Zasady przewodnie statusu jednostki Środki ochrony praw i wolności

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady przewodnie statusu jednostki Środki ochrony praw i wolności
Advertisements

Postępowanie dowodowe. Wyrok SA w Białymstoku z r., I ACa 586/13, LEX nr  Fakty niewymagające dowodu  Zgodnie z art. 229 k.p.c. nie.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa. Demokracja - Ograniczone rządy większości Państwo prawa – Państwo, w którym reguły gry są jasne, stabilne,
Warszawa ul. Zgoda 11 tel/fax: (48-22) ; Opracował: Sławomir.
Weryfikacja rozstrzygnięć w toku instancji i poza tokiem instancji oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. PRAWO KOALICJI – ZAKRES PODMIOTOWY USTAWA z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
Zasady postępowania dowodowego
Pojęcie, zasady konstytucyjnego systemu źródeł i ich katalog.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Mgr Magdalena Debita Uniwersytet Wrocławski Projekt zrealizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Poddziałanie
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Konstytucyjny system źródeł prawa
O ochronie danych osobowych.
Koncepcja „generacji” praw człowieka
PRAWA CZŁOWIEKA WSTĘP DO NAUKI O PAŃSTWIE I POLITYCE ĆW. 1.
Prawa Człowieka i systemy ich ochrony
Lokalne źródła prawa – zarys
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego na przewlekłe prowadzenie postępowania administracyjnego Artur Fojt Zakład Postępowania Administracyjnego.
Norma prawna.
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Środki ochrony praw i wolności w Konstytucji RP
Stosowanie prawa.
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Sądy Administracyjne w Polsce
Postępowanie nieprocesowe - odrębności w przebiegu
Odpowiedzialność cywilna
Rzecznik Praw Dziecka.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Podstawy prawa cywilnego
Publiczne prawo gospodarcze
KAUCJA AKTORYCZNA Artykuły 1119–1128 KPC regulują instytucję tzw. kaucji aktorycznej, czyli kaucji na zabezpieczenie przyszłych kosztów procesu, którą.
SWOBODA UMÓW.
ADMINISTRACJA WOBEC PRAW CZŁOWIEKA 8/
Zasada demokratycznego państwa prawnego
Publiczne prawo gospodarcze
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Ochrona prawna w UE r..
Ustawa o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
Nadzwyczajne środki zaskarżenia – pojęcie środki zaskarżenia, które przysługują od orzeczeń prawomocnych i służą ich wzruszeniu.
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
Sędzia NSA dr Krzysztof Winiarski
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 1.
ADMINISTRACJA WOBEC PRAW CZŁOWIEKA 8/
Współczesne kierunki polityki społecznej
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Tworzenie prawa.
DECYZJE PROCESOWE Anna Dzięciołowska Katedra Postępowania Karnego
ŚRODKI ZASKARŻENIA.
Zasady Działania Unii Europejskiej
Formy rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 1.
dr Beata Gessel-Kalinowska vel Kalisz
Zapis prezentacji:

Zasady przewodnie statusu jednostki Środki ochrony praw i wolności SNA II (I) iwona.dys@prawo.uni.wroc.pl Zajęcia nr 2

Prawa człowieka a prawa obywatela Prawa człowieka są to prawa przysługujące każdemu człowiekowi bez względu na jego przynależność państwową czy pozycje społeczną. Prawa obywatela przysługują wyłącznie obywatelom: Wolność tworzenia partii politycznych, prawa wyborcze na szczeblu ogólnokrajowym, prawo dostępu do służby publicznej, prawo do inicjowania i udziału w referendum krajowym, obywatelską inicjatywę ustawodawczą

Prawo a wolność Prawa nakładają na państwo obowiązek zapewnienia każdemu lub obywatelowi korzystanie z nich, a ich istotą jest możliwość określonego roszczenia wobec państwa. „Wolność polega na czynieniu wszystkiego tego, co nie szkodzi drugiemu” – art. 4 Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela. Zakaz ingerowania państwa w określone obszary naszego życia.

