Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Postępowanie dowodowe. Wyrok SA w Białymstoku z r., I ACa 586/13, LEX nr  Fakty niewymagające dowodu  Zgodnie z art. 229 k.p.c. nie.
Advertisements

Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Znaczenie instytucji w procesie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
 Koszty uzyskania przychodów to instytucja podatków dochodowych występująca w art. 15 ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 22 ustawy.
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
Przygotowały: Laura Andrzejczak oraz Marta Petelenz- Łukasiewicz z klasy 2”D”
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Międzynarodowe opodatkowanie emerytur – ujęcie modelowe
Konstytucyjny system źródeł prawa
„Gałęzie i dziedziny prawa” Marta Maciejuk radca prawny
Prawo cywilne i handlowe – zajęcia nr 1
RODZAJE PODATKÓW Przygotowała: Magdalena Zawilińska.
Stosunki a sytuacja administracyjnoprawna
Ubezpieczenie wypadkowe
Lokalne źródła prawa – zarys
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego na przewlekłe prowadzenie postępowania administracyjnego Artur Fojt Zakład Postępowania Administracyjnego.
Norma prawna.
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Podstawy prawne rynku ubezpieczeń w Polsce
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Stosowanie prawa.
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
ZAJĘCIA r. GRUPA 11 i 12.
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Odpowiedzialność cywilna
Rzecznik Praw Dziecka.
Konflikt interesów.
Podstawy prawa cywilnego
Publiczne prawo gospodarcze
SWOBODA UMÓW.
ORGANIZACJA PRZEDSIĘBIORSTWA
Odmowa stwierdzenia nadpłaty VAT płatnikowi (komornikowi sądowemu) Wyrok WSA w Poznaniu I SA/Po 1112/ 16 Dr Adam Zdunek.
Pojęcie i skład spadku.
Obowiązki obywatelskie i obywatelskie nieposłuszeństwo
Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2017 r., II FSK 1633/17
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
dr Ariel Przybyłowicz rok akademicki 2017/2018
AGH: Sprawy pracownicze
Formy czynności prawnych
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
MATEMATYKAAKYTAMETAM
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 3
FORMUŁOWANIE HIPOTEZ STATYSTYCZNYCH
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Stosunki administracyjno- prawne
Interpretacja prawa podatkowego a następstwo prawne Michał Goj (EY)
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Formy działania Administracji publicznej
Istota arbitrażu Alternatywny sposób rozpoznawania i rozstrzygania sporów cywilnych przez organ, który nie jest sądem państwowym, a który swoje uprawnienia.
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Tworzenie prawa.
DECYZJE PROCESOWE Anna Dzięciołowska Katedra Postępowania Karnego
Treść umowy o pracę wymiar czasu pracy termin rozpoczęcia pracy
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
ŚRODKI ZASKARŻENIA.
Podstawy Prawa pracy SSA(3)II Prawo pracy - wprowadzenie
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 1.
Zapis prezentacji:

Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych

Stosunek prawny Ze stosunkiem prawnym mamy do czynienia „gdy prawo przedmiotowe ma dla dwóch podmiotów takie znaczenie, że w określonych warunkach sytuacja prawna jednego podmiotu jest połączona w pewien sposób z sytuacją prawną drugiego” F. Longchamps Więź pomiędzy co najmniej dwoma podmiotami, której treść jest wyznaczona przez przepisy prawne.

Stosunek administracyjnoprawny „Jeżeli więc w sytuacjach przewidzianych w prawie przedmiotowym różne podmioty wchodzą w określone stosunki prawne z administracją państwową i z tego tytułu administracja państwowa jest stroną i podmiotem stosunku administracyjnoprawnego, to faktycznie za jej podmiotowością nie stoją elementy zdolności prawnej. Stoją za nią elementy kompetencji w najszerszym tego słowa znaczeniu i elementy zadań, wynikające wprost z prawa przedmiotowego.” J. Filipek, 1974

Stosunek administracyjnoprawny Wzajemny między dwoma podmiotami układ zachowań, kwalifikowany przez prawo administracyjne. Stosunek prawny regulowany przez normy prawa administracyjnego; stosunek prawny w prawie administracyjnym.

