dodatkowa korzyść z oceny koleżeńskiej to uczenie się wzajemne uczniów od siebie nawzajem. Nauczyciel, któremu udało się nauczyć uczniów oceny koleżeńskiej może wyręczyć się uczniami, choć oczywiście musi wcześniej włożyć w przygotowanie oceny dużo pracy.

Заняткі па ўзаемнай ацэнцы пераконваюць вучняў, як шмат трэба высілкаў, каб атрымаць добрую адзнаку. Вучаць культуры, такту, стрымліванню негатыўных эмоцыяў да слабых альбо занадта сціплых вучняў. Анна Юрчак, біялогія, школа №5 Кросна Uczniów trzeba przygotować do oceny. Będą w przyszłości często oceniani przez swoich przełożonych, będą także udzielać informacji zwrotnej swoim współpracownikom.

Самаацэнка   Калі вучань у стане ацаніць, колькі ён ужо ведае, а колькі яму яшчэ трэба вывучыць, каб дасягнуць вызначаную мэту, гэта дапамагае яму ў навучальным працэсе і робіць яго актыўным удзельнікам гэтага працэсу. Samoocena jest najwyższym stopniem OK. Bardzo trudno ocenić samego siebie, ale taka ocena jest zawsze sprawiedliwa i daje od razu informację jak trzeba dalej się uczyć.

  Я заўважыла, што вучні вельмі радуюцца, калі знаходзяць у сваёй працы правільна выкананыя заданні. Яны больш радуюцца гэтаму, чым калі я ім кажу, што яны зрабілі нешта правільна. Марта Кровяк, польская мова, гімназія ў Вензаўніцы Nauczyciele często mówią, że samoocena jest możliwa tylko ze starszymi uczniami. Z doświadczeń nauczycieli stosujących OK wynika jednak, że można również nauczyć jej dzieci w szkole podstawowej. A korzyści uczeń ma na całe życie.

Вяртаючыся да мэтаў нашай прэзентацыі. Калі ласка: Падыміце картку, калі мы цалкам дасягнулі мэтаў трэнінгу. Падыміце руку (без карткі), калі мы дасягнулі мэтаў трэнінгу толькі часткова Не падымайце рукі, калі мы ўвогуле не дасягнулі мэтаў трэнінгу. Na początku przedstawiliśmy cele naszej prezentacji, teraz powinniśmy sprawdzić czy zostały one osiągnięte. Za chwilę pokażę slajd z celami, a Państwa poproszę o: Podniesienie ręki z kartką, jeśli cele warsztatu zostały całkowicie osiągnięte. Podniesienie „pustej” ręki, jeśli cele zostały częściowo osiągnięte. Niepodnoszenie ręki, jeśli cele nie zostały osiągnięte.

Мэты прэзентацыі 1. Удзельнікі даведаюцца аб: Паняцці Актыўнай ацэнкі Элементах АА Меркаваннях настаўнікаў, якія выкарыстоўваюць АА 2. Заахвоціць удзельнікаў да : Ужывання АА ў школах Стварэння атмасферы, спрыяльнай да навучання, падчас заняткаў з вучнямі Kliknij, aby dodać notatki.

Мэты трэнінгу: Навучанне здольнасцям: Эфектыўнага планавання лекцыі Вызначэння мэтаў Вызначэння крытэрыяў поспеху (НАШТОБУЗУ) Фармаванне зваротнай сувязі, якая карысна ўплывае на працэс і вынік навучальнага працэсу

Настаўнік павінен ведаць: Навошта ён выкладае „гэтую тэму”? Якую гэта мае мэту? Як гэтая тэма ўзаемазвязаная з папярэднімі ведамі вучняў?

Паспрабуйце сфармуляваць мэту занятку Тэма: Вялікая Французкая Рэвалюцыя Мэта: ? Тэма заняткаў – Сталіцы Еўропы „Калі ты не ведаеш, да якой якой прыстані ты плывеш, ніякі вецер не будзе для табе спадарожным” – Сэнэка Планаванне заняткаў – гэта важна, бо....

Мэты заняткаў мовай вучня Абмеркаванне мэты прыводзіць да таго, што вучні лепей разумеюць працэс навучання і маюць большы давер да настаўніка. „Тлумачым мэты” Прывядзіце прыклад мэты настаўніка, і мэты настаўніка, перакладзенай на мову, зразумелую для вучня.