Prawa i wolności konstytucyjne Art. 31 ust. 3 Art. 79 ust. 1 Prawa i wolności konstytucyjne wyrażone są w Konstytucji Prawa i wolności osobiste Art. 38-56 Konstytucji

Prawa i wolności polityczne Art. 57-63 Prawa i wolności ekonomiczne, socjalne i kulturalne Art. 64-76

Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych praw i wolności Art. 31 ust. 3 Przesłanki: Ustawowa forma ograniczenia Związek z jedną z wartości Konieczność wprowadzenia w państwie demokratycznym Zakaz naruszania istoty wolności

Ustawowa forma ograniczenia: Parlament jedyny władny do wprowadzenia ograniczenia Niedopuszczalne przekazanie kompetencji przez parlament innemu organowi Ograniczenia muszą mieć charakter generalny i abstrakcyjny ( materialna koncepcja aktu normatywnego – orzecznictwo TK ) Precyzyjność regulacji ustawowej: „Wzgląd na fundamentalną rolę wolności słowa w demokratycznym państwie prawnym nakazuje szczególnie surowo kontrolować precyzje przepisów ustaw wprowadzających ograniczenia w korzystaniu z tej wolności. (…) ustawodawca nie może poprzez niejasne formułowanie treści przepisów pozostawiać organom mającym je stosować nadmiernej swobody przy ustalaniu ich zakresu podmiotowego i przedmiotowego. Założenie to można określić ogólnie jako zasadę określoności ustawowej ingerencji w sferę praw i obowiązków adresatów normy prawnej” – TK z dnia 23 marca 2006r., K 4/06

Ochrona jednej z wartości: bezpieczeństwo państwa „stan braku zagrożeń, umożliwiający państwu (narodowi) bezpieczną egzystencję i rozwój” W. Wołpiuk, Siły zbrojne w regulacjach Konstytucji RP, str. 201 porządek publiczny , „Przesłanka ochrony porządku publicznego, mimo jej dalece niedookreślonego treściowo charakteru, mieści w sobie niewątpliwie postulat takiego ukształtowania stanu faktycznego wewnątrz państwa, który umożliwia normalne współżycie jednostek w organizacji państwowej. Dokonując ograniczenia konkretnego prawa lub wolności, ustawodawca kieruje się w tym przypadku troską o należyte, harmonijne współżycie członków społeczeństwa, co obejmuje zarówno ochronę interesów poszczególnych osób, jak i określonych dóbr społecznych, w tym i mienia publicznego” TK z dnia 12 stycznia 1999r., P 2/98 ochrona środowiska zdrowie, konieczność podjęcia przez państwo takich działań, które eliminowałyby zagrożenia zewnętrzne dla zdrowia, a także minimalizowały sięganie przez jednostkę po takie środki, które przyczyniają się do jego pogorszenia moralność publiczna, „są to normy moralne uznane w społeczeństwie polskim i odnoszące się do stosunków międzyludzkich” K. Wojtyczek, Granice ingerencji ustawodawczej w sferę praw człowieka, str. 51 wolności i prawa innych osób – np. prawo do prywatności, wolność religijna

Konieczność wprowadzenia w państwie demokratycznym Wymóg proporcjonalności ograniczeń „Ustawodawca nie może ustanawiać ograniczeń przekraczających pewien stopień uciążliwości, a zwłaszcza zapoznających proporcję pomiędzy stopniem naruszenia uprawnień jednostki a rangą interesu publicznego, który ma w ten sposób podlegać ochronie (...) surowsze standardy oceny należy przykładać do regulacji wolności i praw osobistych i politycznych niż do praw ekonomicznych czy socjalnych” TK z dnia 26 kwietnia 1995r., K 11/94

Zakaz naruszania istoty wolności „W ramach każdego konkretnego prawa i wolności można wyodrębnić pewne elementy podstawowe (rdzeń, jądro), bez których takie prawo czy wolność w ogóle nie będzie mogła istnieć, oraz pewne elementy dodatkowe (otoczkę), które mogą być przez ustawodawcę zwykłego ujmowane i modyfikowane w różny sposób bez zniszczenia tożsamości danego prawa czy wolności. Wyraźne nawiązanie do tej koncepcji w tekście Konstytucji z 1997r. nadaje jej bezpośrednią podstawę konstytucyjną i nakazuje ją traktować jako istotny punkt odniesienia przy kontroli konstytucyjności ustaw” – TK z dnia 12 stycznia 2000r., P 11/98

Środki ochrony praw i wolności Art. 77-81 Konstytucji: Skarga konstytucyjna Wniosek do RPO Inne środki przewidziane w Konstytucji Skarga do ETPCz

Skarga konstytucyjna Każdy, czyje konstytucyjne prawa i wolności zostały naruszone Nie dotyczy: zasad ustrojowych i norm kierowanych do ustawodawcy, niezgodności z umową międzynarodową, treści preambuły i praw i wolności, które wynikają tylko z ustawy Przedmiot skargi: przepisy, które stanowią podstawę normatywną wydanego w sprawie skarżącego ostatecznego orzeczenia sądu lub rozstrzygnięcia organu administracji i których treść stanowi przyczynę naruszenia. Zakres podmiotowy: szeroki, nie tylko osoby fizyczne, ale i prawne, jeśli naruszone prawo może być przez nią w ogóle wykonywane. Zasada subsydiarności Zakres przedmiotowy: ustawa lub inny akt normatywny (na podstawie którego wydano decyzję/wyrok). Nie dotyczy: aktów prawa miejscowego i uchwał samorządu terytorialnego (art. 188 ust. 1-3).

