DZIECI OBIETNICY Lekcja 10 na 9 grudnia 2017
„Zaiste więc, nad kim chce, okazuje zmiłowanie, a kogo chce przywodzi do zatwardziałości” (Rzymian 9:18)
SMUTEK PAWŁA MOJŻESZ PAWEŁ „Prawdę mówię w Chrystusie, nie kłamię, a poświadcza mi to sumienie moje w Duchu Świętym, że mam wielki smutek i nieustanny ból w sercu swoim” (Rzymian 9:1-2) Podobnie jak Mojżesz, Paweł był skłonny stracić swoje własne zbawienie, aby zbawić lud Izraela. MOJŻESZ PAWEŁ „Teraz, racz odpuścić ich grzech, lecz jeżeli nie, to wymaż mnie ze swojej księgi, którą napisałeś” (Wyjścia 32:32) „Albowiem ja sam gotów byłem modlić się o to, by być odłączony od Chrystusa za braci moich, krewnych moich według ciała” (Rzymian 9:2-3) Bóg nie zaakceptował żadnej z tych „wymian”, ponieważ „Tego, kto zgrzeszył przeciwko mnie, wymażę z księgi mojej” (Wyjścia 32:33)
WYBÓR SZCZEGÓLNEGO LUDU Dlaczego Paweł tak bardzo martwił się o Izraelczyków? Czy byli oni wyjątkowymi ludźmi? (Rzymian 9:4-5) Adopcja Chwała Przymierza Nadanie prawa Służba Boża Obietnice Patriarchowie Mesjasz Lud Izraela był szczególnym ludem, ponieważ miał wielkie przywileje. Największym z tych wszystkich były narodziny Mesjasza: Jezusa Chrystusa.
WYBRANIE WYJĄTKOWYCH LUDZI Dlaczego Bóg wybrał naród Izraela? Wybrał Seta z pośród potomków Adama (1Mojż. 4:25-26) Wybrał Noego z pośród potomków Seta (1Mojż. 6:8) Wybrał Sema z pośród potomków Noego (1Mojż. 9:26-27) Wybrał Abrahama z pośród potomków Sema (1Mojż. 12:1-3) Wybrał Izaaka z pośród potomków Abrahama (Rzymian 9:7) Wybrał Jakuba z pośród potomków Izaaka (Rzymian 9:10-13) Kiedy Paweł mówi o Izaaku i Jakubie, wyjaśnia, że nie było w nich nic szczególnego, kiedy Bóg ich wybrał, aby się stali częścią Jego ludu [„Albowiem kiedy się one jeszcze nie narodziły ani też nie uczyniły nic dobrego lub złego - aby utrzymało się w mocy Boże postanowienie wybrania”. (Rzymian 9:11)]. Bóg wybrał ich dlatego, że tak zechciał.
„Zarówno Izaak, jak i Ismael, byli synami Abrahama według ciała; jednak obietnice zostały dane Izaakowi i jego potomkom. Ismael został wykluczony, ale nie oznacza to, że on i jego potomkowie zostali pozbawieni zbawienia; Bóg wybrał potomków Izaaka, aby byli Jego misjonarzami na świecie. Mieli objawić narodom zasady Królestwa Bożego, aby każdy człowiek mógł zostać pociągnięty do Pana. Bóg zastrzega prawo do przypisania odpowiedzialności dla ludów i narodów”. SDA Komentarz Biblijny, dla Rzymian 9:7
WYBRANIE WYJĄTKOWYCH LUDZI Czy Bóg popełnił błąd wybierając ich? Ponieważ naród Izraelski odrzucił Mesjasza, nie zrealizował swojej misji. Czy Bóg popełnił błąd wybierając ich? „Ale nie jest tak, jakoby miało zawieść Słowo Boże. Albowiem nie wszyscy, którzy pochodzą z Izraela, są Izraelem; i nie wszyscy są dziećmi, dlatego że są potomstwem Abrahamowym, lecz jest tak: Od Izaaka zwać się będzie potomstwo twoje. To znaczy, że nie dzieci cielesne są dziećmi Bożymi, lecz dzieci obietnicy liczą się za potomstwo”. (Rzymian 9:6-8) Bóg nigdy nie popełnia błędów. Mimo, że fizyczni potomkowie Abrahama zawiedli, ich misja została utrwalona przez potomków według obietnicy: duchowego Izraela (a my jesteśmy jego częścią).
WYBIERANIE LUDZI „Mówi bowiem Pismo do faraona: Na to cię wzbudziłem, aby okazać moc swoją na tobie i aby rozsławiono imię moje po całej ziemi. Zaiste więc, nad kim chce, okazuje zmiłowanie, a kogo chce przywodzi do zatwardziałości” (Rzymian 9:17-18) „Cóż tedy powiemy? Czy Bóg jest niesprawiedliwy? Bynajmniej. Mówi bowiem do Mojżesza: Zmiłuję się, nad kim się zmiłuję, a zlituję się, nad kim się zlituję. A zatem nie zależy to od woli człowieka, ani od jego zabiegów, lecz od zmiłowania Bożego” (Rzymian 9:14-16) Bóg niektórych zatwardza, a nad innymi ma miłosierdzie. Czy jest niesprawiedliwy? Pismo czasem pokazuje Boga jako dopuszczającego coś, czemu właściwie nie zapobiega. Zatwardzenie faraona czasem jest ukazywane, jako spowodowane przez niego samego (2Mojż. 8:15, 32), a czasem przez Boga (2Mojż. 4:21). Bóg naprzód zna decyzje każdego, wiec może ogłosić ich los: „Jakuba umiłowałem, a Ezawem wzgardziłem” (Rzymian 9:13).