Канспект урока Тэма Узаемасувязь з папярэднімі ведамі Мэты заняткаў    Тэма Узаемасувязь з папярэднімі ведамі Мэты заняткаў Мэты заняткаў мовай вучня На Што Бузу (што вучні будуць умець пасля заняткаў – крытэрыі ацэнкі) Як маюць прайсці гэтыя заняткі (метады і заданні): Ключавыя пытанні для вучняў Нататкі і дадатковыя практыкаванні Дамашняя работа Матэрыялы і дыдактычныя дапаможнікі

Практыкаванне Тэма заняткаў Мэты заняткаў Мэты заняткаў мовай вучня   Мэты заняткаў Мэты заняткаў мовай вучня Што вучні будуць умець пасля заняткаў– - НАШТОБУЗУ Ключавыя пытанні

Навошта нам прадстаўляць вучням зваротную сувязь? Зваротная сувязь Навошта нам прадстаўляць вучням зваротную сувязь?

Зваротная сувязь Чатыры элементы: Чатыры элементы:   Вызначэнне і адзначэнне добрых элементаў працы вучня [++] Зазначэнне таго, што вучню варта палепшыць альбо над чым папрацаваць дадаткова [-] Падказкі – як вучань можа палепшыць сваю працу [D] Падказкі – у якім кірунку вучань павінен працаваць далей [ → ]

Зваротная сувязь Вучню патрэбныя: заахвочванне падказкі час на выпраўленне “свежая”, актуальная інфармацыя індывідуальная сувязь (папрацаваць над памылкамі з цэлым класам - недастаткова, з кожным трэба працаваць індывідуальна) інфармацыя, якая падтрымлівае, а не карае інфармацыя аб працы вучня, а не аб яго асобе

Зваротная сувязь для выкладчыка Давайце прыгадаем нашыя школьныя гады – ці ёсць Вам што сказаць сваім настаўнікам, як яны маглі лепей Вас вучыць? – размова ў парах Якім чынам мы можам атрымаць зваротную сувязь ад вучняў наконт сваёй працы? Якія метады атрымання зваротнай сувязі ад вучня варта запомніць?

Неэфектыўная зваротная сувязь Настаўнік кажа: Паспрабуй развіць гэтую думку Падыйдзі да тэмы больш дэталёва Ты мусіш больш старацца Трэба было запытацца мяне Файнае апавяданне Добрая праца Арфаграфія! Выкарыстоўвай абзацы Звяртай увагу на памылкі Сканцэнтруйся на тэме Маладзец! Значны прагрэс Як правяраць толькі тое, аб чым была гаворка (НАШТОБУЗУ)?

Правер сваю зваротную сувязь Ці напісалі Вы спачатку якую-небудзь пахвалу ці камплімент? Ці звярталіся Вы да вучня па імю? Ці датычыліся Вашыя заўвагі толькі працы вучня (а не самога вучня)? Ці пераважаюць у Вашай ацэнцы станоўчыя заўвагі? Ці да кожнай крытычнай заўвагі была дададзеная прапанова таго, як можа выглядаць правільны адказ?

6. Ці атрымаў вучань таксама нейкую агульную параду, якая магла б у будучыні дапамагчы яму дасягнуць лепшых вынікаў? 7. Ці было зададзенае пытанне, якое заахвоціла б вучню да далейшых разважанняў над выкананай працай? 8. Ці прадстаўленыя заўвагі да працы вучня зразумелай яму мовай? 9. Ці ўсе Вашыя каментары былі дастаткова падрабязнымі?

10. Ці атрымаў вучань параду, у якім кірунку ён павінен развівацца далей? 11. Ці прапанавалі Вы вучню сваю дапамогу ў пераадоленні складанасцяў і паляпшэнні сваёй працы? 12. Ці прапанавалі вучню абмеркаванне Вашых каментароў, калі ў яго ёсць да гэтага пытанні? 13. Ці ўсе ўвагі былі пасля падсумаваныя?

Хатняе заданне Зрабіце распрацоўку заняткаў Вашага прадмета згодна з узорам канспекта АА. Канспект павінен тычыцца ўрока, які правядзе іншы настаўнік у той час, калі Вас не будзе ў школе. Тэмай можа быць як пытанне па Вашым прадмеце, так і справы выхавання. Канспект павінен быць настолькі дакладным, каб па ім мог правесці заняткі кожны настаўнік. Перадайце канспект дырэктару школы. На выкананне задання ў Вас ёсць два тыдні.

Публікацыі Бібліятэкі Акадэміі SUS Як ацаніць, каб навучыць? П. Блэк і інш Актыўная ацэнка на практыцы D. Sterna Зарпашаем на старонку АА і да ўдзелу ў форумах: www.ceo.org.pl/ok