Przesłanki materialne: interes osobisty, interes prawny, interes realny. Przesłanki formalne: Termin ( 3 miesiące ), Forma pisma procesowego, Przymus adwokacki.  

Wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich Przed zbadaniem sprawy RPO może: 1) podjąć sprawę i samodzielnie prowadzić postępowanie wyjaśniające bądź zwrócić się do odpowiednich organów, albo do Sejmu, żeby ten poprosił NIK o kontrolę 2) nie podjąć sprawy, o czym zawiadamia 3) przekazać sprawę według właściwości 4) poprzestać na wskazaniu przysługujących środków działania Po zbadaniu sprawy, RPO może: wyjaśnić, że nie stwierdził naruszenia 2) skierować wystąpienie do tego, który naruszył 3) zwrócić się do jednostki nadrzędnej 4) żądać wszczęcia postępowania w sprawach cywilnych i uczestniczyć w już toczących się na prawach prokuratora 5) żądać ścigania z urzędu 6) zwrócić się o wszczęcie postępowania administracyjnego 7) wystąpić z wnioskiem o ukaranie w sprawach o wykroczenia 8) wnieść kasację lub rewizję nadzwyczajną

Inne środki przewidziane w Konstytucji: prawo do wynagrodzenia za szkodę wyrządzoną niezgodnym z prawem działaniem organów władzy publicznej (art. 77 ust. 1) prawo do dochodzenia naruszenia praw i wolności przed sądem (art. 77 ust.2) prawo do sądu (art. 45) prawo do zaskarżenia orzeczeń i decyzji I instancji (art. 78).

Skarga do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności Dwa środki prawne: Art.33: „Każda z wysokich Układających się Stron może wnieść skargę do Trybunału, jeżeli uważa, że inna Wysoka Układająca się Strona naruszyła postanowienia Konwencji lub jej protokołów”. ( skarga państwa ) Art. 34: „ Trybunał może przyjmować skargi każdej osoby, organizacji pozarządowej lub grupy jednostek, która uważa, że stała się ofiarą naruszenia przez jedną z Wysokich Układających się Stron praw zawartych w Konwencji lub jej Protokołach. Wysokie Układające się Strony zobowiązują się nie przeszkadzać w żaden sposób skutecznemu wykonywaniu tego prawa”. ( skarga indywidualna )

Warunki dopuszczalności skargi: Wyłącznie naruszenie praw gwarantowanych w Konwencji lub jej protokołach dodatkowych Przedmiotem skargi działania i zaniechania władzy publicznej ( skarga przeciwko państwu lub grupie państw) W stosunku do Polski czyny, decyzje i fakty, które nastąpiły po 30 kwietnia 1993r. Konieczność wykorzystania krajowych środków odwoławczych ( wyjątkowo bez wykorzystania, jeżeli były nieskuteczne, czasem konieczność skargi kasacyjnej - patrz decyzja ETPCz nr47414/99 ) Termin – 6 miesięcy od wydania ostatecznej decyzji przez sąd krajowy lub inny organ rozstrzygający Interes osobisty Niedopuszczalność, jeżeli sprawa skierowana do innego organu międzynarodowego i brak nowych informacji Niedopuszczalna skarga oczywiście nieuzasadniona lub stanowiąca nadużycie prawa do skargi Konieczność poniesienia przez stronę znaczącego uszczerbku Niedopuszczalność skargi anonimowej

Wyroki ETPCz: Art. 46 – państwa zobowiązują się przestrzegać ostatecznego wyroku Trybunału, Komitet Ministrów czuwa nad jego wykonaniem ETPCz nie jest organem odwoławczym i nie może zmieniać lub uchylać orzeczeń krajowych! ETPCz stosuje środki indywidualne ( individual measures): zazwyczaj odszkodowanie lub zadośćuczynienie Środki ogólne ( general measures): działania, które państwo powinno podjąć w sferze legislacyjnej oraz praktyce stosowania prawa, aby uniknąć podobnych naruszeń w przyszłości. Są to np. doprowadzenie do zmiany stanu prawnego niezgodnego z Konwencją, wprowadzenie nowych rozwiązań prawnych, zaprzestanie lub zmiana określonych praktyk administracyjnych