SZCZEGÓLNY WYBÓR BOGA „O człowiecze! Kimże ty jesteś, że wdajesz się w spór z Bogiem? Czy powie twór do twórcy: Czemuś mnie takim uczynił? Albo czy garncarz nie ma władzy nad gliną, żeby z tej samej bryły ulepić jedno naczynie kosztowne, a drugie pospolite? A cóż, jeśli Bóg, chcąc okazać gniew i objawić moc swoją, znosił w wielkiej cierpliwości naczynia gniewu przeznaczone na zagładę, A uczynił tak, aby objawić bogactwo chwały swojej nad naczyniami zmiłowania, które uprzednio przygotował ku chwale Takimi naczyniami jesteśmy i my, których powołał, nie tylko z Żydów, ale i z pogan”. (Rzymian 9:20-24)
BOŻY SZCZEGÓLNY WYBÓR Bóg zastrzega sobie prawo do wyboru pewnych ludzi do zadań specjalnych. Dla przykładu, On wybierał królów i proroków. On także rozdziela dary duchowe w sposób, jaki sam chce, według pracy jaką wykonuje każdy członek Jego kościoła (1 Koryntian 12:11). Bóg wybrał ciebie do szczególnej pracy; może jest to coś całkiem dużego, a może coś co wydaje się mało istotne w oczach ludzkich. Jest to dla nas tajemnica. „Bo myśli moje, to nie myśli wasze, a drogi wasze, to nie drogi moje - mówi Pan, Lecz jak niebiosa są wyższe niż ziemia, tak moje drogi są wyższe niż drogi wasze i myśli moje niż myśli wasze”. (Izajasz 55:8-9)
KOGO BÓG WYBIERA? „Jak też u Ozeasza mówi: Nie mój lud nazwę moim ludem i tę, która nie była umiłowana, nazwę umiłowaną; I będzie tak, że na tym miejscu, gdzie im powiedziano: Nie jesteście ludem moim nazwani będą synami Boga żywego.A Izajasz woła nad Izraelem: Choćby liczba synów Izraela była jak piasek morski, tylko resztka ocalona będzie”. (Rzymian 9:25-27) Izrael był ludem wybranym, ale wyparł się Boga. Wtedy Bóg rozszerzył ten wybór do tych, którzy nie byli jego ludem, do pogan. Wybór został przeniesiony na „duchowy Izrael”. Bóg ma szczególny lud ostatków, który musi chronić prawdę i głosić ją.
JAKI RODZAJ LUDZI BÓG WYBRAŁ DO ZBAWIENIA? „Cóż tedy powiemy? To, że poganie, którzy nie dążyli do sprawiedliwości, sprawiedliwości dostąpili, sprawiedliwości, która jest z wiary;A Izrael, który dążył do sprawiedliwości z zakonu, do sprawiedliwości z zakonu nie doszedł. Dlaczego? Dlatego, że było to nie z wiary, lecz jakby z uczynków; potknęli się oni o kamień obrazy” (Rzymian 9:30-32) Bóg wybiera tych, którzy aby być zbawieni przyjmują twierdzenie, że „sprawiedliwość jest przez wiarę”, a odrzuca tych, którzy szukają sprawiedliwości „poprzez uczynki”.
JAKI RODZAJ LUDZI BÓG WYBRAŁ DO ZBAWIENIA? „Zgodnie z tym, jak napisano:Oto kładę na Syjonie kamień obrazy i skałę skandalu. Ten, kto w Niego wierzy, nie będzie zawstydzony” (Rzymian 9:33) „On jednak utkwił w nich wzrok i powiedział: Cóż więc znaczą słowa: Kamień, który budujący uznali za nieprzydatny, ten właśnie stał się kamieniem węgielnym? Każdy, kto potknie się o ten kamień, rozbije się, a na kogo on spadnie, zmiażdży go”. (Łukasz 20:17-18) Ten sam „kamień” (Jezus) przynosi zbawienie i potępienie. Ci, którzy odrzucają Jezusa, tak jak to zrobili Żydzi ,są „zmiażdżeni”. Ci , którzy skruszeni upadną do nóg Jezusa nie będą zawstydzeni, ale zostaną zbawieni. Czy twoje serce zostało złamane przez miłość Jezusa? Czy postanowiłeś złożyć swoje życie w Jego rękach?
„Ci, którzy wierzą, że Chrystus jest pewnym fundamentem, rozbili się, upadając na tę Skałę. Powyższa przypowieść przedstawia ludzi, którzy oddali się Chrystusowi i niezłomnie w Niego wierzą. Upadek na Skałę i rozbicie oznaczają rezygnację z własnej sprawiedliwości, przyjście do Chrystusa z żalem za swoje przewinienia i wiarę w Jego przebaczającą miłość. I tak oto przez wiarę i posłuszeństwo budujemy na Chrystusie jako naszym fundamencie. Na tym Żywym Kamieniu mogą budować zarówno Żydzi, jak i poganie, bowiem jest to jedyna bezpieczna opoka. Jest ona dostatecznie obszerna dla wszystkich, a jej wytrzymałość pozwala złożyć na niej ciężar całego świata. Wszyscy, którzy opierają swoje budowle na Chrystusie, na owym żywym kamieniu, stają się sami żywymi kamieniami”. E.G.W. (Życie Jezusa, rozdz. 65, str. 467)