Cechy stosunku administracyjnoprawnego

Podmioty 1) Jedną ze stron stosunku jest zawsze organ administracji publicznej. Nawiązując stosunek prawny staje się podmiotem praw lub obowiązków w sferze realizacji zadań administracji. Z tego powodu wystarcza mu czynna zdolność administracyjnoprawna (zdolność do uczestniczenia w postępowaniu administracyjnym jako strona), sformułowana przez normy prawne określające jego kompetencje.

Podmioty 2) Drugim podmiotem stosunku może być obywatel, spółka, zakład administracyjny, przedsiębiorstwo państwowe i każda inna jednostka organizacyjna kwalifikowana przez prawo jako podmiot praw, bądź obowiązków administracyjnoprawnych. Na podstawie rodzaju owego podmiotu wyróżniamy dwie formy stosunków: Stosunek zewnętrzny- gdy podmiotem stosunku jest obywatel lub inny podmiot niewchodzący w skład administracji publicznej Stosunek wewnętrzny- gdy podmiotem stosunku jest inny organ administracji publicznej

Podmioty 3) Podmiotem rozstrzygającym o treści ustanowionych między dwoma podmiotami praw czy obowiązków jest zawsze organ administracji publicznej (poza stosunkami powstającymi z mocy prawa), niezależnie od tego, czy inicjatywa nawiązania stosunku wyszła od organu administracyjnego, czy od drugiego podmiotu.

Podmioty Wielość podmiotów - dopuszcza się możliwość wielości podmiotów po stronie podmiotu administrowanego. W przypadku istnienia wielu jednakowych stosunków administracyjnoprawnych, można wprowadzać fikcję istnienia jednego stosunku procesowego, w którym wobec organu administracji publicznej występuje w imieniu wszystkich zainteresowanych pełnomocnik

Władztwo administracyjne „Konstrukcja tego władztwa opiera się na nierównorzędności podmiotów, wyrażającej się w możliwości kształtowania przez organ administracji publicznej sytuacji drugiego podmiotu, niezależnie od jego woli, ale zgodnie z prawem przedmiotowym” J. Boć

Następstwo prawne (sukcesja) Zmiana podmiotu pociąga za sobą zawsze zmianę stosunku (osobisty charakter stosunku administracyjnoprawnego). Nie istnieje możliwość zastępstwa. Wyjątkiem od tych reguł jest przede wszystkim przypadek , gdy stosunek prawny dotyczy przedmiotu („stosunki rzeczowe”).

Przedmiot stosunku administracyjnoprawnego Musi dotyczyć sfery publicznej i być normowany przez kompetentne organy administracji publicznej, w drodze wydawanych na podstawie prawa aktów administracyjnych; Obejmuje wzajemne uprawnienia i obowiązki, polega na działaniu, znoszeniu lub zaniechaniu uprawnienia i obowiązki są nieekwiwalentne i wprost porównywalne ze sobą (nierównorzędność stosunku administracyjnoprawnego) -brak relacji, w której uprawnienie jednego podmiotu jest odpowiednikiem obowiązku drugiego; -rola organu polega jedynie na wyznaczeniu i kontroli zachowania drugiego podmiotu;

Powstanie stosunku administracyjnoprawnego Z mocy prawa -gdy w danym stanie faktycznym lub prawnym zaczyna obowiązywać norma, która z tym stanem wiąże określone skutki prawne; -gdy w danym stanie prawa zmienia się sytuacja faktyczna bądź prawna albo podejmowana jest jakaś czynność i w związku z nimi norma prawna wiąże skutki prawne; Z mocy aktu (umowy administracyjnej, porozumienia, ugody)

Kategorie stosunków administracyjnoprawnych Materialnoprawne i procesowe Sporne Potencjalne i realne Zewnętrzne i wewnętrzne Szczególne stosunki władcze Ad hoc i trwałe Egzekucyjne (o walorze materialnoprawnym i egzekucyjne-procesowe) Nadzorcze (materialnoprawne i procesowe oraz wewnętrzne i zewnętrzne)

Źródła J. Zimmermann „Prawo administracyjne” J. Boć „Prawo administracyjne” https://pl.wikipedia.org

Przygotowała Aleksandra Sobiech Dziękuję za uwagę Przygotowała Aleksandra Sobiech